Aihe: Uusien virittimien (+mahd. tallan) vaikutus teleeni?
1
Keke Urlaub
08.10.2003 18:53:05

Niin, mietin tuossa, kuinka suuri hyöty gotohin virittimistä ja mahdollisesti tallasta olisi Fenderin mehiko-telecasteriini?
Olisiko tollainen neljänkympin sijoitus arvonsa väärti, eli paraneeko vireen pito ja ylipäänsä tuo gotohin tallan paremmuus (sehän on sellainen kuusipalainen niinkuin jenkkiteleissä)?
Happy with what you have to be happy with.
LaXu
08.10.2003 18:54:32
Kyllä minun mielestäni vireongelmiin kannattaa ensimmäiseksi alkaa etsiä syytä satulasta, eikä virittimistä. Nykyään useimmissa kepukoissa on vakiona ihan hyvät virittimet, satulat sitten saattavat olla tehty vähemmän huolellisesti.
Dr. Muff
08.10.2003 18:59:42
Kyllä minun mielestäni vireongelmiin kannattaa ensimmäiseksi alkaa etsiä syytä satulasta, eikä virittimistä. Nykyään useimmissa kepukoissa on vakiona ihan hyvät virittimet, satulat sitten saattavat olla tehty vähemmän huolellisesti.

Jumalaut sä olet nopee!

Jos virityskoneisto on paskana auttaa sen vaihto muuten ei.

Satula kannattaa tarkistaa. Ja vaihtaa. Urien suurentaminenkin saattaa auttaa ja lyijykynän kanssa puljailu.

Stratoon teflonia ja kammettomiin vaikka luuta. Helpottaa viritystä ihan sikana jos kielet ei kanita satulassa. Eikä maksa paljon.
Keke Urlaub
08.10.2003 19:09:28

No, ei nuo meksikotelen virittimet mitkään huiput ole, virittäessä eritoten ohuita kieliä sen tatsin huonouden tuntee, eli niissä on sellaista klappia mikä voi käsittääkseni ilmetä kielten löystymisenä eli vireen vituilleenmenossa. Mitä satulaan tulee, olen kyllä koittanut kielten vaihdon yhteydessä grafiittia sinne saada ja satulan uratkin hiotutin leveämmäksi kitarahuollossa. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään _ongelma_, mietin vain että jos vänkään keppiin saisi vähän lisää vänkää ;).
LaXu
08.10.2003 19:34:40
Millä tavalla laitat kielet kiinni viritystappeihin? Siihenkin kun on olemassa ainakin kymmenisen eri tapaa.

Tärkeintähän virittimien vaihdossa on tarkistaa, että tulevat virittimet ovat saman kokoiset kuin entiset, uskoisin, että virittimien kolojen suurentelu tms. ei ole erityisen mukavaa puuhaa.
Keke Urlaub
08.10.2003 21:44:49

Millä tavalla laitat kielet kiinni viritystappeihin? Siihenkin kun on olemassa ainakin kymmenisen eri tapaa.

Jossain guitar playerissa tms. oli jonkun gurun ohje siihen, eli siitä reiästä läpi kieli ja sitten kieli pitäisi saada siten kireälle, että viritystapin ympärille jäisi pari kierrosta niin että se ei lipsu mutta toisakseen siinä ei ole ylimääräistäkään.
askomiko
08.10.2003 21:48:54
Ja kun aina virittää alhaalta ylöspäin ja venyttelee kielet huolella niin ei vähän kökkäisemmilläkään virittimillä. Ja jos ne vielä on semmoiset vanhanmalliset, niin eihän niitä parempia olekaan. Mulla on kolmessa kitarassa modernit hienot lukittavat, mutta suosikki on se wanhin fendertyyli. Se on supertoimiva, simppeli, ja silleen. Edullinenki vielä.
LaXu
08.10.2003 21:57:08
Jossain guitar playerissa tms. oli jonkun gurun ohje siihen, eli siitä reiästä läpi kieli ja sitten kieli pitäisi saada siten kireälle, että viritystapin ympärille jäisi pari kierrosta niin että se ei lipsu mutta toisakseen siinä ei ole ylimääräistäkään.

Jep, mutta tähän kannattaa yhdistää vielä http://www.deanmarkley.com/htmlDocs/Info/ChangingStrings.html tuommoinen kikka, eli ikään kuin lukitaan kieli viritystappia vasten.

Punotuilla kielillä taasen toimiva temppu on vetää kieli läpi virittimestä kireälle, sitten vetää sitä ulos kahden viritystapin välisen matkan verran ja alkaa kiertää viritystappiin. Ensimmäinen kierros tulisi tulla päällimmäiseksi, ja loput sitten tavalliseen tapaan kielen alle. Näin saadaan kieli myöskin lukittua viritystappiin. On paljon helpompi tehdä alakielille kuin tuo Dean Markleyn sivujen tapa.

Itse olen käyttänyt näitä tapoja siten, että punotut kielet yllä kuvaamallani menetelmällä ja loput Dean Markleyn sivuilla esitetyllä tavalla. Hyvin pysyy kitarat vireessä (virittiminä Grovereita ja Gotoheja).
wilo
08.10.2003 22:53:22
Jep, mutta tähän kannattaa yhdistää vielä http://www.deanmarkley.com/htmlDocs/Info/ChangingStrings.html tuommoinen kikka, eli ikään kuin lukitaan kieli viritystappia vasten.

Ihan oikeasti, saako päällystämättömän kielen muka edes pysymään ilman tuota tai vastaavaa lukkosysteemiä? Kun itte järkeilin homman joskus ekaa kertaa vaihtaessa kieliä, en kyllä muuta fiksua tapaa keksinytkään. Punotun kielen saa pysymään tietty jotenkin, mutta köykäistä on sekin...
samueld
09.10.2003 10:24:45

Ihan oikeasti, saako päällystämättömän kielen muka edes pysymään ilman tuota tai vastaavaa lukkosysteemiä? Kun itte järkeilin homman joskus ekaa kertaa vaihtaessa kieliä, en kyllä muuta fiksua tapaa keksinytkään. Punotun kielen saa pysymään tietty jotenkin, mutta köykäistä on sekin...

Siis tä? en ole ikinä yhtään kieltä "lukinnut". stratot pitää kyllä vireen ja tappaa talossa ja puutarhassa.
I don't need some turkey tellin' me that I ain't country.
madu
09.10.2003 10:36:12 (muokattu 09.10.2003 10:37:52)
Näitä kielien vaihdon metodejahan on useita. Itse laitan ekaksi kielen reiän läpi ja sitten kierrän kielen viritystappiin ylhäältä kerran ja alhaalta kaksi kertaa, jolloin se reiästä läpi menevä kieli jää kahden tappia kiertävän kielen puristukseen.

EDIT: eli jos lukisin tarkemmin niin sama tapa mitä LAXU selitti ylempänä... :D
Keke Urlaub
09.10.2003 14:10:34

Kuinkahan lie sitten tuo gotohin talla parantaisi intonaation säätämistä paremmin kohdalleen, ja ylipäänsä kielten korkeussäätöjä?
Onko grafiittitallan vaihtaminen muovisen tilalle hyödyllistä/ vaikeaa?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)