Aihe: Kitarassa ääni vonkuu?
1
HeavyMan
04.09.2003 20:24:37

Eli kun soitan sähkökitaraani ja painan e.kieleltä 7 välistä ja a kieleltä 9 välistä ja anna soida vähänkin pitemmän aikaa niin ääni rupeaa vonkumaan ja katoaa sama asia kun siirtelen otetta välistä toiseen.Ja tämä myös kuulu vaikka en soittaisi vahvistimen kanssa.vaihdoin n.3 viikkoa sitten kielet ja ne on siitä asti vonkunut. mulla oli yhden setin raskaamat kielet.Eikäi se voi siitä johtua?
Kiitos kaikkille jotka vastasitte.
Miksi minun pitäisi pukeutua säälittäviin hoppari housuihin ja punaiseen lippikseen? Jos näette minun pitävän punaista lippistä viekää minut pihalle ja ampukaa (Zakk Wylde)
Miikathebest
04.09.2003 20:28:14

Eli kun soitan sähkökitaraani ja painan e.kieleltä 7 välistä ja a kieleltä 9 välistä ja anna soida vähänkin pitemmän aikaa niin ääni rupeaa vonkumaan ja katoaa sama asia kun siirtelen otetta välistä toiseen.Ja tämä myös kuulu vaikka en soittaisi vahvistimen kanssa.vaihdoin n.3 viikkoa sitten kielet ja ne on siitä asti vonkunut. mulla oli yhden setin raskaamat kielet.Eikäi se voi siitä johtua?
Kiitos kaikkille jotka vastasitte.

Jospa muut kielet rupeavat resonoimaan...
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
HeavyMan
04.09.2003 20:44:56

Se vonkuna kuulu vaikka pidän dempattuna muut kielet.
Miksi minun pitäisi pukeutua säälittäviin hoppari housuihin ja punaiseen lippikseen? Jos näette minun pitävän punaista lippistä viekää minut pihalle ja ampukaa (Zakk Wylde)
Antti1
04.09.2003 21:18:11 (muokattu 04.09.2003 21:21:10)
Se vonkuna kuulu vaikka pidän dempattuna muut kielet.

Selitäppä tätä vonkunaa. Millainen se ääni on? Mikä kitara sulla on? Onko siinä kampea? Voisiko kammen jouset resonoida? Koita avata takaluukku ja pistä niiden jousien alle, väliin ja päälle jotain joka estää niiden "soimisen". Auttaako tuo ongelmaan?

EDIT1: Ja tuo kielenvaihto saattoi tuon juuri aiheuttaa. Ne kun ovat kireämmällä kuin ohuempi setti niin ne vetävät tallaa enemmän ja jouset kiristyy. Tää taas aiheuttaa sen että ne jouset resonoi helpommin. Siis jos sulla niitä jousia nyt edes siinä kitarassas on.

EDIT2: Ahaa.. Luin kuvauksen. Äskeinen ei siis sun epiä koske. Pistä kuitenkin korvan taakse tuo vinkki. Tähän ongelmaan en osaa auttaa.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
HeavyMan
05.09.2003 16:13:05

Prkl kun potuttaa!!siis jos antaa soida vähänkin pidempää niin heti rupeaa vonkumaan.Tämä ei kuulu jos soittaa vain yhden sävelen mutta jos soittaa kaksi tai useamman niin heti rupeaa vonkumaan.pahinta toi vonkuna on e,a ja d kielillä.Se vonkuna on vähän semmosta kuin ois sisään rakennu wah kitarassa.Aika outoa kun eka oli kitarassa kymppi setti sitten annoin n.kuukauden ajan olla 11 setin ja vaihdoin takasi 10 settiin niin sitten vasta alko se vonkuna!
askomiko
05.09.2003 17:04:39
Nauhoita pätkä jos suinkin vain voit, niin saapi paremmin ideaa mikä on pielessä.
Miikathebest
05.09.2003 19:52:35 (muokattu 05.09.2003 19:52:46)

Onko hienovire/tallapalat ihan kohdallaan?
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
HeavyMan
05.09.2003 20:35:29

kyllä sen hienovireen pitäs olla kohillaan.(Eikös se ole kun soittaa huiluäänen 12.nauhalta ja sitten se sävelen 12.nauhalta ja jos ne on samat niin se on vireessä)katsoin tämän virittemellä joten onko se ihan luotettava.
HeavyMan
07.09.2003 17:55:17

Prkl.Menee Hermot!!!!!!!Kun rupean soittamaan kitaraa pystyn soittamaan n.5minuuttia ja sitten menee hermot tekis mieli heittää kitara helvetttiiin!!!!

(Ostaako joku Mun lespan niin ei tarvitse pistää polttopuiksi!)
:)
JCM
07.09.2003 18:12:54

Malli, väri ja mikit?? Mietin sitten.
carlos
07.09.2003 19:38:18
Prkl.Menee Hermot!!!!!!!Kun rupean soittamaan kitaraa pystyn soittamaan n.5minuuttia ja sitten menee hermot tekis mieli heittää kitara helvetttiiin!!!!

joo mä voin ostaa..kerro eka specsit
In Russia We Trust One.
HeavyMan
08.09.2003 15:27:52

Malli, väri ja mikit?? Mietin sitten.

Epiphone Les Paul. Väri:kultanen Mikit:ei tietoa.ostin käytettynä
HeavyMan
16.09.2003 19:21:30

Kun rupesin tossa tutkimaan tätä vonkunaa niin huomisin kun esim. soitaa vaikka e kieleltä 7 välin ja a:lta 9 välin yhtäaikaa ja heiluttaa kitarata niin se vonkuna yltyy tämä pätee myös muilta kohdilta soitettuna.Voikko olla että kitaran sisällä joku osa resonoi?Kolautin kitarani kerran seinänkulmaan aika pahasti.Voisiko se johtua siitä?
HeavyMan
19.09.2003 16:13:40

Tietääkö kukkaan??
askomiko
19.09.2003 16:57:54
Laita se ääninäyte niin selviää.
HeavyMan
19.09.2003 20:32:33

en pysty pistämään kun ei ole tarvittavia laitteita.Taas kerran kun rupesin tutkailemaan tota ''ilmiötä'' huomasin kun soitan kitara normaali vireessä niin ne kielet ''vonkuu'' mutta jos esim kiristän vähän a kieltä niin e ja kielen välinen vonkuna häviää. sama asia esim.a ja d kielillä ja d ja g kielillä.Oliskohan tässä jokin ratkaisu ongelmaan.Pitäisikö virityskoneisto vaihtaa?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)