SURf 22.04.2003 09:49:32 | |
---|
Mortonki Mulla on vanha ASA-putkiradio johon aion kitarani kytkäistä. (EL84 ja jotain muita putkia) Siellä on persiissä aux-liitäntä (äänirasia lukee siinä). Liitin on aika mielenkiintoisen näköinen: - + - eli suunnilleen tuon näköinen. Mikäköhän siinä on mikäkin? Veikkaisin itse että ylin ja alin ovat plussaa ja keskimmäinen onpi miinusta. Adapterin ajattelin tuohon väliin kolvailla, mutta mikäli jollakulla on TIETOa asiasta, olen kiitos! Jos tavuun kuuluvaa vokaalia seuraa yksi tai useampia konsonantteja, joita vielä seuraa vokaali, tavuraja sijoittuu välittömästi ennen viimeistä konsonanttia. |
Tubeman 22.04.2003 14:09:28 | |
---|
Mortonki Mulla on vanha ASA-putkiradio johon aion kitarani kytkäistä. (EL84 ja jotain muita putkia) Siellä on persiissä aux-liitäntä (äänirasia lukee siinä). Liitin on aika mielenkiintoisen näköinen: - + - eli suunnilleen tuon näköinen. Mikäköhän siinä on mikäkin? Veikkaisin itse että ylin ja alin ovat plussaa ja keskimmäinen onpi miinusta. Adapterin ajattelin tuohon väliin kolvailla, mutta mikäli jollakulla on TIETOa asiasta, olen kiitos! Onko se liitin isohko,karvan alta lyijykynän halkaisijan mittaisilla rei'illä? Jos näin on,niin takaa katsottuna oikean puoleinen pitäisi olla ns."Kuuma karva" eli signaalijohto tulee siihen,toiseen adapterin suojavaippa (maadoitus). Tarvitaan vain 2 kpl "banaaniliittimiä" ,suojattua johtoa sekä 6,3 mm naaraspuolinen plugiliitin.Kysele lisää jos joku asia jää epäselväksi,,sen radion liitännän signaalikarvan voi testata,painaa vain levysoitinnappulan alas,ja volumea pienelle,,toinen rei'istä antaa vahvemman pärinän jos esim ruuvarin kärjellä kokeilee jompaa kumpaa. Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. |
SURf 22.04.2003 14:14:41 | |
---|
Onko se liitin isohko,karvan alta lyijykynän halkaisijan mittaisilla rei'illä? Jos näin on,niin takaa katsottuna oikean puoleinen pitäisi olla ns."Kuuma karva" eli signaalijohto tulee siihen,toiseen adapterin suojavaippa (maadoitus). Tarvitaan vain 2 kpl "banaaniliittimiä" ,suojattua johtoa sekä 6,3 mm naaraspuolinen plugiliitin.Kysele lisää jos joku asia jää epäselväksi,,sen radion liitännän signaalikarvan voi testata,painaa vain levysoitinnappulan alas,ja volumea pienelle,,toinen rei'istä antaa vahvemman pärinän jos esim ruuvarin kärjellä kokeilee jompaa kumpaa. Reiät ovat päällekkäin tuon "kaavion" mukaisesti. Reiät myös näyttävät tuon kaavion mukaisilta, eli ylimpänä on miinusmerkin muotoinen reikä, sen alla on plus merkin muotoinen reikä ja sen alla taas miinusmerkin muotoinen läpi. Signaalikarva siis antaa kovemman "pärinän"?
Jos tavuun kuuluvaa vokaalia seuraa yksi tai useampia konsonantteja, joita vielä seuraa vokaali, tavuraja sijoittuu välittömästi ennen viimeistä konsonanttia. |
Tubeman 23.04.2003 11:37:12 | |
---|
Reiät ovat päällekkäin tuon "kaavion" mukaisesti. Reiät myös näyttävät tuon kaavion mukaisilta, eli ylimpänä on miinusmerkin muotoinen reikä, sen alla on plus merkin muotoinen reikä ja sen alla taas miinusmerkin muotoinen läpi. Signaalikarva siis antaa kovemman "pärinän"? Joo,signaalikarva pärähtää kovimmin.Perhana kun ei nyt muista noita vanhoja ASAn vehkeitä,vaikka ASAn leivissä olin 70-luvulla,,voi olla että taka-ajatuksena oli käyttää ASAn omaa levysoitinta ja siinä olisi ollut suoraan oikea liitin jolla taas saatiin johdot oikein laakista.Mutta kyllä siihen skitan saa,mutta voi hidastaa jos siinä on joku aivan käsittämätön liitin viritys.
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. |
Zarmo 23.04.2003 11:52:34 | |
---|
Joo,signaalikarva pärähtää kovimmin.Perhana kun ei nyt muista noita vanhoja ASAn vehkeitä,vaikka ASAn leivissä olin 70-luvulla,,voi olla että taka-ajatuksena oli käyttää ASAn omaa levysoitinta ja siinä olisi ollut suoraan oikea liitin jolla taas saatiin johdot oikein laakista.Mutta kyllä siihen skitan saa,mutta voi hidastaa jos siinä on joku aivan käsittämätön liitin viritys. Ei nyt täysin aiheeseen liity, mutta nuorempana soittelin jollain vanhalla viritin vahvistimella, jossa oli 5 piikkinen din-liitäntä. Ei ollut sopivaa piuhaa, mutta se toimi siten että kitarapiuhasta otti toisesta päästä plugin pois ja sitten ne piuhojen päät vaan työnnettiin vahvistimen reikiin ja tarvittaessa joku tikku mukaan, että pysyi. Niistä viidestä kolosta siis käytettiin vain kahta. Ei liene suositelta tapa, mutta toimi.
Kyllä sitä säröä saa miedommillakin säädöillä, pitää vaan hakata lujempaa. |
SURf 23.04.2003 11:59:21 | |
---|
Joo,signaalikarva pärähtää kovimmin.Perhana kun ei nyt muista noita vanhoja ASAn vehkeitä,vaikka ASAn leivissä olin 70-luvulla,,voi olla että taka-ajatuksena oli käyttää ASAn omaa levysoitinta ja siinä olisi ollut suoraan oikea liitin jolla taas saatiin johdot oikein laakista.Mutta kyllä siihen skitan saa,mutta voi hidastaa jos siinä on joku aivan käsittämätön liitin viritys. Sain selviteltyä mikä on signaali. Kuuluu vaan pirun hiljaa kun kitaran kytkäsen siihen. Saa laittaa volumet täysille kitarasta ja radiosta ennenkuin mitään kuuluu. Ihan kuin kuuluisi "läpi" jostain. Taitaa olla jotain vikaa vehkeessä. Pitää käydä tohtorilla kun en osaa itse korjailla.
Jos tavuun kuuluvaa vokaalia seuraa yksi tai useampia konsonantteja, joita vielä seuraa vokaali, tavuraja sijoittuu välittömästi ennen viimeistä konsonanttia. |
asaksala 23.04.2003 14:13:46 | |
---|
minä laitoin joskus sellasen perus esivahvistimen siihen kitaran ja auxin väliin. se toimi erittäin hyvin. bebekiltä löytynee ehkä nimikkeellä yleis-esivahvistin. ja on varmaan todella edullinen. "one of gods own prototypes. a high power mutant of some kind, never even considered for mass production. too weird to live, too rare to die" |