Aihe: Onko sormiplektroista mihinkään?
1
Mordax
06.06.2004 14:55:14 (muokattu 06.06.2004 14:55:27)
Onko täällä ketään klassisenkitaramusiikin soiittajaa, jolla on kokemuksia sormiplektroista?

Soitin pitkään kynsillä, mutta näin kesäloman ajaksi ajattelin pitää lomaa myös kynsien hoidosta, joten leikkasin ne pois. Tarkemmin ajatellen se oli erittäin typerää, sillä soitto ei kuulosta enää miltään ja pelkään, että tekniikkani kärsii. Onko mitään järkeä ostaa sormiplektrat näin kesäksi, vai pitäisikö minun vain odottaa ja kasvatella uudet kynnet?
Klassinen kitaristi!
Chemo
06.06.2004 15:15:29

Plekuthan - sormiplekutkaan - eivät ole kovin kalliita, joten kokeileminen on halpaa. Siitä vaan kokeilemaan siis...

...mutta itse kyllä soitan paljon mieluummin kynsillä.
Ramalamadingdong.
Necromuru
06.06.2004 15:23:59

Kerran näin jonkun katusoittajan joka soitti sormiplekuilla banjoa, ja jouheesti kyllä soitto meni.

Kai se on mielilpidekysymys.
-Toi saksofooni ei oikein sovi tohon kappaleeseen. -Niin. Siihen vois laittaa säröä. Keskustelua koulun juhlassa esitetystä kappaleesta.
toxic
06.06.2004 15:24:38
Kerran näin jonkun katusoittajan joka soitti sormiplekuilla banjoa, ja jouheesti kyllä soitto meni.

Tai tottumis.
Mrezzye
06.06.2004 16:37:19

Kokeilin joskus. En ole varsinaisesti mikään klassisen soittaja, mutta ei se kyllä tuntunut yhtään samalle, kuin omilla kynsillä pimputtelu. Tatsi oli aivan kadoksissa. Kasvata kynnet takaisin. Kai plekuihinkin tietty tottuu, mutta ehkä se on enemmän sellainen kantribanjojuttu ja soundikin on tietysti ihan toinen kuin kynsillä soitettaessa.
"Help! Help!" huusi Janne, mummolla vain heilui lanne.
Quu
06.06.2004 17:10:38

Olen koittanut soittaa plekuilla, mutta ainoa mitä saan niillä aikaan on jokin yksinkertainen rytmijuttu.
Tatsi puuttuu, mulle on luonnollisempaa soittaa kynsillä (myös hevit).
http://hevijammu.cjb.net Hinta: 420e/En tingi.
rattledad
08.06.2004 10:55:27

Onko täällä ketään klassisenkitaramusiikin soiittajaa, jolla on kokemuksia sormiplektroista? .... Onko mitään järkeä ostaa sormiplektrat näin kesäksi, vai pitäisikö minun vain odottaa ja kasvatella uudet kynnet?

Noin äkkiseltään tulee mieleen, että tavallista peukaloplektraa käyttämällä oikean käden asento on aika kaukana siitä kuinka klassisen soitossa pitäisi olla. Sormiplektratkin on tuntumaltaan ihan muuta kuin kynnet. Enemmänkin plektrat kuuluu country, blues ym. soittotyyleihin. Chet Atkinshan tosin soitteli nailonkielistäkin, mutta ...

Jotkin feikkikynnet (pingispallosta tms) pikaliimalla kiinni omiin kynsiin voisi olla parempi ratkaisu. Varmaan kuitenkin ainakin yhtä vaivalloista kuin omien kynsien hoito.

(Bruce Cockburn muistaakseni kertoi jossain lehdessä että tuota liimaushommaa ei kannata tehdä humalassa)
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
fox
08.06.2004 12:31:21

Itse mieltäisin sormiplekut banjon kaveriks, itseasiassa jos pikkaa vauhdikkaasti Scruggs-stylella niin sormiplekut on must.. Ja tulee niitten olla Black Diamondin tai Dunlopin metalliplekut, ainakin peukkuun.. =)
Necromuru
08.06.2004 17:54:37

Tai tottumis.

No sekin.
-Toi saksofooni ei oikein sovi tohon kappaleeseen. -Niin. Siihen vois laittaa säröä. Keskustelua koulun juhlassa esitetystä kappaleesta.
M-Juhana
08.06.2004 21:20:37

Bonnie Rait soittaapi sormiplekuilla..ja mä vielä viime talvena, lähinnä akustista (teräskielinen). Mut into loppu :-(
I've got the Blues--- it's there in the backyard, chek it out.......
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)