85423321 30.09.2003 17:59:05 | |
---|
Siinäpä se. "On patukka-armeija valmiina sinun taistelutahtosi murskaamaan!" |
PuNkKi 30.09.2003 18:02:43 | |
---|
Kuinka pitkäksi aikaa oot ottamassa pois? Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti. |
85423321 30.09.2003 18:04:13 | |
---|
Ehkä 24h ilman kieliä. "On patukka-armeija valmiina sinun taistelutahtosi murskaamaan!" |
PuNkKi 30.09.2003 18:04:58 (muokattu 30.09.2003 18:05:24) | |
---|
Ehkä 24h ilman kieliä. Hmm.. ei tarvitse.. tai tietty ehkä jos oot paksumpiin kieliin siirtymässä niin voi joutua mutta tuskin muuten Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti. |
Stain 30.09.2003 21:14:00 | |
---|
Siis miksi sitä pitää löysentää jos antaa olla ilman kieliä pitemmänkin ajan? Koulu on harjoitusta tulevaisuutta varten. Harjoitus tekee täydellisen. Kukaan ei ole täydellinen joten miksi vaivautua harjoittelemaan? |
booster 30.09.2003 21:26:36 (muokattu 30.09.2003 21:27:15) | |
---|
Siis miksi sitä pitää löysentää jos antaa olla ilman kieliä pitemmänkin ajan? Koska kaula ei tykkää olla ilman kieliä. Kielistä tulee kaulaan vetoa, ja kaularaudan kireys taas tasapainottaa tilannetta. (siis kun kielet ovat kiinni). Olisiko tästä syystä, että kaularautaa on hyvä löysätä, kun kielien aiheuttamaa vetoa ei ole. Ähh. Olin ennen idiootti. En enää. -"Pepe" |
kivi 30.09.2003 21:27:00 | |
---|
Siis miksi sitä pitää löysentää jos antaa olla ilman kieliä pitemmänkin ajan? Ei tietenkään pidä. Ei siihen rautaan tarvi koskea, eikä kitara siihen hajoa, jos siinä ei oo kieliä. Jos yleensä on raskaat kielet, ja sitten kitara on päiväkausia ilman kieliä, saattaa kestää päivän verran että kaula asettuu. Mutta sitten on taas ok. |
esyk 01.10.2003 08:52:34 | |
---|
Ei tietenkään pidä. Ei siihen rautaan tarvi koskea, eikä kitara siihen hajoa, jos siinä ei oo kieliä. Jos yleensä on raskaat kielet, ja sitten kitara on päiväkausia ilman kieliä, saattaa kestää päivän verran että kaula asettuu. Mutta sitten on taas ok. Hmmm... Kaularaudan kiristämisestä/löysäämisestä varoitellaan aina, että sitä pitää pyörittää vähän kerrallaan ja antaa asettua tai kaulasta voi tulla polttopuita. Eikö kielten vedon yhtäkkinen katoaminen vastaa tavallaan kielellisen kitaran kaularaudan reilua kiristämistä? Kuinka pitkiä sessioita sulla on keppana ollut ilman kieliä, ja minkä paksuinen setti on ollut kyseessä (kai tämäkin vaikuttaa)? Pitäisi omasta Jaskasta löysätä kielet ja tehdä perusteellinen öljyäminen otelautaan, kun meinaa liiaksi kuivua. |
Tympee Huttunen 01.10.2003 09:10:05 | |
---|
Hmmm... Kaularaudan kiristämisestä/löysäämisestä varoitellaan aina, että sitä pitää pyörittää vähän kerrallaan ja antaa asettua tai kaulasta voi tulla polttopuita. Eikö kielten vedon yhtäkkinen katoaminen vastaa tavallaan kielellisen kitaran kaularaudan reilua kiristämistä?
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Varoitellaan paljon koskemasta kaularautaan, mutta sen jälkeen revitään kaikki kielet irti. Ei hyvä. Itse vaihdan kielet aina yksi kerrallaan. Kitaran otelaudan puhdistus ja öljyäminenkin tapahtuu samalla tavalla. En jättäisi kitaraa ilman kieliä lojumaan koskaan. Floyd kitaroissa on muutenki hyvä vaihtaa kielet kerrallaan ja mieluusti käyttää aina samaa settiä. Ei tarvitse koskaan säätää. Rakkaus on niille jotka eivät osaa runkata. |
Juzzu 01.10.2003 09:22:24 (muokattu 01.10.2003 09:22:57) | |
---|
En jättäisi kitaraa ilman kieliä lojumaan koskaan. Käyppäs mulkaisemassa lähintä kitarakorjaajan pajaa, siellä on kitaroita ties kuinka kauan ilman kieliä, fiksailtavanahan ne siellä on. Ja kyllä ne senkin jälkeen taas kuntoon saa. Mutta joka päivä soittavan kannattaa tietenkin vaihtaa vaikka kieli kerrallaan, niin ei tule turhia jännitysten vaihteluita ja intonaatiot pysyvät het kohdallaan, muttei pidempiaikaiset kielettömät jaksot nyt kitaraa tuhoa. Kyllähän kitarat tehdäänkin ilman kieliä! :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
PekkaM 01.10.2003 09:28:23 | |
---|
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Varoitellaan paljon koskemasta kaularautaan, mutta sen jälkeen revitään kaikki kielet irti. Ei hyvä. Itse vaihdan kielet aina yksi kerrallaan. Kitaran otelaudan puhdistus ja öljyäminenkin tapahtuu samalla tavalla. En jättäisi kitaraa ilman kieliä lojumaan koskaan. Floyd kitaroissa on muutenki hyvä vaihtaa kielet kerrallaan ja mieluusti käyttää aina samaa settiä. Ei tarvitse koskaan säätää. No kyllä tuon Ibanezin Lo-Pro Edge-tallan säätö parhaiten sujuu, kun kielten veto on poissa. www.ibanezrules.com -osoitteesta löytyvässä huolto-oppaassa talla otetaan irti kieliä irroittamatta kätevästi, niin ei tarvitse käydä virityssirkustakaan läpi kun haluaa laudan puhdistaa. Itse olen myös tuota kikkaa käyttänyt. Oppaan kirjoittajan kokemusta ja tietämystä ei ole syytä epäillä ;) En tiedä pitemmästä kielettömyydestä, mutta on noita kauloja ihmiset lähetelleet ulkomaille asti upotusten tekoa ja vastaavaa varten. Osta JEM77BFP! |
Timesby 01.10.2003 10:00:16 | |
---|
oon vaihtamassa epiphoneeni kymppisetin, kun aikasemmin siinä oli ysi. tartteeko tehdä mitään erikoista vai hoituuko homma vaan sillä että vaihtaa kielen kerrallaan, vaikka paksumpiin vaihdankin? Es gang zum Vituiks! |
booster 01.10.2003 10:13:17 | |
---|
oon vaihtamassa epiphoneeni kymppisetin, kun aikasemmin siinä oli ysi. tartteeko tehdä mitään erikoista vai hoituuko homma vaan sillä että vaihtaa kielen kerrallaan, vaikka paksumpiin vaihdankin? Joo. Intonaatio kannattaa tarkistaa vaihdon jälkeen. Olin ennen idiootti. En enää. -"Pepe" |
kivi 01.10.2003 10:32:00 | |
---|
Mä en tiedä, miten noilla hyper-ohuilla ja äärimmäisen litteäkaulaisilla hevikepeillä on, mutta ei mulla ainakaan oo kitarat menneet miksikään vaikka olisivat vuositolkulla ilman kieliä. Kitaroita varastoidessani (joo, on niinkin joutunut tekemään, kun ei oo ollut kaikille tilaa, tai on entiseen lempikeppiin mennyt pariksi vuodeksi fiilis) oon yleensä putsannut, laittanut uudet kielet ja säätänyt vimosen päälle ja sitten löysännyt kielet. Käyttöönotettaessa on mennyt päivän verran tasaantumiseen, sitten on ollut ihan ennallaan. Ja kieliä vaihtaessani nappaan kaikki kerralla pois, että pääsee kaapimaan otelaudan, pyyhkimään pölyt ja kiillottamaan kannen, eikä se pisimmillään tunnin mittainen putsausoperaatio mitään ehdi muuttaa. Ei se kielten veto kitarassa niin raju oo, että kun kielet irrottaa, kaula ponkaisee taaksepäin ja puu rutisee. Kätevä vinkki jonka oon soitinkorjaajilta oppinut: kun irroittaa kielet sähkötöitä varten, kannattaa (kun ensin on löysännyt niin, että saa tallan päästä irti) laittaa ne capolla kiinni kaulasta, ei tarvi kaikkia kokonaan irrottaa ja laittaa takas. Jos mahdollista. Kaikissa kitaroissa ei tietenkään tuota tailpieceä irti saa, tai jos on vaikka stratotyyppinen kampi, ei sitä kannata irroittaa... |
Tympee Huttunen 01.10.2003 13:24:55 | |
---|
Käyppäs mulkaisemassa lähintä kitarakorjaajan pajaa, siellä on kitaroita ties kuinka kauan ilman kieliä, fiksailtavanahan ne siellä on. Ja kyllä ne senkin jälkeen taas kuntoon saa.
Joo, mut ne kitarakorjaajat onkin tietty ovelia. Kielet pois kitarasta, putsaus, korjaukset, kielet kiinni, säädät, kitara omistajalle, omistaja ihailee tulosta ja tatsia, kestää pari päivää, kitara taas ihan päin helvettiä, onneksi tiedossa on se hyvä korjaaja...:) nojoo... Enemmän haen tuossa yksi kieli kerrallaan systeemissa noita floyd-kitaroita. Rakkaus on niille jotka eivät osaa runkata. |
Aardfather 01.10.2003 14:14:08 | |
---|
Kaularautaa ei tarvitse säätää ellei ole soitettavuuden kannalta tarvetta. Ja kielet kannattaa vaihtaa keinuvatallaisessa kitarassa yks kerrallaan, koska muutoin joutuu luultavasti säätämään tallan uudelleen. Ite tosin otan aina kaikki kielet irti koska putsaan aina otelaudan kieltenvaihdon yhteydessä. Mutta tallan säätö on kuitenkin aika helppo ja nopea homma. - Aardfather |
Sami Koivisto 01.10.2003 15:34:24 | |
---|
Jep. ei sähkiksillä o mitään hätää ilman kieliä. Kaularauta on sitä varten, notta sitä voipi niissä sitten säädellä tarpeen mukaan. Klassisissa asia erikseen. "This goes to eleven" |
Sammakko 01.10.2003 15:43:06 | |
---|
Pitääkö kaularautaa löysentää kun kaikki kielen otetaan pois? Totta helvetissä pitää! Mulla ei ollu kauaa kielet pois ku kaula väänty ja talla irtos. Ja kaikki tämä tapahtui salkkareitten aikana! Ja eikä ollu mikään pilipali kitara ihan hyvä Harley Benton. ||||||||jou pits jou|||||||| |