SURf 09.09.2003 07:54:07 | |
---|
Onkos noita muita LP-mallisia keppejä vaahterakaulalla jota ei ole käsitelty mitenkään tai on laitettu satiinilakka kaulaan kuin tuo Epin Zakk Wylde nimikkomalli? (ei oikein tuo häränsilmämaalaus miellytä) Insinööri kaatui heinikkoon |
Shaft 09.09.2003 09:05:21 | |
---|
Eikö esimerkiksi LP Deluxeja valmistettu yhteen aikaan vaahterakauloilla? |
kivi 09.09.2003 10:01:51 | |
---|
Eikö esimerkiksi LP Deluxeja valmistettu yhteen aikaan vaahterakauloilla? Vaahterakaulaisella Deluxe Goldtopilla oon soittanutkin, mutta otelauta oli ruusupuuta. Tarkemmin en tiedä, Fox tietää. Jatkakaa. |
SURf 09.09.2003 10:09:08 | |
---|
Vaahterakaulaisella Deluxe Goldtopilla oon soittanutkin, mutta otelauta oli ruusupuuta. Tarkemmin en tiedä, Fox tietää. Jatkakaa. Otelauta sopii ollakin ruusua tms. kunhan "takapuoli" on käsittelemätöntä tahi satiinilakattua vaahteraa. Yksi vaihtoehto olis tietysti sipasta lakkakerros pois kaulasta mutta ei liene kovin järkevää...Arvo laskee ja mahtaakohan muut materiaalit kuin vaahtera olla sovelias tuollaiseen? Insinööri kaatui heinikkoon |
p130 09.09.2003 10:09:44 | |
---|
Olihan noita 70- luvulla standardeissakin, _ilmeisesti_ myös customeissa (Kivi sen jo sanoi, Fox varmaankin tietää). Eikös tämäkin ollut joku säästöjuttu taas, halvempaa materiaalia. Ne muutamat vaahterakaulaiset mitä olen testannut eivät kyllä mitenkään ole vakuuttaneet. Mutta harvoinhan 70 -lukulaiset Gibsonit mitään todella loistavia ovat. Ei kai se yksistään kaulan materiaalista johdu mutta kyllä sekin vaikuttaa omalta osaltaan soundiin. Vaahtera nyt ei ole LP:n perinnekaulamateriaali. Joskus olen nähnyt vaahteraotelautaisia Customeja, ainakin Phil Collenilla ja jollakin minulle tuntemattomaksi jääneellä jazzkitaristilla. Olisi mielenkiintoinen testata! Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
p130 09.09.2003 10:17:40 (muokattu 09.09.2003 16:31:47) | |
---|
Yksi vaihtoehto olis tietysti sipasta lakkakerros pois kaulasta mutta ei liene kovin järkevää...Arvo laskee ja mahtaakohan muut materiaalit kuin vaahtera olla sovelias tuollaiseen? Kyllä siihen muutkin puut käy. Jostain halppispaulista vain sipaiset lakat pois ja hyvä tulee. Joku Wyldeä halvempi Epi varmaankin olisi ihan jees. Epissähän on yleensä mahonkikaula. Eikä arvo laske liikaa. Perusepistähän on mahdoton saada "aitoa" LP -soundia mutta se ei kai ollut tässä edes tarkoituksena... Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
SURf 09.09.2003 10:46:48 | |
---|
Perusepistähän on mahdoton saada "aitoa" LP -soundia mutta se ei kai ollut tässä edes tarkoituksena... Ei ollut tarkoituksena. Ajatuksena olisi tehdä tuollanen rankempaan vääntöön lp:n näköinen soitin aktiivimikeillä eli nuilla puilla ei ole niin suurta roolia siinä. Joku epi vois olla yks vaihtoehto. Insinööri kaatui heinikkoon |
fox 09.09.2003 12:24:55 | |
---|
Olihan noita 70- luvulla standardeissakin, _ilmeisesti_ myös customeissa Customeissa ensin, Giba ei 70-luvun alkupuolella tehnyt Standard-mallia joka tuli valmistukseen uudelleen vasta 1976, tosin on mulle moonta kertaa näytetty 70-luvun alkupuolen Standarttiakin..:). Vaahtera tuli kauloihin noin 70-luvun alkupuolella, Giban CustomShopin äijät puhuu 73-74.. Sai tosiaan alkunsa valmistusteknisenä ja lujuuden lisäysjuttuna. Kaikki alkoi 1969 kun Norlin,Inc otti ohjat ja muutti kaikkien valmistuksessa olleitten mallien kaulanrakennustekniikkaa yksipuisesta mahongista ensin kolmesta osasta laminoituun, sitten kolmesta osasta laminoituun sillä volutella elikkä monta kertaa mainitulla möykyllä lavan puoleisessa päässä. Säästö-taikka paremminkin ehkä muista syistä 69-73 Les Paulien runkojakin tehtiin cross-banding systeemillä eli ohuista mahonkilankuista joiden väliin laminoitiin vaahteraviilu,varttituumainen noin. Pystyttiin käyttämään ohuempaa raaka-ainevahvuutta, sama kauloissa. Sitten tuossa 73-74 mahonkipaloista tehty kaula korvattiin kolmipalaisella vaahterakaulalla jota sitten tehtiinkin tuohon 80-luvun alkuun ja tilauksesta myöhemminkin. Gibsonin sedät kertoi tässä aivan hiljakkoin että Norlin osti 70-80 luvulla mahonkia Afrikasta Hondurasin sijaan. Tästä ei kirjoissa ole niin kovin puhuttu mutta johtuu tuosta ehkä ne 70- luvun paino-ongelmat muun muassa. Tosiaan onhan vaahterakaulaisia LP:tä myöhemmässäkin tuotannossa, tehtiinhän LP Customia "blondina" 80-luvun lopuille asti, eli otelautaa myöten kaula oli vaahteraa ja kansivaahtera oli vaan lakattu. Ja tilauksesta saa varmaan vieläkin...=) |
vjvesa 09.09.2003 17:50:22 | |
---|
Tokai Les Paul Customia on erä lakatulla kaulalla. Porin Sound Cityssä on ainakin yksi 620e. Sitä on myös ollut valmiiksi asennettuine EMG:ne. Lakan viimeistely vaan oli aika huonoa. Omasta mielestäni paljon kivempi soittaa lakatulla, mutta esteettisesti paljas kaula ei oikeen hätkäytä niin kauniissa kitarassa. Kamalista profiilista |
LaXu 09.09.2003 18:20:16 | |
---|
Ibanezin wanhat LP-kopiot olivat muistaakseni kaikki vaahterakaulalla. |
fox 09.09.2003 18:47:16 | |
---|
Ibanezin wanhat LP-kopiot olivat muistaakseni kaikki vaahterakaulalla. Totta kai koska saman aikakauden Gibatkin oli.. Japanilaisten vakoilu oli toiminut... =) |
totaali 09.09.2003 22:35:57 | |
---|
Pakko tähän otsikkoon on heittää, että mulla on vuosimallia 80 Gibsånin LP standard, jossa on vaahterakaula, lakattu tosin. Enkä ala hiomaan... Mutta ei se kyllä ole myytävänä, kunhan leuhkiakseni kirjoitin. :-)) Ikuinen aloittelija, mutta joskus vielä alan treenata kunnolla... |
PoLFus 10.09.2003 07:56:39 | |
---|
Frank Zapalla oli jossain videossa semmoinen customi, ei maalia kaulassa... ~ why everybody always pickin' on me? ~ |