Aihe: Minkä takia hiotaan?
1
vantage
06.12.2003 18:27:04
Aloin tässä ihmettelemään, kun katselin Iron Maidenin raising hell videota. Siinä Janick Gerssillä oli otekaulan taka osa koko matkalta hiottu..
Siis se lakkapinta pois.
Olisiko joku kuullut joskus miksi ihmeessä näin tehdään?
Heavy Metal Is The Law
P2
06.12.2003 18:31:59
Ei ala kädet luistaa kaulalla, jos ne hikoaa. Omassa stratossa on ohut puuvahakerros, joka on melkein sama kuin pelkkä puupinta. Se on paljon parempi soittaa kuin normaali lakkapinta.
vantage
06.12.2003 18:33:19
Ei ala kädet luistaa kaulalla, jos ne hikoaa. Omassa stratossa on ohut puuvahakerros, joka on melkein sama kuin pelkkä puupinta. Se on paljon parempi soittaa kuin normaali lakkapinta.

Toimiskohan se ihan hiekkapaperilla?
Meinasin hioa tuota mun huonompaa kitaraa...
Heavy Metal Is The Law
P2
06.12.2003 18:35:06
Toimiskohan se ihan hiekkapaperilla?

Toimii. Hiot johonkin #1000 - #1200 asti. Jos et käsittele hiottua pintaa mitenkään, se paskastuu helposti. Suosittelen puuvahaa tai puuöljyä. Haulla löytyy soitinrakennuspuolelta lisää.
fox
06.12.2003 18:38:14

J.Gers tykkää,että kaula on hiottu, kuten muutama muukin. Se on sitä soittimen muokkaamista just itselle sopivaksi. Josta sitten aiheutuu tahi saattaa aiheutua seuraavaa: Mikä sopii yhdelle on täysin "käteen käymätön" toiselle. Tuli mieleen tässä aika iso projekti jota väsäsin, kaveri halus kovin Jimmy Page- tyylisen elektroniikkasynsteemin LP:hensä, semmoisen jossa on neljä nostopotikkaa ym. hubaa. No teinhämmä tottamaar semmosen sille kun se vonkas. Rahaakin meni. Kaks-kolme viikkoa se soitteli puhelimella tahi muuten tiedusteli että mitä mikin vipstaaki ny oikeen tekee, kyllästyi ja haukkui ensin mut kun olin sen sille tehnyt ja sitten Jimmy Pagen että mitä se kuvittelee moisilla jutuilla kitarassaan tekevänsä. Minä siihen vaan että ilmeisesti J.Page tarvitsee moista soundipalettia. Purettiin sitten hänen LP:nsä johdotus. Soundit kyllä kuulemma parani siitä alkuperäisestä. Pöh. Mielistellä yritti mua kehveli. Mielis nöyris, slurp slurp. =)
vantage
06.12.2003 18:43:42
Toimii. Hiot johonkin #1000 - #1200 asti. Jos et käsittele hiottua pintaa mitenkään, se paskastuu helposti. Suosittelen puuvahaa tai puuöljyä. Haulla löytyy soitinrakennuspuolelta lisää.

Voisitko vielä selittää tuon #1000 - #1200 jutun?
Näet kun en näistä niin hirveästi ymmärrä, mie vaan soitan niitä kitaroita en hirveästi rakentele...
Heavy Metal Is The Law
Spiridon
06.12.2003 18:45:26
Voisitko vielä selittää tuon #1000 - #1200 jutun?
Näet kun en näistä niin hirveästi ymmärrä, mie vaan soitan niitä kitaroita en hirveästi rakentele...

Tarkotti varmaan hiekkapaperin karheutta?
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
vantage
06.12.2003 18:46:17

Asia selvä...
Heavy Metal Is The Law
kalkkuna
06.12.2003 18:47:01 (muokattu 06.12.2003 18:47:20)
Ei mitään
P2
06.12.2003 18:50:15

Juu.
askomiko
06.12.2003 19:11:31
Paljaaksi hiottu on semmoinen lämmin, ja hikinen käsi lakkapinnalla on semmone, lits läts. Vasta hiottu kaula on niin sileä että alussa menee asemanvaihdotkin pieleen kun luistaa liikaa. Mutta siitä karheutuu sitten.. Hiottu lakka on loistavin, ei muutu vuosien myötä.
Saako naapurin tontille rakentaa, terveisin nimim. "rakensinko turhaan".
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Jäsen X
07.12.2003 12:36:21 (muokattu 07.12.2003 12:36:34)

nimim. "Sokkeli valmiina"
Drink up, shoot in, let the beatings begin!
Tiommi
07.12.2003 13:13:23

J.Gers tykkää,että kaula on hiottu, kuten muutama muukin. Se on sitä soittimen muokkaamista just itselle sopivaksi. Josta sitten aiheutuu tahi saattaa aiheutua seuraavaa: Mikä sopii yhdelle on täysin "käteen käymätön" toiselle. Tuli mieleen tässä aika iso projekti jota väsäsin, kaveri halus kovin Jimmy Page- tyylisen elektroniikkasynsteemin LP:hensä, semmoisen jossa on neljä nostopotikkaa ym. hubaa. No teinhämmä tottamaar semmosen sille kun se vonkas. Rahaakin meni. Kaks-kolme viikkoa se soitteli puhelimella tahi muuten tiedusteli että mitä mikin vipstaaki ny oikeen tekee, kyllästyi ja haukkui ensin mut kun olin sen sille tehnyt ja sitten Jimmy Pagen että mitä se kuvittelee moisilla jutuilla kitarassaan tekevänsä. Minä siihen vaan että ilmeisesti J.Page tarvitsee moista soundipalettia. Purettiin sitten hänen LP:nsä johdotus. Soundit kyllä kuulemma parani siitä alkuperäisestä. Pöh. Mielistellä yritti mua kehveli. Mielis nöyris, slurp slurp. =)

On pakko kysyä tähän väliin tuosta kaveris les paulista, että mitä niillä pagen tyylisillä neljällä nostopotikalla tehdään??? Mitä ne vaikuttaa?
"Se mikä laulaen tulee, se nuuskien menee!" Sam Yaffa
kalkkuna
07.12.2003 13:28:59
On pakko kysyä tähän väliin tuosta kaveris les paulista, että mitä niillä pagen tyylisillä neljällä nostopotikalla tehdään??? Mitä ne vaikuttaa?

Taitaa olla mikinpuolitukset ainakin kahdessa, noista jäljellejääneistä potikoista en tiedä.
fox
07.12.2003 14:33:11

Itse herra J.Pagella nuo nostot on seuraavat: kaulan volume - kaulamikin puolitus Kaulan tone - etumikin kelat kytkettynä sarjaan takamikin kelojen kanssa Tallamikin vol - tallamikin puolitus ja tallamikin tone - vaiheenkääntö (phase rev. switch)
Itse käytin noita volumepotikoiden katkaisijoita sarjaan-rinnan kytkiminä. Eli likimain yksikelaisen soundi mutta mikki pysyy humbukkerina..
Tuo molempien mikkien kelojen sarjaan linkittäminen on aikas harvoin käytetty "tehonboostaus"juttu. Täytyy vaan valita kaksi ominaisuuksiltaan identtistä mikkiä.
Meni taas vähän off-topic mutta menköön..
Tuosta kaulan hionnasta vielä: mielestäni sopii, jos kaula on vaahteraa. Tosin vaahteran ominaisuuksiin kuuluu lievää törkeämpi "paskoittuminen" aikaa myöten käsittelemättömänä. No, tuleehan siitä sitten rokimpi. :)
Sintti
07.12.2003 15:00:30
ite tykkään kyllä tuosta hiotusta kaulasta... luistaa tosi hyvin. ei olla mulla ainakaan paskaseksi menny, vaikka kitara on tehty jo -89. en tiedä sitten miten pitkään on ollu hiottu, kun ostin tuossa
syksyllä käytettynä...
Humppaa taikka kuole...^_^
askomiko
07.12.2003 19:40:04
Ja voi siinä olla myös lakkapinta joka on hiottu mataksi. Mulla on kahdessa niin, toimii. Kolmannessa paljas, ja se tummuu äkkiä.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)