Aihe: Octaaveria hakemassa.. 1 | |
---|---|
![]() 10.09.2003 17:06:57 (muokattu 10.09.2003 17:09:16) | |
Olisin octaver pedalia ostamassa,kun olen tullut siihen tulokseen,että tällä pelillä saa ns."kuivat" tai "munattomat" soolot kuulostamaan paremmalta. Pitäis saada sitä tukevuutta niihin sooloihin ja riffeihin. Jollain on kai kokemuksia esim. Bossin OC-2 pedaalista? Mielipiteitä? EDIT:niin ja nykyään taitaa olla myös OC-3 markkinoilla. Olen niin kuin valtio:
Kusetan ihmisiä. | |
![]() 10.09.2003 17:32:09 | |
Olisin octaver pedalia ostamassa,kun olen tullut siihen tulokseen,että tällä pelillä saa ns."kuivat" tai "munattomat" soolot kuulostamaan paremmalta. Pitäis saada sitä tukevuutta niihin sooloihin ja riffeihin. Jollain on kai kokemuksia esim. Bossin OC-2 pedaalista? Mielipiteitä? EDIT:niin ja nykyään taitaa olla myös OC-3 markkinoilla. Itsellä on tuo OC-2 ollut käytössä jo jonkin aikaa ja ihan hauska pelihän tuo on... =) Etenkin sellainen kitarasynaa muistuttava pehmeä tiluttelu on nannaa korville. Useampia ääniä (päällekkäin) ei tuolla soita erkkikään (puuroutuu heti), mutta siististi soitettuihin riffeihin tai filleihin soveltuu kuin nyrkki päähän. Sen toisen oktaavin käytännönmerkitystä en ole oikein oivaltanut, kun ainakin omassa putkistygessä loppuu taajuuksien toisto hyvissä ajoin ennen pedaalin (teoreettista) toisen oktaavin alapäätä. Särön kanssa soitettaessa olen ollut huomaavinani, että puuroutuminen lisääntyy ja efekti alkaa pitää omintakeisia BRÖ, BRÖ, BRÖ lisä-ääniä. Ratkaisuksi olen päätynyt käyttämään pedaalia yksinomaan efektilenkissä, jolloin särö tulee vain normaaliääneen ja oktaavi tulee puhtaaana. Toimii yllättävän hyvin ja antaa kivasti tanakkuutta riffeihin (mutta olisi silti parempi jos särön saisi myös oktaaviin). Uusin Bossin malli on OC-3, jossa ainakin myyntipuheen perusteella on parannettu edellisen laitteen puutteita sekä lisätty mukavalta kuulostavia lisäominaisuuksia (kuten OC-2:sta tyyten puuttuva polyfonia). Myös jo valmiiksi pedaalista löytyvä särö ensimmäiselle ja toiselle oktaaville poistaa edellisessä kappaleessa mainitsemani ongelman. Mutta, mutta.... Totuttuun Boss-tyyliin päivitetty versio maksaa uusine ominaisuuksineen kaksinkertaisen hinnan vanhaan verrattuna. Kannattaa siis harkita mitä oikein hakee! Muutenkin omana mielipiteenäni voisin sanoa, että octaverin yletön käyttö kuulostaa vielä tympeämmältä kuin "kuiva" perussoundi. Kyseessä on mauste, jolla ei suinkaan ole tarkoitus ryövätä basistilta tonttia... =) | |
![]() 10.09.2003 18:25:44 | |
Mulla on ollut nyt basistiltamme lainassa tuo samainen Bossin OC-2. Oikein hauska lelu sinänsä tiettyihin juttuihin. Se, mitä itse olen tuolla tehnyt on lähinnä mahdollisuus soittaa livenä studiossa oktaaveissa tuplatut jutut. Toimii. | |
![]() 10.09.2003 18:50:07 | |
Alunperin octaverit olivat eräänlaisia fuzz-pedaaleja, jotka lisäsivät kerrannaisen, joka on soitetun nuotin yläpuolella. Esimerkkeinä Mayerin legendaarinen Octavia ja siitä rip-offattu Tycobrahe. Nämä alemman oktaavin lisäävät pedaalit kuulostavat hyvinkin erilaisilta. Eli onko haussa Hendrix-tyylinen vai joku muu octave? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)