Aihe: Mitä tehdä?
1
spellbound
04.08.2003 13:26:26
Ostin viikko sitten käytetyn melkein 18 vuotta vanhan custom shop san dimas jacksonin, ja nyt 1 ja 2 nauhalta soittaessa varsinkin G kieleltä kuuluu hirveää sirinää..Tyyppi jolta mä ostin tän joutu säätämään kaulaa kun sillä oli ollu aika kauan D-vire ja mulle se laitto E-vireen ni kaula suoristu liikaa..Onko kaula voinu liikkua vielä muutama päivä säädön jälkeen? Entä onko paikallaan teetättää nauhahionta, tuossa ei ole vielä koskaan tehty sitä..Niin ja sirinä on ainoastaan niillä 1 ja 2 nauhoilla, muut nauhat soivat komeasti..G kielen 9 nauha on pari kertaa tehny samaa, mutta ei jatkuvasti, tuskin haittaa se että G kieli on pinnotettu..?
Ei muuta kun lisää paskaa housuun vaan!
Jabe
04.08.2003 13:36:45 (muokattu 04.08.2003 13:39:54)

Minä luin tuon otsikon, ja meinasin tulla tarjoilemaan että "lähde uimaan" tai "käy kirjastossa", mutta särinästä onkin kyse ... noh:

Nauhahiontaa taikka nauhojen uusimista kitara on vailla, jos ne 1. ja 2. nauhat ovat kuluneet. Jos siis kielen kohdalla on nauhassa selvä kolo.

Särinää voi aiheuttaa myös kupera kaula. Voit tsekata esim. näin: laita capo 1. nauhalle. Paina E-kieli kiinni otelautaan siitä, missä kaula yhtyy bodyyn (n. 15. nauha). Tarkastele sitten tilannetta 7. nauhan tienoilla. Ideaalitilanteessa 7. nauhan ja kielen väliin jää ihan pieni rako (riippu soittotyylistä yms. kuinka pieni on hyvä ...). Jos taas kieli painuu jämäkästi 7. nauhaa vasten (ja on siis kiinni nauhoissa koko matkalta), voi kaula olla liian kupera. Silloin kaularautaa tulee hieman löysätä, ja kielille jää tilaa soida.

Niin, ja kaularautaa sitten säädellään vaan ihan vähän kerrallaan. esim. 1/8 kierros, sitten odotetaan esim. 1 vuorokausi, ja katsotaan tuliko hyvä. Tarvittaessa vain hieman lisää jne.
"Love is the only force capable of transforming an enemy into a friend". -Martin Luther King, Jr.
PoLFus
04.08.2003 14:03:29

Minä luin tuon otsikon, ja meinasin tulla tarjoilemaan että "lähde uimaan" tai "käy kirjastossa", mutta särinästä onkin kyse ...

hah! plussan saisit, jos olis ollu huono päivä
~ why everybody always pickin' on me? ~
spellbound
04.08.2003 14:23:55
Heh! Ai uimaan...Pitää vissiin satsata otsikoihin ennen ku joku rupee riimittelee...Jos mä rupean säätämään niin kaula on vielä tänä iltana U-muotoinen...Yrittänyttä ei laiteta...
Ei muuta kun lisää paskaa housuun vaan!
Insane Kane
04.08.2003 14:32:53
Sirisee 1-2 nauhoilta? voisiko satula olla kulunut ..?
"Musta kuolo päähän koppaa"
Jabe
04.08.2003 14:33:59

Jos mä rupean säätämään niin kaula on vielä tänä iltana U-muotoinen..

Juu - kääntele iisisti, vähän kerrallaan. Jos se kaula on kupera (keskeltä kieliä kohti taipunut), niin rautaa pitää löysätä, eli kiertää vastapäivään.

Muistisääntö: "righty tighty, lefty loosey". Eli kaularauta kiristyy kun kääntää oikealle (myötäpäivään) ja löystyy kun kääntää vasemmalle (vastapäivään). Sitten kun vielä muistaa, että kovera (liian "jousipyssymäinen") kaula vaati kiristystä ja kupera löysäämistä, niin homma on hanskassa.

(Vaikka onhan nää varmaan tuolla säätö -faq'ssa käyty läpi ...).
"Love is the only force capable of transforming an enemy into a friend". -Martin Luther King, Jr.
Jabe
04.08.2003 14:35:36

Sirisee 1-2 nauhoilta? voisiko satula olla kulunut ..?

Jos spellbound meinasi, että 1. tai 2. nauhalta painettu ääni sirisee, niin silloin ei satulan kulumisesta ole kyse (vaan mahd. 1./2. nauhan kulumisesta).
Absoluto
04.08.2003 14:41:36
Mua on tässä hetken aikaa hämännyt että mistä se katsotaan että kumpaan suuntaa kaularautaa säädetään? Eli siis katsotaanko kitaraa lavasta tallaan päin vai tallasta lapaan päin? Ettei käänny kaularauta väärään suuntaan oikeiden mutta väärin tulkittujen ohjeiden perusteella.

Saikohan kukaan tästä tolkkua?
Ahh! Nyt erittyy hormooni! -Raptori
Jabe
04.08.2003 14:45:49 (muokattu 04.08.2003 14:49:08)

Mua on tässä hetken aikaa hämännyt että mistä se katsotaan että kumpaan suuntaa kaularautaa säädetään?

Ajattele sitä simppelisti niinkuin mitä tahansa ruuvia. Tai vaikka hanaa. Jos kertoisin sinulle, että saat kraanasta vettä, kun käännät hanaa vastapäivään, ja suljet kraanan kääntämällä hanaa myötäpäivään. Ei kai siinä tule mieleen kysyä, että keittiöstä vai olohuoneesta katsottuna? (En yritä olla smartass, vaan koitan yksinkertaistaa.)

EDIT: Jatkan vielä. Yksinkertaisesti sanottuna; sieltä ruuvin kannasta katsottuna. Esim. stratossa on kaularaudan säätö sieltä lapapäästä. Niin sitten sieltä "ylhäältä" katsottuna myötä- tai vastapäivään. Ihan niinkuin mitä tahansa ruuvia.

Jeesasiko?
Absoluto
04.08.2003 14:52:00
Ajattele sitä simppelisti niinkuin mitä tahansa ruuvia. Tai vaikka hanaa. Jos kertoisin sinulle, että saat kraanasta vettä, kun käännät hanaa vastapäivään. Suljet kraanan kääntämällä hanaa myötäpäivään. Ei kai siinä tule mieleen kysyä, että keittiöstä vai olohuoneesta katsottuna? (En yritä olla smartass, vaan koitan yksinkertaistaa.)

Joo kyllä tajusin, mutta mielessä olikin sellainen "entäs jos..." tilanne. Tässä tarkoitin sitä että kitara kaularautaa säädettäessä sylissä/pöydällä enkä katso sitä "ruuvia" varsinaisesti päältä vaan tavallaan alapuolelta.

Ei vittu, jos tästä joku tajuaa mitä tällä haen niin plussaa tulee...
Jabe
04.08.2003 14:56:16

Joo, kyllä mä tajuan sun kysymyksen ja tuumailun. Jos olis läpinäkyvä kellotaulu ja katsoisi sitää takaa, niin kellohan kiertäisi vastapäivään. Vastaavasti, jos kierrät straton kaularaudan säädintä myötäpäivään, ja katsot asiaa kitaran perästäpäin, niin silloinhan voisi sanoa, että se kiertyy vastapäivään. Mutta ei kandee tehdä asiasta noin hankalaa :-) Ruuvihan kiertyy joko vastapäivään tai myötäpäivään. Sillä sipuli. Eikös?
Swan
04.08.2003 14:58:02
Joo kyllä tajusin, mutta mielessä olikin sellainen "entäs jos..." tilanne. Tässä tarkoitin sitä että kitara kaularautaa säädettäessä sylissä/pöydällä enkä katso sitä "ruuvia" varsinaisesti päältä vaan tavallaan alapuolelta.

Ei vittu, jos tästä joku tajuaa mitä tällä haen niin plussaa tulee...

Jos olet oikeakätinen, eli kaula osoittaa vasemmalle, ruuvi kääntyy myötäpäivään, kun käännät kuusikoloavainta ylöspäin (tai samaan suuntaan, kuin takaperinkuperkeikka tehdään).
Ota rennosti, ja olet virtuoosi!
Jabe
04.08.2003 14:59:44

Selitykset sen kun paranee :-)
Absoluto
04.08.2003 15:00:36
Heh. Helposti saa yksinkertaisesta asiasta hankalan jos ryhtyy miettimään liikaa.

Olen muuten aina säätänyt kaularautaa "oikein" jokatapauksessa. Että ei sinänsä ole asian kanssa ollut mitään ongelmia, kunhan vaan tylsänä hetkenä aivot laukkaavat aivan tulisina omilla urillaan. Ja sitten oli pakko kysyä...
Swan
04.08.2003 15:01:52
Selitykset sen kun paranee :-)

Kyllä! :P
Ota rennosti, ja olet virtuoosi!
Jabe
04.08.2003 15:02:35

Helposti saa yksinkertaisesta asiasta hankalan jos ryhtyy miettimään liikaa.

Itse syyllistyn tähän tavan takaa lähes kaikilla elämänalueilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)