Aihe: Onko Rocktronilla maahantuojaa Suomessa?
1
Topah
10.02.2004 01:35:00

Mulla meni Chameleon rikki ja ilmeisesti Dsp yksikkö on hajalla. Maahantuojaa ilmeisesti ei ole, vai tietääkö joku asiasta enemmän?
Lausahdus, minkä opin Turun guruilta: Mitkään selitykset eivät kelpaa. Soitat juuri niin hyvin, kuin soitat juuri nyt. ÄLÄ SELITÄ, VAAN SOITA!!!
Gypsy
10.02.2004 02:24:22 (muokattu 10.02.2004 02:26:35)
Musamaailma on seuraavien merkkien valtuutettu maahantuoja Suomessa; ALVAREZ, ASHLY, AUDIX, BIG STICK, ESP, DR-STRINGS, EMG, FBT, GATOR, GROOVE-TUBES, ISTANBUL AGOP, JACKSON, K.YAIRI, PROCO, REGAL TIP, RENKUS-HEINZ, ROCKBAG, ROCKBASS, ROCKTRON, SCHALLER, SEYMOUR DUNCAN, TECH 21, TOKAI, WARWICK
Painakaa vaan sitä miinusta
-Q-
10.02.2004 11:46:30
Jep musamaailma.
Niillä on se varasto muistaakseni tuusulantien varressa. Osoite varmaan löytyy musamaailman sivuilta.
Omasta kameleontista meni yksi niistä kierrettävistä kytkimistä, olikohan preset namiska. Löytyi suoraan sieltä varastolta hyllytavarana. Olisivat varmasti järkänneet sen keskustan liikkeeseenkin, mutta varmistui oikeanlainen kun kävi itse hakemassa.

Siellähän ei ole sisällä kuin yksi piirilevy, juohon DSPkin on suoraan juotettu kiinni. Mahtaako olla erillisenä varaosana, vai pitääkö ostaa koko levy..

Asian vierestä; Olisko liikaa vaivaa, jos tarkistaisit sen ulkoisen muuntajan liittimen pinnit. Eli mihin karvaan tulee mikäkin jännite ja mikä on maa. Onko sulla Rocktronin oma virtalähde?
Topah
10.02.2004 13:17:15

Musamaailma on lopettanut Rocktronin maahantuonnin. Kyselinkin tuosta jo puhelimitse aiemmin ja ei ole korjaustakaan enää. Vikana tossa mun härvelissä on se, että toisesta kanavasta on alkanut tulla skeidaa, eli sitä ei saa efektoitua. Särö kyllä tulee molemmista, mutta mitään muuta siihen ei saa. Sitten bypass ei esim. toi ollenkaan ja kun painelin monia nappeja yhtaikaa niin tuli "resetting dsp" ilmotus ja saatto alkaa vinkumaan koko vehje ja piti sammuttaa. Koskaan aikasemmin ei ole ollu tommosia vikoja ja vehje on ollu mulla vuosia, eli onkohan härveli tullu tiensä päähän?

Oiskohan tossa se sisäinen muistiparisto loppu ja voiko se aiheuttaa tollasta?
Lausahdus, minkä opin Turun guruilta: Mitkään selitykset eivät kelpaa. Soitat juuri niin hyvin, kuin soitat juuri nyt. ÄLÄ SELITÄ, VAAN SOITA!!!
lukeman
10.02.2004 14:56:17

Jos se muistiparisto alkaa olemaan lopussa, eikö rocktronin näyttöpaneeliin pitäisi tulla error-ilmoitus siitä?
-Q-
10.02.2004 16:12:39

En nyt ole ihan sata varma, mutta muistaakseni tuossa ei ole mitään patteria. Siitä on aika pitkä tovi, kun olen vehkeen sisään kurkkinut. Muistelen kuitenkin, että siellä on ihan EEPROM -palikka omassa kannassaan. Sitäpaitsi se patterihan vain ylläpitäisi muistin sisällön (säädöt ja presetit). Sen loppumisesta seuraisi vain asetusten hukkuminen.
..Ei oikein tunnu luotettavalta, jos muisti olisi jotain RAM-tyyppistä. Olisi aina kylmä hiki keikalle lähtiessä, että onko taas presetit hävinny kun patterit on loppu.

Toi sun ongelma kuulostaa vielä oudommalta, jos se oireilee vaan toiseen kanavaan. Lisäksi luulen, että vehkeessä on vain yksi prossu, joka hoitaa kaiken signaalin muokkauksen säröistä efekteihin. Tällä teorialla sen pitäsi olla siis täysin mykkä, eikä toimia osittain kuten nyt on käynyt.

Ei nyt oikein tule mieleen mitään kikkakolmosta. Factory defaultit kokeilisin ja varmaankin tuota techsupport -mail-osoitetta vinkkien toivossa.
..Maahantuojallahan on vastuu varaosien saatavuudesta 10 vuotta laitteen ostosta, mutta sekin taitaa olla jo ummessa. Ikävää tosiaan jos ei Rocktronin vehkeisiin saa apua enään kotomaasta.

..Olisko sulla yleismittaria ja pystyisitkö tsekkaan mulle ne pinnit siitä powerista?
wilo
10.02.2004 19:22:08
Ei oikein tunnu luotettavalta, jos muisti olisi jotain RAM-tyyppistä. Olisi aina kylmä hiki keikalle lähtiessä, että onko taas presetit hävinny kun patterit on loppu.

Aika monessa laitteessa (melkein kaikissa vähänkään uudemmissa?) on patteri.
Ja onhan mulla efektimyllyjen lisäksi rannekellossa ja tietokoneessakin patteri, ei niitäkään tartte vaihdella ihan yhtenään eli alle viiden vuoden välein...

Mites ne Chameleonin ennen säröastetta olevat efektit (wah ja phaser), toimivatko ne normaalisti? Mites lo-gainin kanssa compressor? Entä pre-eq ja post-eq?
Topah
11.02.2004 03:02:56

Täytyy nyt testailla tota paremmin, kunhan ehdin. Ei noin hyvää peliä viittis poiskaan heittää. :( !
-Q-
11.02.2004 11:42:06
Aika monessa laitteessa (melkein kaikissa vähänkään uudemmissa?) on patteri.

Patterin tarve riippuu muistin tyypistä. Normaali RAM, jota on mm. tietokoneiden keskumuisti, tarvitsee jännitteen säilyttääkseen tietonsa.
ROM muistille voi kerran kirjoittaa tiedon pysyvästi. tämä ei tarvitse jännitettä tiedon säilyttämiseen, vaan data on ns. poltettu piirille eikä sitä saa tyhjennettyä millään.

EEPROM, on sähköisesti tyhjennettävää ja siten myös uudelleenkirjoitettavaa ROM-tyyppistä muistia, jossa data pysyy ilman jännitettä. Esimerkiksi sen samaisen tietokoneen BIOS, on tällaisella EEPROM palikalla. Muuten koneesta tulisi käyttökelvoton RTC-pariston loppuessa. Ja usko pois, se loppuu aikanaan.
On se sitten päivän tai 10 vuoden päästä kun vaihdon paikka tulee, niin tämänkaltaisissa laitteissa ei yksinkertaisesti voida pitää hyväksyttävänä vaihtoehtona muistin tyhjenemistä "sillointällöin".

Mutta koska miehen sana ei riitä, niin otin Kameleontin auki. Olisin ottanut oikein valokuvan, mutta kameran patteri oli loppu (ironista?).
Muistiksi olettamani piirin päällä on nätti "Chameleon / Rocktron corp" -tarra, joten tarkempia speksejä ei löydy. En raaski tarraakaan repiä irti. On muuten versio 1.04, ilmeisesti vuodelta 93 tämä meikäläisen yksilö. Minkäänlaista paristoa laite ei sisällä.

Itse DSP (Motorola dsp56001fc33) muuten näyttääkin olevan omassa kannassaan ja vaihtaminen olisi siten mahdollista ominkin voimin. En kuitenkaan viitsi yrittää irroittaa, kun ei tuo avausmekanismi selvinnyt ensivilkaisulla.
wilo
11.02.2004 13:00:26 (muokattu 11.02.2004 13:00:44)
Tietokoneen eeprom-tyyppinen muisti, mikä sisältää bios:n, ei kuitenkaan sisällä käyttäjän vaihdettavissa olevia asetuksia, pelkästään bios-ohjelman. Jos koneesta ottaa patterin pois, bios:n asetukset nollautuvat. Ja olenpa ymmärtänyt tämän olevan siitä syystä, että eeprom-tyyppinen muisti ei kestäisi jatkuvaa kirjoittamista ja lukemista samalla tavalla kuin paristovarmennettu muisti. Myös kitaramyllyissä lienee sama juttu, jos patteri tyhjenee, häviänevät käyttäjän tallentamat saundit.
-Q-
11.02.2004 18:04:18
Tietokoneen eeprom-tyyppinen muisti, mikä sisältää bios:n, ei kuitenkaan sisällä käyttäjän vaihdettavissa olevia asetuksia, pelkästään bios-ohjelman. Jos koneesta ottaa patterin pois, bios:n asetukset nollautuvat. Ja olenpa ymmärtänyt tämän olevan siitä syystä, että eeprom-tyyppinen muisti ei kestäisi jatkuvaa kirjoittamista ja lukemista samalla tavalla kuin paristovarmennettu muisti. Myös kitaramyllyissä lienee sama juttu, jos patteri tyhjenee, häviänevät käyttäjän tallentamat saundit.

Jeps, näin tietokoneissa. Normaali eeprommi kestää kuitenkin useamman satatuhatta - miljoona kirjoituskertaa, joten se ei ihan heti ole esteenä. Sama "vika" on kaikissa nonvolatile -muisteissa. Syy salasanojen ja buuttijärjestyksien kirjoittaminen eri muistiin on ennemminkin hätävarjelu. Ettei vain BIOS mene kiville kirjoitusvirheen tai sähköjen häviämisen kesken kirjoituksen seurauksena.

Usko nyt hyvä mies että kameleontissa ei ole paristoa, tai muutakaan jännitteen ylläpitävää komponenttia tuota tarkoitusta varten, koska sitä ei tarvita muistin tyypistä johtuen. Katso itse vehkeen kiduksiin jos et minua usko.
Ei todellakaan ole vaihtoehtona, että joku sillointällöin presetit yms asetukset olis vaan hävinnyt. Eihän vehkeellä olisi minkäänlaista käyttöarvoa.

Ja vielä; Vaikka koneessa olisi mitä muistia ja pattereita tahansa, ei niiden tyhjentyminen aiheuttaisi kuvatun kaltaisia ongelmia missään olosuhteissa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)