Juutas 21.04.2004 15:16:24 (muokattu 21.04.2004 16:04:26) | |
---|
Olen tässä viime aikoina pähkäillyt, että olemmeko me kitaristit jotenkin sellainen narsismin huipentuma, että osaamme vain itse arvostaa omiamme ja toistemme tekemisiä? Eli jos ajatellaan kaikkia mahdollisia tekniikoita, joilla kitarasta saa irti mitä villimpiä vinkauksia ja ääniä, niin osaako tuota kukaan sellainen arvostaa, joka ei itse soita kitaraa?? Esim. traktorista lähtee parempi traktorin ääni kuin kitarasta koskaan; miksi siis yrittää matkia traktorin ääntä kitaralla? =) kitaristina tiedän, että se on vaikeaa ja haastavaa, mutta mitä sillä saavuttaa? Sama selitys toimii vuorikiipeilyyn eli pakko oli kiivetä "kun se nyt oli siinä". Sama pätee näihin iänikuisiin kamahässäköihin, eli kuinka paljon yleisö osaa arvostaa sitä millainen pieni vivahde-ero saadaan aikaan korvaamalla "yksi mieto overdrive" toisella samanlaisella? jne. Soitammeko me siis pääasiassa itseämme ja toisia kitaristeja varten silloin kun haemme soittimen luomia rajoja? Onko tämä kysymys? Olenko minä tyhmä? =) Eli back to Perusasiat.. EDIT: ÄLÄKÄÄ VAAAAAN OTTAKO TOSISSAAN... ;-) |
toxic 21.04.2004 15:18:59 (muokattu 21.04.2004 15:19:58) | |
---|
Tuli mieleen juuri että eikös yleisössä jotkut saata luulla A.H:eja :D tavallaan virheiks ja kaikkee muuta sellasta. Ja kyllähän monet arvostaa kitaristeja (hyviä siis) vaikka itse soittaisi vain nokiaa. Edit: Taitaa muuten olla väärä palsta :D |
Kitaravirtuaali 21.04.2004 15:37:07 | |
---|
Taitaa muuten olla väärä palsta :D No ehkä vähän, mutta hyvä kysymys. Itse kun tulee kuunneltua kitaroita musiikissa hieman tarkemmin. Ei niitä välttämättä "asiantuntematon" erota hienoja soittokikkoja. kun taas kitaristikaveri vieressä hehkuttaa ihan hulluna. Tuskin moni ns. bulkkikuuntelija isommin kiinnittää huomiota saundeihinkaan, lähinnä särö-puhdas -akselilla ovat useimpien korvat. Eli voisin luulla että useat kitaristit soittavat esitelläkseen taitojaan yleisön joukossa oleville kollegoille. Kuten muidenkin intrumenttien soittajat. Julkinen sisäpiirinjuttu siis. Tyypillinen onnettomuus: "viuh-kops-fiddu-sori-piipaa" -SURf
Elkee enää mitään myykö, rahat loppu perskeles! | IMIK #10 |
Jani The Rock 21.04.2004 15:38:58 | |
---|
Tähän ei voi kuin sanoa, että soitan vain ja ainoastaan itselleni. Itse asiassa kaikki tekemäni tähtää oman egoni pönkittämiseen. "For me, they`re like rockabilly turned to 10". -Billy Zoom about the Ramones |
J-PPP 21.04.2004 15:48:58 | |
---|
Sama pätee näihin iänikuisiin kamahässäköihin, eli kuinka paljon yleisö osaa arvostaa sitä millainen pieni vivahde-ero saadaan aikaan korvaamalla "yksi mieto overdrive" toisella samanlaisella? No ei ne osaa, eikä tarvitse osata. Jos perusteet on kunnossa (kamat vireessä, ei korvaa vihlovia ääniä) niin Eskolle Seinäjoelta on aivan sama soiko lavalla Thinline Telecaster vai Jackson King V. Välillä täytyy ihmetellä kun täällä porukat vaihtelee tuhansien eurojen nuppeja "vielä parempiin", kun Esko olisi ollut ihan tyytyväinen jo siihen Valvestateen. Itsekin syyllistynyt jossain määrin. FOR SALE/TRADE: HAMER USA SUNBURST, ks. tori! WANTED: Musta telecaster tai pelkkä body, tarjoa! |
wiggy 21.04.2004 16:01:29 | |
---|
Luulisin, että jokainen kitaristi hakee itseään miellyttävää soundia, eikä välitä pätkääkään mitä Eskot, Jorskit ja Irmelit siitä ymmärtää. Jos joutuu soittamaan omasta mielestään huonolla soundilla, ei lohduta yhtään vaikka säästäis kuinka paljon rahaa. Esim. mun tyttöystävä ei voi ymmärtää, miks pitää omistaa kaks akustista kitaraa, ja pitää mua hulluna. Ei auta vaikka kuinka selittäis teräs- ja nylonkielisten erilaisesta soundista ja tuntumasta. Samoin siskoni, joka soittaa klassista kitaraa, ei usko että sähkökitaroilla voi olla erilainen ominaissoundi. joopa joo, jaapa jaa, trallallaa |
Miikathebest 21.04.2004 16:05:50 (muokattu 21.04.2004 16:08:33) | |
---|
Tunnen ainakin yhden ei kitaristin(ei välttämättä tarvitse edes olla muusikko), joka tuntuu ymmärtävän kitarasoundeista lähes enemmän, kuin monet kitaristit. Ja voihan sellainenkin ihminen nauttia hyvästä kitarasoundista, joka ei edes tiedä miten se on saatu aikaa. Muovizoomin taustaplörinä high-gain soundissa,... se nyt näyttää häiritsevän kaikkia. Monia vaikuttaa häritsevän musiikissa huonoa kitarasoundia enemmän suuri äänen paine. Pitäisi tässä kirjoittaa äidinkielen kurssilla kitarasoundista asiateksti, joka tulee lukemaan henkilö, joka ei hienostunutta crunchia tms. varmasti osaa arvostaa. Erilaisista kitaroista... olen saanut joillekin maallikoille selvitettyä miksi pitää olla erilaisia sähkökitaroita, ja kuinka erilaisia soundeja niillä saa aikaan... edistystä... |
PekkaRii 21.04.2004 16:25:16 | |
---|
Hankala sanoa miten eri ihmiset kuulevat musiikin, mutta jos "kitarasaundi on hyvä", niin vaikka tämä Esko sielä yleisössä ei tiedä kitaran ja bassokitaran eroa jousipyssystä, niin saattaapi hän vain pitää bändin saundista. Kitaristit voivat sitten myhäillä, että "kyllä noilla kamoilla, pkele" "Now that Poison's out of the way, we can go right to the top." - James Hetfield, Metallica, Rip Magazine, November 1991 |
Keppis 21.04.2004 16:38:35 | |
---|
Tuntuu että ihmiset, jotka ei ymmärrä kitaran soitosta paskaakaan pitävät henkilöä, joka vetää nopeen tilutus juoksutuksen huippu kitaristina. Eivätkä ne ymmärrä että joku Esa pulliainen voi olla kymmenen kertaa parempi, kun se sen rämpytys ei ees kuulosta vaikeelta. Tiedän vähän on eri mua tyyleistä kyse, mutta kuitenkin. Kamoista sen verran, että tuntuu kuin mitä kauemmin soittaa ja räpeltää vahvareitten ja pedaalien kans hakien huippu saundia, niin sitä enemmän häiritsee, joissain biiseiissä kitara ja rumpu soundit. Jos nyt jollain kitaristilla on mielestäni huono kitara soundi, niin se häiritsee nyt paljon enemmän kuin 3 vuotta sitten. Silloin en tullut edes ajatelleekseen jotain kitara soudia, nyt huono soundi voi melkein pilata biisin. "jos tällä elätät ittes, niin mää oon seuraava presidentti" -isäni kunnellessaan demoamme |
Pitkavirta 21.04.2004 16:49:41 | |
---|
Hyvä kokonaisuus on osiensa summa. Kyllä kaikki rungon materiaalista lähtien osa osalta _enemmän tai vähemmän_ vaikuttaa siihen, onko se soundi sen Eskon mielestä passeli.. Se on eri asia tosin että ymmärtääkö se. Eisenniiväliä. Kuhan tykkää. On helpompi sanoa, mikä kuulostaa huonolta kuin hakea optimaalista kitarasoundia.. |
Imper 21.04.2004 17:21:51 (muokattu 21.04.2004 17:22:35) | |
---|
Maallikko erottaa mikä kuulostaa hyvältä ja mikä huonolta. Ainakin tuntemani maallikot. Everyone is a per-son |
ReBeat 21.04.2004 17:41:19 | |
---|
Joo mutta sitten on myös näitä "tykkiä kamaa" -kommentteja... eli kaikki hitaampi mikä ei lähde heti käyntiin on ihan paskaa. Tekemällä ei synny musiikkia. |
Jormaz 21.04.2004 19:09:03 | |
---|
Tuntuu että ihmiset, jotka ei ymmärrä kitaran soitosta paskaakaan pitävät henkilöä, joka vetää nopeen tilutus juoksutuksen huippu kitaristina. Eivätkä ne ymmärrä että joku Esa pulliainen voi olla kymmenen kertaa parempi, kun se sen rämpytys ei ees kuulosta vaikeelta. Tiedän vähän on eri mua tyyleistä kyse, mutta kuitenkin. Se on vaan tosiaan siitä kiinni mitä arvostaa ja mistä diggaa. Jotkut arvostaa sitä että kitaristi on perse ruvella treenannut ja pystyy sitten soittamaan uskomattomalta kuulostavia tiluja jotka kuulostavat hyvältä kaiken lisäksi. Osalle tärkempää on fiilis ja muut semmoset seikat. Muistetaan nyt kuitenkin että tekniikka ei tapa tunnetta. Joo-o, mielipidejuttuja nää on ihan puhtaasti. So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov. |
päänahka 21.04.2004 19:12:13 | |
---|
Sitten on myös vanhemman ikäpolven ei-muusikoita, jotka ymmärtää arvostaa jotain blues-meininkiä tai vastaavaa, jossa on "se jokin", mutta mistä minä en ymmärrä hevosen ulostetta. Eikä nekään osaa sanoa mikä siinä on. Sitten mietityttää että arvostetaanko niitäkin vain siksi että niitä arvostetaan. Mutta jos haluaa GAS:insa kourissa mielenrauhaa, niin itse uskon myös siihen mitä jo PekkaRii ja Pitkavirta sanoivat, eli vaikka yleisö saattaa luulla (heh), että heille on ihan sama, millä kamoilla soitat, niin kyllä jokainen palikka ja piuha siinä ketjussa vaikuttaa siihen, miten jengi sen musiikin kuulee. Kyllä ne huonot kamat voi pilata hyvänkin biisin. Kitaristi itse on siellä pohjalla, mutta ei kukaan ole Jeesus (paitsi Jeesus). Soolot on perseestä. |
perkeles 21.04.2004 19:17:03 | |
---|
kollegalta saatu positiivinen palaute ainakin lämmittää enemmän kuin muitten. HELLO CLEVELAND |
ReBeat 21.04.2004 19:19:39 | |
---|
Riippuu siitäkin että miten tuttu kollega on. Ehkä se ei halua sanoa suoraan että soitto oli täyttä kuraa... aivan hanurista, tekotaiteellista yritelmää. Sanoo sen sijaan että oli tosi jees :) Tekemällä ei synny musiikkia. |
Ze Kink 21.04.2004 19:57:55 | |
---|
kollegalta saatu positiivinen palaute ainakin lämmittää enemmän kuin muitten. Totta. "Ford!" hän sanoi. "Tuolla ulkona on ääretön määrä apinoita jotka haluavat keskustella tekemästään Hamletin käsikirjoituksesta." |
Ze Kink 21.04.2004 20:03:41 | |
---|
Tuntuu että ihmiset, jotka ei ymmärrä kitaran soitosta paskaakaan pitävät henkilöä, joka vetää nopeen tilutus juoksutuksen huippu kitaristina. Eivätkä ne ymmärrä että joku Esa pulliainen voi olla kymmenen kertaa parempi, kun se sen rämpytys ei ees kuulosta vaikeelta. Tiedän vähän on eri mua tyyleistä kyse, mutta kuitenkin. Tuo on kyllä ihan totta. Myös esim. tappingi ja yhdellä kädellä soittaminen tuntuvat olevan muiden mielestä hyvän kitaristin merkki. Soitin riparilla huvikseni thunderstruckin riffiä yhdellä kädellä (kuten se kai pitääkin), ja pari tyyppiä jotka sattuivat sen kuulemaan olivat ihan ihmeissään, ja totesivat, että "Vähän toi on hyvä. Se osaa soittaa yhellä kädellä!". Ja koko viikko sitten piti kuunnella "Hei! Soita taas yhellä kädellä!"- pyyntöjä. "Ford!" hän sanoi. "Tuolla ulkona on ääretön määrä apinoita jotka haluavat keskustella tekemästään Hamletin käsikirjoituksesta." |
toxic 21.04.2004 21:55:41 | |
---|
(kuten se kai pitääkin) No poika kuulehan, kyllä se pitää. Minulla on tässä vieressä Ac/Dc:n nöytpuukki josta voin katsoa aina tarpeen tullen kuinka se menee :D Tuo on tosiaan totta, koulussa kahto kaverit ihan anaali jorpakossa ku soitin sitä. Ja toinen on se kun oikeella kädellä painaa jotain nauhaa ja vasemmalla soittaa legatoo. siis, silleen kädet ristissä. |
Olli S. 21.04.2004 21:57:37 | |
---|
No poika kuulehan, kyllä se pitää. Minulla on tässä vieressä Ac/Dc:n nöytpuukki josta voin katsoa aina tarpeen tullen kuinka se menee :D Tuo on tosiaan totta, koulussa kahto kaverit ihan anaali jorpakossa ku soitin sitä. Ja toinen on se kun oikeella kädellä painaa jotain nauhaa ja vasemmalla soittaa legatoo. siis, silleen kädet ristissä. Ja sitten sarjaa kuluneimmat tapping-lickit ylä-e:ltä. "Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani. |