makoskela 03.09.2003 10:18:16 (muokattu 03.09.2003 10:25:05) | |
---|
Etsiskelen kitaralle volumepedaalia. Mieluiten sellaista, jossa ei olisi mitään muuta (wah tms.). Ilmeisesti Ernie Ball on laadukas pedaalivalmistaja, mutta miten on sitten esim. Bossin laita? EDIT: Onko merkitystä pedaalin valinnassa, jos käyttää aktiivielektroniikkaa passiivisen sijaan? Kaikki soittimeni ovat aina myynnissä... |
Kitarasankari 03.09.2003 10:27:42 | |
---|
bossin pedaali on ihan perus hyvä, mutta ernie ball on kyllä paras jota olen testannut. Märät muusikot haisee ihan perseelle! |
zorro 03.09.2003 10:49:34 | |
---|
Onko merkitystä pedaalin valinnassa, jos käyttää aktiivielektroniikkaa passiivisen sijaan? on. passiivivolumepedaali on yleensä rakennettu vain potentiometrin ympärille, eli se syö säröjä ja sen sellasta. Aktiivi ei käsittääkseni tätä tee, vaan toimii ihan vaan volumena ja saundit pysyy samana. korjatkaa jos olen väärässä jos se et ole sinä.... se on joku muu! |
Tomtom 03.09.2003 11:17:18 | |
---|
Bespecon paskapedaalillakin tulee toimeen vaikka kapistus on melko karmiva. Mulla tulee ongelmia pedaalin liikkeen kanssa, koska pedaalin liikkeen tulisi olla suht. jäykkä, ettei volume lipsahda vahingossa täysille esim. keikkatilanteessa. Muovikuorisella ei paljoa tee kunnon soitannassa. Siksipä etsin itsekin Ernietä, Morleyn perusvola tai Dunlopin Cry Babyn näköinen kiinnostaa kanssa, mutta etenkään Dunloppia ei tahdo löytyä mistään. Ernien hinnat alkaa T-kaupassa ab. 140€:stä, eli aika tyyris on pelkäksi volumeksi.. ja kovalla kaverillahan on tietty kaks volumea laudassa, toinen ennen efektejä ja toinen jälkeen ; ) www.dhline.net |
makoskela 03.09.2003 12:02:15 | |
---|
Muovikuorisella ei paljoa tee kunnon soitannassa You tell me! Ostin Proelin sikasurkean muovipaskapolkimen parillakymmenellä eurolla joskus taannoin. Hyvinhän se toimii - koristeena. Ilmeisesti kannattaa investoida se sata euroa johonkin hyvään. Oikeastaan tuo volumepedaalihan on aika kovan rasituksen alla koko ajan. Nyt kun sitä oikein ajattelee. Kaikki soittimeni ovat aina myynnissä... |
booster 03.09.2003 12:05:10 | |
---|
on. passiivivolumepedaali on yleensä rakennettu vain potentiometrin ympärille, eli se syö säröjä ja sen sellasta. Aktiivi ei käsittääkseni tätä tee, vaan toimii ihan vaan volumena ja saundit pysyy samana. korjatkaa jos olen väärässä No vähän hankalasti selitetty. Passiivinen volume-pedaali vastaa volumepotikkaa - sillä voi vain pudottaa äänentasoa. Aktiivisella voi sitten myös boostata signaalia, mutta kuinka yleisiä tuollaiset aktiiviset pedaalit sitten on? Shoot me again, I ain't dead yet! |
makoskela 03.09.2003 13:40:30 | |
---|
mutta kuinka yleisiä tuollaiset aktiiviset pedaalit sitten on? Mä oon kanssa käsittänyt, että pääsääntöisesti pedaalit olisivat passiivisia. Joissain kombinaatiovermeissä - muistaakseni esim. Dunlopin Mister Cry:ssä - on erilliset boostipiirit. Kaikki soittimeni ovat aina myynnissä... |
benny 03.09.2003 14:00:54 | |
---|
Itselläni on Schallerin pedaali. Kelpaa minulle. shitfuck inc. |
zorro 03.09.2003 14:39:44 | |
---|
Mä oon kanssa käsittänyt, että pääsääntöisesti pedaalit olisivat passiivisia. Joissain kombinaatiovermeissä - muistaakseni esim. Dunlopin Mister Cry:ssä - on erilliset boostipiirit. niin mutta aika paskoja ne on. Jos minä volapedaalin hommaisin, niin se olis eittämättä aktiivi jos se et ole sinä.... se on joku muu! |
booster 03.09.2003 15:35:16 | |
---|
niin mutta aika paskoja ne on. Jos minä volapedaalin hommaisin, niin se olis eittämättä aktiivi No jos ne on sun mielestä paskoja, niin se johtuu siitä että sä e t ole oikein ymmärtänyt niiden käyttötarkoitusta. Eli niiden tarkoitushan on olla hands-free volumepotikka, eli kitaran ulostuloa voi muutella helpommin jalalla kuin kädellä joidenkin ihmisten mielestä. Lisäksi monissa peduissa on määriteltävä alakuolokohta (?), eli sen voi säätää vaikka niin että kun nostaa varpaan, saundi on puhdas, ja kun sen laskee, ollaan säröllä. Shoot me again, I ain't dead yet! |
Fortune 03.09.2003 16:35:31 | |
---|
No jos ne on sun mielestä paskoja, niin se johtuu siitä että sä e t ole oikein ymmärtänyt niiden käyttötarkoitusta. Eli niiden tarkoitushan on olla hands-free volumepotikka, eli kitaran ulostuloa voi muutella helpommin jalalla kuin kädellä joidenkin ihmisten mielestä.
Ja tämän lisäksi ne voi nakata etusen ja päätteen väliin, jolloin voidaan säätää äänenvoimakkuutta muuttamatta äänensävyä, yleistä mm. hevikitarasankareiden setupeissa. Morleyn vol/wah oli ihan ok, hyvin tehty ja toimii, joten varmaan saman firman pelkkä volumepedaalikin on hyvä. Sweeppi oli vähän lyhyehkö minusta, mutta malleja tuntuu olevan monia niilläkin, jokin Vain nimikko-Little Alligator voisi olla vallan mainio speksien perusteella. Ernie ball on se kuningas, mutta jopa Morleyhin verrattuna tuplahintainen. Tinker-doodle. |
elehvantti 03.09.2003 19:17:49 | |
---|
Itselläni on tuo Vain Little Alligator nimikkopedaali ja se on ihan laadukas peli. Todella järeää tekoa, ei rahise, siedettävän hintainen ja löytyypä jopa minimivolumelle oma säätönamiska. Lisäksi laitee toimii mukisematta sekä efektiloopissa, että kitaran ja vahvistimen välissä. Suosittelen lämpimästi, vaikka mitään pitkää käyttökokemusta ei pedaalista vielä ole. |
Tomtom 04.09.2003 09:45:50 | |
---|
Onkos kenelläkään tuota Dunlopin volumea? Ulkonäön puolesta sopisi niin nätisti Cry Baby vierelle. Ei tahdo löytyä niin mistään.. www.dhline.net |
Erimies 04.09.2003 14:00:09 | |
---|
kannattako laittaa 200 euroo volyymipedaaliin? Mä ainakin oon pärjänny tollasella Besbecon paskapedaalilla ihan hyvin ja sitäkin käytän lähinnä signaalin vaimentamiseen sellasissa tarkemmissa kohdissa jossa olisi liian hankalaa puuttellisen soittotekniikan vuoksi käyttää sormea potikan ruuvaamiseen. Tosisoittajahan ei volyymejä pedaalilla säätele:) "Avaruudessa kukaan ei huomaa komeuttasi" - Carlos |
Tomtom 05.09.2003 10:41:25 | |
---|
Laitoin omalta kohdaltani pisteen tälle hommalle ja ostin Dunlopin High Gain volumen uutena. Hyvä peli ja sopii hyvin Cry Babyn vierelle mötköttämään. www.dhline.net |
Vilppu 05.09.2003 12:14:23 (muokattu 05.09.2003 12:15:06) | |
---|
Ernie Ball on se paras, mitä eteen on sattunut. Se on myös kallein, kestävin (metallia eikä mikään muoviräpylä kuten Boss) ja isoin (esim tuota Bossin FV-50:stä n. 6-7 cm pidempi, vähän leveämpi ja jonkun sentin korkeampi). Tuo koko tuntuu sitten tuossa käyttömukavuudessa, joka on ihan eri luokkaa verrattuna Bossiin. Toki nuo molemmat hoitavat itse asian ihan ongelmitta. Eli jos haet ns. isältä pojalle -ratkaisua, niin tuota EB:ia suosittelen. Jos taas hakusessa on vain joku volapedaali, niin ehkä kannattaa ostaa joku halvempi. Kirjoittakaa hautaani: "hävisi pakastehaukimiekkailussa sialle!"
-Viivi- |