Aihe: Miten säädät soundcheckissä kitarasaundit kohdilleen?
1 2
MikeS
07.02.2004 13:39:06
Helou! Olisi hauska kuulla kuinka te muut väännätte RAJALLISESSA soundcheck-ajassa mahdollisimman NOPEASTI kitarasaundit - ja erityisesti tasot kuntoon? Mikä rutiini teillä tossa hommassa on? Ja missä järjestyksessä säädätte kohdilleen vahvistimen, cleanit sekä säröt?

Itselläni on kolme eri saundia (clean-komppi, särökomppi sekä soolosaundi), jotka loihdin pedaalilaudan ja erillisten pedaalien avulla. Kannattaisiko ensin etsiä sopivat clean-soundit vahvistimesta ja säätää vahvistimen tasot, ja sitten säätää komppisäröt ja lopuksi päälle soolosaundit?

MIKKO
Dumb
07.02.2004 14:46:28

Minun ei tarvitse tehdä kuin volumesäätö kun kaikki vahvistimen soundit on valmiina muistipaikoissaan. 8-)
Eemil
07.02.2004 15:04:14 (muokattu 07.02.2004 15:05:12)
Mulla sama saundiskaala kun aloittajalla. Tai kaksi komppisäröä, mutta niissä on yhteinen volume. Mä teen soundcheckin niin, että ensin säädän clean tason sopivalle ja väännän sen pehmoisen kuuloiseksi EQ:sta. Sitten laitan särökanavan päälle ja laitan äänentasot sopiviksi keskenään. Säädän EQ:n. Lopuksi vielä säädän soolosärön samaan tapaan. Sen on pika soundcheck. Vie aikaa n. 3 minuutia. Sen jälkeen vaan muiden soittimien kanssa hyvä balanssi ja vedetään parit rallit missä käydään kaikki mahdolliset käytettävät saundit läpi.

Jos aikaa on enemmän niin haen vaikka skoben mestaa paremmaksi. Kyllä aina jotain parannettavaa löytyy. Soittopaikasta riippuen.
Jani The Rock
07.02.2004 15:08:39

Helposti käy kun ei ole pedaaleja enkä oikeastaan tarvi kuin sitä yhtä ja samaa vahvistinsaundia. Loppu säädellään sitten kitarasta. Lähden liikkeelle yleensä treenikämppäasetuksista ja säätelen sitten mestan mukaan.
Rough and tough and plenty mean.
Bluesmies
07.02.2004 15:27:16
Mulla on oikeestaan täysin sama ku jani the rockilla. Eli oikeestaan yks soundi pelkästään ja volumea säätelen kitarasta.
Kitara on tyhmä!!!
Jäsen X
07.02.2004 15:30:20
Minun ei tarvitse tehdä kuin volumesäätö kun kaikki vahvistimen soundit on valmiina muistipaikoissaan. 8-)

nyt en kyllä tajunnu.
"Working on a sex farm, Trying to raise some hard love, Getting out my pitch fork, Poking your hay"
Eemil
07.02.2004 15:38:34
nyt en kyllä tajunnu.

Taitaa olla multihärpäke etusena.
Ossi
07.02.2004 15:46:29

Sama täällä. Tosin mun vahvarissa on vain kaksi muistipaikkaa; clean ja boost :>
"..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?"
Jäsen X
07.02.2004 15:48:34 (muokattu 07.02.2004 15:57:42)
Taitaa olla multihärpäke etusena.

joo tajusin, mutta mitäs sitten? onhan normaalissakin putkistyrkkarissa ne soundit "muistipaikoissaan"?, eli siinä asennossa missä kanavien vivut on. Eli en tajunnut kirjoituksen "pointtia"
"Working on a sex farm, Trying to raise some hard love, Getting out my pitch fork, Poking your hay"
Dumb
07.02.2004 17:13:58

Niin, minulla on siis Line6 POD Pro etuasteena ja sen muistipaikoissa on kaikki soundit aina valmiina ja riittää, kunhan säätää yleisvolumen sopivaksi, muuhun ei tarvitse koskea. Got it?
Jäsen X
07.02.2004 17:17:20
Niin, minulla on siis Line6 POD Pro etuasteena ja sen muistipaikoissa on kaikki soundit aina valmiina ja riittää, kunhan säätää yleisvolumen sopivaksi, muuhun ei tarvitse koskea. Got it?

mutta ei kai se mitenkään liity siihen että sinulla on POD? Samanhan voit tehdä millä vaan vahvstimella josta volumenuppi löytyy?
Dumb
07.02.2004 17:18:59

mutta ei kai se mitenkään liity siihen että sinulla on POD? Samanhan voit tehdä millä vaan vahvstimella josta volumenuppi löytyy?

No joo, joo. Mutta kun nyt oli kyse keikkatilanteesta! Eli, kun menen keikalle, minun ei tarvitse säätää vahvistinta mitenkään muuten kuin yleisen volumen osalta, sillä kaikki soundit on tehty valmiiksi ja niiden keskinäiset volumet sun muut on myös valmiina.
TheWickerMan
07.02.2004 17:20:55
4SA;F ad ad ad ad ad ad a d
"Vittu, kaikki on joskus aloittelioita" - Lord of the strings
skebajaba
07.02.2004 17:21:13

mutta eikös topicissa lähinnä puhuttu juuri eq säädöistä yms, mihin dumb tokaisi että ne on muistipaikoissaan...
kuitenkin esim normaalisti vahvaria joutuu säätelemään keikoilla ja treeniksellä eriasentoihin, ja jos on vaikka tallettanut sinne keikka ja treeni presetit tai jotain...
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
Jäsen X
07.02.2004 17:23:44
No juu mutta miten tuo sinun tilanteesi sitten eroaa esim. jos menisit keikalle sanotaanko esimerkiksi vaikka 2 kanavaisen marsun kanssa?
Jäsen X
07.02.2004 17:26:24
mutta eikös topicissa lähinnä puhuttu juuri eq säädöistä yms, mihin dumb tokaisi että ne on muistipaikoissaan...
kuitenkin esim normaalisti vahvaria joutuu säätelemään keikoilla ja treeniksellä eriasentoihin, ja jos on vaikka tallettanut sinne keikka ja treeni presetit tai jotain...

no niin joo tietty jos on eri keikalle ja treeniin.
Dumb
07.02.2004 17:26:29

No juu mutta miten tuo sinun tilanteesi sitten eroaa esim. jos menisit keikalle sanotaanko esimerkiksi vaikka 2 kanavaisen marsun kanssa?

Siten, että joutuisin vääntelemään niitä nappeja ja tekemään soundit molempiin kanaviin. Minulla potikat saa olla missä asennossa tahansa, sillä volume on ainut, joka vaikuttaa ilman tallennusta.
Dumb
07.02.2004 17:26:55

no niin joo tietty jos on eri keikalle ja treeniin.

Ei ole, kun vetelen samoilla soundeilla.
skebajaba
07.02.2004 17:29:46

noh, paan volat masrustani noin 9 ja treble noin keskivaiheille middle noin 6-7 bass 6-7 presence 6 ja ei kun luukuttamaan...
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
Jäsen X
07.02.2004 17:42:11 (muokattu 07.02.2004 17:46:15)
Siten, että joutuisin vääntelemään niitä nappeja ja tekemään soundit molempiin kanaviin. Minulla potikat saa olla missä asennossa tahansa, sillä volume on ainut, joka vaikuttaa ilman tallennusta.

Hittolainen täytyy kyllä myöntää että en kyllä vieläkään tajua miks joutuisit vääntelemään siinä "Marsussa" niitä nappeja mutta Podissa et..? selvennä hieman?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)