Aihe: Mitä pedaaleja komppaukseen??
1
Teemu Tee
04.02.2003 12:55:01 (muokattu 04.02.2003 13:01:12)
Komppailen tanssimusaa enempi ja vähempi aktiivisesti keikoilla ja tähän asti olen käyttänyt Straton ja Voxin välissä Zoomin 505 -purkkia. Soundit on ihan syvältä, joten tahtoo erillispedaalit.

Mitä speduja mielestänne kannattaisi hankkia, jotta olisi tanssimusaan, rokkiin ja rautalankaan riittävät efektit? Nimenomaan siis komppaukseen, sooloja en soita. Mites nämä Danelectron pikkupedaalit, onko ne aivan käyttökelvottomia?

Ajattelin itse seuraavia juttuja:

- kompura esim. Bossin Comp.-Sust. tai Milkbox
- chorus esim. Coolcat tai Boss
- kaiku ??

Tremolohan löytyy styrkasta.

Tarkoitus on hankkia kerralla kunnollinen, vaikka sitten hiukan pidemmällä aikajänteellä.

EDIT: Mites nuo Acustic simulaattorit, vois istua moneen biisiin eli toimiiko???
booster
04.02.2003 12:59:13 (muokattu 04.02.2003 13:08:10)

Mites nämä Danelectron pikkupedaalit, onko ne aivan käyttökelvottomia?

No ei millään pahalla, mutta jos sulla nyt on 505 niin mikään ei kuulosta enää huonommalta.. ;)
Noi pikkupedaalit on halpoja, myös noita mainitsemiasi BOSSin pedaaleita, jotka mun mielestä on erittäin hyviä, näkyy Torilla melkein aina johonkin 40-60 euron hintaan.

EDIT:
pikkupedaaleilla siis tarkoitan Danelectron speduja.
"Mä en tiedä mikä tää on mutta se on täysillä"
Teemu Tee
04.02.2003 13:01:57

No ei millään pahalla, mutta jos sulla nyt on 505 niin mikään ei kuulosta enää huonommalta.. ;)

Niinpä taisin itsekin mainita...
Dumb
04.02.2003 13:03:23

DLX-musicissa on myynnissä käytetty Danon Cool Cat chorus ja hintaa taisi olla joku ~50€.
Chemo
04.02.2003 13:16:56

Mitä speduja mielestänne kannattaisi hankkia, jotta olisi tanssimusaan, rokkiin ja rautalankaan riittävät efektit?

Kaiuksi ehdottaisin kokeilemaan Electro-Harmonixin Holy Grailia. Se on "digitaalinen jousikaiku", josta itse tykkään ihan hulluna nimenomaan rautalankasoundini keskeisenä elementtinä. Sopii mielestäni Straton ja putkistyrkkarin kanssa käytettäväksi aivan fantastisesti. Kokeile!

http://www.electro-harmonix.com/
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-151691.html

Thomannilla vermeen hinta oli noin puolet siitä mitä suomalaisten liikkeiden hintalapuissa.
Kitarasankari
04.02.2003 13:21:32
no toi bossin kompura on toiminu mulla ainakin hyvin komppauksessa ja soolojenkin soittelussa. chorus on kanssa hyvä ja delayta kannattaa kanssa kokeilla se sopii muneen paikkaan hyvin. Riippuu tietysti millaista musaa soitat, mutta wahi toimii kyllä hyvin monissa musiikki tyyleissä. En sinuna ostais mitään danelectron padaaleita jos on varaa bossiin. ne danelectron isommat metallikuoriset pedaalit on kai kyllä ihan hyviä...
Pulla on inspiraation lähde...
kivi
04.02.2003 13:22:55
Tanssimusiikista rokkiin ja rautalankaan? Heh, kolmella pedaalilla ja tarkalla säädöllä lähteepi tästä:

-Särö. Esimerkiksi Ibanez TS7 (sitä hot-asentoa voi käyttää sitten kun päästään siihen hääkeikan loppuosan borntobewildiin...) tai Boss Super Overdrive ovat halpoja ja hyviä polkimia, joilla taittuu koko skaala pikku boostauksesta roheaan komppiin ja sielukkaisiin sooloihin. Molemmat ovat hyvinkin "läpikuultavia" eli soittajalta vaaditaan soundia ja tatsia, mutta se myös säilyy.

-Kaiku. Mitä on rautalanka tai rockabilly ilman slapbackia? Miten rokkisoolot "elämää suurempia" volyymin karkaamatta? Suositukseni on kuoriltaan muovinen mutta vallan mainio Ibanez Soundtank Echomachine, jossa on lämmin ja "analoginen" soundi.

-Kompressori. Miten saada soittoon varmuutta ja tiiviyttä, kun hääboolit on vaivihkaa juotu ja hikiset kämmenet alkavat jo lipsua, kun keikka kääntyy kuudennelle tunnilleen;-)
...ei vaan, kompura on puhtaan tvangin kaveri. Se Danelectron pikkukompura on kuulemma hyvinkin hyvä - omia museolaitteitani en ainakaan menis suosittelemaan joten tässä kohden joutuu meikä luottamaan ulkopuoliseen kokemukseen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
PeeJii
04.02.2003 13:29:07
Komppailen tanssimusaa enempi ja vähempi aktiivisesti keikoilla ja tähän asti olen käyttänyt Straton ja Voxin välissä Zoomin 505 -purkkia. Soundit on ihan syvältä, joten tahtoo erillispedaalit.

Mitä speduja mielestänne kannattaisi hankkia, jotta olisi tanssimusaan, rokkiin ja rautalankaan riittävät efektit? Nimenomaan siis komppaukseen, sooloja en soita. Mites nämä Danelectron pikkupedaalit, onko ne aivan käyttökelvottomia?

Ethän sinä välttämättä tarvitse mitään.

No rautalankaan joku nauhakaikumainen viivepedaali, esim. Danelectron Dan-echo. Mielestäni puhdas kaiku vain tekee soundin tuhnuisemmaksi.

Rokkisäröksi joku overdrive-pedaali esim. Crowtherin hot cake (Custom-Sounds) tai onhan niitä mutta tuo ainakin käy VOXiin.
kivi
04.02.2003 13:35:09
PS: Niin, sulla oli Vox. Mikä Vox?

Kannattaa tosiaan kokeilla laittaa niitä polkimia sinne kanavien väliin, jos sulla on esim täydet kolme erillistä inputtia AC30-tyyliin. Delay, särö tai kompressori saattaa toimia mukavamminkin, jos kitarasta tulee ensin vain puhdas piuha siihen ensimmäiseen sisääntuloon, ja vasta sen jälkeen aletaan muokkaamaan.

Etenkin säröjen kanssa valikkoa saa n. kertaa enemmän kun soiton "botne" ja "tvangi" on turvallisesti pelastettu, mutta samalla tavallahan se auttaa muuhunkin äänenmuokkaukseen, ettei "hyvää pääse hukkaamaan"
:-)

Vox on muuten aika hyvä kompressori itsessäänkin;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Chemo
04.02.2003 14:04:31

Se Danelectron pikkukompura on kuulemma hyvinkin hyvä - omia museolaitteitani en ainakaan menis suosittelemaan joten tässä kohden joutuu meikä luottamaan ulkopuoliseen kokemukseen.

Surf n' Turf? Hmm. Ei oo ainakaan pahan hintainen. Tuota voisi vaikka harkita itsekin...
Jäärä
04.02.2003 14:31:45
- Reverb/Delay

- Jokin kevytsäristin, overdrive-tyyppinen, jossa riittää säätövaraa clean-boostista "Ihmisenikävätoisenluo"-tyyppiseen leadiin. Vaikkapa joku Rat II?

Noilla pärjää, tai uskoisin itse pärjääväni. Jos siitä alkaisi sitten laajentamaan, niin seuraavana tulisi:

- Chorus, esim. Bossilla on ihan asiallisia ja edullisia.

Kompura ei mun mielestä ole kovinkaan välttämätön, jos vaan soittotatsi on muutenkin tasainen.
Kysy mitä vaan, vastaan mitä vaan.
aon
04.02.2003 21:02:31
Wahi on komppaukseen mun mielestä omiaan. Vaikka joku Dunlop/Vox. Morley ei tuohon musiikkityyliin mielestäni istu.
Niille, jotka pitävät tällaisesta - tämä on sellaista.
Teemu Tee
05.02.2003 18:57:43
Onko kitarapedaaleissa jokin noin -hintaero uuden ja käytetyn kanssa jos puhutaan ns. laatupedaaleista esim. Boss, Ibanez jne. ?

Paljonko kannattaa maksaa esim. käytetystä Bossin CompressorSustainerista tai Danelectron Echosta?
Jabe
05.02.2003 19:04:12

Onko kitarapedaaleissa jokin noin -hintaero uuden ja käytetyn kanssa jos puhutaan ns. laatupedaaleista esim. Boss, Ibanez jne. ?

Jos kyseessä ei ole mikään keräilyharvinaisuus, niin sanoisin että käytetty pitäisi liikkua kitaristilta toiselle 50 - 70% uuden hinnasta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)