Aihe: Kitarasta sitar halvalla?
1
Penasol
17.04.2003 13:03:01

No ei nyt ihan sitar, mutta ääneltään samantyyppinen.
Onko se siis mahdollista, olen jo pitemmän aikaa himoinnut sellaista, mutta en kuitenkaan tarvitse sellaista "oikeasti", joten en aio ostaa sitaria, kun ne maksavat useita euroja.

Luulisin, että tallaa muokkaamalla voisi saada sellaisen sitartyyppisen soundin, olenko oikeassa? Mutta kuinka se sitten tapahtuisi? Vastauksista olisin oikein kiitollisuus.
Karlsson
17.04.2003 13:33:41
Danelectrolla oli joskus hippivuosina semmonen sähkösitari, että tallassa oli metallilevy joka kulki aivan kielten vieressä. Sitten kun kieltä näpäyttää, niin se osuu ihan sillee pikkasen siihen levyyn ja särisee. Kai se sitten kuulostaa sitarilta?
Kokeile vaikka aluks laittaaa joku patentti alumiinifoliosta.
Tai jos punkhenkeä löytyy, niin pistä rintanappi törröttämään kielten alle. SPräÄÄÄNGG!

Semmosia resonanssikieliä, mitkä oikeassa sitarissa on, ei varmaan ole hirveen helppo tai halpa ruveta tekemään..
You can´t look cool and play bass at the same time!
kivi
17.04.2003 13:47:23
Luulisin, että tallaa muokkaamalla voisi saada sellaisen sitartyyppisen soundin, olenko oikeassa? Mutta kuinka se sitten tapahtuisi? Vastauksista olisin oikein kiitollisuus.

Olet ihan oikeassa. Amerikassa myytiin aikoinaan sellaista gibson-kitaroihin sopivaa "kilpikonnanselkä"-tallaa, joka siis suristi kieliä, mutta periaatteessa mikä tahansa loivasti kaartuva levy käy.

Aikoinaan, tutkittuani polytamburani tallakoneistoa (luuta, helmiäistä...) kävin puutyöpajalla tekemässä erilaisista kovapuista erilaisia sähkökitaran vaihtotalloja nimen omaan sitar-soundia tuottamaan, ja silloin huomasin, että kielten materiaali on kans ihan ratkaiseva juttu.

Ei nimittäin polytamburakaan surise, jos siinä on GHS:n nikkelipitoiset sähkökitarankielet:-( - no, onneksi ostin sopivia Saz-luutun settejä taannoin Turkista tarpeeksi.

Jotenkin tuntuu, että avainsanat on "kokohiottu" ja "vähänikkelinen" joista jälkimmäinen tarkoittaa usein myös kryogeenista (subzero ym.).

Resonanssikielet ei liene niin tarpeellisia. Jerry Jonesin sitareissa ne toki kuuluu, mutta muistelen, että Nuutisen tekemässä Pulliaisen vanhassa pisarasitarissa eivät juuri kuuluneet. Eivät ainakaan myönteiseen sävyyn;-)

Mutta onnea testailuun. Hieno soundi on hakemisen arvoinen:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Tympee Huttunen
17.04.2003 14:24:38
Jokuhan täällä aikoinaan kertoi (kivi vai ossi), että halvimmalla pääsee kun työntää paperinpalan kielien lomitse rätisemään? Ei sitar-soundia saa mutta sinnepäin..
Jumalan selän takana on vielä tilaa.
hemmo
17.04.2003 15:25:08

Sen Danon sähkösitarin clou oli se tasainen tallalätkä, jota vasten kielet särisivät. Kielten intonaatiosta ei tällaisella tallalla ole tietoakaan. Sellainenhan on oikeassakin sitarissa.

Pari tyhmää ideaa:
- jos kielet laskee ihan alas kiinni otelautaa, niin säriseekö kivasti?
- entäpä jos ruttaa wc-paperirullan ja tunkee sen tallan eteen kielten ja tungon väliin, niin särisikö kielet?

Niin juu, Danon Sitar-efektipedaalin mukana tuli sellainen pahvinen slideputki, jolla sai jotenkin sitarinomaisia sävyjä.
Lisää säröä, pyydän!
Muhvinssi
17.04.2003 16:26:09
Danelectro sitar pedaali.
KMT
17.04.2003 16:48:50

Mistähän sais oikean sitarin? Pitääkö mennä Intiaan saakka?
Mä olen vain tyhmä...
jansu
17.04.2003 17:39:15 (muokattu 17.04.2003 17:40:04)
Telecasteriin saa näköjään tämmösiä karmeen näkösiä sitartallapaloja http://www.rockinger.de/cgi-bin/tit … &in=%25&at=GUITAR%20BRIDGES

Elikkä tuon sivun lopussa, toiseksi viimeinen tuote.
Tässä ei lue mitään.
PekKampela
17.04.2003 17:54:33

Danelectro sitar pedaali.

Tämmösen mäkin olen nähnyt ja kannattaa Danin sivuilta etsiä lisää infoa.

Olishan tuo kiva...
Kyllä se hylamaito muroissa menee!
KMT
17.04.2003 19:22:02

Telecasteriin saa näköjään tämmösiä karmeen näkösiä sitartallapaloja http://www.rockinger.de/cgi-bin/tit … &in=%25&at=GUITAR%20BRIDGES

Elikkä tuon sivun lopussa, toiseksi viimeinen tuote.

Täytynee ostaa tommonen kun seuraavan telen ostan...
Mä olen vain tyhmä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)