Aihe: Onko 7-kielisistä muuhun kuin Kornin soittoon :)?
1 2
hanipai
19.04.2003 16:37:28
Oon tässä miettinyt, että kumman hankkis Les Paulin vai seiskakielisen Iban:) Kysyisinkin, että saavuutetaanko seiskakielisillä jotain muutakin hyötyä kuin alapään möreys?
Lespasta kysyisin, että onko siinä nauhavälit lyhyemmät kuin esim. fenkussa? Miten se vaikuttaa soittoon?

T:HAnnu
Jormaz
19.04.2003 16:43:53
Oon tässä miettinyt, että kumman hankkis Les Paulin vai seiskakielisen Iban:) Kysyisinkin, että saavuutetaanko seiskakielisillä jotain muutakin hyötyä kuin alapään möreys?
Lespasta kysyisin, että onko siinä nauhavälit lyhyemmät kuin esim. fenkussa? Miten se vaikuttaa soittoon?

Kannattaa nyt kuitenkin harkita tarkkaan, saattaa se 7-kielinen päätyä muuten myyntiin alkuinnostuksen jälkeen. Lespassa on lyhyempi skaala joten nauhavälit on myös lyhyemmät, se miten se vaikuttaa soittoon on soittajan sormista kiinni.
Back to the 80's
benny
19.04.2003 18:18:41

Tämä on taas näitä kysymyksiä jotka todellakin saa ihmettelemään mitä oikein teen täällä.

Ja ei, 7-kielisestä ei ole kuin Linkin Parkin ja Limp Bizkitin soittamiseen. Sillä voi soittaa ainoastaan noita. Eihän sen kitaran idea edes ole se, että sillä voi liikkua enemmän ja vapaammin pitkin kaulaa. AIVOT!!
shitfuck inc.
hanipai
19.04.2003 18:52:54 (muokattu 19.04.2003 18:56:38)
Tämä on taas näitä kysymyksiä jotka todellakin saa ihmettelemään mitä oikein teen täällä.

Ja ei, 7-kielisestä ei ole kuin Linkin Parkin ja Limp Bizkitin soittamiseen. Sillä voi soittaa ainoastaan noita. Eihän sen kitaran idea edes ole se, että sillä voi liikkua enemmän ja vapaammin pitkin kaulaa. AIVOT!!

Kuules benny taidan olla sua vanhempi, joten jospa vastaisit fiksusti vanhemmalle ja jos foorumi ei inspaa, niin se on voi voi. Toivottavasti joku muu osaa vastata järkevämmin esim. Dumb

P.S. Onko tossa sun kuvassa muuten Michael Jackson:)
geeta shredda
19.04.2003 19:00:21

Kuules benny taidan olla sua vanhempi, joten jospa vastaisit fiksusti vanhemmalle ja jos foorumi ei inspaa, niin se on voi voi. Toivottavasti joku muu osaa vastata järkevämmin esim. Dumb

P.S. Onko tossa sun kuvassa muuten Michael Jackson:)

Mun isä on vanhempi ku sun isä.

Miten muka yksi ylimääräinen kieli voisi rajoittaa soittoa? Sinähän saat sillä 5 nuottia ja rajattomasti sormituksia lisää.
askomiko
19.04.2003 19:02:36
Eihän siitä sinänsä muuta ole kuin ne 5 uutta nuottia. Helposti se menee matalaan mättömöttöön... Ostin joskus toissavuonna Danon seiskan ja ajattelin että sillä tekisi jotain muuta kuin mörkömättöä, mutta ei sillä sitten tullut yritettyä muuta kuin semmoista. Ja eihän se siihen käy ollenkaan, melkein kuin puoliakustinen... :) LesPaul on kummiskin ikilaite, ei ihan niin jokapaikan höylä kuin strato, mutta klassikko, ja melko takuulla pitkäikäisempi ihastus kuin seiskakone.
"Paskasta ei saa konvehtia" - Leila P. Makkonen
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
hanipai
19.04.2003 19:20:51 (muokattu 19.04.2003 19:28:32)

Mun isä on vanhempi ku sun isä.

Miten muka yksi ylimääräinen kieli voisi rajoittaa soittoa? Sinähän saat sillä 5 nuottia ja rajattomasti sormituksia lisää.

Niin kysyin kyllä " saavuutetaanko seiskakielisillä jotain muutakin hyötyä kuin alapään möreys?"
En siis kysynyt rajoittaako se soittoa. Toi Korn homma oli lähinnä provosointia.
Toi askomikon kommentti oli ns. rakentavaa kommenttia eli sellaista mitä kaipasinkin.
Mulla on muuten strato, tosin ei fenkku vaan puoliks teetetty ja puoliks ite tehty.

Muuten miksi Lespa "ei ole ihan niin jokapaikan höylä kuin strato" Mitä rajoituksia?
LaXu
19.04.2003 20:09:07 (muokattu 19.04.2003 20:11:27)

Itse omistan kaksikaulaisen Dean EVOn, joka on käytännössä Les Paul tyyppinen kitara (mahonkirungot ja kaulat, 2 humpparia per kaula jne.). Toinen kaula on norm. kuusikielinen, toinen seiskakielinen. Molemmissa on LP tyylinen 24.75" skaala. Lyhyempi skaala tuntuu lähinnä helpommissa venytyksissä, sillä kielet ovat hieman löysemmän tuntuiset kuin 25.5" (strato) skaalalla.

Askomikko on kyllä ihan oikeassa, että enimmäkseen seiskakielellä tulee tuollaisia "jyräriffejä" soiteltua. Voi sillä kuitenkin ihan mukavia bassomaisia juttuja heittää väliin. Sinänsä seiskakielisen soittaminen ei ole juurikaan vaikeampaa kuin kuusikielisen, ei tosin peukaloa saa käytettyä sointujen muodostuksessa.

Lespa ei ehkä ole niin jokapaikan höylä kuin strato, koska siinä on nuo humbuckerit ja kolmiasentoinen kytkin, eli ei mitään kelojen puolituksia. Straton viisiasentoisesta kytkimestä taasen saa loihdittua jos jonkinlaisia soundiyhdistelmiä.

PS. Voithan tietysti ostaa multa tuon Deanin pois, jos et osaa päättää..LP ja 7-kielinen samassa. Ilmoitus M.netin torilla. :)
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
askomiko
19.04.2003 20:22:02
Niinno, itse vain henkilökohtaisesti en ole saanut Lespauleista irti niin moneen sopivia ääniä kuin stratosta, mutta kyllähän sillä soittaa mitä vain. Helkkäystä haen. Mutta älkää minun Lespaul-kommentteja uskoko, olen 99%-stratomies. :) Odottelen sitä päivää kun Lepan joudun taas hankkimaan... Custom flametop on hieno, semmoinen se on sitten joskus teetettävä, jos meinaa hukkua rahaan.
"Paskasta ei saa konvehtia" - Leila P. Makkonen
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Swan
19.04.2003 20:31:04

Siis onhan 7-kielisestä paljon muuhunkin kuin niihin iänikuisiin nu-metal-särövalleihin! Esim. Steve Vai näyttää jokaisella albumillaan, miten seiskaa käsitellään oikeaoppisesti. Myös Dream Theaterin John Petruccilla on oma 7-kielinen kitaramalli, jota hän käyttää ahkerasti johonkin aivan muuhun kuin Korn-riffeihin.
"Käytä aurinkovoidetta ja kondomia... Periaatteessa, jos pidät musiikista ja instrumentista, kaikki muu pitää huolen itsestään. Keskity määränpäihisi ja ymmärrä omat määränpääsi." - Steve Vai
geeta shredda
19.04.2003 20:37:32

Niin kysyin kyllä " saavuutetaanko seiskakielisillä jotain muutakin hyötyä kuin alapään möreys?"
En siis kysynyt rajoittaako se soittoa. Toi Korn homma oli lähinnä provosointia.
Toi askomikon kommentti oli ns. rakentavaa kommenttia eli sellaista mitä kaipasinkin.
Mulla on muuten strato, tosin ei fenkku vaan puoliks teetetty ja puoliks ite tehty.

Muuten miksi Lespa "ei ole ihan niin jokapaikan höylä kuin strato" Mitä rajoituksia?

No niinpä kysyitkin, olisi pitänyt lukea kysymys uudestaan.
Mielestäni suurin hyöty 7. kielestä on extra matalat bassonuotit fingerpicking tyylisissä jutuissa. Kun esim. virittää 7 kielen A:han niin voi soittaa helposti bassoääniä 5-kieleltä lähteville barre soinnuille.

Ja kyllä ne matalat särövallit kuulostaa aina vaan hyviltä!
Dumb
19.04.2003 21:26:06

Mulla noi 7-kieliset on kyllä lähinnä tuottamassa juuri tuota matalaa säröjyrää. Joskus silloin tällöin tulee soitettua myös sellaisia yhden kielen "bassokuvioita".

Kuten jo on todettukin, 7-kielisellä pystyy kyllä soittamaan kaikki samat jutut kuin 6-kieliselläkin. Itse kyllä käytän sekä 6- että 7-kielisiä, sillä tykkään soittaa 6-kielisellä ne biisit, joissa tuota lisäkieltä ei tarvitse. Yhdessä vaiheessa harkitsin siirtymistä pelkästään 7-kielisiin, mutta totesin kuitenkin, että molempi parempi ja näin edelleenkin bändisoitossa kulkee mukana kaksi 6-kielistä ja kaksi 7-kielistä.

Ja minulle kyllä Ibanezin RG7:t on taatusti mielekkäämpiä soittimia kuin esim. Les Paul. 8-)
Karlsson
19.04.2003 21:37:37
Tapu tapu arvon kitaristit!

Teilläkin alkaa keskustelu kielten määristä olla kohta basistien tasolla..

"Tosimiehet soittaa nelikielisellä"
vs.
"Mul on pakko olla beississä kuuskielt, ku muuten se niinku rajottaa mun luovuutta"
You can´t look cool and play bass at the same time!
Ari
19.04.2003 22:58:06
Seiskan käytössä harmittaa kaulalla vaikeutunut peukun käyttö, ei onnaa hyvin. Omalla kohdallani siitä ylimääräsestä kielestä olisi lähinnä haittaa.
-K-
19.04.2003 23:46:01 (muokattu 20.04.2003 00:00:50)
Yhdyn edellisiin kirjoittajiin juuri siinä että seiskalla on oma luonne, sillä tulee soiteltua paljon matalavireisiä bändejä kuten esmes. FF ja Korn. Jotka ovat hyviä bändejä prkl =) Soittajasta se on kiinni että mihin keppi pystyy, itselläni on todella pitkät sormet joten seitsenmänkielisen kaula tuntuu monesti enemmän "omalta" kuin esim telellä soittelu. Ja kyllä minä soittelelen sillä seiskalla mitä musiikkityyliä tahansa. Eli jos nyt yleistetään niin että seiskalla pystyy soittamaan kuusikielisen juttuja kun taas kuusikielisellä ei pysty soittamaan seiskajuttuja, eli noin ajatellessa seiska on hyvä ostos, nopeastikkos siihen matalaan vireeseen jää koukkuun.

Ibanezin seiskan kaulat ovat todella ohuita ja olen huomannut että jos ottaa kokobarreja niin peukalo saattaa kipeytyä jos soittaa kauan.

Seitsemänkielistä ei kyllä kannata ostaa ehkä ainoaksi kitaraksi, eli vähintään akustinen kannattaa pitää kaverina. Kitaroista pitää paljon kauemmin kun on paljon erilaisia skittoja. On valitettavasti totta että ihminen on luonteeltaan sellainen että soittimiin ja vahvistimiin kyllästyy ajan myötä vaikka soundissa tai tuntumassa ei mitään vikaa olisikaan. Vaihtelu virkistää ja seitsemänkielinen on ihan normaali kitara muiden joukossa. Itse ainakin aion pitää omani vielä kauan.

EDIT: niin tuohon alkuperäiseen kysymykseen että tosiaan mitähän les paulia ja mitähän iban seiskakielistä mallia olet katsellut silllä silmällä ?Les pauleja löytyy varmaan ihan hyvin käytettynä kun taas seiskoja ei oikein hirveästi liiku.
Ei suotta elämys.
Billsner
20.04.2003 11:13:08
Kaikki toisiaan eivät sitä seitsemättä kieltä tarvitse (voihan sen kuusikielisenkin virittää alavireeseen joa haluaa). Eräs kaverinikin aina piruilee minulle seiskastani tyyliin:" Ihan hyvä kitara, mutta kun tuo remmi on aika tiukalla".
Juzzu
20.04.2003 11:27:40
Ei voi vastakkain asettelu paljon kauemmaksi viedä, Pauli vai 7-Iba. Vaikka pistäisit rinnakkain LP:n tai 'tavallisen' 6-kielisen Ibanezin, on sinulla kädessäsi tietyntyyppiset ääripäät kitaroista. Kannattaisi varmaan ihan pohtia, minkä tyyppisistä ominaisuuksista pidät. LP:n paksu ja 24 3/4" kaula vs. Ibojen anorektiset, leveät ja 25.5" - LP:n stop-tail vs. Iban Floikkamallit - liimakaula vs. pulttikaula - mahonki vs. leppä (tms. kevytpuut) jne jne.

Vaikka olisikin hienoa, että ns. "mies käskee kitaraa", niin kyllä ainakin mulla tulee ihan riippuen kädessä olevasta kepistä soiteltua eri juttua, eri tätsillä. Testaile.

Mun henk.koht. valinta olisi noista kahdesta LP. Tosin nyt olen kyllä aika ihastunut yksikelaisiin, sain nimittäin tuon oman rojekti-Telen valmiiksi. Twäng twäng! Pitänee laittaa kuvia jossakin vaiheessa :o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
hanipai
20.04.2003 13:24:23
Ei voi vastakkain asettelu paljon kauemmaksi viedä, Pauli vai 7-Iba. Vaikka pistäisit rinnakkain LP:n tai 'tavallisen' 6-kielisen Ibanezin, on sinulla kädessäsi tietyntyyppiset ääripäät kitaroista. Kannattaisi varmaan ihan pohtia, minkä tyyppisistä ominaisuuksista pidät. LP:n paksu ja 24 3/4" kaula vs. Ibojen anorektiset, leveät ja 25.5" - LP:n stop-tail vs. Iban Floikkamallit - liimakaula vs. pulttikaula - mahonki vs. leppä (tms. kevytpuut) jne jne.

Vaikka olisikin hienoa, että ns. "mies käskee kitaraa", niin kyllä ainakin mulla tulee ihan riippuen kädessä olevasta kepistä soiteltua eri juttua, eri tätsillä. Testaile.

Mun henk.koht. valinta olisi noista kahdesta LP. Tosin nyt olen kyllä aika ihastunut yksikelaisiin, sain nimittäin tuon oman rojekti-Telen valmiiksi. Twäng twäng! Pitänee laittaa kuvia jossakin vaiheessa :o)

No joo, en floikkaa haluakaan, vaan kiinteätallasen. Straton kaula on ainakin sopinut käteen ehkä paremmin kuin Jacksonin.
Mursuviiksi
20.04.2003 13:59:34
Onhan noita jazz henkisiäkin kitaroita 7 kielisinä malleina. Eli tästä voitaisiin kai päätellä, että tuo 7 kielisyys sopii vähän kaikkeen jos osaa niitä 7 kieltä käyttää "asiallisella" tavalla. Niillä jazz henkisillä kitaroilla nyt tuskin on ainakaan tarkoitus soittaa Korn murinaa...

I might be wrong?
+7min
hanipai
20.04.2003 16:01:13 (muokattu 20.04.2003 16:01:52)
EDIT: niin tuohon alkuperäiseen kysymykseen että tosiaan mitähän les paulia ja mitähän iban seiskakielistä mallia olet katsellut silllä silmällä ?Les pauleja löytyy varmaan ihan hyvin käytettynä kun taas seiskoja ei oikein hirveästi liiku.

No sen mitä olen kuullut, niin halvalla suht hyvää saa kun ostaa RG7-421:n? Voisin kyllä ottaa RG7-321:kin, ei kai se niin paljon paskempi ole? Onko muita hyviä vaihtoehtoja ton luokan 7-kielisissä skitoissa, pitää olla siis kiinteä talla?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)