Aihe: Tap tempo, mistä löytyy? 1 | |
---|---|
![]() 14.04.2003 13:47:14 | |
Morjensta! Laittakaapas hyvät ihmiset vähän listaa efektivatkaimista, joista löytyy tap tempolla varustettu tremolo. TC:n G-Majorissa lienee (?), joten lähinnä kiinnostaa laitteet, joiden hinta menee tuon alle. Yksittäiset pedaalit, multihärpättimet, kaikki käy. Räkkiasennettavuus ja midiohjattavuus plussaa. Eli en ole varsinaisesti kiinnostunut laitteen laadusta yms. (se täytyy kuitenkin todeta omakohtaisesti), mutta toki sitäkin puolta saa sivuta. Lähinnä kuitenkin vain kiinnostaa, että mistä löytyisi tremolo tap tempolla? Kiittäen, JuSu "One of the great advantages of being a male is, that eventually you get to be a dirty old man." | |
![]() 14.04.2003 14:03:29 | |
Saapiko tiedustella, että minkälaiseen käyttöön tätä tap-tempo-tremoloa tarvitsee arvon kitaristi? Itse oon oppinut sen, että tap tempolla ei saa mitenkään sitä tremoloa toimimaan esim. biisin tahdissa. Vrt esim. 8- tai 16-osaisesti väpisten. Vaatii kuulokkeet rumpalille ja jonkun yhteisen taimausvälineen tai clockin. Jollei koko muu bändi sitten ota siitä tremolosta tahtia korvakuulolta, mikä on käytännössä mahdotonta. Jos tremolonopeutta täytyy vaihtaa biisin aikana, niin sittenhän tuo on omiaan. Biisien välillä jaksan itse kurottautua kädellä vääntämään namiskasta. "These go to eleven.." | |
![]() 14.04.2003 14:13:06 | |
Itse oon oppinut sen, että tap tempolla ei saa mitenkään sitä tremoloa toimimaan esim. biisin tahdissa. Vrt esim. 8- tai 16-osaisesti väpisten. Vaatii kuulokkeet rumpalille ja jonkun yhteisen taimausvälineen tai clockin. Jollei koko muu bändi sitten ota siitä tremolosta tahtia korvakuulolta, mikä on käytännössä mahdotonta. Jos tremolonopeutta täytyy vaihtaa biisin aikana, niin sittenhän tuo on omiaan. Biisien välillä jaksan itse kurottautua kädellä vääntämään namiskasta. Ai? Kyllä mulla on kokemusta, että tuo on ihan mahdollista. Tuli yhdessä vaiheessa soiteltua Flextonella, ja kyllä tuo toimi ihan kivasti, kun opetteli käyttämään sitä oikein. Mites muut, koetteko tap tempon tremolossa tarpeettomaksi? Olisiko tässä kenties syy, että tuota ominaisuutta ei ihan joka vehkeestä löydy? JuSu "One of the great advantages of being a male is, that eventually you get to be a dirty old man." | |
![]() 14.04.2003 14:32:43 | |
Kyllähän tuo tap tempo on just tremolossa tuoki tärkeä, siinähän sen taimin epämääräisyys kuuluu tosi pahasti. Ja livenähän on ihan turha kuvitella, että rumpali kuuntelee kitaristin tremoloa, joten kyllä tap tempolla pitää kitaristin itse pitää tremolo taimissa. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 14.04.2003 15:12:19 | |
-- tap tempolla ei saa mitenkään sitä tremoloa toimimaan esim. biisin tahdissa.-- Ja höpöllöpö. Kunnollisen taptempo-vehkeistyksen idea nimenomaan on se, että soittaja pystyy lennossa tappailemaan laitteeseen sen tempon, joka sattuu "tällä kertaa soitettaessa" biisillä olemaan. Mitäs järkeä moisessa ominasuudessa muuten olisi? (vrt Boss DD-5 delay ja momentary footswitch FS-5U) Eiköhän esim G-Majorin tremolon saa toimimaan MIDI:llä tai momentary footswitchillä (liekö mahdollinen G-Majorissa?) ihan hyvin. Visit http://www.helionprog.com | |
![]() 14.04.2003 16:12:33 | |
Mites muut, koetteko tap tempon tremolossa tarpeettomaksi? Olisiko tässä kenties syy, että tuota ominaisuutta ei ihan joka vehkeestä löydy? Minä säädän tremoloa vauhdissa expression-pedaalilla. Tap tempolla ei taida Rocktronissa onnistua kuin delayn säätö jota en ole tullut edes kokeilleeksi. Sinänsä tap tempo olisi huomattavasti tarkempi tapa, mutta polkimella saa sitten jännempää jälkeä aikaan. Tiettyyn taimiin osuminen onkin jo tarkkaa puuhaa. .. tuo varsinainen tarpeellisuus riippuu kyllä biisistä. Joskus on sopivaa kitaran väpäjäminen ihan omaan tahtiin, mutta kyllähän tietyissä tilanteissa se on taimiin saatava tai sitten on parempi pitää värkki pois päältä. | |
![]() 14.04.2003 20:36:25 | |
Ja höpöllöpö. Kunnollisen taptempo-vehkeistyksen idea nimenomaan on se, että soittaja pystyy lennossa tappailemaan laitteeseen sen tempon, joka sattuu "tällä kertaa soitettaessa" biisillä olemaan. Mitäs järkeä moisessa ominasuudessa muuten olisi? (vrt Boss DD-5 delay ja momentary footswitch FS-5U) Jep, tuollahan nimenomaan pystyy puljaamaan senkin kanssa, jollei rumpali pidä taimia/biisi elää tempon suhteen. Toimii ja kokeiltu on, yhtä hyvin kuin rytmin mukaan menevät delayt. Eiköhän esim G-Majorin tremolon saa toimimaan MIDI:llä tai momentary footswitchillä (liekö mahdollinen G-Majorissa?) ihan hyvin. Molemmat mahdollisia, on midiliitäntä (toki midispedun on tuettava cc-komentoja) ja liitäntä erillispedaalille, johon voi nakata vaikkapa tuollaisen Bossin FS-5U:n tms. tarkoitukseen sopivan pedaalin. Ja ainakin siinä Linekuutosen räkkiin istutettavassa mallinnepurkissa lienee tap tempo (ja onkin, onko se nyt sitten Modulation modeler?). Kaupallisuus on ihkua!
Lisää kuvia! | |
![]() 14.04.2003 21:18:05 | |
Ja ainakin siinä Linekuutosen räkkiin istutettavassa mallinnepurkissa lienee tap tempo (ja onkin, onko se nyt sitten Modulation modeler?). Ei vaan se on Modulation Pro. 8-) | |
![]() 14.04.2003 23:50:25 | |
Valitettavasti en osaa alkuperäiseen kysymykseen vastata, mahtaa olla lexiconin mpx-1 ja mpx-g2, joista tuo ominaisuus kyllä löytyy, samassa hintaluokassa kuin g-major. Mutta aihetta sivuamaan; tap-tempolla delayn ohjaus on mielestäni sinänsä hieman helpompaa kuin tremolon, pieni epätarkkuus ei kuulu useinkaan niin helposti delayssä. Tämä johtuu ehkä siitä, että tremoloon kerran polkaistu nopeus säilyy samana iäisyyteen asti, delayn tempo vain niin kauan kunnes soitettu ääni on häipynyt eli ei useastikaan kovin monta iskuakaan. Seuraava ääni lähteekin sitten on-beatista mikäli sen tahtiin näppää. Vaan kyllä sitä tap-tempo -poljintakin oppii käyttämään tarkasti, esim. jam mania voi käyttää todella tarkasti. Joskus vaan laitteitten kytkimet ovat turhan tunnottomia kunnon tap-tempoiluun. | |
![]() 15.04.2003 21:31:18 | |
Saakuta. Muthan jyrättiin täysin. ;) Täytyypä tehdä lisätestejä. Itse Podilla temppuilleena mulla jäi kyllä täysin sellanen fiilis, että tempossa pysyvä tremolo on mahdottomuus. Toki sillä lailla, että sitten korjailee, kun alkaa mennä epätahtiin. Mutta jos lähetään siitä, että rumpali ei kuule tremoloa, en usko, että kukaan pystyy niin skarpisti sitä tremoloa taimaamaan, että pysyy piisin loppuun asti tahdissa. "These go to eleven.." | |
![]() 15.04.2003 22:20:33 | |
Behringer V-AmpII, tap tempo tremololle sekä midi löytyy | |
![]() 15.04.2003 22:45:34 | |
Muutama viikko sitten hankkimassani Boss ME-50 multiefektissä tuo ominaisuus löytyy. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)