Aihe: Suositelkaapa järeitä hihnalukkoja ja hyvää kitarapiuhaa
1 2
LaXu
21.09.2003 17:39:02
No niin, tuli sitten testattua kaksikaulaisen Deanin ja Neutrikin plugien kestävyyttä. Kitarassa ollut Schallerin hihnalukko petti ja kitara rojahti nätisti lattialle.

Onneksi suuremmilta vahingoilta vältyttiin, vain kitaran jakkilevyn ruuvien kierteet kärsivät hieman ja kitarassa olleesta Neutrikin plugi taipui pää. Piuha toimii kuitenkin edelleen erinomaisesti eikä kitaraan tullut lommoakaan..ei mennyt edes epävireeseen tuollaisesta n. metrin pudotuksesta parketille.

Joka tapauksessa täytyy siis todeta, että Schallerin hihnalukot ovat silkkaa paskaa, jos kitaralla on enemmän painoa. Tavallisissa kitaroissa ne toimivat kyllä, mutta kaksikaulaisen painoa eivät tunnu kestävän.

Nyt olisi siis tarkoitus kehitellä kitaraan uudet hihnalukot, jotka taatusti kestävät eivätkä irtoa omin nokkineen. Schallerin hihnalukot, DiMarzion cliplock-hihnat (liian kapeita, alkaa jäytää olkapäätä kun kanniskelee n. 7 kg:n möhkälettä ympäriinsä) ja Dunlopin hihnalukot ovat poissa laskuista.

Eli ehdotuksia otetaan vastaan..jonkun muun valmistajan hihnalukot vaiko jonkinlainen paksu ruuvi + prikka yhdistelmä? Hihnana toimii Fenderin leveä nahkahihna.

Tässä vielä kuva kitarasta, johon kestävää hihnanlukitusviritelmää kaipaisin: http://personal.inet.fi/koti/laxu/pics/dean_evo_dn76-1.jpg

Sitten se toinen kysymys, eli tuo piuha. Vaikka tuo käyttämäni 5m Quiklok piuha pelittää näemmä edelleen hyvin, olisi varmaan syytä hommata varapiuha. Piuhalta kaipaisin seuraavia ominaisuuksia:

-pituutta 5m tai enemmän
-matalakapasitanssista piuhaa
-Neutrikin plugit
-ei mene helpolla solmuun (nykyinen piuha harjoittelee merimiessolmuja koko ajan) liikkuessa ympäriinsä
-ei hurise ja rämise (eli ei päästele käsittelyääniä)
Vilppu
21.09.2003 17:48:46
Piuhoista suositellaan taas sitä George L:ää. Sitä saa ostettua sen mittaisen pätkän kuin itse haluaa, metrihinta taisi olla Custom Soundsissa vajaan kolmen euron luokkaa. Kannattaa myös tutustua George L:n plugeihin, helppo kiinnittää (kun ei tarvitse kolvata) ja kestäviä.
Kirjoittakaa hautaani: "hävisi pakastehaukimiekkailussa sialle!" -Viivi-
PekkaM
21.09.2003 18:47:07
Minulla on DiMarzion 2-tuumainen cliplock-remmi ja kolmituumaistakin on saatavilla. Ei pitäisi hiertää enää mikään kitara...
Osta JEM77BFP!
LaXu
21.09.2003 19:04:49
Minulla on DiMarzion 2-tuumainen cliplock-remmi ja kolmituumaistakin on saatavilla. Ei pitäisi hiertää enää mikään kitara...

Joo, näemmä noita saa sitten leveämpinäkin. Mutta tuon kaksikaulaisen kanssa on pehmustettu leveä nahkahihna aivan ehdoton, joten DiMarziot eivät käy. Minua myöskin epäilyttää vähän, miten nuo muoviset klipsut kestäisivät kitaran painon.
Rappion Apostoli
21.09.2003 19:58:01
Kaverilla on kitarassa ja basossa sellaiset purjelukot, en tiedä miksi niitä sanotaan, ovat niin kuin kitaran hihnalukot, mutta suunniteltu purjeille. Ne meni helposti kitaraan kiinni, kun eivät olleet suuria, eivätkä ole rumiakaan. Varmaan rautakaupasta löytyy, itse löysi ullakoltaan. Jos ei niillä pysy kiinni, niin on vika varmaan jossain muualla kuin itse lukossa.
LaXu
21.09.2003 20:01:03 (muokattu 21.09.2003 20:03:25)
Kaverilla on kitarassa ja basossa sellaiset purjelukot, en tiedä miksi niitä sanotaan, ovat niin kuin kitaran hihnalukot, mutta suunniteltu purjeille. Ne meni helposti kitaraan kiinni, kun eivät olleet suuria, eivätkä ole rumiakaan. Varmaan rautakaupasta löytyy, itse löysi ullakoltaan. Jos ei niillä pysy kiinni, niin on vika varmaan jossain muualla kuin itse lukossa.

Miltäs nuo käytännössä näyttää? Osaatko kuvailla tarkemmin? Sellainen U:n muotonen metalliosa ja alaosassa lukitustappi jolla lukitaan U johonkin metallilenksuun, joka on kiinnitetty kitaraan tms?

Voisi toimiakin, vanhemmat on himopurjehtijoita, joten pitää kattella jos niiltä löytyisi jostain varastosta.
KooAa
21.09.2003 20:07:34
Kitarahihna kiinni ja nippusiteet perään, siis ei hihnaan vaan sen kiinnittimen ympärille. Kannattaa kokeilla, ei nimittäin maksa paljoa. Joissain sähköliikkeissä myydään nippusiteitä yksittäin ja jos on raksaduunarituttuja niin ne pystyy niitä hommamaan ilmaiseksi ihan varmasti.
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
Rappion Apostoli
21.09.2003 20:09:58 (muokattu 21.09.2003 20:41:12)
Miltäs nuo käytännössä näyttää? Osaatko kuvailla tarkemmin? Sellainen U:n muotonen metalliosa ja alaosassa lukitustappi jolla lukitaan U johonkin metallilenksuun, joka on kiinnitetty kitaraan tms?

Kitaraan tuli hihnatapin tilalle sellainen kiinnike, joka oli niin kuin iso nuppineula, eli toinen pää ruuvattiin kitaran sisään ja se pallo jäi sojottaan ulos. Vastakappaleena oli sellainen lukitsin, joka työnnettiin sitten siihen palloon. Se lukitsin sopi hyvin kitarahihnassa olevaan koloon, joka on tarkoitettu hihnatapille.

Hieno kuvailu. :/

Edit: typo, poistettiin a-kirjain. Ahhaahaa.
poppamies
21.09.2003 20:18:45

Kitarassa ollut Schallerin hihnalukko petti ja kitara rojahti nätisti lattialle.
Joka tapauksessa täytyy siis todeta, että Schallerin hihnalukot ovat silkkaa paskaa, jos kitaralla on enemmän painoa.

Anteeksi tällaista tyhmää kysymystä mutta oliko sulla varmasti remmiin tulevat lukkopesät oikeinpäin. Siis "kuppi" alas. Nimittäin lukot pysyyvät jollaintavalla ja pitävät pelkkien jousien avulla vaikka olisivatkin asennettu väärinpäin. Mutta ehkä tarkoitat että koko valu on pettänyt. nämä kaks selitystä on ainoat mahdolliset. Koko lukko halki tai väärinpäin asennettu?
Mulla on ollut kahdessa kitarassa Shallerin Straplockit enkä millään kykene ymmärtämään sinun ongelmaasi.
"G-strings are for strippers"
Sammakko
21.09.2003 20:22:28

Mulla on ollut kahdessa kitarassa Shallerin Straplockit

Mulla on kahdessa...
Pitää on fjongaa et on Stüldt Håjttii...
Fortune
21.09.2003 20:24:53

Mulla on ollut kahdessa kitarassa Shallerin Straplockit enkä millään kykene ymmärtämään sinun ongelmaasi.

En minäkään ymmärrä, jollei kysymys ole sen runkoon kiinnittävän ruuvin irtoamisesta (joka on vältettävissä kiinnittämällä se kunnolla tai laittamalla isompi ruuvi).

Kyllä tuo Lespakin roikkuu ihan nätisti Schallerin varassa eikä huoleta tippaakaan, vaikka painaahan sekin.

Eihän se perhana tosiaan irrota voi, jos sen oikein asentaa, fyysinen mahdottomuus.
Jumpers for goalposts
Sammakko
21.09.2003 20:29:28

Eihän se perhana tosiaan irrota voi, jos sen oikein asentaa, fyysinen mahdottomuus.

Joo kyllä nuo schallerit kestää. Paksuun hihnaan on vaan vähän hankala saada kiinni mutta aina sillon tällön alluks kiristelee sitä niin kyllä se siitä asettuu. Muutenkin kannattaa aina sillontällön tarkistaa ettei mikää pulttti tai ruuvi or what ever they call oo löystyny.

Ride The Big One!

Tsemppiä!
Pitää on fjongaa et on Stüldt Håjttii...
LaXu
21.09.2003 20:46:03 (muokattu 21.09.2003 20:48:08)
Anteeksi tällaista tyhmää kysymystä mutta oliko sulla varmasti remmiin tulevat lukkopesät oikeinpäin. Siis "kuppi" alas. Nimittäin lukot pysyyvät jollaintavalla ja pitävät pelkkien jousien avulla vaikka olisivatkin asennettu väärinpäin. Mutta ehkä tarkoitat että koko valu on pettänyt. nämä kaks selitystä on ainoat mahdolliset. Koko lukko halki tai väärinpäin asennettu?

Jep, kyllähän nuo kestää, mutta se kuppi-osa kääntyy aina ajan myötä väärinpäin, jolloin vahinkoja sattuu. Jostain syystä tuossa kaksikaulaisessa se kääntyy hyvinkin nopeasti vaikka aika ajoin kiristelisi mutteria ja kääntäisi kupin oikein päin, johtunee varmaan hihnatapin paikasta. Monta kertaa lähtenyt jo hihna samasta hihnatapista irti, mutta aina olen saanut kitaran kiinni. Molemmissa kitaroissa, joissa minulla on Schallerit ollut, on tapahtunut samaa ilmiötä, eli mutteri löystyy -> hiljalleen kiinnike kääntyy väärin päin hihnan heiluessa.

Ei siis toisin sanoen ole luotettava ratkaisu tässä kitarassa. Mieluummin asennan siihen virityksen, jonka kanssa ei joudu tarkistelemaan onko mutteri kunnolla kiinni ja kiinnike oikein päin. Schallerin hihnatapeissa saisi olla joku lukitusosa siinä kiinnikeen avonaisessakin päässä, jolloin hihna ei lähtisi irti vaikka kiinnike kääntyy väärin päin.
Dumb
21.09.2003 20:56:11

Saako noita Shallerin hihnalukkoja muuten muun värisinä kuin tuollaisina metallinharmaina?
Gypsy
21.09.2003 21:03:13
Saako noita Shallerin hihnalukkoja muuten muun värisinä kuin tuollaisina metallinharmaina?

Nikkeli, kromi, kulta, musta

Ainakin noi
Dumb
21.09.2003 21:08:52

musta

Kiitos tiedosta!
fox
21.09.2003 21:32:18

Schallerin hihnatapeissa saisi olla joku lukitusosa siinä kiinnikeen avonaisessakin päässä, jolloin hihna ei lähtisi irti vaikka kiinnike kääntyy väärin päin.

Hankala vähän on järjestää tuo, kun insinööri on suunnitellut että sen hihnan voi niinkuin vetäistä kiinni lukitustappiin.. tuo hihnassa olevan kiinnikkeen pyöriminen on ehkäistävissä esim. seuraavasti paksussa hihnassa: Kiristetään se lukkomutteri kunnolla, pannaan jenkaan hieman ruuvilukitetta ja kas - siinä pysyy. Ohuemmassa hihnassa voipi lisäksi käyttää konepajoilta tuttua bulldog-prikkaa joka sopivan kokoisena ei edes näy. Lisäksi ruuvilukitetta jos tarpeen. DiMarzion nailonklipsitkin saattaa pettää... Tosiaan, Schallereilla on taipumusta löystyessään kääntyillä, hra Murphyn lain sanelemalla tavalla. Tarkkailkaa schallereitanne! Pitäkää mukana 13 mm kiintoavainta! Jaa nin LaXu, joskus maailmassa twin-neckeissä käytettiin KAHTA remminpidikettä tuolla "pyrstöpuolella" , olen myös katellu sellaista 12-6:sta jossa oli remmikiinnikkeet tuplana etupäässäkin, molemman kaulan liitoksessa...
poppamies
22.09.2003 07:13:10

...ei mene helpolla solmuun (nykyinen piuha harjoittelee merimiessolmuja koko ajan) liikkuessa ympäriinsä...

No tuossahan toimii se Smurffin laki että alta metrinen on hukassa ja yli metrinen sekaisin. Ei sille voi mitään.
"G-strings are for strippers"
Fortune
22.09.2003 09:24:17
No tuossahan toimii se Smurffin laki että alta metrinen on hukassa ja yli metrinen sekaisin. Ei sille voi mitään.

Jep, ainoastaan kovamuovinen, jäykkä "piuha" ei menisi solmuun. Lifelineissä on aika jäykkää piuhaa, mutta ne menevät vain vittumaisemmin puneille.
Jumpers for goalposts
makoskela
22.09.2003 09:52:09
No enpä ole saanut Schalleria irti koskaan. Nyt rupes pelottamaan...
GAS = Guitar Auction Syndrome
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)