Tori -ilmoitus oli jälleen kerran tehokas. Hain laadukasta kiinteätallaista Ibanez PGM tai RG -kitaraa, ja sainkin aika pian tarjouksen mustasta RG421 -skebasta. Se on jaappanissa tehty RG ilman minkään sortin floyd rosea, kampea tai kielilukkoja. Tähän kyseiseen kitaraan oli jo valmiiksi vaihdettu DiMarzion Tone Zone tallaan ja PAF Pro kaulaan. Näiden myötä hintapyyntökin oli kuuden huntin huiteilla, ja kaupat syntyi sitten pienen (onnistuneen) tinkauksen jälkeen. Selvyyden vuoksi pitää todeta, että olen varsin tyytyväinen omaan RG550 -skebaani, jossa on siis Edge -floikka. Halusin vaan sen rinnalle toisen kitaran, jossa on sama soittotuntuma, mutta kiinteän tallan edut. Parin päivän testailun jälkeen voin antaa alustavan arvion siitä, mitä sain. Ensiksi, kitaran soittotatsi on hyvä. Kitara tuli paksulla (11->?) kielisatsilla varustettuna (oli varmaan ollut matalassa vireessä). Laitoin tilalle tutun 9-46 setin, säädin pikkuisen actionia, intonaatiota ja kaularautaa. Kaikki asettui kohdalleen mainiosti. Satulan ura ala-e:lle taitaa tosin olla vähän ahdas - rajummmat bendit jättää kielen helposti epävireiseksi. Täytyy tutkia - ainakin luulen, että saan fiksattua asian vähän viilailemalla. Toiseksi, kitara soundaa yllättävän paljon erilaiselta kuin oma floikkallinen RG550. Kiinteätallaisessa kitarassa jokaisen nuotin ätäkki on kovempi ja nopeampi. Ja kitaran soundi on kauttaaltaan kovempi ja "in your face". Eivät kitarat muutenkaan ihan identtiset ole, mutta talla vaikuttanee asiaan eniten. Kolmanneksi, mikeistä .. Tone Zone on hyvä tallamikki tällaiseen kitaraan - sen olen huomannut jo oman 550'sen kanssa. Myös PAF Pro päihittää Ibanezin originaalihumpparin mennen tullen. Pidän kyllä 550'sen Air Nortonista hippasen enemmän. Vaikka soundiero voi kyllä liittyä kitaran perusolemukseenkin, vaikea sanoa. RG421 on hyvä kitara. Siinä on jämäkkä tatsi ja nopea soittotuntuma. Soundeiltaan se on selkeä ja "kova". |