pitkätukka 13.04.2003 13:37:09 | |
---|
Miten kannattaisi Fenderin vintage tremolo -talla kiinnittää runkoon? Ostaa uusia jousia, tällä hetkellä kolme, ja ruuvata ruuveja syvempään; puupalalla vai ostaa hardtail-talla. Olisi kiva kuulla mielipiteitä ja omia ratkaisuja. |
Dumb 13.04.2003 13:40:22 | |
---|
Mulla on omassa stratossa kiinni täydet viisi jousta ja niitä ruuvejakin (jotka määrää niiden jousien venymän pituuden) olen ruuvannut hieman syvemmälle. Talla pysyy oikein hyvin kiinni bodyssa ainakin tolla 10-52 -setillä. |
pitkätukka 14.04.2003 12:55:31 | |
---|
Ylös. |
Keppi 14.04.2003 13:07:18 | |
---|
Yleisestihän on sellainen ajatus, ett straton talla kuuluu "kellua", jotta jouset pääsee "soimaan" ja omalta osaltaan vaikuttamaan lopulliseen sointiin. Kuuluu siis osana strato soundiin. Tietysti sitt saattaa tulla näitä vireongelmia ym. Juuup! |
samueld 14.04.2003 13:54:34 | |
---|
Yleisestihän on sellainen ajatus, ett straton talla kuuluu "kellua", jotta jouset pääsee "soimaan" ja omalta osaltaan vaikuttamaan lopulliseen sointiin. Kuuluu siis osana strato soundiin. Tietysti sitt saattaa tulla näitä vireongelmia ym. Eikä siitäkään haittaa ole, että pääsee kammella kiristämään. Minä varmaan kyllä alkuperäiseen kysymykseen vastaukseksi sanoisin, että jäykempää jousta takahudlari täyteen ja jousia tiukemmalle tarpeen mukaan. I don't need some turkey tellin' me that I ain't country. |
pitkätukka 14.04.2003 21:09:10 | |
---|
No pitää käydä ostamassa kaksi uutta jousta. tuntuisi vain helpommalta laittaa sinne puu väliin tai ostaa kiinteä talla (hinnoista ei ole tosin tietoa.) Meinaan, kun laitan tuohon paksummat kielet (.52), niin veikkaan, että saa ruuvata melkoisesti syvemmälle. |
Kossu 15.04.2003 09:07:30 (muokattu 15.04.2003 09:13:47) | |
---|
Olen kyllä rajusti erimieltä siitä että tallan kelluminen kuuluisi Strato-soundiin. Näin on ehkä joskus aikanaan ollut ja rautalanka miehillä se onkin tavallista, mutta kyllä kaikilla timantinkovasta Straton rock- tai blues soundista kuuluisilla hemmoilla (SRV:stä, Eric Johnsonin ja Jeff Beckin kautta Claptoniin) on talla kiinni bodyssa ja jousia on neljä tai viisi. Tämähän näkyykin monissa kundien lavakuvissa hyvin koska monet myös poistavat jousia peittävän levyn. On tärkeää säätää tallan kiinnitysruuvit huolellisesti tasaiseen kireyteen, neljä tai viisi jousta kielien paksuudesta riippuen kiinni blokkiin. Katsot että talla painuu tasaisesti runkoon kiinni ja liikkuu oikein, säädä kielten korkeus tallapaloista. Normaali vintage Strato ei tarvi mitään palikoita väliin, kyllä jousien lisääminen ja blokin säätö riittää. Olen myös nähnyt joissakin Henrix-lavakuvissa jouset asennettuna niin että rungon puoleiset kiinnitykset ovat keskellä kaikissa kolmessa jousessa ja tallan puoleiset keskellä ja laidoissa. Itse aina olen pitänyt Stratossa neljää jousta (010-046 tai 011-052 kielet). ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker |
samueld 15.04.2003 10:51:24 | |
---|
Normaali vintage Strato ei tarvi mitään palikoita väliin, kyllä jousien lisääminen ja blokin säätö riittää. Olen myös nähnyt joissakin Henrix-lavakuvissa jouset asennettuna niin että rungon puoleiset kiinnitykset ovat keskellä kaikissa kolmessa jousessa ja tallan puoleiset keskellä ja laidoissa. Itse aina olen pitänyt Stratossa neljää jousta (010-046 tai 011-052 kielet). 11 on minunkin kielisatsini. Jousia on 5 ja talla kelluu 2-3 mm. Siinä ei kyllä ole mitään pahaa, jos haluaa tallansa jumittaa, mutta minä en sitä toistaiseksi tee.
I don't need some turkey tellin' me that I ain't country. |
Keppi 15.04.2003 11:34:34 | |
---|
Olen kyllä rajusti erimieltä siitä että tallan kelluminen kuuluisi Strato-soundiin. Näin on ehkä joskus aikanaan ollut ja rautalanka miehillä se onkin tavallista, mutta kyllä kaikilla timantinkovasta Straton rock- tai blues soundista kuuluisilla hemmoilla (SRV:stä, Eric Johnsonin ja Jeff Beckin kautta Claptoniin) on talla kiinni bodyssa ja jousia on neljä tai viisi. Tämähän näkyykin monissa kundien lavakuvissa hyvin koska monet myös poistavat jousia peittävän levyn. Ainakin SRV:stä täytyy sanoo, ett sen soundihan ei ollut ihan perinteisin stratosoundi, vaikkakin loistavana stratosoittajanahan se tuli tunnetuksi. Huomasin vaan, ku katoin yhden Live-keikan dvd:ltä. Siinä se vaihto number onen kesken biisin sellaseen kermanväriseen stratoon, joka oli sitt soundiltaan ihan erillainen...enempi niinkun perinteinen stratosoundi. Loistava soundihan äijällä oli! Munkin mielestä ehkä paras ikinä. Huomas vaan tossa, miten yllättävän paljon toi "pääkeppi" vaikutti soundiin. Juuup! |
Blue Apocalypse 15.04.2003 19:23:17 | |
---|
Huomasin vaan, ku katoin yhden Live-keikan dvd:ltä. Siinä se vaihto number onen kesken biisin sellaseen kermanväriseen stratoon, joka oli sitt soundiltaan ihan erillainen...enempi niinkun perinteinen stratosoundi. Loistava soundihan äijällä oli! Munkin mielestä ehkä paras ikinä. Huomas vaan tossa, miten yllättävän paljon toi "pääkeppi" vaikutti soundiin. Kerros lämpimikses mikä DVD. Pitäsi olla pala kakkua, sillä srv:ltä ei ole julkaistu ku LIVE At El Mocambo(missä se ei soita kerman värisellä stratolla vaan nro1:llä ja sillä punaisella se vetää Lennyn), LIVE From Austin ja srv-boksissa on DVD, missä on loput biisit jotka on jätetty pois LIVE From Austinista. Selvin päin en astuisi humalassa auton rattiin.
Sirpa Pietikäinen Ilta~Sanomissa 29.1. |