Aihe: Räkkiefektit kitaralle, G.major, Xpression..?
1
JuSu
13.08.2003 12:14:36
Terve!

Varmaankin syksymmällä tulee eteen räkkiefektin hankinta. Hommasta on tulossa kahden kauppa, TC:n G-Major ja Rocktronin Xpression.

Aiheesta käytiin jo muualla hiukan keskustelua, mutta tässä sopisi vielä esittää mielipiteitään laitteista, puolesta ja vastaan. Jos vielä jollakulla on mielessä noille joku vaihtoehto, niin senkin saa toki tuoda ilmi.

Omia ajatuksiani tähän mennessä:

-Rocktron on melkein 100 euroa halvempi.
-Rocktronissa ei ole releswitchejä vahvistimen kanavanvaihtoon (osasyy yllä?)
-Rocktronin HUSH lienee ylivoimainen G-Majorin kohinanvaimennukseen verrattuna..?
-Kummassakaan ei ole (?) looppia, joka mahdollistaisi esim. kompressorin kytkemisen ennen kitaravahvistimen etuastetta. Tämä on mahdollista esim. Boss GX-700:ssa.

Mietteitä, ajatuksia, käyttökokemuksia?

Kiitos!

JuSu
Fortune
13.08.2003 12:37:10
Jee, yllärivastaaja iskee jälleen :)

-Rocktron on melkein 100 euroa halvempi.
-Rocktronissa ei ole releswitchejä vahvistimen kanavanvaihtoon (osasyy yllä?)

Nuo relekytkennät ovat kyllä nannaa, ei ole sen voittanutta, että midipolkusimen painaisulla saa sekä kanavanvaihdot että muut efektivaihdot kerralla toimimaan. Minä tykkään ja G-major on toiminut tähän mennessä loistavasti, ei minkäänsortin sekoilua tms. ole havaittavissa (kohta vuoden ollut käytössä, keikkoja tosin vain pari kpl, mutta aktiivisesti on käytetty).

-Rocktronin HUSH lienee ylivoimainen G-Majorin kohinanvaimennukseen verrattuna..?

Paha sanoa, mutta kyllä tuolla G-majorin noise gatella ainakin saa vehkeen äänentasoa pudotettua ja varmaan hurinoitakin vaimennettua ihan kiitettävästi, ei ole ollut tarvetta gatelle juurikaan koska minua siunattu suht' hurisemattomalla setupilla muuten. Moukan tuuria kai.

-Kummassakaan ei ole (?) looppia, joka mahdollistaisi esim. kompressorin kytkemisen ennen kitaravahvistimen etuastetta. Tämä on mahdollista esim. Boss GX-700:ssa.

Joo, niin ei olekaan. Tosin mielestäni G-majorin kompura toimii ihan hyvin etusen jälkeenkin, joten en ole kaivannutkaan. Härski idea tuon suhteen olisi relekytkennän ja A/B-boxin (tms.) käyttö, eli kompurapresetiin olisi kytketty A/B-boksin kytkentä, joka toisi signaalin G-majoriin ennen etuastetta ja muissa sitten kytkentä, joka toisi signaalin vasta etusen jälkeen sisään :) Tosin tuo kaatuisi siihen, että preseteihin ei voi G-majorissa yksitellen säätää sisääntulevan signaalin tasoa vaan se on global-asetuksissa ja A/B-boksin kytkin pitäisi modata pluginreiäksi ;)

Mietteitä, ajatuksia, käyttökokemuksia?

Toisesta ei havaintoa, mutta G-majorista:

-helppo ja looginen käyttää, mielestäni kaikki oleellinen löytyy äkkiä ja syvemmällekin pääsee sitten halutessaan suht' helposti
-efektien säätövara riittää ainakin minulle, enhän minä tollo edes kaikkien parametrien tarkoitusta vielä ole ymmärtänyt
-midipedaalin käyttökin onnistuu isommin ohjelmoimatta, kanavat vain säätää oikein ja "learn" toiminnolla opettaa helposti G-majorin tottelemaan mahdollisia cc-komentoja. Ainakaan Rolandin midipolkimen kanssa ei ole ollut ongelmia.
-rakenne on luja ja liittimet hyvät, ei valittamista, ainoastaan etupaneelin säätöpyörät ovat sen verran korkeat, että pikaroudauksessa helposti kolahtelevat räkinkansiin ja säätimen hattu tipahtaa pois, ei kuitenkaan ole murtunut so far eikä haittaa, kun muistaa varoa.
-viritin on hyvä ja koko ajan päällä, joten vire on helppo tarkistaa lennostakin keikalla biisien välissä, tuner mute auttaa asiaa vieläkin enemmän
-tap tempo on toiminut hyvin
-efektien laatu on mielestäni todella korkea ja esimerkiksi chorus on todella mieleeni, myös esim pitch shifter on aivan uskomattoman laadukas eikä minkäänlaista "hakemista" tapahdu kitaran taajuusaluella. Drop-d -vireessä jo vähän ala-d:n kanssa on oktaavituplauksessa arpomista tosin.
-laite ei väritä ainakaan minun korvaani vahvistimen sointia yhtään, kun efektit kääntää pois päältä, Mesan soundi tulee ihan samanlaisena läpi kuin suoraan päätteeseenkin kytkettynä

Ja ensi viikollahan pääsetkin ihan itse kokeilemaan!

Rocktronia kokeilemattomana en osaa sanoa kumpi on parempi, mutta ei tämä G-major ainakaan kovin paska ostos ole mielestäni ollut vaikka maksoikin sen 600e viime vuonna nythän sen kai saa viiteensataan?)
"Water refinery machinery, lubrication of motors and gearboxes, functionality checks"
wilo
14.08.2003 13:48:04
Vilkaisin mielenkiinnosta tuota Xpressionin manuaalia, näyttäisi olevan aika tarkalleen sama efektimylly kuin mitä Rocktronin Chameleon-sarjassa ja Taboo Artistissa on. Ainoa ero on kaiketi se, että efektejä saa Xpressionissa enemmän yhtä aikaa päälle. Mulla oli siis noista tuo jälkimmäinen, Taboo Artist.
Rocktronin säädöt olivat aika simppelit, verrattuna ainakin nykyiseen laitteeseen (esim. reverbissä parikymmentä parametriä). Hyvältä ne rocktronin kaikki efektit kuulostivat, sellaisia käyttökelpoisia kaikki; itte tykkäsin lisäksi paljon speaker simulatorista ja hushista, 4-alueinen parametrinen eq:kin on rautaa. Tremolo jäi mieleen myös mukavan pehmeän kuuloisena, samoin jäi phaser sopivan rääkyvänä (ainakin ennen etuastetta, huom!). Chorus on myöskin ihan jees, tosin choruksen/flangerin ystävä en ihmeemmin jostain syystä ole. Pitch shifter oli käytännöllinen oikeastaan vain alaspäin oktaavituplauksessa, muuten kuulosti aika luonnottomalta. Whammy-virittelyyn ehkä jotenkin taipui, paremman puutteessa.
Se mua haittasi, ettei efektien perussaundia päässyt paljonkaan muuttamaan - reverbi oli saman luonteinen koko ajan, ainoastaan pituutta ja voimakkuutta pystyi säätämään. Nykyään kun olen käytellyt paljon muitakin värkkejä, en osaakaan enää sanoa, onko se oikeastaan niin huono asia ollenkaan. Kai sitä jotain kullitettua keskitietä pitäis mennä parametrienkin määrässä...

T.C. Electronicsin tuotteista ei ole suoranaista käyttökokemusta, mutta G-Forcen (mikäli se on ollenkaan G-Majorille sukua) sampleja on tullut kuunneltua. Erittäin nätti, syvä reverb, monipuolisen oloinen Delay ja kuulemma maailman paras Chorus(?). Pitch shifter triggasi jossain samplessa todella nätisti, sellaista saattaisin ittekin käytellä. Samaa luokkaa tuntui olevan equtukset kuin Rocktronillakin. Lisäksi G-Forcessa ainakin on erittäin monipuolinen envelope-tyyppinen kontrolleri ja myös pitch-pohjainen kontrolleri, jolla on siis mahdollista tehdä korkeita säveliä soitettaessa eri efekti kuin soitettaessa matalia säveliä.
Sitä en tietenkään osaa sanoa, oliko noissa sampleissa pitch shifterin triggaus ennen etuastetta, jolloin se kuulemma on laitteelle helpompaa vai etuasteen jälkeen, kuten se tulisi xpressionin tapauksessa olemaan.
Enivei - ehkä kuitenkin kallistuisin G-Majorin suuntaan, jos se on vähänkään G-Forcen tyyppinen... =) Me likes a lot of freakin tweakin...
JuSu
14.08.2003 14:36:47
Kiitoksia molemmille vastanneille!

Kirjoitukset kyllä taivuttivat entisestään tuonne G-Majorin suunnalle. Täytyy ruveta kyttäämään eBayta ihan tosissaan...

JuSu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)