Juntunen 01.10.2003 20:51:40 | |
---|
Miten korkealle pitää olla säädetty se osa, minkä päällä ovat tallapalat? Siis osa mistä säädetään intonaatiot ja minkä päältä kielet menevät. Onko se nyt tail bridge vai mikä se osa..en muista. Kun minulla oli se ohuiden kielten puoleinen ruuvi löystynyt ja se osa oli laskeutunut siltä puolelta alas (eli vinoon), jonka seurauksena ohuet kielet olivat liian alhaalla ja rämisivät. Hankala selittää. Kuitenkin. Pitääkö se olla suorassa, eli paksut ja ohuet kielet yhtä korkealla, vai miten? Niin ja entäs mikkien korkeudet, millä korkeudella tallamikki ja kaulamikki kieliin nähden? |
Fortune 01.10.2003 20:54:52 | |
---|
Sokea neuvoo sokeaa, mutta kuitenkin: Pitääkö se olla suorassa, eli paksut ja ohuet kielet yhtä korkealla, vai miten? Minulla on diskanttipuoli hieman alempana, siten etteivät kielet rätise ja on kevyt soittaa. Hakemalla löytynee sopiva kohta, helppohan sitä on ruuvata, minäkin osaan :) Niin ja entäs mikkien korkeudet, millä korkeudella tallamikki ja kaulamikki kieliin nähden? Jos vire alkaa heittämään ja soundi tuntuu menevän tukkoon, niin laske mikkiä. Jos ulostulo on heikonoloinen, niin nosta. |
noteride 01.10.2003 20:58:04 | |
---|
Jos vire alkaa heittämään ja soundi tuntuu menevän tukkoon, niin laske mikkiä. Jos ulostulo on heikonoloinen, niin nosta. Miten toi vireen heittäminen littyy tohon mikin kokeuteen? Ei oo tullu ikinä vastaan. |
Fortune 01.10.2003 21:03:29 | |
---|
Miten toi vireen heittäminen littyy tohon mikin kokeuteen? Ei oo tullu ikinä vastaan. Ei ole minullekaan vastaan tullut, mutta viisaat sanovat että suurehkotehoinen mikki voi vetää kieliä puoleensa, jos se on liian ylhäällä, eli vapaan kielen vire voi heittää. |
askomiko 01.10.2003 22:27:45 | |
---|
Stratossa sen huomaa pahiten. Siis mikin vetämisen. Eli kolme vahvamagneettista mikkiä kielten lähellä, niin epävireinen vipatus on kamala kun soittaa paksuilla kielillä korkealta, eli käytännössä yli 12. nauhan. |
Peter Gunn 01.10.2003 23:05:42 | |
---|
Kohtalaisen aktionin saat näin. Paksulla E-kielellä 2.38 mm väli 12. nauhan kohdalla. Ja ohuella E-kielellä 1.59 mm väli 12. nauhan kohdalla. Laskemalla 0.4 mm tuosta saat matalan aktionin ja nostamalla 0.4 mm saat korkean aktionin. Mitat suuresta kitarakirjasta. Itse mittaan nuo välit plektralla. |
LaXu 01.10.2003 23:09:23 | |
---|
Kohtalaisen aktionin saat näin. Paksulla E-kielellä 2.38 mm väli 12. nauhan kohdalla. Ja ohuella E-kielellä 1.59 mm väli 12. nauhan kohdalla. Laskemalla 0.4 mm tuosta saat matalan aktionin ja nostamalla 0.4 mm saat korkean aktionin. Mitat suuresta kitarakirjasta. Itse mittaan nuo välit plektralla. On se tarkkaa tiedettä. ;) Itse en mittaile lainkaan, vaan säädän siten, että on hyvä soittaa ja ei tule ylimääräisiä särinöitä ja surinoita nauhoista. |
KooAa 01.10.2003 23:14:36 | |
---|
Jos hermo kestää niin kokeilemalla pääsee pitkälle. Mulla on tallamikki melkein kiinni kielissä ja kaulamikki alempana ja hyvin toimii mun käyttötarkoituksiin. Samoin se talla on vähän kallellaan niin että ohuet kielet on hieman lähempänä kaulaa kuin paksut, ne kun ei värise niin voimakkaasti. Koo(Aa)lla ei ole väliä ! |
askomiko 01.10.2003 23:16:14 | |
---|
Hoo, miten KooAan kuva välkkyy koko ajan, mulla vaan kerran, vaikka laittaisin kierron määräksi tyyliksi Forever... Eipä siinä, kohtahan koko palsta vilkkuu. :) |
Peter Gunn 01.10.2003 23:16:46 | |
---|
Nuo mitat on noin tarkat koska ne on tuumista muutettu milleiksi. Ohuimman kielen säädän niin, että 1,5 mm pleku mahtuu väliin ja paksuimman kanssa laitan vielä yhden ohuen plekun tuon 1,5 millisen päälle. |