Aihe: Voihan */%#" kitaraa ei ole suomessa.. vielä
1
JMzz
30.05.2003 18:24:03

Niin eli mailasin tuolle levytukulle ja kysyin Iban RG1620XGK- mallia ja sanovat että sitä ei ole vielä tilattu kun vanhaa 620x:ää on vielä jäljellä. Koska hintaeron ei pitäisi olla suurensuuri ja 1620x on kuitenkin se prestige niin pakkohan se nyt on saada jotenkin. Mailasin takaisin että voivatko tilata. Synkät ajatukset nousivat heti mieleen. Nouseekohan hinta nyt pilviin. Tai kestääkö tilaus kuukausia. Tai tilaavatko ollenkaan (well.. tottakai tilaavat jos asiakas haluaa, - pöhkö minä - mutta millä hintaa) Joku on varmasti täällä kohdannut joskus saman pulman joten kertokaas kannattaako ostaa suoraan joltain thomanilta vai odottaa levytukun "päiviä" ja etenkin hintoja vai jotain muuta..
-
Turpa
30.05.2003 19:23:25
Oletko kysynyt onko Thomannillakaan noita hyllyssä? Kun itse tilasin kepin joskus sieltä, niin siinäkin meni liki puolitoista kuukautta.
Deathless
31.05.2003 00:27:46 (muokattu 31.05.2003 00:32:05)
???? Ainoa ero näissä kahdessa kitarassa on se että
2003 vuonna Ibanez muutti 620X mallin nimeksi 1620X prestige ja vaihtoi tallan uuteen´03 Double Edgeen Pro:ohon joka on tietenkin Edge Pro piezolla.
JMzz
31.05.2003 00:52:11 (muokattu 31.05.2003 00:53:13)

???? Ainoa ero näissä kahdessa kitarassa on se että
2003 vuonna Ibanez muutti 620X mallin nimeksi 1620X prestige ja vaihtoi tallan uuteen´03 Double Edgeen Pro:ohon joka on tietenkin Edge Pro piezolla.

Prestige kaula on ainakin toinen ero ... tai siis pitäisi olla. Eli kaulan pitäisi olla käsin viimeistelty.(ja ilm. myös muut puuosat, tästä oli keskustelua harmonycentralin sivuilla joskus) ja onhan se toki mukavampi ottaa uudempi kitara samalla hinnalla. On ainakin parempi jälleenmyyntihinta (eihän sitä kitaraa myytäväksi osteta mutta silti). Edge pron pitäisi olla tietääkseni hieman kätevämpi kuin vanhan edgen (kts. http://www.jemsite.com/news/edge2003/)
-
Deathless
31.05.2003 01:48:30 (muokattu 31.05.2003 01:49:53)
Prestige kaula on ainakin toinen ero ... tai siis pitäisi olla. Eli kaulan pitäisi olla käsin viimeistelty.(ja ilm. myös muut puuosat, tästä oli keskustelua harmonycentralin sivuilla joskus) ja onhan se toki mukavampi ottaa uudempi kitara samalla hinnalla. On ainakin parempi jälleenmyyntihinta (eihän sitä kitaraa myytäväksi osteta mutta silti). Edge pron pitäisi olla tietääkseni hieman kätevämpi kuin vanhan edgen (kts. http://www.jemsite.com/news/edge2003/)

joo... tosiaan onhan tosta Prestigestä ollut juttua ainakin
jemsitessä, mutta en laittais liian suuria odotuksia noille
uusille malleille, kun on vähän vaikeata uskoa sitä hinta
pysyy suunnilleen samana ja laatu paranisi onhan se tietenkin
hyvä juttu jos näin on käynyt, mutta luulen että Ibanez keksinyt uuden tavan säästää jollain muulla saralla, jos
toi käsin viimeistely juttu pitää paikkansa.
JMzz
31.05.2003 10:39:35 (muokattu 31.05.2003 11:15:44)

joo... tosiaan onhan tosta Prestigestä ollut juttua ainakin
jemsitessä, mutta en laittais liian suuria odotuksia noille
uusille malleille, kun on vähän vaikeata uskoa sitä hinta
pysyy suunnilleen samana ja laatu paranisi onhan se tietenkin
hyvä juttu jos näin on käynyt, mutta luulen että Ibanez keksinyt uuden tavan säästää jollain muulla saralla, jos
toi käsin viimeistely juttu pitää paikkansa.

Luultavasti olet oikeassa. Tietääkseni uusi malli on himpun kalliimpi kuin vanha minkä nyt toki ymmärtää. Tottakai vanhemman saa halvemmalla. Silti... olisi se kiva saada brand new. =) Ehkä yliarvioin ibanezin laadun, mutta kun tuijottaa pelkästään papereihin niin uusi vaikuttaa paremmalta. Tämä on tottakai se mihin ibanez pyrkiikin. Huomasin muuten että on siitä uudesta tallasta jotain konkreettistakin hyötyä siinä ei nimittäin tarvitse katkaista niita pallukoita kielten päistä. (hohoo suuren suuri vaiva)

Mitäs mitäs... huomasin että ibanezrulesin sivuilla väitetään että uuden 1620x:n runko olisi mahonkia.. hmm muualta olen kyllä lukenut että se olisi lehmusta tsekatkaa http://www.ibanezrules.com/new/rg1620x.htm
-
Deathless
31.05.2003 17:35:42 (muokattu 31.05.2003 17:38:20)
Mitäs mitäs... huomasin että ibanezrulesin sivuilla väitetään että uuden 1620x:n runko olisi mahonkia.. hmm muualta olen kyllä lukenut että se olisi lehmusta tsekatkaa http://www.ibanezrules.com/new/rg1620x.htm

http://www.ibanez.com/guitars/guitar.asp?model=RG1620X&z=y
JMzz
01.06.2003 12:43:10

http://www.ibanez.com/guitars/guitar.asp?model=RG1620X&z=y

Niinpä. Lähinnä kyseenalaistin tuon ibanazrulesin luotettavuutta.
-
Kossu
02.06.2003 10:17:58
kertokaas kannattaako ostaa suoraan joltain thomanilta vai odottaa levytukun "päiviä" ja etenkin hintoja vai jotain muuta..

Ei Thomannilta ostaminen ole mitään suoraan ostamista nettikaupat ostavat samoista paikoista kuin maahantuojaliikkeetkin eli tehtaalta tai Japanilaisten kyseessä olleessa joskus tehdasta markkinoivilta kauppahuoneilta, Niiden halvempi hinta johtuu siitä että niillä ei ole yleensä mitään hyllyssä vaan kitaroita tilataan sitä mukaa kuin niitä myydään, eli pääomaa on sidottu vähemmän, niillä ei mysökään tarvitse olla kalliita rahaa syöviä liiketiloja eikä ammattitaitoisia myyjiä.

Monet nettikaupat myyvät myös tavaraa paikallisen maahantuojan varastosta.

Oikeissa musiikkiliikkeissä on taas pakko olla tavaraa hyllyssä, jotta niitä voisi nähdä ja kokeilla. Haittapuolella on se että ne on myös myytävä, muuten jäävät rahat saamatta eli uutta ei voi tilata ennekuin vanhat on myyty.

Itseasissa miksi ihmeessä haluat uuden mallin, jos kerta tilaat kitaran sen soundillahan ei ole silloin sinulle mitään väliä.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
JMzz
02.06.2003 10:30:25

Itseasissa miksi ihmeessä haluat uuden mallin, jos kerta tilaat kitaran sen soundillahan ei ole silloin sinulle mitään väliä.

Olen kyllä kokeillut 620x:ää. Soundihan on varmasti (lähes) täysin sama. En tietenkään osta sikaa säkissä. Tuskinpa 620x prestige versio on huonompi, eiköhän ole suht samanlainen. Mutta JOS liike tuo kitaran sopivalla hinnallla suomeen niin kyllä minä ainakin otan mieluummin ihan uuden, onhan siinä edes niitä minimaalisia eroja. Siinä tapauksessa että hinta nousee reippaasti yli vanhan mallin ostan tottakai tuon 620x:n
-
Kossu
02.06.2003 12:05:24
Olen kyllä kokeillut 620x:ää. Soundihan on varmasti (lähes) täysin sama. En tietenkään osta sikaa säkissä.

Tarkoitin vain sitä että kitara jonka ostaa kokeilematta - siis kokeilematta juuri sitä tiettyä yksilöä, jonka itselleen saa - on aina säkissä ostettu sika tai helmi jos satuu olemaan tuuria.

Aika usein etenkin nuoret kundit tekevät päätelmän jonkin kitara merkin tai mallin hyvyydestä tai huonoudesta yhden kitaran yhden kokéilun perusteella tyyliin kaikki Gibsonit on ihan paskoja kokeiline kaverin Sonexsia ja se oli ihan romu ei Gibsoneista mihinkään ole.

Joten ennemmin kuin tilaat uuden mallisen kitaran kokeilematta kitaraa jonka saat osta kitara jota voit soittaa ennenkuin ostat sen, jos et halua vanhaa mallia niin odota kunnes se saatavilla ei maailma romahda jos et saa sitä heti, no Okei Okei tiedän kuinka pitkä aika on odottaa uutta kitaraa.

Mutta minä olenkin aina ostanut kitarani sillälailla että olen nähnyt ne kokeillut ja todennut että tämä pitää saada. Olen kerran tilannut kitaran maahantuojalle, se oli Tokain Les Paul TV-model ja kun se tuli ja menin liikeeseen ja kokeilin sitä totesin että sehän on aivan surkea ja sinne se jäi lunastamatta ja rahat jäi taskuun, onneksi en ollut sitoutunut mihinkään.
JMzz
02.06.2003 13:24:08 (muokattu 02.06.2003 13:25:21)

Tarkoitin vain sitä että kitara jonka ostaa kokeilematta - siis kokeilematta juuri sitä tiettyä yksilöä, jonka itselleen saa - on aina säkissä ostettu sika tai helmi jos satuu olemaan tuuria.

Onhan niissä yksilöissä eroja mutta tuskinpa kukaan huomaa eroja soundissa kahden samanlaisen kitaran välillä, ellei toinen ole hajalla yms. (tässä tapauksessa LÄHES samanlaisen) Tottakai olisin käynyt testaamassa skittaa.(Jos olisin levytukusta tilanut.) Asiaa hesaan on vieläkin ihan muiden juttujen takia mutta tämän kitaran osto taisi jäädä tähän sillä joutuisin odottomaan vähintään lokakuuhun tai luultavasti jouluun asti uutta kitaraa sillä levytukku ei pysty tuomaan niitä ennen. Thomann ynnä muut olisi vielä vaihtoehto mutta siinä on tietysti se etten pääse kokeilemaan skittaa. Plääh... noh käy se 620x:kin. Pitää vielä stekata nuo muut vaihtoehdot esim esp:ltä uudestaan.
-
Kossu
03.06.2003 13:41:48
Onhan niissä yksilöissä eroja mutta tuskinpa kukaan huomaa eroja soundissa kahden samanlaisen kitaran välillä, ellei toinen ole hajalla yms.

Aivan varmasti kuulee ja erot vaan kasvavat kun kyseessä on halvat kitarat.
JMzz
04.06.2003 00:45:13

Aivan varmasti kuulee ja erot vaan kasvavat kun kyseessä on halvat kitarat.

Minä olen ainakin kuvitellut että merkistä välittämättä puolikalliiden ja siitä ylöspäin olevien kitaroiden pitäisi olla ihan tasalaatuisia. Ymmärtäähän sen että esim. täysin käsintehdyt kitarat kuulostavat erilaisilta mutta että nuo suht laadukkaat tehdas skitatkin. Minä en ainakaan luultavasti kuulisi eroa jos 2 skittaa samoilla vermeillä laitettaisiin verhon taakse ja pienen soittojen välillä kyseltäisiin oliko skeba nro.1 vai nro.2 Ehkä ilman vermeitä voisi joku ammattilainen jotain erottaa mutta tuskin vermeiden jälkeisestä signaalista paljoa enää erottaa kitaraa toisesta. Puhuin nyt lähinnä näistä vähän paremmista kepeistä. Tottakai kukkakepeistä eroja löytyy yhtä paljon kuin männystä ja kuusesta
-
Kossu
04.06.2003 09:36:55 (muokattu 04.06.2003 09:49:20)
Minä olen ainakin kuvitellut että merkistä välittämättä puolikalliiden ja siitä ylöspäin olevien kitaroiden pitäisi olla ihan tasalaatuisia. Ymmärtäähän sen että esim. täysin käsintehdyt kitarat kuulostavat erilaisilta mutta että nuo suht laadukkaat tehdas skitatkin. Minä en ainakaan luultavasti kuulisi eroa jos 2 skittaa samoilla vermeillä laitettaisiin verhon taakse

Käsintehdyt huippukitarat ammattimiehen tekeminä kuulostavat yleensä siltä mitä asiakkaan kanssa on sovittu eli niiden tilaaminen on mahdollista, eihän kitaroiden teettämisessä olisi muuten mitään mieltä.

Kalliissa kitaroissa laatu on tasaisempi, mutta niissä on ja joskus niihin tehdään tarkoituksella eroja.

Halvoissa ja keskihintaisissa (ja joskus kallissakin) kitaroissa puut ovat mitä sattuu ja niissä on suuria eroja. Ajatus puusta tehdyn kitaran tasalaatuisuudesta on itseasiassa lähes mahdoton, puu kasvaa niinkuin kasvaa ja jokainen on niistä on yksilö, kitaraan käytetään lisäksi vielä useita paloja yleensä eri puulajeja. Eivätkä ne mikitkään aina täysin samanlaisia ole, varsinkaan halvoissa kitaroissa.

Oikeastaan ei kyse ole tasalaatuisuudesta, vaan siitä että kitarat kuulostavat erilaisilta ja niiden soittotuntuma on erilainen, ei sinällään huonompi tai parempi vaan erilainen. Laatu on soundista puhuessa joskus subjektiivinen juttu.

No joo - on olemassa myös kitaroita jotka eivät soi yhtään, eivätkä ne parane vaikka vaihtaisi mikin miljoona kertaa ja ostaisi jokaista markkinoilla olevaa efektiä kaksi kappaletta.

Kitarathan on tietenkin aina ensisijaisesti valittava niiden akustisen vahvistamattoman ja käsittelemättömän soundin perusteella, äänen perusluonne ei muutu kun se vahvistetaan ja jos akustinen soundi on sama ja sähköisessä on eroja niin erot johtuvat mikeistä ja niihin taas voidaan vaikuttaa myöhemminkin.
JMzz
07.06.2003 10:27:33 (muokattu 07.06.2003 21:38:45)

Tuossa testasin kahta samanlaista (mikäsenytoli..) Cort- kitaraa. Ei minun puurokorvat vaan kyllä niitä eroja löytäny edes ilman vahvaria. Hieman asiaan vaikutti sekin että kitaroissa oli hienoinen vire- ero joka vaikeutti loogista
erojen etsintää. Kitarat maksoivat jotain 600e. Jos joku olisi käskenyt valitsemaan paremman niin... jaa-a arvalla se varmaan olisi mennyt. Kokeilin myös esim. kaulaa josko olisi särinöitä eripaikoissa mutta sitten totesin että toisessa action oli aavistuksen verran matalammalla joten vertaus ei ollut tasaväkinen. Kummassakin tais olla vielä samat kielet. Kuitenkin minä pidän omana nyrkkisääntönäni edelleen sitä että kattoo ensin speksit sen jälkeen kitarakauppaan ja jos miellyttää niin eikun ostamaan, vaikka tietäisin muilla lähiliikkeillä olevan myös pari kappaletta tätä samaa kitaraa, tuskin jaksan ravata kaikkia läpi kattomassa onko joku sitten "parempi" kuin muut
-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)