Mimi 17.04.2003 16:34:04 | |
---|
Mitkähän mahkut mulla olis saada kuljetettua VIRITETTY kitara (metallikielinen, akustinen) noin tunnin matka autossa ja todeta perillä että vire on vielä tallella?? ku mulla olis soittokoe, en haluais virittaa keppiä siellä kokeessa, kun oletan että se ei mikään kovin hiljanen tilaisuus oo.. per aspera ad astra |
Grapevine 17.04.2003 16:37:39 | |
---|
Mitkähän mahkut mulla olis saada kuljetettua VIRITETTY kitara (metallikielinen, akustinen) noin tunnin matka autossa ja todeta perillä että vire on vielä tallella?? ku mulla olis soittokoe, en haluais virittaa keppiä siellä kokeessa, kun oletan että se ei mikään kovin hiljanen tilaisuus oo.. Riippuu siitä miten kuljetat sen. Kitara auton takakonttiin ja baanalle. Vireestä ei tarvitse huolehtia. Siis maalaisjärkeä saa käyttää. Eiköhän se vire automatkan ajan pysy, kun nykyisillä autoilla ja baanoilla tärinä on lähes olematonta. Enemmän se kitara soittamisesta menee epävireeseen. |
MacGyver 17.04.2003 16:40:24 | |
---|
Riippuu siitä miten kuljetat sen. Kitara auton takakonttiin ja baanalle. Vireestä ei tarvitse huolehtia. Siis maalaisjärkeä saa käyttää. Eiköhän se vire automatkan ajan pysy, kun nykyisillä autoilla ja baanoilla tärinä on lähes olematonta. Enemmän se kitara soittamisesta menee epävireeseen. Asiaan vaikuttaa monikin muu asia kuin tärinä, yhtenä merkittävimmistä siis kuitenkin lämpölaajeneminen. Kun on kyse erittäin pienistä eroista kielien vireisyydessä niin juuri se parin sadasosamillin vaihtelu vaikuttaa jo vireeseen. Suurin piirteinhän kitara vaikuttaa olevan vireessä, mutta mielestäni se ei riitä, vaan pyrin aina virittämään kitaran mahdollisimman puhtaaksi. -MacGyver
|
Mika Antero 17.04.2003 16:40:46 (muokattu 17.04.2003 16:41:18) | |
---|
Riippuu siitä miten kuljetat sen. Kitara auton takakonttiin ja baanalle. Vireestä ei tarvitse huolehtia. Siis maalaisjärkeä saa käyttää. Ja jotain maalaisjärkeä noihin vastauksiinkin Mahe, kiitos. Eiköhän tuo vire pysy, kun pidät kitaran kädessä etkä kolisuttele sitä virityspäätä mihinkään. Jos et siis aja itse autoa. Tällä kelillä tuskin lämpötilanvaihtelukaan vaikuttaa asiaan. Mutta järkevintä olisi varmaan virittää se kitara ennen soittamista, tai antaa jonkun muun virittää. EDIT: Ihmemies ehti ensin. Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe. |
lxi 17.04.2003 16:43:34 | |
---|
Grapevine, tässä eivät sinunkaan musta tuntuu -linjan kommenttisi auta. Että maalaisjärkeä vaan sinnekin päin. Kyllä on huomattavasti parempi vaihtoehto virittää kitara rauhassa paikan päällä kuin soittaa mahdollisesti epävireisellä kitaralla. Jos kyseessä on soittokoe, pitäisi ilman muuta olla mahdollisuus virittämiseen. Kuitenkin, se mikä kitarasi vireen helpoimmin pilaa ei todellakaan ole mikään tärinä vaan lämpötilanvaihtelut. Kitara tuhdissa laukussa autoon sisälle ja paikalle sen verran hyvissä ajoin, että lämpötila ehtii tasaantua. Näin välttyy suurimmilta vireheitoilta. |
Grapevine 17.04.2003 16:50:36 | |
---|
Ja jotain maalaisjärkeä noihin vastauksiinkin Mahe, kiitos.
Tehdäänpä muutama asia selväksi. En ole Mahe. Ja vituttaa suuresti kun kutsutaan väärällä nimellä. Mahe on hieno nimi ja olisin tyytyväinen nimeeni jos olisin Mahe, mutta en ole. Kankkunen;( Autossa on keskimäärin täysin sama lämpötila kuin talossa sisällä. Kitara ei voi mennä autossa kuljetuksen johdosta epävireeseen, paitsi siinä tapauksessa että se laitetaan tavaratilaan alimmaiseksi ja päälle heitetään 50 kg painava marmoripatsas. UGH
|
Mimi 17.04.2003 17:11:14 | |
---|
Tota lämpölaajenemis juttua mä mietin kans (olen sentään ollu hereillä fysiikan tunneilla), ja vielä metalli kielet... Mutta totta on jos ulkona on 5 astetta lämpöö ni auto ei tod. ole aamulla +20 astetta lämmin.... vituttaa vaan ku tiedän että siellä ei tod näk ole mahdollisuutta rauhaan, ellei lukitse itteään vessaan, ja vessassa taas kaikuu niin peevelisti, varsinkin jos on yhtään isompi ja kolkompi vessa... Toinen mahdollisuus olis tietty lainata kitara itse sieltä minne olen menossa, mutta en oikein jaksa uskoa että sekään olisi vireessä, ja en halua soittaa epävireisesti, ja mä tosiaan olen surkee virittämään korvakuulolta.... Ehkä kuitenkin helpointa ottaa oma keppi (tutuin soittaa) ja tarkistaa vaikka sitten vessassa se viritys... =)... vai onko jollain parempia ideoita... per aspera ad astra |
Mimi 17.04.2003 17:12:58 | |
---|
Eiköhän se vire automatkan ajan pysy, kun nykyisillä autoilla ja baanoilla tärinä on lähes olematonta. Enemmän se kitara soittamisesta menee epävireeseen. niinhän sitä luulis, mutta kun nykyajan sorateillä tärisee vieläkin! Ja vielä kelirikkoaika..... että maalaisjärkeä....hmm...
per aspera ad astra |
Mika Antero 17.04.2003 17:19:42 (muokattu 17.04.2003 18:08:54) | |
---|
EDIT: Turhaa vittuilua, poistin koko jutun. Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe. |