Aihe: Mitäs sanotte - vahvistinvaihtoehdot??
1 2
vale
26.05.2003 17:50:19 (muokattu 26.05.2003 18:01:27)
Olen nyt etsinyt eri vaihtoehtoja vahvareihin. Jos kerrotte mielipiteenne mitä kannattaa noista seureevista ostaa. Tarkoituksena olisi että setillä pystyis soittaan makuuhuone volyymeillä mutta myös bändin kanssa yms. Rahaa olisi käytettävänä n. 1000e.

Setti I: Laney LC15R, Behringer BG412S kaappi (jensenin elementit), tohon voisi vielä harkita jotai bedaaleita boostaamaan. ehkä Vamppi II tai jotain. Behku ja laneyn hinta olisi 614e.

setti II: Laney LC30II + sama kaappi. Bossin GE-7:n vois ostaa boostaamaan. hinta 908e

Setti III: Marshall silver jub. 2553 + behkun kaappi. hintaa en tiedä. Jos jostai löytäis käytettynä.

Setti IV: Engl screamer 50 combo. hintaa n. 1000e. Mutta sitten jäisi ilman kaappia.. Taikka jos uhrais sen verran että ostan nupin ja kaapin (n.1200e!!).

Setti V: Rocktron velocity 100 + behku kaappi + toneworks ax1500g tai bod tai vamppi...?

Itse aattelin kyllä tota setti ykköstä, soundeja kehuttu jne. Sit ostais vaik ton toneworks ax1500G:n tai Bodin tai vampin, siis ajattelin käyttää tota lc15r:ää pääte vahvarin roolissa. Arveluttaa vaan että miten tuo tulevaisuudessa riittää, mutta toi olis varmaan hyvä ton 412 kaapin kans..
Niin ja sitten jos ostais ton niin jäis käteen vähä rahaa esim kitaraan tms. Pakon edessä rahaa voisi olla käytettävänä enemmänkin kun 1000e, mutta rajansa kaikella ja järki käteen, kun kuitenkin pääasiassa soittelen kotona. Tilaa kyllä on vaikka stäkille.

Mutta jos kerrotte mitä mun kannattaa tehä koska jos tässä pallottelen niin teen ihan tyhmän johtopäätöksen. -> Viimekesänä mulla oli marsun 100w putki kone ja ei ollu kivaa ku hyvät soundit tuli ku kirjat tippu hyllyistä ja ikkunat helisi.. =)
Rock n' Roll is the only way to DIE
booster
26.05.2003 19:51:04
Ehkä kannattaa kumminkin ostaa kotiin erillinen vahvistin, jollain 100 eurolla pitäis saada ihan hyvä, ainakin käytettynä. Säästyt roudaamiselta, ja ei tarvitse miettiä kuulostaako hyvältä hiljaisella.
Kitarakamakaavio
Haetaan rumpalia Tampereella!!
superfly
26.05.2003 19:59:56
Tuossa on kyllä kaikki setit 2-5 aika lailla liian ruudikkaita kotisoittoon. Mulla on kolmekymppinen putkikombo ja ei sillä pysty mitään ainakaan kerrostalossa soittamaan. Tai kyllähän sieltä äänen saa, mutta tunnetusti putkivehkeiden saundi ei toimi, ennen kuin volaa avataan hieman.
Harppu on alaston piano
BlackD
26.05.2003 20:04:35
Olen samoilla linjoilla edellisen kanssa, eli kotiin joku erillinen vahvistin tai mallintaja. Behringerin GM110 tai Tech21:sen TM10 on päteviä pelejä näin perinteiseltä vahvistinpuolelta, tai sitten Pod, PodXT tai Vamppi mallinnuslaatikoista. Itse kannatan kotisoitossa mallintajaa, voi soittaa kuulokkeilla, on efektejä ja soundeissa valinnanvaraa. Tarvittaessa vaan stereoihin/aktiivimonitoireihin kiinni ja saa mekkalaa muillekin kuin itselle.

Sitten treenikämpälle olis varmaan hyvä hommata ainakin se oikea kitarakaappi. Vahvistinpuolella voikin sitten jo mennä vaikka minkälaista kautta. Yksi on tietenkin että ottaa sen mallinnuslaatikon treeniksellekkin. Tässä tapauksessa tarvitaan vain se päätevahvistin, Rocktron Velocity 100 on varmaankin pätevä peli (itse olen mahdollisesti ostamassa tällaista oman kaapin ja Pod Pron seuraksi). Toisena vaihtoehtona on sitten joko putkicombo tai -nuppi. Englin kamat vaikuttavat kiinnostavilta ja itse haaveilin pari päivää sitten monta tuntia Mesa/Boogien Single Rectifieristä :P Säästäminen olisi vaan ainoa ongelma kun kyseinen peli maksaa aivan pirusti. Siksipä tuo päätevahvistinsysteemi olisi ehkä "järkevämpi" ratkaisu. Tiedä häntä, onpa tässä käynyt mielessä Behringerin KX1200 -keyboardvahvistimenkin hankkiminen Pod Pron jatkoksi.. Olisin vähän sitä mieltä, että halvimmalla hyvään soundiin pääsee hankkimalla trankkupäätteen, mallintajan, kaapin ja ehkä erillisen, laadukkaamman efektilaitteen. Tämä on mulla suunnitelmissa (ainakin tällä hetkellä, toivottavasti yo-lupukki on antelias :)
superfly
26.05.2003 20:08:25
Niin, en muistanut mainita, että myös minä kotona soittelen V-Amp2:lla stereoiden läpi ja en mä sen parempaa soundia tarvitse. Toimii.
Harppu on alaston piano
-K-
26.05.2003 20:09:47
(ainakin tällä hetkellä, toivottavasti yo-lupukki on antelias :)

Minäkin olen jo kauan ajatellut hommaavani V-amp Pron, mutta eipä ole piru vielä thomanilla myynnissä (lempilähikauppani ei saa myydä behringeriä). Yo-pukki on jo postitse tuonut minulle 2 shekkiä, yhteisarvoltaan 90e eli hyvältä näyttää, for now. Sitten vielä tämän kuun palkka niin eikohän sillä V-amp pro, laney lc15r, 4u räkki ja n. 300e vara-kitara ainakin irtoa =)
Ei suotta elämys.
vale
26.05.2003 20:12:39
Olen kyllä miettinyt tuota mallinnus juttua, mutta pystyykö ne tossissaan putkivahvistimen sointiin tai edes lähelle sitä?!?... Kaverilla on peavey classic 30 ja vaikkei siitä higainia lähekkään niin silti on tod. hyvät säröt. mutta tarvittaessa ei olisi pahitteeksi se higainikaan. ja mitenkäs ton rocktronin tehot riittää bändiköäytössä?
LaXu
26.05.2003 20:23:15
Jos noista pitää valita, niin setti yksi, mutta LC15R:n tilalle Laney TT20-nuppi (hintaa alle 500€). Mielestäni se kuulostaa ihan hyvältä pienelläkin volalla, ja pentode/triode switchista (20W->n.8W) on varmasti jonkin verran iloa kotisoittelussa.

Toisaalta tuo ENGL Screamer on aika monipuolinen peli, joka taipuu vähän kaikkeen...

Käytännössä kumminkaan mitään putkivahvistinta ei viitsi mielestäni omakotitalossakaan luukuttaa ilman keinokuormaa. Toinen vaihtoehto on hommata Smicz TADsit (http://www.smicz-amplification.com), hyvin pienitehoiset putket adaptereilla. Näillä pitäisi saada 6L6, EL34 tms. putkia (ei kuitenkaan EL84) käyttävän vahvistimen tehot tiputettua 2-4W:n paikkeille. Tosin noillakin tehoilla lähtee yllättävän paljon mökää, tuli joskus Musamaailmassa 6W Cornford Harlequin käännettyä täysille, eikä niillä volyymeillä viitsisi pitempään soitella.

Putkivahvistin kotikäytössä on kyllä aika hankala tapaus, keinokuormat kun ovat 300-400€ eikä varsin pienitehoisia vahvistimia juurikaan löydy markkinoilta (tai sitten ne maksavat tolkuttomasti tai niitä ei saa Suomeen).
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
vale
26.05.2003 20:44:35
rupes kiinnostaan toi vamppi pro. Kannattaako hommata se laney silti päättäriks vai onko mallintavasta enemmän iloa trankku päättärin kanssa??
Turpa
26.05.2003 21:09:31
Kyllä mä ainakin ostaisin putkipäättärin. Noihan on aina mielipidekysymyksiä, mutta mielipiteitähän kyselitkin.
-K-
26.05.2003 22:15:22
Kyllä mä ainakin ostaisin putkipäättärin. Noihan on aina mielipidekysymyksiä, mutta mielipiteitähän kyselitkin.

Säröt kuulostaa putkipäätteellä paremmalta, puhtaat paskemmalta imo.
Ei suotta elämys.
superfly
26.05.2003 22:23:23

Säröt kuulostaa putkipäätteellä paremmalta, puhtaat paskemmalta imo.

Nyt tuli kyllä aika paksua jöötiä.
Harppu on alaston piano
BlackD
26.05.2003 22:24:00
Putkipäätteet maksavat euroja. Samoin niiden ylläpito maksaa euroja. Trankkupääte on halvempi ja helpompi, mutta en itsekään tiedä tekeekö putkipääte mallintavista sen kummempia - siinähän tulee se putkimaisuus ikäänkuin tuplana. Huononisiko soundi jopa? Sitä en tiedä kun en ole kokeillut.
-K-
26.05.2003 22:45:07

Nyt tuli kyllä aika paksua jöötiä.

Milläs vehkeillä oot kokeillu, mulla oli vierekkäin rocktron velocity 120 ja putkivermeena ADA ts100. Tosin tuo oli vain minun korvillani kuultu, en sitten tiedä kuinka paljon skeidaa siellä on.
Ei suotta elämys.
superfly
26.05.2003 22:54:17
Peavey 2* 50w classic putkipääte, joka oli kaverilla koekäytössä. Kliinit ihan helmet. Sitten oli joku Hughess&Kettnerin trankkupääte, jossa oli aika riipivät kliinit. Mutta nyt aletaan jo varmaan mennä sitten makuasioiden puolelle. Tässä on vielä niin paljon eri vaihtoehtojakin. Varmaa löytyy sekä trankuista, että putkipäätteistä hyviä säröja ja kliinejä. Yleinen mielipide varmaan on noiden putkivermeiden puolella.
Harppu on alaston piano
-K-
26.05.2003 23:06:13
Peavey 2* 50w classic putkipääte, joka oli kaverilla koekäytössä. Kliinit ihan helmet. Sitten oli joku Hughess&Kettnerin trankkupääte, jossa oli aika riipivät kliinit. Mutta nyt aletaan jo varmaan mennä sitten makuasioiden puolelle. Tässä on vielä niin paljon eri vaihtoehtojakin. Varmaa löytyy sekä trankuista, että putkipäätteistä hyviä säröja ja kliinejä. Yleinen mielipide varmaan on noiden putkivermeiden puolella.

Niin no putkivermeet, jos on ns. normaali etuaste, ovat minunkin valintani mutta mallintavien kanssa on eri juttu. Cleanit kuulostavat ihan turhan suttuisilta, taih noi tuo on väärä sana mutta siis jotenkin liian täyteläiseltä ettei niistä oikein erota putkea tai mallinnusta. Säröihin putkipääte luo mielestäni mallintavissa ihan uutta potkua.
Ei suotta elämys.
superfly
26.05.2003 23:11:42
Jees, unohdin tuossa mainita, että mun äsken kirjoittamat kokemukset oli V-Amp2 etuasteena. Myöskään putkikombon kanssa tuolla ei tee mitään, säröt kuulostaa aika himuisilta. Tuossa on kyllä muutenkin se pointti, että V-Ampin kliinit on mun mielestä aika suolesta muutenkin, säröt siitä kyllä irtoaa ihan kohtuullisesti.
Harppu on alaston piano
Dumb
26.05.2003 23:16:00

Setti V: Rocktron velocity 100 + behku kaappi + toneworks ax1500g tai bod tai vamppi...?

Mulla on bändikäytössä Line6 POD Pro + Tube Works MosValve 2x80W trankkupääte + Marshall JCM900 1960A kaiutinkaappi -yhdistelmä ja ihan hyvältä soundaa (ainakin minun korviini) ja olen tyytyväinen. Joskus olisi toki kiva päästä kunnolla testaamaan vierekkäin eri päätteitä ja kaappeja, josko vaikka löytyisi vielä parempi soundi, mutta tolla setilläkin pärjään vallan mainiosti.

Kotona on sitten Line6 POD II + Squier Champ 15W trankkucombo -yhdistelmä ja ajaa asiansa myös ihan hyvin. Ainoastaan tuo Squierin vahvistin on hieman riipiväsoundinen ja se vaikuttaa sitten myös soundeihin kun efektiluupin puutteen takia POD on kytketty combon sisääntuloon. Toisaalta, ei kotona välttämättä niin täydelliset soittokamat tarvitse ollakaan, kunhan saa edes suht hyvät soundit.

Jos pitäisi tehdä joku kompromissiratkaisu, eli ei olisi mahdollisuuttaa kahteen setuppiin, pitäisin Marsun kaapin ja TW:n päätteen jatkuvasti bändikämpällä (niin kuin tähänkin asti) ja kuljettaisin POD II:sta sitten kodin ja kämpän välillä, kytkien sen kotona kuulokkeisiin tai esim. tietokoneen aktiivikaiuttimiin.
-K-
26.05.2003 23:38:23
Jees, unohdin tuossa mainita, että mun äsken kirjoittamat kokemukset oli V-Amp2 etuasteena. Myöskään putkikombon kanssa tuolla ei tee mitään, säröt kuulostaa aika himuisilta. Tuossa on kyllä muutenkin se pointti, että V-Ampin kliinit on mun mielestä aika suolesta muutenkin, säröt siitä kyllä irtoaa ihan kohtuullisesti.

Joo olen koittanut myös v-ampilla. Minun mielestäni vampin puhtaat ja rosot ovat juuri loistavia verrattuna podin omiin =) . Vampin mättösäröissä on varsinaisesti minun mielestäni vain 2 todella hyvää soundia : custom hi gain ja modern hi gain. Soittelen 4x12 kaappiin nupin efektilenkistä ilman kaappimallinusta, saan mieleiseni soundin.
Ei suotta elämys.
Mursuviiksi
27.05.2003 00:06:58
Vaikeahan noista on sanoa, että mikä kannattaisi ottaa. Mutta minun mielestä kannattaa kuitenkin pitää treenikämpän kamat ja kotisoitto kamat erillään. Kotisoitto ja bändisoitto ovat kuitenkin kaksi niin eri maailmaa ja yleensä vaativat vahvistukselta hieman eri piirteitä. Sitäpaitsi roudaaminen on aika tylsää hommaa pitemmän päälle.

Itse soitan treeneissä lähinnä tuota V vaihtoehtoa läheisesti vastaavalla yhdistelmällä, mutta kotona soittaminen tapahtuu tällä hetkellä vain AKG luurivahvistuksella. Pitäisi kuitenkin hommata joku pieni vahvistin jolla luukuttaa, koska kyllä se pelkillä luureilla soittokin alkaa pikkuhiljaa jo tympiä. 50w putkikombo löytyy myös kotoa, mutta eihän sillä voi kerrostalossa soittaa mikäli naapurisopua mielii pitää yllä...
+7min
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)