Aihe: 7 kielisistä
1
Thingamabob
10.06.2003 12:28:52
Minkälaista viritystä 7-kielisissä kitaroissa yleensä käytetään?
Hoplaa..
Dumb
10.06.2003 12:46:39 (muokattu 10.06.2003 12:47:09)

Minä käytän bändisoitossa perus H-virettä (H - E - A - D - G - h - e), joka vastaa siis E-virettä 6-kielisillä. Tuosta voi sitten viritellä vaikka puoli- tai kokosävelaskeleen alas jos niikseen haluaa. Esimerkiksi KoRn käyttää A-virettä (eli ikään kuin D-vire 6-kielisillä) eli kokosävelaskeleen tiputusta.

En tiedä, käyttääkö kukaan drop-A -virettä, mutta sehän olisi myös helppo toteuttaa kun tiputtaisi normaalivireessä tuon ala-H:n A:ksi (eli sama kuin 6-kielisillä drop-D:ssä tiputetaan E-kieli D:ksi).

Selkiskö yhtään?
Hanok
10.06.2003 13:57:39
En tiedä, käyttääkö kukaan drop-A -virettä, mutta sehän olisi myös helppo toteuttaa kun tiputtaisi normaalivireessä tuon ala-H:n A:ksi (eli sama kuin 6-kielisillä drop-D:ssä tiputetaan E-kieli D:ksi).

Mietin tuota itsekin joskus (tosin en ole vakavasti harkinnutkaan 7-kielisen hankkimista). 7-kielinen dropatussa vireessä tavallaan yhdistäisi "normaalivireisen" ja dropatun 6-kielisen hyvät puolet. Pystyisi soittamaan kaikki tavanomaiset soinnut 6-kieliseen tapaan, mutta samalla saisi kätevästi soitettua tietyntyyppiset heviriffit oikein pirun matalassa vireessä. Tuossa vaan mennään jo niin alas että luulen soundin jo kärsivän. Vaikka sitten Korn olisikin toista mieltä.
OSTETAAN: SansAmp Classic, GT-2, Tri-A.C. tms. Tarjoa!
Huevos
10.06.2003 14:32:54

Meshuggahilla on 8-kieliset...

Mulle riittäis baritoni kitara, kun en ole mikään järin nopea soittaja.
Sleeper
10.06.2003 15:00:43
Meshuggahilla on 8-kieliset...

Mikä se baritonikitara sitten muuten on? Oon kuullu semmosella soitettavan ja kuulosti ihan vaan normaalilta kitaralta, jossa on joku matala vire. Eli?

Pitäis muuten ostaa 7-kielinen, että pääsis kokeilemaan The Mirrorin ja Lien soittoa.
Tripping through the life fantastic. Lose a step and never get up
Dumb
10.06.2003 15:02:47

Miten nopeus siihen vaikuttaa, soittaako "tavallisella" kitaralla, baritonikitaralla, 7-kielisellä, 8-kielisellä tms.?
Dumb
10.06.2003 15:04:44

Mikä se baritonikitara sitten muuten on? Oon kuullu semmosella soitettavan ja kuulosti ihan vaan normaalilta kitaralta, jossa on joku matala vire. Eli?

Baritonikitarassa on pidempi kaulan skaala, joka helpottaa matalampien vireiden kanssa.
leather rebel
11.06.2003 22:51:40
Baritonikitarassa on pidempi kaulan skaala, joka helpottaa matalampien vireiden kanssa.

Baritonin mensuuri on yleensä jotain 27'' luokkaa. Eli siis optimoitu B-vireelle.
Pääsee yhtä matalalle kuin seiskarilla, eikä tarvi opetella sormituksia uudestaan seitsemälle kielelle.
-K-
11.06.2003 23:03:07
, eikä tarvi opetella sormituksia uudestaan seitsemälle kielelle.

Jos nyt tuon oikein ymmärsin niin eikös se mene juuri toiste päin eli kun soitat seiskalla voit jättää seitsemännen kielen pois . Kun taas soitat baritonilla niin siitä puuttuu ala-E
Ei suotta elämys.
vekku
11.06.2003 23:03:07
niin, tai oon kuullu myös 12-kielisistä ! ajatelkaas..

juuei.. mikseiköhän ole sellatta seittemättä kieltä E-A-D-G-H-e-? niiku vielä ohuempi kieli..
Ibanez RG550BK Epiphone Les Paul std Laney TF200
hemmo
11.06.2003 23:07:21

Baritonin mensuuri on yleensä jotain 27'' luokkaa. Eli siis optimoitu B-vireelle.
Pääsee yhtä matalalle kuin seiskarilla, eikä tarvi opetella sormituksia uudestaan seitsemälle kielelle.

Ehei. Baritoniskeban ns. normaaliskaala (jos sellaista edes on) on noin 30 tuumaa. Oikea baritoni venyy jopa E-vireeseen, mikäli tarvis. Rohkenen mainita, että nykyiset skitoista pidennetyt 27-28-tuuman mensuurit esim. Yamaha Drop6 (tjsp) eivät ole baritoneja, vaan nu-metal-vehkeitä.
Säröä beibi!
Hanok
12.06.2003 09:58:25
Ehei. Baritoniskeban ns. normaaliskaala (jos sellaista edes on) on noin 30 tuumaa. Oikea baritoni venyy jopa E-vireeseen, mikäli tarvis. Rohkenen mainita, että nykyiset skitoista pidennetyt 27-28-tuuman mensuurit esim. Yamaha Drop6 (tjsp) eivät ole baritoneja, vaan nu-metal-vehkeitä.

Jos kitara viritetään oktaavin alaspäin kitaran perus-E-vireestä, se on kai silloin bassokitara?
OSTETAAN: SansAmp Classic, GT-2, Tri-A.C. tms. Tarjoa!
hemmo
12.06.2003 10:15:10 (muokattu 12.06.2003 18:07:54)

Jos kitara viritetään oktaavin alaspäin kitaran perus-E-vireestä, se on kai silloin bassokitara?

Miten se nyt ottaa, kyllä ja ei. E-vireessä baritonin B- ja E-yläkielet menevät oikean bassokitaran...ööh, yli.

Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt mikseivät hiton matalalle virittävät hevipumput ota käyttöön esim. 6-kielistä Fender VI-bassoa, jonka särön sekainen möyrintä on, hui, pelottavaa.
Tai onhan tän Meshuggah pändin kitaristit vaihtaneet 8-kielisiin baritonihirmuihin ja antaneet basistille kenkää.
Säröä beibi!
Huevos
12.06.2003 12:49:11

Miten nopeus siihen vaikuttaa, soittaako "tavallisella" kitaralla, baritonikitaralla, 7-kielisellä, 8-kielisellä tms.?

No, ei kai juuri mitään. En vaan tarvitse noin montaa kieltä. Ehkäpä se on sama kuin, jos rumpali haluaa soittaa mopo setillä ison setin sijaan...
Absoluto
12.06.2003 12:52:07
.
Tai onhan tän Meshuggah pändin kitaristit vaihtaneet 8-kielisiin baritonihirmuihin ja antaneet basistille kenkää.

Niin mäkin olin luullut että basistille oli tullut kenkään mutta kuitenkin Hesan keikalla siellä basisti heilui.
Ahh! Nyt erittyy hormooni! -Raptori
KMT
12.06.2003 16:41:59

6-kielistä Fender IV-bassoa,

Se on kyllä Fender VI eikä IV
Säröpedaali on pirun keksimä idea saada ihmiset hulluiksi...
LaXu
12.06.2003 18:08:24
niin, tai oon kuullu myös 12-kielisistä ! ajatelkaas..

juuei.. mikseiköhän ole sellatta seittemättä kieltä niiku vielä ohuempi kieli..

Sellaisia kyllä löytyy, ehkä enemmän kuitenkin jazz-kitaroista. Muistelisin, että ensimmäiset 7-kieliset olivat juuri tuollaisia, eli oli lisätty yksi yläkieli alakielen sijaan.
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
c_barnes
01.09.2003 13:31:28 (muokattu 01.09.2003 13:32:01)
ja antaneet basistille kenkää.

Ei ees oo. Siellä ne vetää kilpaa basistin kanssa:)
Teknistä deathmetallia: http://amoral.cjb.net - http://www.fleshdeformation.tk
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)