re infecta 14.04.2003 19:07:31 | |
---|
Olen huomannut, että muutaman tunnin soittelun jälkeen v-amp 2:sen sisäänrakennettu viritinmittari näyttää sähkökitarani (Ibanez, kiinteä talla) vireen laskeneen puolisoinnun verran lähes jokaisen kielen kohdalta, eli esim. d --> db ja E --> Eb. Erityisesti kuudes kieli ("basso E") laskee aina. Onko tämä normaalia? "Jesus loves you - anyone else thinks you're an asshole." |
kimurantti1 14.04.2003 20:34:54 (muokattu 14.04.2003 20:35:15) | |
---|
Se riippuu aivan siitä että mitä soitat, tai oikeammin MITEN SOITAT ! Eli jos sinulla on kovinkin aggressiivinen soittotyyli, niin tottakai viritys laskee ja jos vaikka tykkäät venytellä TODELLA paljon. Tämähän on siis monien asioiden summa, esim jos sinulla on aiva uudet kielet, niin ne venyy alkuunsa, tai jos kielet ovat vanhat, niin neivät myöskään pidä virettä kovin hyvin. Mutta jos soittelet suht. "rauhallisesti", kielesi ovat hyvät ja vire laskee noinkin paljon, niin sitten sattaa olla kitarassa vikaa. |
re infecta 14.04.2003 23:14:53 (muokattu 14.04.2003 23:15:11) | |
---|
Niin siis kitara on tarkemmin Ibanez RG321. Kitara on ihan uusi, vain muutama päivä soiteltu. Kielet ovat tehtaalta tulleet (9-setti). Aloittelijana melko rauhallisesti olen vain soitellut. Voisiko tämän vireongelman laittaa kitaran ja kielien uutuuden piikkiin? "Jesus loves you - anyone else thinks you're an asshole." |
Tmp 14.04.2003 23:23:42 | |
---|
Niin siis kitara on tarkemmin Ibanez RG321. Kitara on ihan uusi, vain muutama päivä soiteltu. Kielet ovat tehtaalta tulleet (9-setti). Aloittelijana melko rauhallisesti olen vain soitellut. Voisiko tämän vireongelman laittaa kitaran ja kielien uutuuden piikkiin? Vaihda ne kielet. Tehtaan kielet eivät ole kovinkaan kehuttavia. "Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse |
re infecta 14.04.2003 23:54:12 | |
---|
Vaihda ne kielet. Tehtaan kielet eivät ole kovinkaan kehuttavia. OK. Täytyy seurata tilannetta. Ajattelin nyt kuitenkin vähän aikaa rimputella näillä tehtaan omilla. Sitten vaihdankin vaikka Daddarion kymppeihin. "Jesus loves you. Everybody else thinks you're an asshole." |
Veli 15.04.2003 08:30:38 | |
---|
Niin siis kitara on tarkemmin Ibanez RG321. Kitara on ihan uusi, vain muutama päivä soiteltu. Kielet ovat tehtaalta tulleet (9-setti). Aloittelijana melko rauhallisesti olen vain soitellut. Voisiko tämän vireongelman laittaa kitaran ja kielien uutuuden piikkiin? Luulisin, että pikemminkin juuri tästä uusien kielien venymisestä on kysymys, ellet ole niitä venytellyt. Uudet kielet eivät aluksi pidä kovin hyvin virettään. Kielien asettumista voi nopeuttaa niitä venyttelemällä, kuitenkin rauhallisesti, etteivät mene poikki. |
Kossu 15.04.2003 08:44:10 | |
---|
Olen huomannut, että muutaman tunnin soittelun jälkeen v-amp 2:sen sisäänrakennettu viritinmittari näytää vireen laskeneen aina. Onko tämä normaalia? Vireen muuttuminen on normaalia jos todella on kyse muutamasta tunnista (muutama on meillä päin 3-7). Vire muuttuu monistakin syistä. - Kun soitat kitaran lämpötila saataa muuttua, joka muuttaa virettä, tosin lämpeneminen normaalisti nostaa virettä. - Kielet, varsinkin uudet kielet venyvät, ne kannattaa venyttää kunnolla heti vaihdon jälkeen. - Kielien kiinnitys saattaa luistaa hieman. - Floikkareiden hienoviritys nuppeja tulee tönityksi herkästi ja jos lasket kelluvassa floikkarissa yhden kielen virettä myös muut laskevat. Jos todella soitat usein tuollaisia muutaman tunnin jaksoja joudut vaihtamaan kielet vähintään kerran kuussa, kielet kuolevat kumminkin noin viidenkymmenen soitetun tunnin jälkeen, tai nopeamminkin. ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker |
Grimmu 15.04.2003 09:20:49 | |
---|
- Kun soitat kitaran lämpötila saataa muuttua, joka muuttaa virettä, tosin lämpeneminen normaalisti nostaa virettä. Mikäli mä olen fysiikasta koskaan mitään tajunnut, niin metalli laajenee, kun lämpötila kasvaa, ja silloin kielen vire laskee. - Floikkareiden hienoviritys nuppeja tulee tönityksi herkästi ja jos lasket kelluvassa floikkarissa yhden kielen virettä myös muut laskevat. No kun se on juuri päinvastoin. Kun yhtä kieltä muuttaa johonkin suuntaan, muut kielet muuttuu aina vastakkaiseen suuntaan. "Peace means reloading your guns." |
re infecta 15.04.2003 11:50:52 | |
---|
Kielien asettumista voi nopeuttaa niitä venyttelemällä, kuitenkin rauhallisesti, etteivät mene poikki. Olen siis täysi amatöörialoittelija. Eli tuo venyttelyt tarkoittaa sitä, että nostan kieliä ylöspäin (siis jos kitara on normaalisti soittoasennossa sylissä)? Olen soitellut kitaraa vain ensimmäisen viiden nauhan alueelta. Joku sanoi, että kitaraa pitäisi soitella (ja venytellä) koko kielien alueelta aluksi...pitääkö paikkansa? Ja tosiaan kitarassani on kiinteä talla... "Jesus loves you. Everybody else thinks you're an asshole." |
MacGyver 15.04.2003 12:02:10 | |
---|
Mikäli mä olen fysiikasta koskaan mitään tajunnut, niin metalli laajenee, kun lämpötila kasvaa, ja silloin kielen vire laskee.
Toisaalta, niin tekee puukin. Mutta tässä vaiheessa on hyvä huomata, että metalli laajenee noin kaksinkertaisella nopeudella puuhun nähden, joten nimenomaan vire laskee kun kielestä tulee pidempi kuin sen pitäisi olla. -MacGyver
|
MacGyver 15.04.2003 12:04:12 | |
---|
Olen siis täysi amatöörialoittelija. Eli tuo venyttelyt tarkoittaa sitä, että nostan kieliä ylöspäin (siis jos kitara on normaalisti soittoasennossa sylissä)? Olen soitellut kitaraa vain ensimmäisen viiden nauhan alueelta. Joku sanoi, että kitaraa pitäisi soitella (ja venytellä) koko kielien alueelta aluksi...pitääkö paikkansa? Ja tosiaan kitarassani on kiinteä talla... Helpointa on varmaan ihan vain ottaa kielestä kiinni 12. nauhan kohdalta ja nostaa sitä ylöspäin 1-2 cm ja toistaa veto viitisen kertaa. Tämän kun teet joka kielelle ja virität uudestaan, niin kielet ovat venyneet jonkun verran. Prosessin voi joutua toistamaan parikin kertaa, ja kielet asettuvat lopullisesti vasta muutaman päivän, kenties viikon soittelun päästä. -MacGyver
|
re infecta 15.04.2003 12:38:32 | |
---|
Helpointa on varmaan ihan vain ottaa kielestä kiinni 12. nauhan kohdalta ja nostaa sitä ylöspäin 1-2 cm ja toistaa veto viitisen kertaa. Tarkennukseksi vielä: Tarkoitatko nyt, että nostan kieliä otelaudasta/kitarasta irti vai nostanko kieliä leukani suuntaan? "Jesus loves you. Everybody else thinks you're an asshole." |
Kossu 15.04.2003 13:44:43 | |
---|
Tarkennukseksi vielä: Tarkoitatko nyt, että nostan kieliä otelaudasta/kitarasta irti vai nostanko kieliä leukani suuntaan? Periaatteessa ihan sama, mutta minä venyttelen niitä ensin ylöpäin ja sen jälkeen sivuille. Sitten tuo fysiikka-puoli, en oikeastaan perustanut tuota lämpötilan muutoksen aiheuttamaa vireen nousemista tai laskemista suhteellisen vaattimattomiin teoreettisen fysiikan opiskeluihin vaan pikemminkin käytännön kitaranrasoittoon toinen toistaan omituisemmissa oloissa. Ehodottamana faktana voinkin kokemuksen rintaäänellä sanoa että kun otat autontakarontista jääkylmän kitaran virität huollelllisesti ja soitat sitä lämpimällä kämpällä jonkin aikaa niin vire muuttuu. Nouseeko vai laskeeko ? Aika usein tuntuu nousevan, eikä sillä käytännössä niin kauheasti ole väliä viritettävä se on kuitenkin. Keikalla olen aina pyrkinyt siihen että kepit saisivat olla ainakin tunnin verran rauhassa lavalla ennen kuin ne viritetään uudestaan ja keikka aloitetaan. Floikkarin vireen muutos on vähän sama juttu, en ole kauheasti pitänyt kirjaa mihin suuntaan niitä tappeja tönin, mutta jos olen huolimaton vire saattaa laskea. Mutta tottahan se tietenkin on kelluvassa rakenteessa jos veto vähenee talla vetäytyy alaspäin ja vire nousee.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker |
Jabe 15.04.2003 14:22:04 | |
---|
Prosessin voi joutua toistamaan parikin kertaa, ja kielet asettuvat lopullisesti vasta muutaman päivän, kenties viikon soittelun päästä. Just näin kannattaa toimia kun McGyver selvitti. Semmoisen tarkennuksen vielä esitän, että kun oppii laittamaan kielet oikein, ja venyttelee ne kunnolla, niin kyllä ne pitää vireen jo samana päivänä ihan hyvin. Ei minulla ainakaan kiivaimpaan keikka-aikaan olisi aikaa jäädä viikkoa venttailemaaan, että strato pitää vireen :-) Tässä olisi muuten selvä FAQ:n paikka. Mutta siihen pitäisi saada kunnon kuvat, jossa näytetään kuinka kieli kierretään viritystappiin, ja kuinka niitä venytellään ... Semmoista odotellessa voi kaivaa esiin vaikkapa Suuren Kitarakirjan, jossa asiaa setvitään kuvien kera. |
LaXu 15.04.2003 15:14:07 | |
---|
Tässä olisi muuten selvä FAQ:n paikka. Mutta siihen pitäisi saada kunnon kuvat, jossa näytetään kuinka kieli kierretään viritystappiin, ja kuinka niitä venytellään ... Semmoista odotellessa voi kaivaa esiin vaikkapa Suuren Kitarakirjan, jossa asiaa setvitään kuvien kera. Minä voisin oikeastaan skannata tuosta Suuresta kitarakirjasta kielten vaihtoon liittyvät kuvat..ei liene tosin aivan laillista laittaa niitä nettiin, vai kuinka? |
A. Järvinen 15.04.2003 15:26:08 | |
---|
Tota... Oisko kielen "sitominen" viritystappiin FAQ:n paikka? jokuhan se pisti kerran hyvän linkin missä opastettiin se. (Pysyy vire paremmin) |
Jabe 15.04.2003 16:08:00 | |
---|
Minä voisin oikeastaan skannata tuosta Suuresta kitarakirjasta kielten vaihtoon liittyvät kuvat..ei liene tosin aivan laillista laittaa niitä nettiin, vai kuinka? Niin, eihän se oikein laillista ole .. Pitäiskö ensisijaisesti etsiä netistä hyviä kuvia, ja sitten linkittää niihin siitä faq'sta? Meinaan - jos passelit kuvat löytyy. Teen hakuja ja palaan asiaan tässä threadissä. Ei hötkyillä vielä sen faq:n suhteen - rakennetaan sitten hyvä kun on passelia matskua koossa.
|
LaXu 15.04.2003 16:29:34 | |
---|
|
Jabe 15.04.2003 16:43:19 | |
---|
Juu - tuossa oli hyviä kuvia. Aloitan lähiaikoina (muutaman päivän sisään öbauttirallaa) threadin kieltenvaihdosta vaikapa noiden kuvien turvin - jatkakoon kaikki halukkaat ja osaavat sitä sitten hyvillä linkeillä ja omilla nikseillä. Koitan aloittaa jotenkin jäsentyneesti ja yksinkertaisesti, niin että thread aukeaa aloittelijallekin .. mutta threadiähän voi sitten laajentaa vaikkapa floyd -talloihin, klassiseen kitaran jne. Eli palataan asiaan pian. |
Kossu 16.04.2003 10:03:41 | |
---|
Juu - tuossa oli hyviä kuvia. Aloitan lähiaikoina (muutaman päivän sisään öbauttirallaa) threadin kieltenvaihdosta vaikapa noiden kuvien turvin - jatkakoon kaikki halukkaat ja osaavat sitä sitten hyvillä linkeillä ja omilla nikseillä. Olen huomannut että kielen esikiritäminen viritystapille auttaa vireessä pysymistä huomattavasti. Olin itse keksinyt näppärän otteen sitä varten itse ja olin haljeta onnesta kun huomasin että se täysin sama tapa kuin mitä Dan Erlewine suosittelee (Dan on, maailman kuuluisin kitaroiden huoltaja, ja mainio kitararakentaja mm. ZZ Top ja Mark Knofler "Money for Nothing" kitaroiden tekijä). Koetan jos saisin skannattua Guitar Playerista kuvat ohjeista. ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker |