Aihe: Soolojen kuuluvuus live-tilanteissa
1 2
Jusstus
01.08.2003 17:02:20
Kesän aikana on taas tullut ravattua jos jonkilaista keikkaa katsomassa ja jotenkin on taas noussut pintaan sellanen vanha ja ärsyttävä sapetuksen aihe. Livetilanteissa melkein järjestäen jokaisella bändillä on ongelmia saada soolo esiin muun soiton seasta. Tai sitten se on vaan ajan tapa, mutta ite ainakin toivoisin, että soolot erottuvat selkeästi ja kuunneltavasti sieltä seasta. Kahen kitaristin bändeillä ongelma korostuu vielä enemmän.

Saakuta.

Buustatkaa, ihmiset, livetilanteissa soolonne niin pintaan, että yleisön puolella olevat kitaristit voivat nauttia tarjonnasta.. Jatkokyssärinä voisikin sitten esittää, että mitä menetelmiä käytätte soolojenne buustaukseen jos käytätte. Itsellä Bossin sininen kompura tai DS-1 marsun särökanavan päälle ajavat asian ihan mukavasti.
"These go to eleven.."
Swan
01.08.2003 17:26:07
Keskialuetta, gainia ja volumea korkeammalle.
Ota rennosti, ja olet virtuoosi!
JCM
01.08.2003 17:30:09

Jatkokyssärinä voisikin sitten esittää, että mitä menetelmiä käytätte soolojenne buustaukseen jos käytätte. Itsellä Bossin sininen kompura tai DS-1 marsun särökanavan päälle ajavat asian ihan mukavasti.

Kaksi mastervolumea, toisella buustaan sooloa. Niin ja Cry-Baby lattia asennossa toimii aika hyvin tiettyihin sooloihin.
Insane Kane
01.08.2003 19:04:12
Mitä jos haukkusitte miksaajan joka torkkuu mikserin ääressä soolon ajan??
Minun mielestäni se olisi hänen homma, sillä useimmiten bändeillä on oma miksaaja, jonka pitäisi tietää soolojen paikat.
"Musta kuolo päähän koppaa"
Härski
01.08.2003 19:38:45
Mun mielestä soolojen kuuluviin saanti, aivan kuten niiden soittokin, kuuluu kitaristille, ei miksaajalle.

Ja sitten itse kysymykseeen; itse käytän soolo boostina Bossin CS-3:sta. Toimii.
Insane Kane
01.08.2003 19:47:06
Miten ihmeessä se on mahdollista? Kuunteletko PA:n kautta?
Jusstus
01.08.2003 19:54:24
Miten ihmeessä se on mahdollista? Kuunteletko PA:n kautta?

Joo, kyllä ammattitaitonen ja osaava kitaristi hallitsee saundipalettinsa niin, että se on keskenään sopusuhtainen ja balanssissa. Ei tartte miksaajan vahtia kitaristin äänentasoja koko aikaa... Ja tohon kyllä kuuluu luonnollisesti sekin, että soolot saadaan erottumaan joukosta ilman miksaajankin apua.
"These go to eleven.."
JarnoH
01.08.2003 19:56:25

Joo, kyllä ammattitaitonen ja osaava kitaristi hallitsee saundipalettinsa niin, että se on keskenään sopusuhtainen ja balanssissa. Ei tartte miksaajan vahtia kitaristin äänentasoja koko aikaa... Ja tohon kyllä kuuluu luonnollisesti sekin, että soolot saadaan erottumaan joukosta ilman miksaajankin apua.

Jep. Eiköhän se kätevämmin hoidu kun kitaristi itse boostaa sooloihin ja miksaaja huolehtii muusta.
" La ballerina si chiama bella rusa "
Parantava_Suru
01.08.2003 20:07:32

Itse käytän vain v-ampin pankkeja . Puhdas,komppaussärö,soolosärö,efekti,efekti .
No mitäs sä sitten odotit ?
Michi
01.08.2003 20:17:22
Tjaah... Kyllä kai sen miksaajan hereillä pitää olla.

Itse kyllä käytän erillisiä sooloundejä, jotka on volumeltaan lujemmalla kuin komppisoundit.

Molempien yhteispelillä se onnistuu kaikkein parhaiten tuo boostaus.
-Up The Irons!-
Insane Kane
01.08.2003 21:08:29
Kitaristi kuuntelee lavalle rakennettua kokonaisuutta monitorointia, joka on eri kokonaisuus kuin Itse PA.
Ne hoidetaan eri pöydillä ja eri äijät sen vetää (Isommat tapahtumat!).
Kitaristin kuulema kokonaisuus ei ole sama kuin minkä yleisö kuulee, joten miten kitaristi osaa boostata niin, että PA:ssa hän on esillä??
Onko kaikki olleet sitten tunari-kitaristeja, kun heidän soolot ovat jääneet alas?
En usko, kun jokin ei ole kohdallaan, miksaaja hoitaa ja se on jämpti se.
askomiko
01.08.2003 21:33:43
Aina kuuluu, kun bändi soittaa silleen että ei jyrätä kaikin voimin, ja sitten yksi yrittää vinguttaa vielä senkin yli.
erkko
01.08.2003 21:39:24
-->Insane Kane

Hyvän livesoundin ensimmäinen perusedellytys on se, että bändin oma lavasoundi on kunnossa. Siitä yleensä erottaa nuorisotalobändit ja probändit toisistaan.

Miksaaja ei pysty korjaamaan jos soittajat esim. soittavat soittimiaan vaihtelevalla voimakkuudella (no joo, tietysti kompressorilla voi koittaa korjata, mutta yleensä soudin selkeys kärsii), tai kitaristin styrkkarin soundi on huono.

Hyvään lavasoundiin kuuluu myös se, että kitaristin soolot kuuluu komppauksen läpi. Hyvä kitaristi osaa säätää efektit, voluumepedaalit ym. niin, että soolot tulevat sopivalla volumella. Soundchekissä miksaajan kanssa voi vielä neuvotella mikä on sopiva buustaus (homma riippuu PA:n koosta, volumesta jolla keikka soitetaan ja siitä kuinka paljon esim. kitaraa tarvitsee PA:han). Sen jälkeen miksaaja ei enää yleensä puutu asiaan.
shcircus
01.08.2003 21:47:05
trion kitaristina on kiva olla. ei tarvii välttämättä boostata muutakun egoa ;)
BASISTIA tarvitaan hkin seudulle!
Fortune
01.08.2003 22:24:14 (muokattu 01.08.2003 22:24:25)
Huomasihan tuon taas vasta, miten jotkut miksaajat ovat tilannetajuisia ja jotkut eivät.

Itse boostaan G-majorin avulla enkä siis äänimieheltä tukea kaipaa, mutta kyllä puolisokeankin miksaajan tulisi ymmärtää kakkoskitaristin soolon alkaessa työntää niitä liukuja vähän ylemmäs, varsinkin kun kitaristi astuu lavan eteen, nostaa jalan monitorille ja kitaran pystyyn.

Mutta omaa napaa on kiva tuijottaa.

No offense, mutta ammattilaiset tunnistaa...
"Hau, vitun hiiri, hau!" -Lähikauppias
Auta köyhää, osta Talman, katso tori.
Härski
02.08.2003 07:29:29 (muokattu 02.08.2003 07:30:06)
trion kitaristina on kiva olla. ei tarvii välttämättä boostata muutakun egoa ;)

Kyllä, triossa on helpoa soittaa, mutta se on helvetin työlästä ;)

Edit: Toi oli mun eka hymiö täällä! Pistäkäähän päivämäärä muistiin, HOho.
JMP71
02.08.2003 11:40:22
Waakullahan soolon saa kuuluviin.. etsii sen hotspotin, josta tunkee se ilkein ääni, joka kyllä kuuluu kaiken läpi ;)

Ei vaan Ibanezin Soundtank 60's Fuzz toimii ainakin mulla.. Looooopuuuton suuustaiiin. Polkastaan siis komppisärön päälle ekstrana.
Diibadaaba
Dr. Love
02.08.2003 12:55:10
itelläni Bossin GE-7 hoitaa asian. lisää vokkea ja kesialuetta siihen vaa tarvii.
Jack Daniel's, it's what's for dinner.
Miikathebest
03.08.2003 15:01:46

JOssain koulun juhlassa laitoin gt-6:sta soolo patchin ihan tuhottoman kovalle, ja sekään ei ollut kyllä aivan viisasta. Onneksi soundcheckissä tajusin vähän hiljentää. Tosin koulun jumit on vähän eri asia, kuin kunnon konsertti.
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
Vilhelmus
03.08.2003 20:43:03

Miksaajan homma.

Mutta jos tehdään itse, kuten meidän humppa- ja coverkeikat, niin mallintavassa yksinkertaisesti on tallennettuna oma, hiukan äänekkäämpi ja maustetumpi soolosoundi.
Vichy maistuu tutulle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)