Keppis 22.02.2004 10:05:24 | |
---|
Milläs sais noi kielet säädettyä lähemmäs kaulaa, niin ettei ne sitten kuitenkaan hakkais siihen kaulaan koko ajan? Tallaa oon säätäny alemmas, mutta tuntuu että se ei oo oikeen hyvä kun sitten ei soi kunnolla. Joskus oon testannu ESP:n mh-201 ja sillä oli ihan helvetin hyvä soittaa kun oli kielet niin lähellä kaulaa(en muista hakkasko ne sitä kaulaa). Onko tähän jotain kikkaa tai onko kitarasta kiinni? Kitarana on rg270. Allekirjotukset on teinixeille! |
Muhwi 22.02.2004 10:21:19 | |
---|
Kaularaudan pienoinen löysäys saattais auttaa, noinniinkun mututuntumalta heitettynä. It wasn't me, it was the Other Guy. |
Keppis 22.02.2004 10:29:01 | |
---|
Kaularaudan pienoinen löysäys saattais auttaa, noinniinkun mututuntumalta heitettynä. Mitä pitäis tietää kun kaularautaa säätää? Kun oon kuullu että sillä saa väännettyä koko kitaran paskaks. Allekirjotukset on teinixeille! |
Muhwi 22.02.2004 10:32:02 | |
---|
No ainakin se, että maltti on valttia. Pienillä, kork. neljäsosakierroksen väännöillä, ja antaa aina päivän tai pari asettua siinä välissä, kaularaudan tuomat muutokset ei näy heti. Ja siis kiristäminen eli myötäpäiväänkiertäminen suoristaa kaulaa, eli halunnet tässä tapauksessa löysentää rautaa, nimittäin jos kaula on liian suora niin kielet särisee herkästi nauhoja vasten. Korjatkaa joku jos puhun läpi päähäni. It wasn't me, it was the Other Guy. |
Keppis 22.02.2004 10:34:26 | |
---|
No ainakin se, että maltti on valttia. Pienillä, kork. neljäsosakierroksen väännöillä, ja antaa aina päivän tai pari asettua siinä välissä, kaularaudan tuomat muutokset ei näy heti. Ja siis kiristäminen eli myötäpäiväänkiertäminen suoristaa kaulaa, eli halunnet tässä tapauksessa löysentää rautaa, nimittäin jos kaula on liian suora niin kielet särisee herkästi nauhoja vasten. Korjatkaa joku jos puhun läpi päähäni. Siinähän menee monta päivää? Allekirjotukset on teinixeille! |
Muhwi 22.02.2004 10:39:31 | |
---|
Nii'in :) It wasn't me, it was the Other Guy. |
Man1ac 22.02.2004 10:52:24 | |
---|
No ainakin se, että maltti on valttia. Pienillä, kork. neljäsosakierroksen väännöillä, ja antaa aina päivän tai pari asettua siinä välissä, kaularaudan tuomat muutokset ei näy heti. Ei siinä tarvitse niin kauaa odottaa, muutama tunti säätöjen välillä. Myydään Ibanez RG550LTD Dimarzion huippumikeillä! |
Keppis 22.02.2004 10:54:52 | |
---|
Mitäköhän muut on täsät mieltä. En uskalla vielä alkaa hommiin. Allekirjotukset on teinixeille! |
Jusstus 22.02.2004 10:56:47 | |
---|
Ei siinä tarvitse niin kauaa odottaa, muutama tunti säätöjen välillä. No, kyllä mäkin jotain ritsoja noilla ajoilla voisin säätää, mutta kunnon kitaroitten kanssa antaisin kaulan asettua pidempään... "These go to eleven.." |
vrajala 22.02.2004 13:59:19 | |
---|
Oletko lukenut tuon FAQin Kitaran Säätämisestä? Siellä on ihan kelvolliset ohjeet noihin hommiin. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
fox 22.02.2004 14:01:15 | |
---|
Siinähän menee monta päivää? Jotkut hyvät asiat todella ottavat aikansa.. =) |
Man1ac 22.02.2004 17:54:08 | |
---|
No, kyllä mäkin jotain ritsoja noilla ajoilla voisin säätää, mutta kunnon kitaroitten kanssa antaisin kaulan asettua pidempään... Kyllä se tuo tunti, pari riittää. Mitä tässä olen eri lähteitä tutkiskellut niin saattavat jopa suositella 15 minuutin intervalleja säätöjen välillä, joka tosin on liian vähän. Omien kokemuksien perusteella tuo tunti riittää aivan hyvin. Olennaisempaa on kaularaudan säädön määrä, neljäsosakierrosta kerrallaan on ehdoton maksimi. Myydään Ibanez RG550LTD Dimarzion huippumikeillä! |
ReBeat 22.02.2004 18:44:32 | |
---|
Oman kokemukseni perusteella taas vartin jälkeen ei tiedä todellakaan vielä yhtään mitään. Vasta seuraavana päivänä voi ainakin oman stratoni kaulasta tarkastella, että mitä onkaan tapahtunut. Sitä ennen on turha vääntää kaularautaa enempää ainakaan samaan suuntaan. Tuossa linkissä on havainnollinen kuva kaularaudan säätämisestä oikeaan suuntaan: http://www.mrgearhead.net/ghad/Guitar_Setup.pdfJoskus kun saattaa tulla mieleen, että no kummasta suunnasta sitä kaulaa pitää tuijottaa, jos käsketään kääntää avainta myötäpäivään. Tekemällä ei synny musiikkia. |
Miikathebest 22.02.2004 18:52:32 | |
---|
Mitä haittaa siitä on jos vääntelee enempi sitä kaularautaa??? Mitä olette itse käytännössä havainneet??? |
Muhwi 22.02.2004 18:58:26 | |
---|
Puu elää aika hitaasti kuitenkin, liikaa vääntämällä saatta kaularauta tulla otelaudan läpi kurkkaamaan että mistä on kysymys. En ole kyllä onneksi tällaiseen vielä törmännyt. It wasn't me, it was the Other Guy. |
Man1ac 22.02.2004 22:36:48 (muokattu 22.02.2004 22:37:17) | |
---|
Joskus kun saattaa tulla mieleen, että no kummasta suunnasta sitä kaulaa pitää tuijottaa, jos käsketään kääntää avainta myötäpäivään. Heh, yleensä sitä on tapana katsoa mihin koloon sitä vehkeitään työntää... :p Eli, jos kaularaudan säätö on kitaran lavan puolella, niin kyllä sitä on aika hankalaa alkaa säätämään sokkona kaulan puolelta. En ole vielä tavannut ketään, joka näin olisi kaularautaa säätänyt, tosin kertahan se on ensimmäinenkin... Myydään Ibanez RG550LTD Dimarzion huippumikeillä! |
FAARAO !( 22.02.2004 22:45:48 | |
---|
Mä oon kyllä saanut kielten korkeuden aina sopivaksi ilman kaulan säätämistä |
Muhwi 22.02.2004 23:27:34 (muokattu 22.02.2004 23:27:49) | |
---|
Mä oon kyllä saanut kielten korkeuden aina sopivaksi ilman kaulan säätämistä Kyllähän tuo onnistuu, mutta jos kaula ei ole tarpeeksi mutkalla niin kielet ollessaan alhaalla särisee jatkuvasti otelautaan, mikä on ärsyttävää, ja ilmeisesti myös ketjun aloittajan ongelma. It wasn't me, it was the Other Guy. |
ReBeat 23.02.2004 04:01:15 (muokattu 23.02.2004 04:02:23) | |
---|
Heh, yleensä sitä on tapana katsoa mihin koloon sitä vehkeitään työntää... :p Eli, jos kaularaudan säätö on kitaran lavan puolella, niin kyllä sitä on aika hankalaa alkaa säätämään sokkona kaulan puolelta. Jollekin se voi olla jopa mahdotonta, mutta oliko tuokin tosiaan niin helvetin omituinen asia? Eihän tarvitse kuvitella kuin tilanne, että kitara on ständissään, ja säätäjä katsoo matalalta istumakorkeudelta sitä otelaudan puolelta. Se on silloin eri asia kuin se, että makuutat kitaran lapaa munias vasten ja tuijotat kuinka erinomaisesti se kuusiokoloavain sinne holeensa uppoaa. Eikö sen kuusiokoloavaimen toisen pään silti näe aivan yhtä hyvin, oli kitara missä asennossa tahansa? Ei kai siinä kukaan sen sokeammaksi muutu. Tekemällä ei synny musiikkia. |
Puavali 23.02.2004 09:00:29 | |
---|
Jos haluaa kielet lähelle otelautaa, niin säätää mutkan sellaiseksi, että kun painaa kielen nauhaa vasten kummastakin päästä otelautaa, niin keskelle jää nauhojen ja kielen väliin semmoinen puolen millin rako. Iso rako, kiristä kaularaudan mutteria -> rako pienenee. Joillakin kitaroilla menee päivä, ennenkuin säätötyö näkyy, joillakin se näkyy heti. Jos kielet rämisee (liikaa) lavan puoleisesta päästä, mutta ei lankun puoleisesta, nin kaula on liian suora ->löysää rautaa. |