Aihe: Onko piuhoilla oikeasti väliä?
1
MikeS
03.09.2003 20:00:28
Terve. Efektilauta sen kun kasvaa ja piuhaa alkaa olla siellä spedujen välissä monta metriä. Eli on siis aika kysyä: kuka voi käsi sydämellä ja kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että efektien välissä olevien halppispiuhojen vaihtaminen laatupiuhoihin vähentäää suhinoita sun muita sivuääniä? Onko ero tosiaan niin suuri, että rumpalikin sen huomaa ;-) Vai huomaako eron vain aidoimmat kultakorvat?

Ja jos eron huomaa, mitä piuhoja suosittelisitte ja paljonko maksaa (mieluiten Suomesta helposti löytyvää)?

MIKKO
Antti1
03.09.2003 20:11:39
Terve. Efektilauta sen kun kasvaa ja piuhaa alkaa olla siellä spedujen välissä monta metriä. Eli on siis aika kysyä: kuka voi käsi sydämellä ja kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että efektien välissä olevien halppispiuhojen vaihtaminen laatupiuhoihin vähentäää suhinoita sun muita sivuääniä? Onko ero tosiaan niin suuri, että rumpalikin sen huomaa ;-) Vai huomaako eron vain aidoimmat kultakorvat?

Ja jos eron huomaa, mitä piuhoja suosittelisitte ja paljonko maksaa (mieluiten Suomesta helposti löytyvää)?

MIKKO

Mä väittäisin että suurimmat erot suht laadukkaissa piuhoissa on kestävyydessä. Mutta jos verrataan ihan halvinta Anttilan johtoa ja jotain laadukkaita (ja huomattavasti kalliimpia) on kohinan määrässäkin korvin kuultava ero. Tää ero ei sinänsä ole mun mielestä kuitenkaan niin suuri ettei "halpakrääsää" voisi ihan hyvillä mielin käyttää. Ehkä kuitenkin viimeistään nauhoituksissa minäkin ostaisin mahdollisimman hyvin suojatut kaapelit. Tähän täytyy todeta vielä, että ikävä kyllä ketju on vain niin vahva kuin sen heikoin lenkki. Jos sun muut kamat suhisee ei laadukkaat piuhat pelasta enää paljonkaan.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Tompsi
03.09.2003 20:14:09
Vai huomaako eron vain aidoimmat kultakorvat?

No minä olen ainakin ihan true blue mutakorva, mutta huomasin heti välipiuhat vaihdettuani että vanhat paukkulangat söivät soundista yläpäätä kuin karkkia. Suhinat ja rohinat eivät vaihdoksessa juurikaan vähentyneet (tai mistä minä tiedän, ei niitä ollut aiemminkaan, kiitos noisegaten). Mitään tiettyä merkkiä en osaa suositella, koska itse johtoni kolvailin ja jos kolvi kädessä pysyy niin ehdottomasti suosittelen muillekin, lopputulos kun on halvempi ja laadukkaampi.
KooAa
03.09.2003 20:18:13 (muokattu 03.09.2003 20:18:54)
Ei ehkä ne piuhat sinällään vaan ne liitokset, ainakaan uusissa piuhoissa. Paremmat kestää tallomista ym. rasitusta enemmin kuin halvat.

Nimim. köyhän ei kannata ostaa halvalla.

EDIT: kirjoitusasu
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
Eemil
03.09.2003 23:30:10
Jos sitä piuhaa tosiaan menee siellä metrikaupalla nii kyllä sen eron pitäs kuulua. Paska ja lyhyt piuha on tosin parempi kuin ykkösluokan pitkä piuha. No joo, ehkä taas yleistän vähän...
3kk vanha Ibanez S540wnsol 900.- ja Jackson KV-3 -96 500.- Molemmat huippukunnossa ja pussilla tietty. Tiedustelkaa perkeleet.
Dumb
03.09.2003 23:33:25

Onkos Monster -merkkisistä piuhoista kokemusta kenelläkään? Vai, tuodaanko noita edes maahan?

Tällä hetkellä pedaalilauta on piuhoitettu halpispiuhoilla ja tekisi mieli siirtyä parempiin.
Jucciz
04.09.2003 04:00:11
Omien havaintojeni perusteella voisin todeta seuraavaa: Kunhan piuhasi ei mitään parin säikeen puhelinjohtoa ole, aika vähän tuntuu olevan äänenlaadullista merkitystä merkillä, mallilla ja ennen kaikkea hinnalla. Itselläkin on pedaalilaudassa jotain kymmenkunta Thomann-halpispätsipiuhaa, eikä tunnu kärsivän soundi. Kenties pidempiä piuhoja käytettäessä erot tulevat paremmin esiin, mutta normaaleissa kitarapiuhoissa (alle 10m) harvemmin.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Vilppu
04.09.2003 09:07:57 (muokattu 04.09.2003 09:12:42)
Kannattaa muistaa, että myös (halpis)pedaalit syövät jonkun verran sitä soundia. Ja jos tuosta ongelmasta haluaa eroon, niin sitten lähdetään matkalle True bypass -maailmaan.

Oman kokemukseni mukaan niillä piuhoillakin on väliä. Huonoilla piuhoilla soundista häviää juuri sitä yläpäätä, kirkkaus häviää ja soundista tulee tukkoisempi. Tällä hetkellä paras piuha mitä olen kokeillut on George L, jota voi kyllä suositella. Sen etuna on vielä se, että sen saa haluamansa mittaisissa pätkissä, joten se sopii pedaalilaudan piuhoitukseen varsin hyvin.

EDIT: Monstereista: en ole nähnyt niitä missään Suomessa myytävän, mutta olen kyllä kuullut niistä hyvää (;-) soundipoliittisessa mielessä. Huonona puolena niissä on kuulemani mukaan kestävyys, joka ei ole aivan parasta luokkaa. Tosin senkin suhteen auttaa elinikäinen takuu, ainakin USA:ssa.
Kirjoittakaa hautaani: "hävisi pakastehaukimiekkailussa sialle!"
MikeS
04.09.2003 11:11:49
Mistä noita George L -piuhoja saa Suomesta ja mitä ne maksaa?

MIKKO
Keefster
04.09.2003 11:52:11

MIKKO

Esim:
http://www.custom-sounds.com/Kehys.htm

Tampere Ahosen musiiki; Hellsinki, Kitarapaja ja F-Musiikki seka kannattaa kysyä kaikista musiikkiliikkeistä.

Saattavat tuntua tyyriiltä mutta toimivat luotettavasti - ekat George plugit ostin muistaakseni 1989. Muussa kuin pedaalilaudassa en välttämättä käyttäisi, ainakin se musta peruskaapeli menee pitkänä melkoiselle kiharalle. Mutta tuo pedaalien välinen johdotus on helppoa tehdä määrämittaan ja ilman kolvailua.
Tulin kun melkein kutsuttiin !
Vilppu
04.09.2003 13:15:09 (muokattu 04.09.2003 13:16:06)
Ainakin Kitarapajalta ja Custom Soundsista. Hintatasoa en muista, mutta eivät sieltä halvimmasta päästä. Tosin eivät kyllä kohtuuttoman kalliitakaan (olipa taas tarkka kuvaus ;-).

George L:n etuna on vielä se, että niitä ei kolvata yhteen, vaan plugin ja piuhan yhteenliittäminen tapahtuu plugissa olevan ruuvin avulla. Eli jos piuha joskus katkeaa, pystyy plugin ottamaan helposti irti, ja tekemään jäljellä olevasta pätkästä uuden piuhan.

EDIT: pitäisi lukea muidenkin tekstejä välillä...

MIKKO
Kirjoittakaa hautaani: "hävisi pakastehaukimiekkailussa sialle!"
Eemil
04.09.2003 15:03:12
Studiohommissa ne pienemmät asiat rupeavat korostumaan, eli siellä kannattaa käyttää mahdollisimman hyviä ja mahdollisimman lyhyitä piuhoja.
3kk vanha Ibanez S540wnsol 900.- ja Jackson KV-3 -96 500.- Molemmat huippukunnossa ja pussilla tietty. Tiedustelkaa perkeleet.
askomiko
04.09.2003 15:30:26 (muokattu 04.09.2003 16:34:46)
Kun laitan pedaalilaudan käyttöön niin soundista häviää voluumia ja reilusti yläpäätä. Kirkkaasta puhtaasta soundista tulee ihan eriliainen koko luonteeltaan. Tumppu. Enempi pedaalien syy kuin piuhan. Siksipä luuppiboksi on olemassa, en vaan jaksa käyttää sitä kun se lisää piuhamellakkaa jonkin verran, muutenkin ahdas lauta. Eikä silläkään lopulta paljos mitään väliä ole. Pahimmat syöjät on crybaby ja big muff, on melkein kuin kitaraa vaihtaisi kun noiden läpi laittaa menemään.

Delay on muuten hauska, se tekee pientä delaytä vaikkei olisi päälläkään.

Pitää kokeilla käytöstä poistetun studion räkkilaitteen toimivuutta kitarakaikuna ja delayna.
Ville81
04.09.2003 15:49:15
En usko että vaikuttaa saundiin tippaakaan. Seurailen Hifilehteä ja siellä yrittävät kokeneet, kymmeniä vuosia hifiäharrastaneet kultakorvat saada johtojen välille eroja 10 000e vahvistimilla ja kaiuttimilla kaiuttomassa huoneessa. Kerrankin arvioivat hifilaitteiden mukana tulleet ohuet pyykkinaru-johdot parempisointisiksi kuin hapettomasta kuparista tms kullatuilla liittimillä toteutetut 1000x kalliimmat johdot. En todellakaan usko että kukaan eroa kuulee bändisoiton seassa jonkun kitarastyrkkarin läpi soitettuna (joka ei ole hifiä nähnykään), puhumattakaan, että soittovahvistimen säätöjä muutetaan helposti.
Se liittää että liittimet ovat tukevat.
poppamies
04.09.2003 16:11:41

Paska ja lyhyt piuha on tosin parempi kuin ykkösluokan pitkä piuha....

No piuhojen pituuden suhteen ainakin yksi asia on aivan varma. Yli metrin pituiset on sekaisin, ja alle metrin pituiset hukassa.
"G-strings are for strippers"
LaXu
04.09.2003 16:31:52
En usko että vaikuttaa saundiin tippaakaan. Seurailen Hifilehteä ja siellä yrittävät kokeneet, kymmeniä vuosia hifiäharrastaneet kultakorvat saada johtojen välille eroja 10 000e vahvistimilla ja kaiuttimilla kaiuttomassa huoneessa. Kerrankin arvioivat hifilaitteiden mukana tulleet ohuet pyykkinaru-johdot parempisointisiksi kuin hapettomasta kuparista tms kullatuilla liittimillä toteutetut 1000x kalliimmat johdot. En todellakaan usko että kukaan eroa kuulee bändisoiton seassa jonkun kitarastyrkkarin läpi soitettuna (joka ei ole hifiä nähnykään), puhumattakaan, että soittovahvistimen säätöjä muutetaan helposti.
Se liittää että liittimet ovat tukevat.

Olen ihan samaa mieltä. Minä en ainakaan mitään eroa kuule kunnollisten peruspiuhojen välillä. Kestävyydessä sitten onkin eroja enemmän, jotkut hajoavat alta aikayksikön kun taas toiset kestävät melkein isältä pojalle. Itse valitsen piuhat enemmänkin sen mukaan miten pahasti ne tuppaavat menemään liikkuessa solmuun ja liittimien mukaan. Neutrikin liittimet olen todennut parhaiksi kokeilemistani.
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Myydään Kramer Stagemaster Custom 1 (Jackson Soloistin tapainen) hevikeppi, katso Tori. Myös vaihto Marshall DSL50-nuppiin.
Aardfather
04.09.2003 18:00:35
Piuhoilla on ilman muuta väliä. Olen nimittäin itse todennut kerran todella suuren soundieron kahden eri piuhan välillä jotka molemmat olivat täysin ehjiä piuhoja. Tosin tästä on aikaa about 10 vuotta joten ehkä huonoimmatkin kaupasta saatavat piuhat ovat nykypäivänä jo ihan hyviä, en tiedä, mutta ainakin silloin piuhoissa oli ilman muuta selviä eroja, eikä kyse ollut mistään olemattomista hifisti/kultakorva-eroista.

- Aardfather
Aardfather
04.09.2003 18:09:41
Löytyipäs sitten tämmöinenkin Custom Soundsin sivuilta: http://www.custom-sounds.com/3SIVU.HTM

- Aardfather
Shaft
04.09.2003 22:38:47
En usko että vaikuttaa saundiin tippaakaan.

Varmasti vaikuttaa! Eivät erot välttämättä suurensuuria ole, mutta täysin havaittavia silti. Toinen asia on, kuinka suuri merkitys näillä eroilla on. Keikkakäytössä kaapelin ja liittimien mekaaninen kestävyys ja häiriönsieto ovat tärkeimpiä ominaisuuksia, mutta esimerkiksi studiokäytössä soundipuolellakin voi olla merkitystä.

Koska kaapelin kapasitanssi lisääntyy pituuden myötä, kannattaa välttää ylipitkiä johtoja. Merkitys on vähäisempi käytettäessä aktiivimikkejä tai erillistä bufferia. Pedaalilaudassa käytettävillä lyhyillä pätkillä on soundillisesti vähemmän merkitystä- ainakin siinä tapauksessa, että käytetyissä pedaaleissa ei ole true bypassia eli ne värittävät soundia hieman jo itsessään.
januszian
05.09.2003 12:01:38

Totta munassa piuhoilla on väliä.

Heti jos on huono ja etenkin pitkä piuha niin yläpään kirkkaat äänet katoaa täysin. Myös saundin selkeys ja bassokin saattaa mössöytyä huonon johdon takia.

Itse käytän parhaita, Planet Waves kaapeleita. ;)
Life's too short, Carpe Diem. http://www.jamespriestell.tk Tai bändin sivu, http://www.thenecklace.net
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)