Aihe: Marshallin EQ ja oikeaoppinen käyttö
1
booster
12.03.2003 11:12:40
Minulle valkeni vasta nyt että JMP:ni eq-säätimet toimivat siten että 10:ssä ne eivät tee mitään, käännettynä siitä alaspäin hiljentävät sitten kyseistä aluetta.
Säätöni ovat seuraavat: Presence 5, bass 0, mid 5, treble 0. Olisiko jollakin tapaa järkevämpää kääntää nuo siten, että presence ja mid olisivat 10:ssä ja bass ja mid sitten niiden mukaisesti jossain 5:n tienoilla?
Vai vaikuttaako tälläinen saundiin jotenkin ylipäätään?
"Mä en tiedä mikä tää on mutta se on täysillä" Haussa: -kohinasalpa (BOSS NF-2) -volumepedaali -keinokuorma
ptaipale
12.03.2003 12:29:48

Vai vaikuttaako tälläinen saundiin jotenkin ylipäätään?

Ettet nyt troolaisi?

Totta ihmeessä tällainen vaikuttaa, mutta ei soundeja voi myydä postimyynnissä. Käännä itse noita nuppeja, soita kymmenen tuntia päivässä, ja kokeile. Käytä sitä mikä kuulostaa hyvältä. Ei soittamisessa ja soundeissa muuta salaisuutta ole. Pitää vain kokeilla, kunnes itse löytää sellaisen mistä itse tykkää, ja sitten kuunnella palautetta muilta.
insinööri Espoosta
Juzzu
12.03.2003 12:39:42 (muokattu 12.03.2003 12:40:34)
Kaikella kunnioituksella, mutta että pitääkö netistä kysellä ennen kuin uskaltaa oman vahvarinsa nuppeja kääntää? ;o)

Mutta sinänsä tällaisen asian esille tuonti on ihan hyvä juttu. Itse olen näihin törmännut tuon mallintavani ohjekirjoissa, joissa joidenkin vahvarimallien kohdalla on erityismaininnat näistä jutuista - potikoiden vaikutuskin on mukamas mallinettu, joten turha kuvitella että ne vaikuttaisivat kaikki aina niin lineaarisesti, esim. Fender Bassmanin "kaksi middle-namiskaa" (vai mites se menikään...)

Edit: mulla ois muuten ylimääräinein volumespedu...
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
booster
12.03.2003 13:44:24
Kaikella kunnioituksella, mutta että pitääkö netistä kysellä ennen kuin uskaltaa oman vahvarinsa nuppeja kääntää? ;o)

Totta puhut joo..
Ei vaan sinne reenikämpällekään koko ajan pääse, ja sitten kun pääsee niin pitäis jotain soittaakin eikä vain pyöritellä niitä nuppeja.. prkl. :/

Pistin pikaviestiä volumespedusta.
"Mä en tiedä mikä tää on mutta se on täysillä" Haussa: -kohinasalpa (BOSS NF-2) -volumepedaali -keinokuorma
LaXu
12.03.2003 13:46:06
Periaatteessa niitä nuppeja kannattaa melkein käännellä silmät kiinni ja kuunnella, miltä kuulostaa. Helposti lankeaa siihen, että tuijottaa vaan namiskoiden asentoja.
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
Kossu
12.03.2003 15:49:23
Gain kasvaa kun nupit on kaakossa. On olemassa oppisuunta jonka mukaan Marshallin aloitus säädöt ovat niin että kaikki värisäädöt ovat täysillä ja siitä sitten vähennetään sen mukaan haluaako tummempaa vai kirkkaampaa sävyä.

Itse en tee aivan niin, mutta en paljon muutakaan, minulla ovat kaikki sävysäädöt yli karttapohjoisen.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)