Aihe: Mahonkikitara ja kitarateline
1
re infecta
08.06.2004 22:54:39
Muistelin tässä, että jostain olin kuullut, että mahonkibodysta kitaraa ei saisi säilyttää kitaraständissä, sillä ständi jättää pitemmän päälle mahonkiin jonkin jäljen/värjäymän.

Tämä mutulta haiskahtava juttu oli täällä m.netissä muistaakseni ehkä pari kuukautta sitten. Miten on asian oikea laita? Kuullostaa aika uskomattomalta..
Myydään Ibanez RG-321 Katso ilmoitukseni torilta!
Miikathebest
08.06.2004 22:58:16

Muistelin tässä, että jostain olin kuullut, että mahonkibodysta kitaraa ei saisi säilyttää kitaraständissä, sillä ständi jättää pitemmän päälle mahonkiin jonkin jäljen/värjäymän.

Tämä mutulta haiskahtava juttu oli täällä m.netissä muistaakseni ehkä pari kuukautta sitten. Miten on asian oikea laita? Kuullostaa aika uskomattomalta..

Riippuu pinnoituksesta. Vahattuun kitaraan saattaa tulla melko nopeastikin(pari vuotta?) jäljet.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It - Miika's Vision
re infecta
08.06.2004 23:11:21
Riippuu pinnoituksesta. Vahattuun kitaraan saattaa tulla melko nopeastikin(pari vuotta?) jäljet.

Aikamoinen amatööri kun olen näiden asioiden kanssa, niin miten voin tarkistaa kitarasta millainen pinnoite mahongissa on? Siis ovatko vaihtoehdot lakka ja vaha? Hmm... Missä tapauksissa ja minkälaisiin kitaroihin laitetaan yleensä vahapinnoite?
Myydään Ibanez RG-321! Katso ilmoitukseni torilta.
Miikathebest
08.06.2004 23:16:33 (muokattu 08.06.2004 23:18:00)

Sellaiset kiiltävät on yleensä jonkin sortin lakkaa.
Esim. Gibsonin faded-sarjan kitaroissa on vahapinnoite.
http://personal.inet.fi/musiikki/miikathebest/strat.htm
tuossa on pinnassa osmocolor-vaha.

Kyllähän vahankin saa kiiltamään...

mutta tässä olikin pointtina se että lakka muodostaa kovan pinnan kitaraan, jolloin niitä jälkiä ei jää niin helposti.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It - Miika's Vision
askomiko
08.06.2004 23:19:32
Ja nitroselluloosalakka saatta olla allerginen tietyille kumiseoksille. -> Menee paskaksi. Urbaania legendaako, en tiedä?
Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Shaft
08.06.2004 23:27:10
Ja nitroselluloosalakka saatta olla allerginen tietyille kumiseoksille. -> Menee paskaksi. Urbaania legendaako, en tiedä?

Käsittääkseni nitrolakkaan saattaa huonolla tuurilla jäädä jotakin jälkiä. Mutta mitään tekemistä tällä ei ole mahonkibodyn kanssa.
LaXu
08.06.2004 23:39:03
Käsittääkseni nitrolakkaan saattaa huonolla tuurilla jäädä jotakin jälkiä. Mutta mitään tekemistä tällä ei ole mahonkibodyn kanssa.

Näin. Eli kyse on vaan käytetystä lakasta eikä sillä ole mitään tekemistä käytetyn puulajin kanssa. Käytännössä nykyään nitroselluloosalakkaa ei oikein löydy kuin Gibsoneista, joistain Fenderin vintage reissue malleista ja pienten soitinrakennuspajojen kepeistä.
p130
09.06.2004 09:21:18

Kyllä minä olen nähnyt Gibsonin josta löytyy kaulasta seinätelineen mustat jäljet! Ei siis varsinaisesti paskaksi mennyt, mutta paskaisen näköinen eikä saa puhdistettua koska nitrolakka on "imenyt väriä".

Vaatinee kuitenkin useamman vuoden kosketuksen juuri samaan kohtaan...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen

HUUDA TOKAI STRATOA!
Niskamies
09.06.2004 11:08:01
Mä en oo varma, mutta mun mielestä noissa Schecterin C-1:sssä on polyuretaanilakka Gibson nitroselluloosan sijaan. Mä pidän Classiccia tällä hetkellä lattialla olevassa Quick-Lokissa, mutta piakkoin tulee seinätelineet.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Explorer
09.06.2004 14:44:54
Kyllä minä olen nähnyt Gibsonin josta löytyy kaulasta seinätelineen mustat jäljet! Ei siis varsinaisesti paskaksi mennyt, mutta paskaisen näköinen eikä saa puhdistettua koska nitrolakka on "imenyt väriä".

Vaatinee kuitenkin useamman vuoden kosketuksen juuri samaan kohtaan...

Totta on. Mun Gibsoni oli muutaman vuoden lattiatelineessä, jonka kumipehmusteista lähti lakkapintaan tummentumia. Jäljet kyllä katosivat itsekseen sitten myöhemmin kun päällystin ne pehmusteet kankaalla.
Peace sells.
Kossu
09.06.2004 15:04:08
Jos säilytät nitroselluloosalakattua kitaraa kotona telineessä on päivänvalo telineen kumiosien lisäksi toinen uhka. Ultravioletti säteily kellastaa lakan. En uskon että puulaadulla on mitää väliä lakka ratkaisee, mutta mahonkiset kitarat ovat muutenkin herkemmin vaurioituvia.

Joten Gibsonit koteloon kun et soita - vaikka kyllähän musta kolmemikkin Les Paul custom tekee mukava säväyksen olohuoneen sisustukseen ja tuleehan sitä treenattuakin enemmän kun kitara on esillä.

Minä olen ratkaissut homman niin että Tokai Strato on standissä tai pyörii jaloissa lasten ja koirien kiusattavana, mutta Hamer ja Gibson ovat visusti koteloissa.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
Explorer
09.06.2004 16:11:28
Jos säilytät nitroselluloosalakattua kitaraa kotona telineessä on päivänvalo telineen kumiosien lisäksi toinen uhka. Ultravioletti säteily kellastaa lakan. En uskon että puulaadulla on mitää väliä lakka ratkaisee, mutta mahonkiset kitarat ovat muutenkin herkemmin vaurioituvia.

Joten Gibsonit koteloon kun et soita - vaikka kyllähän musta kolmemikkin Les Paul custom tekee mukava säväyksen olohuoneen sisustukseen ja tuleehan sitä treenattuakin enemmän kun kitara on esillä.

Minä olen ratkaissut homman niin että Tokai Strato on standissä tai pyörii jaloissa lasten ja koirien kiusattavana, mutta Hamer ja Gibson ovat visusti koteloissa.

Mä en koskaan säilytä kitaroita koteloissa vaan tavallisissa telineissä ovat. Ja omasta mielestäni esim. valkoinen kitara vanhuuttaan kellastuneena on siistiä.
Peace sells.
askomiko
09.06.2004 16:53:46
Miekin oon saanut seinäriiputuksesta kaulaan pienet tummat läntit, mutta ne lähtee hinkkaamalla poijes.
Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
re infecta
09.06.2004 17:13:12

Kotelossa säilyttämisessä on vielä sekin plussa, että mahdolliset säilytystilan kosteusvaihtelut eivät pääse vaikuttamaan kitaraan.
Myydään Ibanez RG-321! Katso ilmoitukseni torilta.
p130
09.06.2004 17:37:48

Miekin oon saanut seinäriiputuksesta kaulaan pienet tummat läntit, mutta ne lähtee hinkkaamalla poijes.

Joo, se minun näkemäni oli siis riippunut vuosia seinällä koristeena... Varmaankin asia erikseen.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
AoA
09.06.2004 19:11:25

Pikku jälki sinne tänne, mitään haittaa.
-Anssi-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)