Aihe: Kysymys effects loopista
1
Mutilator
03.07.2003 16:32:35
Mitä siihen kannattaa liittää ja mitä kitaran ja vahvarin väliin? Eli, multiefekti kannattaa liittää effects looppiin vain jos ei halua käyttää sen etuastetta, vai kuinkas se nyt meni? Säröpedaalia ei ainakaan kannata sinne asentaa. Eli jos ostan vaikka Bossin ekvalisaattorin, niin kumpaan se kannattaa liittää?

Sitten hiukan off-topic kyssä: Kumpi vaihtoehto kannattais?

Marsu AVT20, Bossin multiefekti (mallia en muista, hinta about 400€) ja Bossin ekvalaiseri vaiko vähän kalliimpi vahvari?

Hyödyttääkö ylipäätään ton multiefektin kans ekvalisaattori mitään?

Miten olis vaikka Laney TF200, Bossin ekvalisaattori ja kitaraan DiMarzion X2N-tallamikki?

Kiitoksia jo etukäteen.
"Only sick music makes money today", Friedrich Nietzsche
Swan
03.07.2003 19:04:14
Siis efektilooppiin työnnetään kaikki modulaatio- ja kaikuefektit (chorus, flanger, whammy, delay etc.), mutta kitaran ja vaffarin väliin kompressorit, säröt ja EQ:t tuossa järjestyksessä.

Noista kamahankinnoista en tiedä, mutta itse olen aina Marshallin kannalla (ja myös luottaisin ennemmin Seymour Duncaniin mikkiasioissa). Boss on lähes aina parhaita merkkejä, kun efektilaitteita katsotaan.
Steve Vain neuvo kitaristeille: "Käytä aurinkovoidetta ja kondomia... Periaatteessa, jos pidät musiikista ja instrumentistasi, kaikki muu pitää huolen itsestään. Keskity määränpäihisi ja ymmärrä ne."
LaXu
03.07.2003 19:05:17
Mitä siihen kannattaa liittää ja mitä kitaran ja vahvarin väliin? Eli, multiefekti kannattaa liittää effects looppiin vain jos ei halua käyttää sen etuastetta, vai kuinkas se nyt meni? Säröpedaalia ei ainakaan kannata sinne asentaa. Eli jos ostan vaikka Bossin ekvalisaattorin, niin kumpaan se kannattaa liittää?

Luuppiin sopii heittää mm. delay, chorus ja reverb. Säröt, wahit ja kompurat taasen ennen vahvistimen inputia. Tämä ei tietenkään ole mikään absoluuttinen totuus vaan voihan sitä kokeilla vaikka mitä ja käyttää sitä mikä toimii ja kuulostaa hyvältä.

Marsu AVT20, Bossin multiefekti (mallia en muista, hinta about 400€) ja Bossin ekvalaiseri vaiko vähän kalliimpi vahvari?

Hyödyttääkö ylipäätään ton multiefektin kans ekvalisaattori mitään?

BOSSin multiefekteissä lienee jonkin sortin EQ ihan sisäänrakennettunakin, joten ei siitä ole varmaan suurempaa iloa erillisenä (joskin helpompi käyttää).

Suosittelisin mieluummin hyvään vahvariin sijoittamista. Kun perusasiat (kitara ja vahvistin) on kunnossa voi niitä efektejä lisäillä mausteeksi. Eikä niitä efektejäkään loppujen lopuksi paljoa tarvitse.
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
Mutilator
05.07.2003 19:05:42
Joo, en mä ittekkään niistä efekteistä perusta, oikeestaan ollenkaan, mitä nyt vahvarin kaikua käyttelen. Tuo kyseisen multiefektin hankinta oli nyt lähinnä mielessä koska siittä saa arvostelujen perusteella todella hyvät säröt. Nyt tällä hetkellä näyttää et oon päätynyt seuraavaan yhdistelmään: Laney TF200, Boss GE-7 ja DiMarzio X2N. Ei pitäis tolla mikillä ainakaan output-tehon hävitä pedaalin myötä ;-)
"Only sick music makes money today", Friedrich Nietzsche
Muhvinssi
06.07.2003 13:55:20
Mulla on delay kitaran ja vahvarin välissä. Onks se väärin?
Swan
06.07.2003 14:16:23
Mulla on delay kitaran ja vahvarin välissä. Onks se väärin?

Jos särö ei tule vahvistimesta vaan pedaalista, niin hyvä on, mutta jos tulee, niin delayn toistot saattavat puurouttaa kitaran omaa saundia. Mutta jos näin on tarkoituskin käydä, niin mikäpäs siinä...
Steve Vain neuvo kitaristeille: "Käytä aurinkovoidetta ja kondomia... Periaatteessa, jos pidät musiikista ja instrumentistasi, kaikki muu pitää huolen itsestään. Keskity määränpäihisi ja ymmärrä ne."
Muhvinssi
06.07.2003 15:09:37
Jos särö ei tule vahvistimesta vaan pedaalista, niin hyvä on, mutta jos tulee, niin delayn toistot saattavat puurouttaa kitaran omaa saundia. Mutta jos näin on tarkoituskin käydä, niin mikäpäs siinä...

kitara--->wahi--->särö---->särö---->delay--->vahvari

Noin mulla ne menee. säröt on joskus päällekkäin
Swan
06.07.2003 15:39:02
kitara--->wahi--->särö---->särö---->delay--->vahvari

Noin mulla ne menee. säröt on joskus päällekkäin

Ihan ok. Sanoinpahan vain, koska särö delayn jälkeen tuottaa samoja tuloksia, kuin jos yrittäisi soittaa kaksiäänisesti yhdellä särökitaralla. Eli ei onnistu.
Dumb
08.07.2003 00:37:41

Siis efektilooppiin työnnetään kaikki modulaatio- ja kaikuefektit (chorus, flanger, whammy, delay etc.), mutta kitaran ja vaffarin väliin kompressorit, säröt ja EQ:t tuossa järjestyksessä.

Väittäisin hieman vastaan. Whammy suositellaan yleensä laittamaan signaaliketjun alkuun (ja näin olen itse sen myös sijoittanut) ja jos särö tulee vahvistimesta niin efektiluupissa olevalla EQ:lla pääse paremmin muokkaamaan soundia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)