Aihe: Yksittäisen nauhan "nostaminen"
1
P-Nut
02.05.2003 22:02:53 (muokattu 02.05.2003 22:03:48)

Eli mulla on sellainne ongelma, että mulla meinaa rämistä toinen väli mun kitarasta. Oon kokeillu nostaa kieliä, mutta sekään ei tahdo auttaa. Nyt mulla on kielet jo melko korkealla ja vieläkin hieman rämisee. Tätä ongelmaa ei ole missään mulla välissää kuin tuossa kirotussa kakkosvälissä.

Eli oon tässä päätelly, että vika on varmaan tuossa toisessa tai kolmannessa nauhassa, että se on liian syvällä. Miten sitä saisi nostettua tai korjattua ?
Kyllä se siitä kun vähän potkii
Veli
03.05.2003 07:57:16 (muokattu 03.05.2003 07:57:49)
Eli oon tässä päätelly, että vika on varmaan tuossa toisessa tai kolmannessa nauhassa, että se on liian syvällä. Miten sitä saisi nostettua tai korjattua ?

Onko vika kaikilla kielillä soitettaessa vai vaan yksittäisen kielen kohdalla? Jos kyse on yksittäisen kielen ongelmasta, saattaa olla että nauha on vaan kulunut sen kielen alta nopeampaan kuin muista kohdista. Tämän voi huomata kun katsoo nauhan pintaa, onko siinä kielen alla selkeää koloa tai painaumaa. Tällainen probleema korjaantuu yleensä nauhojen hionnalla, jonka olen ainakin itse yleensä jättänyt ammattilaisen tehtäväksi.

Toinen mahdollisuus on se, että jossakin otelaudan alkupäässä oleva (esim. särinäkohtaa seuraava) nauha on päässyt pompahtamaan Suomen vaihtelevissa sääoloissa ylös kuopastaan. Tällöin kielet hirttävät kiinni tuohon nauhaan ja aiheuttavat särinää. Tätä on vaikeampi huomata ihan paljaalla silmällä, mutta esimerkiksi viivoittimen avulla voi yrittää tarkastella onko joku nauha muita korkeammalla. Karkea kotikonsti: Lyhyehkö viivoitin vaan pitkittäin otelaudan suuntaisesti nauhojen pinnoille ja tsekkaa jääkö se "keikkumaan" jonkin tietyn nauhan kohdalla. Nousseen nauhan voi korjauttaa myöskin ammattimiehellä esimerkiksi hionnan yhteydessä tai sitä voi _varovasti_ yrittää nakutella paikalleen vasaran ja puupalikan avulla. (Älä lyö vasaralla suoraan nauhoihin.)
MarkoA
03.05.2003 11:25:52 (muokattu 03.05.2003 11:28:37)
Tuo on todennäköisesti hyvin pieni vika. Joko toinen nauha on liian matala (ollut jo alunperin?) tai kolmas on noussut (todennäköisempi) tämän voit varmistaa kunnon viivottimella.Ota kielet pois ja varmista mistä on kyse.

Voit yrittää varovasti lyödä noussutta nauhaa takaisin paikoilleen. Yhden nauhan nostaminen ei todennäköisesti tule kysymykseen vaan mieluummin koko nauhan vaihto.
Ammattimies ainakin saa hoidettua tuon nätisti.

edit: ei tullut luettua tarkkaan tuota edellsitä vastausta. Siinähän se jo tuli tarkemmin. Sori!
--- Well - The house is a rockin' don't bother knockin' ---
P-Nut
03.05.2003 17:43:28

Juu se on varmaan nauhan tai nauhojen uusinta jos tuosta haluaa päästä eroon, mutta tuskin lähden ammattilaiselle viemään tuota ku tuo on kuitenkin melko pieni ongelma, koska ääni kuuluu kuitenkin selvästi jos kieltä ei lyö kovin lujaa.

Kiitoksia vastauksista, asia selvisi vallan mainiosti :)
Kyllä se siitä kun vähän potkii
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)