Aihe: Ibanez tallman / lipstick
1
lukeman
07.10.2003 21:32:42
Onko Ibanez Tallman sarjan kitaroista kenelläkään kokemusta, lähinnä noista lipstick-mikrofonien soundipuolesta? Entä mitä mieltä muuten olette ko. kitarasta? Ostin japsivalmisteisen iban, joka vaikuttaa hinta-/laatusuhteeltaan ihan ok kitaralta. Vahvistimen kanssa sitä en ole vielä testannut, koska se meni nauharemonttiin samantien.
Fortune
07.10.2003 21:35:51 (muokattu 07.10.2003 21:36:12)
Juuri myin tuommoisen japsi-Talmanin (yhdellä l-kirjaimella!) rahapulassa 360 eurolla ja kaduttaa.

Soundi on todella pyöreä ja rouhea rock, tallamikki sopii rock-komppaukseen rankemmillakin soundeilla ja kaulamikki on täydellinen unelma sooloihin.

Puhtailla kaulamikistä lähtee sellainen kellomainen ja pyöreä klangi, vähän niinkuin Telecasterin kaulamikki potenssiin 5,4 :)

Oikein hyvä kitara, omani kävi läpi nauharemontin ja trimmattiin, sitten tuli rahallinen ahdinko ja kitara matkasi Joensuuhun.

Hinta-/laatusuhteeltaan paras kitara, mikä minulla koskaan on ollut.
Niskamies
07.10.2003 21:57:40
kokeilin tuota fortunen talmania miitissä, ilman sähköjä tosin. tuntu tosi hyvältä skebalta, olisin ostanut jos olisin sattunut silloin omistamaan rahaa :-(
"...työnnän tän kuulan poikittain sun perseeseen!"
wilo
07.10.2003 22:25:49
Mulla on noita siunaantunut kaksikin.
Ensimmäinen näistä, Korealaisvalmisteinen, on yhäkin varustettuna originaali-lipstickeillä. Niistä mukavimmat saundit on mielestäni irronnut mikkikytkimen 2- ja 4-asennoista, todella kaunis, heleä ja jotenkin siisti, myös säröjen kanssa. Tallamikki ei oikein toimi yksinään säröillä; muuten kuin rockabilly-tyyppistä soitellessa. Kaulamikki ja lievä särö on erittäin blues.
Merkille pantavaa on se, että Talmanissa on ollut paras tone-säädin mitä missään kitarassa mitä olen ikinä kokeillut. Ei nimittäin leikkaa kuin ihan korkeimpia taajuuksia, tykkään.
Hmm, niin, tällä hetkellä tuo originaalimuodossa oleva makaa jouten sängyn alla kovassa laukussaan.. Ostaisko joku sen käyttöönsä? =) Se toinen Talmanini onkin kovassa käytössä.
Stain
07.10.2003 22:41:32
Itsekin tykkäsin kitarasta, kerran testasin.
Ei vaan ole sitäkään vasurina :(
Koulu on harjoitusta tulevaisuutta varten. Harjoitus tekee täydellisen. Kukaan ei ole täydellinen joten miksi vaivautua harjoittelemaan?
lukeman
08.10.2003 12:51:17
Kiitoksia vastauksista. Ne ovat hyvinkin valaisevia ja juuri siihen suuntaan, mitä niiden soundipuolen ajattelin olevan.
wilo
08.10.2003 14:08:47 (muokattu 08.10.2003 14:09:31)
Sen verran voisin vielä lisätä, että ainakin mulla on korealainen ja japanilainen Talman oikeastaan aika lailla ihan eri kitara. Japanilaisessa on kapeampi, profiililtaan aika pyöreä kaula ja selvästi kaarevampi otelauta, lisäksi kaula on linnunsilmävaahteraa. Korealaisen kaula on profiililtaan v-mäinen (heh) ja nauhat olivat hieman korkeammat, kaula on tavallista vaahteraa. Toisaalta korean mallin lankku on leppää (vai vaahteraa?), japani-kitarassa lankku ei ole puuta laisinkaan, vaan materiaalia nimeltä Resoncast. Materiaali lienee tehty puristamalla erittäin ohuita paperin tyyppisiä liuskoja suurella voimalla yhteen, siltä se ainakin näyttää. Tämä lankku soi vähintäänkin yhtä hyvin, akustisesti jopa paremmin kuin puu; ainakin se on varmasti tasalaatuista.
Japanin Talman tuntui enemmänkin blues/rock -kitaralta, Korean Talman rautalanka/rockabilly/rock -kitaralta. Vaihdatin japanilaiseen korkeampien nauhojen ohella lipstickien tilalle emg sa:t, sieltäpä bluesriemu vasta irtosi.
Juzzu
08.10.2003 14:26:07
Nuoremmat Talmanit on muuten siinä mielessä harvinaisia tuotantokitaroita, että niissä on muuttuvasäteinen otelauta.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
wilo
08.10.2003 14:49:55
Nuoremmat Talmanit on muuten siinä mielessä harvinaisia tuotantokitaroita, että niissä on muuttuvasäteinen otelauta.

Aivan, samat kaulan mitat on tuossa mun vanhemmassa Japanin Talmanissa kuin Joe Satriani -malleissa.
lukeman
08.10.2003 15:41:45
Japanin Talman tuntui enemmänkin blues/rock -kitaralta, Korean Talman rautalanka/rockabilly/rock -kitaralta. Vaihdatin japanilaiseen korkeampien nauhojen ohella lipstickien tilalle emg sa:t, sieltäpä bluesriemu vasta irtosi.

Tuo japsi-Talman istuu käteen kyllä erittäin kivasti ja kunhan saan tuon nauharemontista, alkaa pikainen testailu. Noo, mikithän saa vaihdettua, ellei soundi miellytä, mutta tuota blues/rock-linjaa sillä on tarkoitus soittaa. Kitaran muotoilu miellyttää kovin, eli hyvä kauppa joka tapauksessa.
Fortune
08.10.2003 15:55:23
Tuo japsi-Talman istuu käteen kyllä erittäin kivasti ja kunhan saan tuon nauharemontista, alkaa pikainen testailu. Noo, mikithän saa vaihdettua, ellei soundi miellytä, mutta tuota blues/rock-linjaa sillä on tarkoitus soittaa. Kitaran muotoilu miellyttää kovin, eli hyvä kauppa joka tapauksessa.

Japsista tykkäsin minä ainakin ja tuommoiseen soittoon varmasti sopii, tuskin tarvitsee ruveta mikkejä vaihtamaan.

Huttusella kokeilin korealaista ja se oli kuin eri maailmasta, en pitänyt yhtään.
lukeman
08.10.2003 16:36:20
Japsista tykkäsin minä ainakin ja tuommoiseen soittoon varmasti sopii, tuskin tarvitsee ruveta mikkejä vaihtamaan.

Huttusella kokeilin korealaista ja se oli kuin eri maailmasta, en pitänyt yhtään.

Sieltä ostin sen toisen.
benny
09.10.2003 15:50:01

Pakko minunkin on tänne kirjoittaa vaikkei lipstickejä olekkaan. Ahh Talman!

Kaula on kyllä erittäin miellyttävä ja kun otelaudassa on vielä helmiäisfretit, niin ahh :))

sekin pitää myöntää, että soittelen Talmanilla 10x mielummin kuin seiskalla.

Mitäs malleja teiltä löytyy? Itselläni on TC920wn.

http://ricecows.org/stuff/talman/
Tuonne olen onnistunut keräämään muutaman kuvan netistä.
shitfuck inc.
Juzzu
09.10.2003 15:54:53 (muokattu 09.10.2003 15:55:40)
Kah, nerokasta, Iba on nimennyt uima-allasratkaisun tone chambereiksi, niin hyvin menee läpi :o) Mystisesti tone-chamberit laitettu juuri mikkien ja sähkövermeiden alle.
http://ricecows.org/stuff/talman/94-talman-tone-chamber-routing.jpg
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
lukeman
09.10.2003 18:32:13
Mitäs malleja teiltä löytyy? Itselläni on TC920wn.
.

Tuo minun lienee mallia TC 530 AB
wilo
09.10.2003 20:54:24
benny
10.10.2003 10:13:57

http://kitara.kaappi.net/kitara/talman630/index.htm
Jälkimmäinen noista on myytävänä.

Olisinpa oikeassa työssä. On nimittäin kaunis.
Miksi ihmeessä tuosta haluat luopua?
shitfuck inc.
wilo
10.10.2003 10:20:20
Olisinpa oikeassa työssä. On nimittäin kaunis.
Miksi ihmeessä tuosta haluat luopua?

Noh, ei oikeastaan ole käyttöä. Jos olisi asunnossa tilaa enemmän, voisi tuota pitää vaikkapa näkysällä - tällä hetkellä sitä joutuu säilyttämään laukussa sängyn alla. Tuntuu jotenkin niin turhalta (ja väärältä) pitää sitä jouten.. Parempi olisi jos tuo pääsisi jollekulle soitettavaksi ja ihailtavaksi. =)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)