Aihe: Les Paulin säätämisestä
1
hanipai
29.07.2003 21:59:58
Hommasin korealaisen Tokain ja sen 5. ja 6.kieli rämisevät jonkin verran. Yritin säätää tallaa, mutta ei auttanut. Sitten säädin kaularautaa pariinkin otteeseen, muttta sekään ei auttanut. Meinasin vielä säätää kaularaudasta, mutta pultti tuntui jo aika löysältä. Mikä neuvoksi. Hyviä säätövinkkejä Lespalle?

T:HAnnu
Ostan Roland Vdrums kamaa ja Yamaha KP-65 basaripadin.
KooAa
29.07.2003 22:05:44
Nosta kitara silmien korkeudelle niin että kaula sojottaa poispäin ja kattele kielten suuntaisesti. Miltäs näyttää ?? Onko kielet toiselta laidalta lähempänä kaulaa ??
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
Vimpo
29.07.2003 23:59:10

Minä vein kauppaan säädettäväksi. Auttoi. Eikä maksanut mitään.
Insane Kane
30.07.2003 08:05:36
Jos se on uusi kitara, niin soittele se sisään...
Ja vie korjaajalle
"Musta kuolo päähän koppaa"
Jäsen X
30.07.2003 11:41:03
ostitko uutena?
Drink up, shoot in, let the beatings begin!
hanipai
30.07.2003 14:37:49
ostitko uutena?

Ostin lähes uuden käytettynä

Testasin tota vanhaa capo juttua missä capo laitetaan 1.väliin ja sormi 15.väliin ja katotaan meneeks pleku 7.välistä, niin Fenderin medium meni just ja just ylä-E:ltä, mutta ala E:ltä ei menny enää sekään aivan. On siis aika matalalla kielet? Oon rukannut kaularautaa muistaakseni neljäsosa+neljäsosa+kahdeksasosa löysemmälle ja ruuvi on jo aika löysä mielestäni. Kaula näyttää olevan suora, joten en tiedä mistä pitäisi säätää. Siis ei toi nyt kovin paha toi särinä oo, mutta kyllä sen huomaa.

Kuka neuvois noiden lespan säätöruuvien kanssa eli kannattaako niitä jossain järjestyksessä säätää esim. ensin säädetään se tallanosa missä on ne suuret talttaruuvit ja sitten varsinainen talla missä on ne liikuteltavat tallapalatkin. Vaikuttaako noiden suhde muuten tallapalojen etäisyyden säätöön eli hienoviritykseen? Jos ois haku niin hakisin, mutta se ei taida toimia. Eli ohjeita kaivataan.

T:Hannu
Groove Man
30.07.2003 15:32:34
Oletko lukenut tuota säätämisen FAQia yllä? Jos et, niin siinne hopi hopi!

Ensinnäkin sopivan reliefin hakeminen on joissain määrin mielipide- ja makuasia. Esim. jotkut vertaa sopivaa väliä mielellään paperin paksuuteen tai vastaavaan eli raoksi voi riittää muutama millin kymmenystä, mutta kaipa medium plekuakin voi jonkinlaisena mittarina käyttää. Suurempi relief normaalisti vähentää särinöitä, joten vääntämis suunta sulla on oikein.

Ja jotain esimerkkiä säätämisen järjestyksestä:
-viritä kitara
-tsekkaa/säädä kaularauta
-tsekkaa/säädä kielten korkeus: silta
-tsekkaa/säädä kielten korkeus: talla
-tsekkaa/säädä intonaatio

Aina säädön jälkeen tsekkaa kitaran oikea viritys ja monet kieliin&kaulaan liittyvät säädöt vaikuttaa hienoviritykseen.

Jos olet kuitenkin kaularautaa väännellyt (melkein kierroksen taisit jo olla) ja muita säätöjä kokeillut ilman tulosta niin suosittelisin asiansa osaavan kitaranrakentajan konsultoimista!!! Ammattilainen näkee melko nopeasti mistä kenkä puristaa eikä näiden heppujen kanssa tarvi olla heti ensimmäisen lauseen jälkeen lompakkoa kaivamassa esille. Kivoja heppuja.
AoA
30.07.2003 21:55:54
Hommasin korealaisen Tokain ja sen 5. ja 6.kieli rämisevät jonkin verran. Yritin säätää tallaa, mutta ei auttanut. Sitten säädin kaularautaa pariinkin otteeseen, muttta sekään ei auttanut. Meinasin vielä säätää kaularaudasta, mutta pultti tuntui jo aika löysältä. Mikä neuvoksi. Hyviä säätövinkkejä Lespalle?

T:HAnnu

vai että semmosia. itse laskin niitä kieliä kyllä aika rankasti pariinkiin otteeseen joten saattaa vähän rämistä. Mutta eipä tuo haitannu ainakaan minua.
Easy Comes Easy Goes
hanipai
30.07.2003 22:49:35
vai että semmosia. itse laskin niitä kieliä kyllä aika rankasti pariinkiin otteeseen joten saattaa vähän rämistä. Mutta eipä tuo haitannu ainakaan minua.

Joo no ei se niin hirveesti rämise, mutta on se hyvä oppia säätään kitaraa, eikö. Hyvä kitara se on, kiitos vaan :) Ja upeen näkönen vaikka ihan koristeeksi,hehe.
AoA
30.07.2003 23:35:27
Hyvä kitara se on, kiitos vaan :) Ja upeen näkönen vaikka ihan koristeeksi,hehe.

jep. Oishan tuo mieluinen toinen kitara ollut mutta ei sitä kaikkea saa kerralla.

Joo no ei se niin hirveesti rämise, mutta on se hyvä oppia säätään kitaraa, eikö

joo onhan tuota joutunu noiden säätämisien kanssa tekemisiin että saa käytetyn omaan makuun sopivaksi.
Easy Comes Easy Goes
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)