suolintu 25.04.2003 08:47:25 | |
---|
Mistä johtuu, että kitara on alkanu hurisemaan ihan sietämättömästi?? Siinä on kolme yksikelaista mikkiä, joten aina on pientä hurinaa ollu mut ei näin paljon. Kun kitaraa käääntelee eri asentoihin hurina joskus lakkaa. Jos valitsee mikkien kytkimestä asennon, että molemmat mikit(esim. talla ja keskimmäinen) on päällä niin hurinaa ei kuulu. |
wilo 25.04.2003 11:13:23 (muokattu 25.04.2003 11:14:47) | |
---|
Näillä tiedoilla pitää lähtee ihan arvailulinjalle, mutta voiskohan sulla olla joku uusi ulkoinen häiriötekijä lähimaastossa? Niitä on esim. telkkari, tietokoneen näyttö tai mikä tahansa muu laite mikä synnyttää sähkömagneettisen kentän (vaikkapa moottorikin..?). Tämän siis poimii kitaramikki oikein tarmokkaasti. Jos kerran mikkikytkimen väliasennoissa hurina ei kuulu, tarkoittaa se sitä että keskimikki on käämitty vastakkaiseen suuntaan kuin muut mikit, joilloin ulkoinen hurina näppärästi kumoutuu toisen mikin vaikutuksesta poies. Toisaalta, jos mikään ulkoinen tekijä ei oo muuttunnu, vois vikaa jäljittää lisätyistä särö- tai kompressorilaitteista. Itte kyllä ekana veikkaan just tietokoneen näyttöä tai telkkaria. |
suolintu 25.04.2003 11:17:53 | |
---|
Mulla on zoom 505II pedaali ja se hurina kuuluu senkin kautta soittaessa, eli soitan kuulokkeiden kanssa ilman vahvistinta vain zoomin kautta. Lähettyvillä ei ole televisiota eikä muutakaan mikä voisi aiheuttaa häiriön. |
suolintu 25.04.2003 11:20:07 | |
---|
Hurina kuuluu myös kun soitan ilman zoomia pelkästään vahvistinta käyttäen. Olen kokeillut myös uusilla piuhoilla. Eli kitarassa se vika taitaa olla. |
Dumb 25.04.2003 11:21:45 | |
---|
Olisikohan maadoittamaton pistorasia syyllinen...? |
suolintu 25.04.2003 11:23:50 | |
---|
Ei voi pistorasiasta johtua kun käytän zoomissa paristoja... Eli siihen ei verkkovirtaa tarvii. |
kingofpain 25.04.2003 12:56:06 (muokattu 25.04.2003 12:57:23) | |
---|
Itselläni on sama ongelma. Mulla on kaksi humpparia. Luin jostain että vikana olisi huono mikkien maadoitus. Itselläni se mitä todennäköisemmin johtuu tästä, koska kun kosken kitaran metallisiin osiin, niin humina vähenee lähes olemattomiin. |
wilo 25.04.2003 13:01:26 (muokattu 25.04.2003 13:02:29) | |
---|
No tuota. Mainitsit, että hurina häviää kitaraa kääntelemällä - siitä päättelin että vika olisi ulkoisessa hurinalähteessä, kitaramikki ei nappaa hurinaa telkustakaan yhtä paljon kaikissa asennoissa. Vikaa vois lähteä jäljittämään sillai, että kosketat soittaessa sormella kitaran eri metalliosia (talla, kielet, mikkikytkimen ja potikoiden runko); jos löytyy osa, jota koskettaessa hurina häippäseepi on ongelma ehken maadoituspuolella. muok: joo, just sitä meinasin. kumma että ihmiset kirjottaa just sillon ku mulla on kesken.. |
poppamies 25.04.2003 13:09:31 (muokattu 25.04.2003 13:11:13) | |
---|
Itselläni on sama ongelma. Mulla on kaksi humpparia. Luin jostain että vikana olisi huono mikkien maadoitus. Itselläni se mitä todennäköisemmin johtuu tästä, koska kun kosken kitaran metallisiin osiin, niin humina vähenee lähes olemattomiin. Se että hurina loppuu kun koskee metalliosiin ei tarkoita sitä että maadoitus olisi huono, vaan viittaa ennemminkin siihen että maadoitus toimii. Ongelma on häiriönsuojaus. Häiriö saattaa tulla ulkopuoleltakin. Esim. Loisteputket toimii "radiolähettimenä" ja saa jossain tapauksessa aikaiseksi aika pahaa hurinaa. Jos/kun on kyseessä ulkopuolinen häiriö niin häiriöaste vaihtelee kun kääntää ja vääntää kitaraa, tai kulkee ympäi huoneessa sen kanssa. "G-strings are for strippers" |
suolintu 28.04.2003 13:37:13 | |
---|
Omituista. Kokeilin kitaraa kaverini luona ja hurinaa ei kuulu(onneksi). En vaan voi ymmärtää mikä mulla kotona aiheuttaa ne häiriöt, koska televisiota tai vastaava ei ole lähettyvillä. Katto lamppu on ainoa, mutta jotenkin uskomattomalta tuntuu ajatus että kaikki häiriöt johtuis siitä. Joka tapauksessa kiitos kaikille jotka antoivat vihjeitä mistä se hurina vois johtua. |
Fortune 28.04.2003 14:15:41 | |
---|
Kokeilitko kaverin luona eri piuhalla? Huono piuha tuppaa aiheuttamaan hurinoita myöskin. |
suolintu 28.04.2003 14:19:58 | |
---|
Ei se hurina piuhoista johtunu, testasin myös ihan uusilla piuhoilla. |