Jabe 31.05.2004 14:30:30 | |
---|
Olin lauantaina Espan lavalla keikalla oman bändini kanssa. Ensimmäisellä ulkoilmakeikalla päiväsaikaan. Siis omalla rokkikeikalla .. huttu- ja covervetoja olen kyllä tehnyt vaikka missä ja mitä oudoimpiin kellonaikoihin. No joka tapauksessa: törmäsin sinänsä pieneen ongelmaan, joka vaan häiritsi suunattomasti: kirkkaassa päivänvalossa on ihan mahdotonta nähdä efektipedaalien merkkivaloja! Ledi ei yksinkertaisesti näy auringonpaisteessa, oli se päällä tai ei. Tästä seurasi pientä sörssimistä, kun kitaristi/laulajana pitäisi samaan aikaan laulaa fraasi loppuun, vaihtaa pedaalit liidiä varteen, ja sitten aloittaa se soolo. Yleensä voi pienellä silmäyksellä varmistaa, että oikea yhdistelmä on päällä (esim. overdrive ja delay). Nyt asia varmistui vasta, kun soitti ekat nuotit. Ja pari kertaa lähdin vetämään liidiä kliinillä soundilla :-/ No - harjoituksen puutetta varmaankin, mutta silti tuo merkkivaloasia jäi kaivelemaan. Hmmm .. tähän nyt ei sisältynyt mitään varsinaista kysymystä. Tai ehkä se, että onko joku keksinyt asiaan jotain fiksua ratkaisua? Tai häiritseekö tämmöinen pikkujuttu ylipäänsä ketään muuta kuin minua :-) ? |
Härski 31.05.2004 14:32:21 | |
---|
Teippaa siihen ledin päälle pahvista semmonen pieni lippa. Tietysti silleen, että ledi näkyy. |
zorro 31.05.2004 14:32:44 | |
---|
aivan totta. pirullista varsinki kun ei virittimen valot näy OSTETAAN: Digitech WH1 |
JuSu 31.05.2004 14:36:00 | |
---|
Teippaa siihen ledin päälle pahvista semmonen pieni lippa. Tietysti silleen, että ledi näkyy. Tätä konstia oon itse käyttänyt myös. Kannattaa huomioida sitten se, että maapallo pyörii... =) Pari kertaa on käynyt niin, että soundchekin jälkeen aikaa kului sen verran keikan alkuun, että aurinko posotti eri suunnasta, ja piti asetella vermeitä uudestaan keikan aikana. JuSu |
Jabe 31.05.2004 14:50:58 | |
---|
Teippaa siihen ledin päälle pahvista semmonen pieni lippa. Joo - täytyy tehdä näin seuraavalla ulkoilmakeikalla. (JuSun hyvä täsmenys huomioiden.) Oppia ikä kaikki. Enpä vaan ollut moista tullut ajatelleeksi aiemmin. Ja soundchekkikin oli niin nopea (ja juuri ennen keikkaa), etten kerinnyt tehdä asialle enää mitään. |
Fortune 31.05.2004 14:51:52 | |
---|
Minä laitoin ihan vain mustaa roudarinteippiä "lipaksi", mutta tuo ei tietenkään toimi joidenkin pikkupedaalien (tyyliin Boss) kanssa, peittyy koko pedaali. |
Dumb 31.05.2004 15:10:53 | |
---|
häiritseekö tämmöinen pikkujuttu ylipäänsä ketään muuta kuin minua :-) ? Häiritsee. Teipillä olen minäkin yrittänyt asiaa helpottaa. |
Jucciz 31.05.2004 15:20:12 | |
---|
Omien kokemuksieni mukaan yleensä biisin aikana ei tarvitse polkea kuin yhtä pedaalia päälle tai pois, jos biisin kitaraosuudet ovat millään tapaa järkeviä (ja kitaristina pyrin pitämään huolen, että näin tilanne onkin). Esimerkiksi soolon ajaksi yksi säröpedaali lisää päälle ja soolon jälkeen pois, riittää. Joitakin aurinkoisiakin keikkapaikkoja on ollut, eikä asia vielä ole muodostunut ongelmaksi. Biisien välissä kerkeää varmistaa, että "perussoundi" on kohdallaan, joten biisin aikana sen yhden pedaalin oikea asento varmistuu ilman suoranaista katsekontaktia pedaalin LEDiin. Näin minulla. Toki jos soittaa "rohkeasti useita eri tyylilajeja yhdistelevää" fuusioproge-etnotrancereggaeiskelmää, saattaa niitä polkusimia joutua käyttämään useitakin kesken biisin. Lähinnä sovituskysymys, näkisin. Monikaan hyvä biisi ei ns. aikuisten oikeasti tarvitse hillitöntä steppailua, mistä voidaan päätellä se, että hillitöntä steppailua vaativat biisit ovat yleensä huonoja. ;) Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin. |
Jabe 31.05.2004 15:25:26 | |
---|
Höpsistä. Onhan ihan tavallista esim. soittaa rockbiisin komppi kliinillä soundilla, ja lisätä soolon säröä ja delaytä. Tästä seuraa kaksi polkaisua. Eikä tämä nyt mikään megaongelma ole - mutta niinkuin edellä sanoin, asiaa helpottaa, jos näkee yhdellä vilkaisulla pedalboardin tilanteen. |
Exhausted 31.05.2004 15:51:47 | |
---|
ei se keikoilla niin tarkkaa ole. tuskin kukaan yleisöstä, tai edes kukaan bändinne jäsen huomaa että sulla ei ole se delay päällä siellä soolossa, tai edes sitä että särö on vahingossa pois päältä |
kivi 31.05.2004 15:57:57 | |
---|
ei se keikoilla niin tarkkaa ole. tuskin kukaan yleisöstä, tai edes kukaan bändinne jäsen huomaa että sulla ei ole se delay päällä siellä soolossa, tai edes sitä että särö on vahingossa pois päältä Hösh! Roudarinteipistä "seinä", se on ratkaisu. Niin mäkin ennen tein ulkokeikoilla ja liian kirkkaissa lavavaloissa, mutta nykyään on onneksi tuo lauta sillai suunniteltu, että biisien sisällä tarvittavat pedaalit ovat alarivissä ja siis ylärivin polkimien tehokkaasti valolta suojaamina. Ledit kyllä näkyy. Toinen tapa on tunkea pedaalit kulmamonitorin varjoon. Itse asiassa aika hyvä tapa - näyttää lava siistimmältä. |
Dumb 31.05.2004 17:00:03 | |
---|
Toki jos soittaa "rohkeasti useita eri tyylilajeja yhdistelevää" fuusioproge-etnotrancereggaeiskelmää, saattaa niitä polkusimia joutua käyttämään useitakin kesken biisin. Tai vaan tykkää käyttää efektejä soundinsa mausteena! Ihan kiva, jos sulle riittää se yksi särö efektiksi, mutta kaikille ei. Turha varmaan edes sanoa, millaisessa musassa itse efektejä käytän paljon, kun se olisi kuitenkin sun mielestä "vääräuskoisten (enkä tarkoita mitään henkimaailman juttuja) teini-pellejen musaa"! Monikaan hyvä biisi ei ns. aikuisten oikeasti tarvitse hillitöntä steppailua, mistä voidaan päätellä se, että hillitöntä steppailua vaativat biisit ovat yleensä huonoja. ;) Tähän nyt ei viitsi edes vastata mitään. Kuuroille korville menisi kuitenkin. Selvä provohan tämä oli, mutta tartuinpa nyt kuitenkin kun ärsyttää. |
Dumb 31.05.2004 17:02:27 | |
---|
ei se keikoilla niin tarkkaa ole. tuskin kukaan yleisöstä, tai edes kukaan bändinne jäsen huomaa että sulla ei ole se delay päällä siellä soolossa, tai edes sitä että särö on vahingossa pois päältä Pakko sanoa tähän nyt sama, kuin silloin Messengerin välityksellä, että, vaikkei ne kaikki hienot efektijutut kuuluisikaan aina kunnolla yleisöön, on sillä kuitenkin merkitystä itselle, että ne ovat siellä mukana. Ainakin minun tapauksessani. |
kalkkuna 31.05.2004 17:04:46 (muokattu 31.05.2004 17:05:47) | |
---|
Eikä se ole myöskään vaikeaa vaihtaa LEDi "ultra-kirkkaaksi", saa elektroniikkakaupoista. |
Juntunen 31.05.2004 18:04:58 | |
---|
Teippaa siihen ledin päälle pahvista semmonen pieni lippa. Tietysti silleen, että ledi näkyy. Tätä minäkin olen monesti harkinnut. Ja silti jokaisella ulkoilmakeikalla kironnut, kun en saa koskaan aikaiseksi väsätä tuota. |
kivi 31.05.2004 18:38:21 | |
---|
Eikä se ole myöskään vaikeaa vaihtaa LEDi "ultra-kirkkaaksi", saa elektroniikkakaupoista. Niinno, kauhistus on useimpien tee-se-itse -timpurien pedaalimodailu. Mieluummin ei kosketa pedaalin sähköihin, jos ei oo pakko. Please, pretty please w/ sugar on top... T: Nimim "käytettyjen ostelija" |
Da Make 31.05.2004 18:51:14 | |
---|
Höpsistä. Onhan ihan tavallista esim. soittaa rockbiisin komppi kliinillä soundilla, ja lisätä soolon säröä ja delaytä. Tästä seuraa kaksi polkaisua... Itse olen "kahden polkaisun ongelman" solvannut ostammalla BOSSin Line Selectorin. Siinä on minulla komppi ja soolo soundit yhden painalluksen päässä. |
Joel Harald 31.05.2004 20:19:35 | |
---|
Hähä mulla on digitaalimallintavapaskaverkonpaino (lue Line6) Ei tarvii painaa ku yhtä nappulaa ni johan on delayt ja eri säröt. Helppoa, mutta soundit on sieltä ja syvältä :P PS tolla vois saada metsästettyä hyvin vesilintuja jos on hyvä heittää... Sori, ehkä vähän offtopic. |
Niskamies 31.05.2004 20:21:04 | |
---|
Itse olen "kahden polkaisun ongelman" solvannut ostammalla BOSSin Line Selectorin. Siinä on minulla komppi ja soolo soundit yhden painalluksen päässä. Itse ratkasin ton hommaamalla G-majorin:) Vaihtuu vahvarin kanavakin kun presettiä vaihtaa, tarpeen mukaan. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
päänahka 31.05.2004 21:20:27 | |
---|
Helevata ku ois heti tajunnu ton G-majorin. Nyt kun on lähdetty tonne paavojen tielle ni ei viittis enää kelkkaansa kääntää ennen ku on liikaa rahaa. Soolot on perseestä. |