Aihe: Onko nauhattomassa kitarassa mitään järkeä?
1
KMT
04.05.2003 22:09:06

Yhdessä kitaralehdestä bongasin kerran semmosen..
Mä olen vain tyhmä...
outo_O
04.05.2003 22:13:52
sillä voi soittaa "Nothing else matters" in taustaa vaikka..

ehkä jopa, aatteleppa ite
"sepalus auki"
Antti1
04.05.2003 22:14:29
Yhdessä kitaralehdestä bongasin kerran semmosen..

Liu'utukset kuulostaa hienolta (lue: erilaiselta kuin nauhoilla) ja ainakin oppii kaulan hyvin ulkoa.
Vihaan heitä, niitä, jotka sanovat: "Paperi on valkoinen." kääntämättä katsettaan. Vihakaan ei ole aitoa, en enää tiedä mikä on. -P. Karjalainen 2003
absqua
04.05.2003 22:39:00

Liu'utukset kuulostaa hienolta (lue: erilaiselta kuin nauhoilla) ja ainakin oppii kaulan hyvin ulkoa.

Joo, ja monimutkaisia sointuotteita puhtaasti soittaakseen täytyy olla melkoinen fakiiri.

Varmaan enempi solistisissa hommissa toimiva ratkaisu. Tai mistäs minä sen tietäisin. Pitäisi kysyä Raoul Björkenheimilta, sillähän on nauhaton kitara.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
HS
04.05.2003 23:31:26
Terve

Jos putkella vetää, niin mitäpä sitä nauhoilla.
Huomio, työnjohtaja! Viitospenkin mutterit ovat löysällä!
Ossi
05.05.2003 00:08:48

Onko nauhattomassa kitarassa mitään järkeä?

Ei ole. Oliko muuta?
"..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?"
MrGuitarist
05.05.2003 11:40:07 (muokattu 05.05.2003 12:24:04)
Ainakin Ranskalaisyritys Vigier tekee nauhattomia kitaroita. Livenä tuollaista olen kuullut XL:n keikalla kun Jarmo Saari soitti nauhatonta Gibsonin exploreria. Eihän tuollaisella mitään monimutkaisia sointuja saa, mutta soolosoittimena kait ihan toimiva. Itse en kyllä mitään järkevää käyttöä tuollaiselle keksisi, kun vaikkapa slide-putkella saa samat jutut soitettua.

Edit: Vai olikohan Jarmon nauhaton kitara kuitenkin Gibsonin firebird? Varmistakoon joku joka muistaa.
ForSakeN
05.05.2003 12:14:01
Veikkaisin, että nauhaton kitara tuntuu vähän samalta kuin mikä tahansa klassinen jousisoitin. Niissähän ei käytetä nauhoja. Itse en oo päässyt testaamaan, mutta eipä ole väliäkään...
Se on siellä missä tuntuu...ja SYVÄLLÄ! (siis se plugi) :o
Setä Groove
05.05.2003 12:47:34
No, nauhattomissahan on se etu nauhallisiin verrattuna, että saa vedettyä sävelet puhtaammin, eli mikrotonaalisuus kukoistaa. Ja saundihan (noin niinku perustaltaan, muokkaukseta en puhu) on pehmeä ku mikä. Eikä ne monimutkaiset soinnutkaan nyt mikään este ole, hidaste korkeintaan ja saapahan nekin sitte tarkemmin ku nauhallisilla ikinä.Eli: Kyllä siinä järkeä on vaikka kuinka. Taitaa siinä enemmän järkeä olla ku niillä jotka sanoo että ei ole... hmm...
Setä on puhunut.
Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!!
Ossi
05.05.2003 13:45:54

Eikä ne monimutkaiset soinnutkaan nyt mikään este ole, hidaste korkeintaan ja saapahan nekin sitte tarkemmin ku nauhallisilla ikinä.Eli: Kyllä siinä järkeä on vaikka kuinka.

Veikkaisin, että po. värkki on melko turha kapistus ainakin useimmille harrastajille joiden soiton sävelpuhtaus on nauhallisenkin otelaudan kanssa vähintäänkin "niillä rajoilla".

Nauhattomalla kitaralla taitaa olla enemmänkin pelkkää kuriositeettiarvoa, ja silloinkin jonkun "taiteilijan" käsissä.
"..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?"
Setä Groove
06.05.2003 10:51:07

Veikkaisin, että po. värkki on melko turha kapistus ainakin useimmille harrastajille joiden soiton sävelpuhtaus on nauhallisenkin otelaudan kanssa vähintäänkin "niillä rajoilla".

Nauhattomalla kitaralla taitaa olla enemmänkin pelkkää kuriositeettiarvoa, ja silloinkin jonkun "taiteilijan" käsissä.

Jeps...eiköhän tuossaki oo hitunen järkeä. Mutta kuka on sanonu että pitäis olla "niillä rajoilla"? ...siis miksei kehittäis itsestään parempaa? Sedällä on ainaki tullu käsitys, että ikinä ei voi olla liian hyvä. Mutta joo, menee jo asian vierestä...
Mut kyllähän nauhaton(kitara,siis) on hieman tavanomaisesta poikkeava ja ainaki hiukan poikkeavuus arvoa hakeva. Eli: ei se vanha mieskään väärässä, toki, ole. Tack.
Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!!
PIM
06.05.2003 11:12:44
Alkuperäisessä viestissä viitattiin ilmeisesti Darby Slickiin, jonka kitaroissa otelauta on muistaakseni peltiä. Ja Ossille tiedoksi, että Darby on erään Grace Slickin lankomies.
Right now I'm fucking busy, or vice versa..
lxi
06.05.2003 12:02:45
Pääsisipä kokeilemaan. Kuulostaa kiinnostavalta laitteelta.

Marc Ribot, Adrian Belew ja yllä jo mainitut Björkenheim ja Saari ovat ainakin moista käyttäneet. Samoin Steve Vai, jollen väärin muista. Enkä äkkipäätä ainakaan menisi järjettömäksi sanomaan.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
MrGuitarist
06.05.2003 12:08:23
Enkä äkkipäätä ainakaan menisi järjettömäksi sanomaan.

Ei toki, kyse onkin varmaan siitä, että moni, joka soittaa tavallista, nauhallista kitaraa ei varmaan hirveästi tuollaisesta saisi irti. Siksi ainakaan minä en normaalissa bändikäytössä saisi soittimesta varmaan irti paljoakaan, olo olisi varmaan samanlainen kun käteen tyrkkäisi viulun tai muun vaikean soittimen :) Mutta respectiä paljon nauhattoman kitaran osaajille, aivan kun minkä tahansa soittimen taitajille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)