Aerodactev 13.09.2003 17:33:12 | |
---|
Dodi, olen nyt siis säätämässä kitaran kielten korkeutta toista kertaa, koska olen sen onnistunut joskus säätämään aivan jumalattoman persielleen. Tässä tämmöinen kysymys, että miten olisi soitannollisesti ja ergonomisesti parasta asettaa kielten korkeus? Tarkoitan: tulisiko kielten korkeuksien laskea ohuempaan mentäessä (ala-E korkeimmalla ja ylä-E matalimmalla) vai kannaitisiko niiden muodostaa jonkin sortin kaari? Entäs kuinka pieni kannattaa kieltenvälisen korkeuseron olla? Tiedän, mielipidekysymys, mutta tahtoisin tietää kunkin tavan hyvät ja huonot puolet, josta saan räätälöityä itselleni sopivan ratkaisun. Kyseessä on siis stratokopio. |
Fortune 13.09.2003 17:35:40 | |
---|
No ensinnäkinhän korkeus tulee asettaa jokaisen kielen kohdalla siten, että kieli soi kunnolla ja on soitettavissa. Muuten voit luottaa ihan omaan makuusi, mitään yleispätevää ohjetta ei liene (korjatkaa gurut), jotkut tykkäävät matalista bassokielistä ja korkeista diskanttikielistä ja jotkut päinvastoin. Itse en ole sen kummemmin asiaa ajatellut, aina olen vääntänyt kielet suunnilleen samalle korkeudelle ja sitten tarvittaessa nostanut/laskenut yksittäisiä, jolleivat soi/ole soitettavissa. Makustele. |
totaali 13.09.2003 17:35:54 | |
---|
Tunnustan, että en ole asiantuntija, mutta käsitykseni mukaan kielten korkeussuhteiden tulisi seurata otelaudan kaarevuutta. Ikuinen aloittelija, mutta joskus vielä alan treenata kunnolla... |
Fortune 13.09.2003 17:36:27 | |
---|
Tunnustan, että en ole asiantuntija, mutta käsitykseni mukaan kielten korkeussuhteiden tulisi seurata otelaudan kaarevuutta. Tämähän seuraa luonnollisesti siitä, että kaikki säädetään soimaan kunnolla :) |
askomiko 13.09.2003 18:02:35 | |
---|
Otelaudan mukainen kaari, paksummat kielet ylempänä, kun tarviivat enemmän tilaa soidessaan. |