Aihe: Putkivahvistimen Stand-by
1 2
kastei
04.06.2003 22:32:52
Teinpä juuri vahvistinostoksen: paikallisesta osto- ja myyntiliikkeestä löytyi mukavaan hintaan (280 e) Peavey The Classic- 2x12-kombo eli kyseessä on 70-luvulla tehty hybridivahvistin trankkuetuasteella ja putkipäätteellä.

Mielenkiintoinen yksityiskohta tässä jutussa on se, kun ennen tätä olin ladannut Peaveyn kotisivuilta laitteen manuaalin ja sen mukaan laitteesta piti löytyä virtakytkimen lisäksi myös stand-by-kytkin, mutta tässäpä yksilössä ei sellaista ollutkaan! Kauppiaalta kysyin asiasta eikä hän osannut keksiä selitystä tähän, totesipa vaan ettei esim. Voxin AC-30:ssäkään ole standby:ta.

Olin luullut, että pääteputket vaativat minuutin pari lämmetäkseen ja näin ollen stand-byn olemassaolon. Mutta mutta, mahtaisko jollakulla olla selityksentynkää asiaan?
hemmo
04.06.2003 22:41:02

Mulla on samanlainen pas.. eiku loistoverme, jossa ei myöskään ole ständ-paita.

Ei kaikissa ihka oikeissa putkihärveleissäkään ole. Varsinkaan pienemmissä.

Onko sulla phaser siinä Piiviissä?
Lisää säröä, pyydän!
kastei
04.06.2003 22:47:28 (muokattu 04.06.2003 22:49:30)
Onko sulla phaser siinä Piiviissä?

Eikäko täsä mallissa on tremolo. Noita Classic-nimellä varustettuja Peevojahan on ihan hiivatisti, niin vanhempia kuin uudempiakin, mut mun käsitykseni mukaan sulla taitaa sitten olla VT-sarjan klässikki, kun tää mun on siis THE Classic.

EDIT: Niin juu, tää on 50-wattinen peli siis.
hemmo
04.06.2003 22:52:49

Eikäko täsä mallissa on tremolo. Noita Classic-nimellä varustettuja Peevojahan on ihan hiivatisti, niin vanhempia kuin uudempiakin, mut mun käsitykseni mukaan sulla taitaa sitten olla VT-sarjan klässikki, kun tää mun on siis THE Classic.

Ai jaa, no maksoin omasta urkuvahvarina toimivasta 100 W VT Classicistani 500 mk. Ihan ok.
Lisää säröä, pyydän!
Cornflake
04.06.2003 22:57:49
Luigi:
Olin luullut, että pääteputket vaativat minuutin pari lämmetäkseen ja näin ollen stand-byn olemassaolon. Mutta mutta, mahtaisko jollakulla olla selityksentynkää asiaan?

Ihan oma järkeily löytyy: Tuo ständbai on vahinkoja ehkäisevä juttu. Ettei lämäse vahingossakaan heti täysille. Saman asian ajaa (vakaa käsitykseni) jos annat koneen olla päällä hetken volat nollissa ennenkuin alat luukuttamaan.

Itsellänikin oli kerran käytössä joku Fal (tjsp) merkkinen antiikkiverme, jossa ei myöskään ollut mitään stand by namiskaa.
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
Aardfather
04.06.2003 23:20:17
Standby-tila on putkien lämmittämistä varten. Eli standby-tilassa virransyöttö putkille on pienempi kuin normaalitilassa. Putkien pitäis antaa yleensä lämmetä noin minuutin ajan ennenkun kytkee standbyn pois päältä ja alkaa soittaan. Jos putkien lämmittämisen laiminlyö niin putkien ikä kyllä lyhenee huomattavasti.

- Aardfather
-K-
04.06.2003 23:28:15
Mulla on samanlainen pas.. eiku loistoverme, jossa ei myöskään ole ständ-paita.

Ei kaikissa ihka oikeissa putkihärveleissäkään ole. Varsinkaan pienemmissä.

Minäkin omistan n. kuukauden päästä tuollaisen pask.. eikun loistovermeen kun sen satuin tilamaan. Oletan siis että puhuit Laneyn LC15:sta
Ei suotta elämys.
hemmo
05.06.2003 08:12:04

Minäkin omistan n. kuukauden päästä tuollaisen pask.. eikun loistovermeen kun sen satuin tilamaan. Oletan siis että puhuit Laneyn LC15:sta

Eiku tarkoitin nimenomaan kyssärin Peavey Classic 100 W 2x12-comboa.

On mulla toki se LC-15 ja se ON halpa ja hyvä pikkucombo ilman stand-bytä.
Lisää säröä, pyydän!
Kossu
05.06.2003 08:31:32
Teinpä juuri vahvistinostoksen: paikallisesta osto- ja myyntiliikkeestä löytyi mukavaan hintaan (280 e) Peavey The Classic- 2x12-kombo eli kyseessä on 70-luvulla tehty hybridivahvistin trankkuetuasteella ja putkipäätteellä.

Vahvistin on luultavasti yksi maailmanhistorian huonoimista soundiltaan, mutta hinta oli kyllä kohdallaan, joten onnea vaan. Olen käyttänyt pariakin samanlaista ja todella joissakin on standby joissakin ei.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
hemmo
05.06.2003 08:49:08

Vahvistin on mielestäni yksi maailmanhistorian huonoimmista soundiltaan

Kossu! Käytä sanaa "mielestäni". Jooko?

Ei muuten ole huono, minusta.
Lisää säröä, pyydän!
Kossu
05.06.2003 10:48:43 (muokattu 05.06.2003 10:49:17)
Kossu! Käytä sanaa "mielestäni". Jooko?

Ei muuten ole huono, minusta.

Käytin sanaa luultavasti ja senkin poisjättämistä harkitsin - Peavey Classic on sekä inhimillisesti, että absoluuttisesti katsoen säälittävä romu ja järkyttävä pörinälaatikko, joka ei tietenkään vähennä sen faktan arvoa, että yksi Suomen hienoimmista kitarlevyistä: Psychoplasman Radio Flies on soitettu sillä.

Ei se mikään VHT tai Matchless ole mutta kyllä sillä voi silti hyvää musiikia soittaa.
Mikko Kankaanpää
05.06.2003 10:59:23

Stand by kytkintä ei tarvita jos on vahvistimessa on putki tasasuuntaaja, kuten Vox ac-30:ssä. Tasuriputki lämpiää hitaasti kaikkien putkien tavoin ja päästää virtaa lävitse vasta muutamien kyymmenien sekuntien päästä. Elikkä automaattinen stand by...

t. Mikko
PeeJii
05.06.2003 11:08:16
Stand by kytkintä ei tarvita jos on vahvistimessa on putki tasasuuntaaja, kuten Vox ac-30:ssä. Tasuriputki lämpiää hitaasti kaikkien putkien tavoin ja päästää virtaa lävitse vasta muutamien kyymmenien sekuntien päästä. Elikkä automaattinen stand by...t. Mikko

Uusissa Vox AC30:ssä tuo Stand by kytkin kuitenkin on, tavallaan siis turhaan...tai voihan sen avulla lämmittää putkia vähän kauemmin.
kivi
05.06.2003 11:19:23
Käytin sanaa luultavasti ja senkin poisjättämistä harkitsin - Peavey Classic on sekä inhimillisesti, että absoluuttisesti katsoen säälittävä romu ja järkyttävä pörinälaatikko

Heh, niinpä. Tosin se on kyllä myös aika herkkä sille, mitkä pääteputket siinä kulloinkin on - Sovtekeilla oon saanut omastani ihan hyvää sointia, Electro-Harmonixilla ja Ruby Tubesilla koko laite muuttui ikäänkuin valtavaksi halpissäröpolkimeksi.

Toisaalta, oman Classicini hyvään soundiin saattaa olla osasyynä, että olen poistanut sen teräväkulmaisen ääntä huonontavan logon, ne ääntä huonontavat alumiinilistat, pronssivärjännyt etupaneelin ja vaihtanut etukankaan kultaiseen.

Hinta oli kohdallaan, en nyt muista maksoinko tuosta 250 vai 300 markkaa, mutta niillä main. Kosketinsoitin- ja huuliharppuvahvistimenahan hybridi-classic on vallan oiva:-)

Ettäs nyt tiedätte, mikä se varacombo siellä lavannurkassa on. Siis, jahka se palaa kehiin kun saan taas putket uusituksi. Siihen asti homman hoitaa Roland Jazz Chorus, joka ei esittelyjä kaivanne...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
hemmo
05.06.2003 11:32:30

Peavey Classic on säälittävä romu ja järkyttävä pörinälaatikko, joka ei tietenkään vähennä sen faktan arvoa, että yksi Suomen hienoimmista kitaralevyistä: Psychoplasman Radio Flies on soitettu sillä.

Jaa-a, miten minä muistan Otran käyttäneen Peavey Bandit 112 täystransistorilaitetta sekä myös Peavey TKO 60 bassocomboa?
Lisää säröä, pyydän!
hemmo
05.06.2003 11:34:26

Heh, niinpä. Tosin se on kyllä myös aika herkkä sille, mitkä pääteputket siinä kulloinkin on - Sovtekeilla oon saanut omastani ihan hyvää sointia, Electro-Harmonixilla ja Ruby Tubesilla koko laite muuttui ikäänkuin valtavaksi halpissäröpolkimeksi.

Mulla on tismalleen samoja kokemuksia. Sovtekit pelaa.
Lisää säröä, pyydän!
kivi
05.06.2003 12:01:09
Jaa-a, miten minä muistan Otran käyttäneen Peavey Bandit 112 täystransistorilaitetta sekä myös Peavey TKO 60 bassocomboa?

Heh, sekoitanpa pakkaa lisää. Peavey Renown täystrankku lienee todennäköisesti ko. levyllä kuultava peli, mutta ei tää oo kauhean vaikea tieto tarkistaa jos asia jää vaivaamaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Kossu
05.06.2003 12:07:43 (muokattu 05.06.2003 12:10:36)

Tieto on kotoisin Equaliz-studion omistajalta, mikä sen hemmon nimi nyt sitten olikaan. Varmana tietoana: ainakin siihen aikaan kun Kososen Mara miksasi niitä Otralla oli Classic, muistan kun Mara ennen jotain Lepakon keikkaa soitteli kaikille tutuille hirveällä kiirellä kysellen Classicia ja säröpedaaleita lainaksi, koska Otran kamat olivat unohtuneet (!!!) keikalle Ruotsiin.

Tuo bassocombo on jotenkin minukin muistissani olisko Classic ollut ensin kehissä ja se olisi sitten vaihtunut toisen malliseen.

Radio Fliessillahan oli käytössä kuulemma kaksi kitaravahvistinta sarjassa, niin että toisen linjatasolle laskettu signaali ajettiin toiseen, samaa tekniikkaa on käyttänyt Timo Tolkki joka kertoi Riffi-lehden haastattelussa käyttävänsä Marsua säröpedaalina.
Kossu
05.06.2003 12:19:47 (muokattu 05.06.2003 12:26:05)

Toisaalta, oman Classicini hyvään soundiin saattaa olla osasyynä, että olen poistanut sen teräväkulmaisen ääntä huonontavan logon, ne ääntä huonontavat alumiinilistat, pronssivärjännyt etupaneelin ja vaihtanut etukankaan kultaiseen.

Ettäs nyt tiedätte, mikä se varacombo siellä lavannurkassa on. Siis, jahka se palaa kehiin kun saan taas putket uusituksi. Siihen asti homman hoitaa Roland Jazz Chorus, joka ei esittelyjä kaivanne...

Niin ne salat tulee julki, muistan nähneeni erään treenikämpän seinällä julisteen jossa oli kuva Marsun pinosta ja teksti: "This is your brain" ja sen alla kuva Peaveysta varustettuna tekstillä: "This is your brain on drugs"
, mutta senkin voi titenkin käsittää monella lailla vaikka tämä kämpän haltija taitaakin olla nykyisin absolutisti, vai kuinka?

Selittääkseni Peavey kammoni minun pitäsi liittää tähän muinainen Isi Martikais biisi eräältä kokoelma levyltä, jonka kitarasoolossa on omituinen voipaperikampaa muistuttava löysän plörisevä soundi, niin aivan oikein se on: minä, 70-luvun Stratocaster ja Peavey. Aivan kamala yhdistelmä - kaikki kolme.
hemmo
05.06.2003 12:26:54

Selittääkseni Peavey kammoni minun pitäsi liittää tähän muinainen Isi Martikais biisi eräältä kokoelma levyltä, jossa on kitarasoolo jossa on omituinen voipaperikampaa muistuttava löysän plörisevä soundi, niin aivan oikein se on: minä, 70.luvun Stratocaster ja Peavey. Aivan kamala yhdistelmä - kaikki kolme.

Ai hitto kun nauratti: "omituinen voipaperikampaa muistuttava löysän plörisevä saundi".

Nerokasta!
Lisää säröä, pyydän!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)