JMzz 28.05.2003 14:40:01 | |
---|
Elikkäs harmillisesti tuolla iban sivuilla ei lue millä tavalla kaulat on kiinni rungossa.Tarkoitan nyt läh. RG:den kauloja. Levytukun sivuilla näkyy että osassa kaula menee läpi rungon mutta entäs loput onko ne kaikki pulttikauloja vai liimakauloja. Varsinkin nuo "paremmat" mallit. (vanhoilla säännöillä 500 tai yli) Olen kuullut pahaa puhetta pulttikauloista, mutta itellä on kyllä tällä hetkellä sellainen ja ihan Ok se on. Onko se sitten niin että rungon läpi menevissä kauloissa on parempi sustain. Sitten on vielä hämärä käsitys että liimakaulat olisi parempia kuin pulttikaulat. Kertokees työ. - |
Spiff 28.05.2003 14:52:27 | |
---|
Mulla on Ibanezin halpa (mutta hyvä) pulttikaula. En oo kyllä mitään vikoja siinä havainnu. On ollu päivittäisessä käytössä muutaman kuukauden. Ilman vahvistintakin sointi on hyvä. |
Jabe 28.05.2003 15:09:51 | |
---|
Melkein kaikki RG -ibat on pulttikaulalla. Se on se peruskonsepti. Nehän on tavallaan superstratoja: Fender Stratocasterin pohjalta tehtyjä kitaroita, joissa on litteä, leveä kaula, 24 nauhaa, humbuckerit ja floyd rose -talla. Joitain uusia malleja on siitten tullut kaula-läpi-rungon konseptillakin. Itse en ole niitä soittanut, mutta valistunut arvaukseni on, että ne myös soundaa erilaiselta. Sustain on varmaan parempi ja kitaran sointi on varmaan myöskin erilainen. |
Jabe 28.05.2003 15:14:07 | |
---|
Sitten on vielä hämärä käsitys että liimakaulat olisi parempia kuin pulttikaulat. Kertokees työ. Niin, tähän vielä ... minun mielestäni sähkökitaran erilaisia rakenteita ei voi tuossa mielessä asettaa paremmuusjärjestykseen. Ne on erilaisia rakenteita, ja niistä seuraan että kitarat soundaa erilaiselta. Mikä sitten on hyvää tai huonoa, parempaa tai heikompaa riippuu siitä mitä hakee. Ei kandee lähteä ostamaan kaula-rungon-läbi ibaa vaan sen takia että se on sillä rakenteella. Mutta koittamassa varmaan kannattaa käydä. Jos osoittautuu hyväksi, ja varaa on, niin mikäs siinä sitten. |
Boge 28.05.2003 16:36:25 | |
---|
mutta neck-thru kitaroissa ei ainostaan soundi muutu mutta mun mielestä tatsi on aivan jotain omaansa. ibanezin AANJ voi kyl helpottaa pulttikauloissa ylhäältä soittoa mutta ei se silti voita rungonläpi menevän kaulan tuntumaa. |
JMzz 28.05.2003 18:27:58 | |
---|
Olen huomannnut että se kyllä rajaa aika pahasti kitaran valintaa jos neck-thru-kaula on "must have"- ominaisuuksissa. Ei se minulle ainakaan pahalta käteen tuntunut kun testasin iban pulttikaulaa tuossa toissapäivänä. Ihan hyvä fiilis siitä jäi. Tais olla wizard-kaula, aika litteähän se on joten eipä ne viimeisetkään nauhat olleet samantuntuisia kuin jossain pulttistratoissa joissa se kiinnityskohdan laatikkomaisuus imo jo hieman haittaa. - |