hognabbt 21.04.2004 13:34:45 | |
---|
Mulla on tällanen Peders (Landola) akustinen teräskielinen kitara ja ongelma on että B-kielellä ja hieman myös ohueella E-kielellä 1,2,3 nauhan kohalla kitara aiheuttaa hieman ikävää ääntä kun kieli hieman koskettaa myös seuraavaa nauhaa. Esim 2 nauhaa painaessa kieli koskee hieman 3 jne, tiedätte varmaan mistä on kyse.. Eli mitä kyseiselle hommalle voisi tehdä, kun kaulan kiertäminen ylöspäin ei oikeastaan auttanut yhtään. Ajattelin sitä että auttaisiko mahdollisesti jos nauhoja viilais oikein varovasti juuri niitten kielten alta? En kyllä kuitenkaan tiedä uskonko itsekkään tähän mutta..:) Kielet on alkuperäiset ja varmaan jotain mallia 12-54 ja ajattelin jos paksummat kielet mahdollisesti auttais ja olis samalla realistisempi ratkaisu? Kiitos ja Anteex! ;) |
Mase 21.04.2004 13:38:19 | |
---|
Mulla on sama "vika" omassa Pedersissä, tosin pelkästään h:n seiskanauhalla... viilaa oon sille kans ajatellut antaa, kun ei tuo kaularaudan säätö tuota tulosta. Mitä soitinrakentaja- & fixaajagurut on mieltä? |
Juzzu 21.04.2004 13:45:07 | |
---|
Nauhoja tuskin kannattaa yksitellen viilata, jos teet 4. nauhasta matalamman, niin sitten kielet hankaa 5. nauhaan. Nauhat pitäisi oikaista koko matkalta, joka saattaa ensikertalaiselle olla uskallusta vaativa koettelemus. Yksi, tosin melko arveluttava ratkaisu, on nostaa noita liian matalia nauhoja pikkaisen (siis todellakin vain vähän) ja tämän jälkeen hioa ne matalammaksi ja tasaiseksi suhteessa muihin nauhoihin. Yksi vaihtoehto olisi myös nostattaa kielen lähtöä satulalta, mutta eip olne järkevää tehdä/teetättää uutta satulaa tuon takia. En kyllä usko että joutuisit tuosta hirmuisia summia maksamaan jos teettäisit tuon ammattilaisella. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
poppamies 21.04.2004 13:55:57 | |
---|
Aivan niin kun Juzzu sanoo niin paras olisi hioa koko otelauta ja laittaa se timagi kuntoon. Sitten on toinen asia että jos esim. tuo kolmas nauha on KORKEA verrattuna ensimmäiseen ja toiseen niin asia paranee nimenomaan viilaamalla tuota korekeaa nauhaa. Sen pystyy kyllä helpostikin tekemään itse. Jos vaihtoehdoksi jokatapauksessa jää vieminen korjaajalle niin kyllä minun mielestä kannatta itse emsimmäiseksi antaa vähän viilaa sille korkealle nauhalle. Ei siinä oikesataan sitten menetä mitään jos ei onnistu. Jorkean nauhan löytää helposti esim siklillä tai millä tahansa suoralla 10-15 cm viivottimella. Se nauha joka on korkeampi jää kannattamaan ja pystyssä pidettävä viivotin jää vipottamaan. "G-strings are for strippers" |
Zarmo 21.04.2004 14:25:46 | |
---|
Minulla on muistaakseni nimenomaan niin, että ensimmäinen nauha on liian korkea suhteessa toiseen ja näin F#mollin ottaminen on hankalaa. Tuotako sitten uskaltaisi ihan itse viilata? Millaisella viilalla? Älä luota mihinkään, missä on digitaalinäyttö.
Katusoittokaveri haussa Jyväskylästä. |
Juzzu 21.04.2004 14:27:52 | |
---|
Minulla on muistaakseni nimenomaan niin, että ensimmäinen nauha on liian korkea suhteessa toiseen ja näin F#mollin ottaminen on hankalaa. Tuotako sitten uskaltaisi ihan itse viilata? Millaisella viilalla? Öh.. Miten ekan nauhan korkeus enää vaikuttaa F#-soinnun ottoon? Viilan sijasta voi kokeilla myös hiomapaperilla, ei lähde kerralla liikaa "oho"-tyylisesti. Esim. joku 400 voisi olla passeli, ja sitten 1200 asti sen jälkeen. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Zarmo 21.04.2004 15:08:14 | |
---|
Öh.. Miten ekan nauhan korkeus enää vaikuttaa F#-soinnun ottoon?
No se siellä takapuolella laittaa vastaan ennen kuin kieli osuu siihen nauhaan mihin pitäisi, eli jäykkää on. Älä luota mihinkään, missä on digitaalinäyttö.
Katusoittokaveri haussa Jyväskylästä. |
toxic 21.04.2004 15:50:14 | |
---|
Öh.. Miten ekan nauhan korkeus enää vaikuttaa F#-soinnun ottoon? Viilan sijasta voi kokeilla myös hiomapaperilla, ei lähde kerralla liikaa "oho"-tyylisesti. Esim. joku 400 voisi olla passeli, ja sitten 1200 asti sen jälkeen. Vielä parempi vaihtoehto olis hiomatyyny. |
jwalk 21.04.2004 20:24:09 | |
---|
Mites ois hiomakivi jos sillä vähän pyyhkisi? |
viltteri84 22.04.2004 17:28:40 | |
---|
minä sain kyseisen vian korjattua viilalla ja jumalan lykyllä |