![]() 02.06.2004 08:44:48 | |
---|---|
Tykkäisin soitella Lessuani aika alhaalla (katso esim. Slash tai Zakk Wylde), mutta tuntuu, että hihnan ollessa muuten miellyttävän pitkänä, kaula tahtoo painua alas ja niinpä nakit ei yllä optimaalisesti otelaudalle. Auttaisiko etummaisen hihnatapin siirto johonkin suuntaan, tai jokin muu vippaskonsti? terveisin nimim. "Lessu Pystyyn" "Help! Help!" huusi Janne, mummolla vain heilui lanne. | |
![]() 02.06.2004 08:50:22 (muokattu 02.06.2004 08:51:26) | |
Täh? Mun mielestä LP on kyllä takapainoinen, eihän sillä voi edes polvelta soittaa (kuulemma, itse soitan aina seisaaltaan), meinaa runko kipata koko ajan kaulaa ylös. Ihan luonnostaanhan se kaula nousee sinne soittokorkeuksiin, vaikka sitä roikottaisi varpaissa Page tai Slash-tyyliin...? EDIT: joissakin LP:ssa olen nähnyt hihnatapin laitetun rungon taakse, kaulanliitoksen kohdalle SG-tyyliin. Tiedä sitten, minkä takia. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 02.06.2004 09:15:11 | |
Täh? Mun mielestä LP on kyllä takapainoinen, eihän sillä voi edes polvelta soittaa (kuulemma, itse soitan aina seisaaltaan), meinaa runko kipata koko ajan kaulaa ylös. Okei. Tuo oli ehkä vähän liioiteltua tuo "kaulapainoinen" -sanan käyttö. Kitara on aika lailla tasapainoinen. Se on tuollainen customrakennettu malli, jossa on paksumpi kaula ja iso lapa. Mutta pyrkii kuitenkin kääntymään niin, että kaula on vain vähän vaakatason yläpuolella. Pitäisi saada pysymään se sellaisessa n. 45 asteen kulmassa (jopa vähän pystymmässäkin) käsin pitelemättä, sillä silloin plektrakäden työskentelyasento on minusta miellyttävin. Meikäläisen Les Paul kyllä soveltuu erittäin hyvin myös istualtaan soittamiseen, vaikken sitä juuri harrastakaan. Ihan luonnostaanhan se kaula nousee sinne soittokorkeuksiin, vaikka sitä roikottaisi varpaissa Page tai Slash-tyyliin...? Kun katselin tuossa G´n´R: n DiiViiDiitä, niin kyllä Slashilla oli melkein pystysuorassa se kepukka aika usein. Mulla se ei suostu pysymään niin, ei sitten millään (paitsi käsillä pitelemällä). EDIT: joissakin LP:ssa olen nähnyt hihnatapin laitetun rungon taakse, kaulanliitoksen kohdalle SG-tyyliin. Tiedä sitten, minkä takia. Tätä ajattelin yhtenä vaihtoehtona, mutta hirvittää ajatus siitä, että kitara sen jälkeen "kaatuu" eteenpäin, kielet kohti lattiaa. Olisikohan etuhihnatapin siirtäminen lähemmäs kaulaa kenties parempi ratkaisu. "Help! Help!" huusi Janne, mummolla vain heilui lanne. | |
![]() 02.06.2004 11:13:09 | |
Mulla on taas SG mallinen ja se on tosiaan kaulapainoinen. Mikähän kikka siihen auttaisi, vai podin toiseen päähän lisäpainoja? TLT-Team, takanani on loistava tulevaisuus. | |
![]() 02.06.2004 11:18:51 | |
Mulla on taas SG mallinen ja se on tosiaan kaulapainoinen. Mikähän kikka siihen auttaisi, vai podin toiseen päähän lisäpainoja? SG on kaulapainoinen, Lespa ei niinkään. Ja kannattaa aina muistaa sekin, että vaikka se olis kuinka viileen näköstä, että lespa on Slash -asennossa, kaikki viileys karisee, kun yleisö huomaa, että soittaja ei ylety ees otelaudalle ja että soitto kusee pahasti. "These go to eleven.." | |
![]() 02.06.2004 11:37:38 | |
Ja kannattaa aina muistaa sekin, että vaikka se olis kuinka viileen näköstä, että lespa on Slash -asennossa, kaikki viileys karisee, kun yleisö huomaa, että soittaja ei ylety ees otelaudalle ja että soitto kusee pahasti. Kun just sattumoisin huomasin, että kun vaihdoin pidemmän hihnan, niin soitto onnistui paljon paremmin. Les Paul vaan tuntuu kaikkein parhaalle soittaa just siinä asennossa. Jotkut tilulilukepit (joita toki olen myös omistanut) ovat soitettavampia heti tuossa rinnan päällä. Tietysti joillain thalidomidikäsillä ei yletä sinne munien korkeudelle, mutta kyllä näillä meikäläisen normaalimittaisilla sinne pääsee. Melkein kaikki kovimmat Lessumiehetkin ovat soittaneet alhaalta (Slash, Wylde, Page...). "Help! Help!" huusi Janne, mummolla vain heilui lanne. | |
![]() 02.06.2004 11:59:17 | |
Melkein kaikki kovimmat Lessumiehetkin ovat soittaneet alhaalta (Slash, Wylde, Page...). Tuo on aika hatara peruste sille, että itsekin soittaa kitara polvissa. Vinkkinä kaikille mainittakoon, että soittotaidolla on nykyäänkin väliä. 90-luvun eurohumppa aikaan sillä ei ehkä niinkään ollut merkitystä. | |
![]() 02.06.2004 12:23:17 | |
Tuo on aika hatara peruste sille, että itsekin soittaa kitara polvissa. Ei se peruste olekaan. Juurihan nimenomaan sanoin, että minusta se vaan tuntuu luonnollisimmalta asennolta soittaa Paulia. Jos itse ette osaa, niin ei soittakaa vaikka korvissa. Soittihan esim DiMeola sitä aika "korvissa", eli ei se nyt mikään hyvinsoittamisen edellytys ole sitä sinne polviin laskea. Polviin on ehkä väärin sanottu. Muniin on parempi vertaus. Minulle siitä kassien kohdalta rapsutus tulee hyvin luonnollisesti. "Help! Help!" huusi Janne, mummolla vain heilui lanne. | |
![]() 02.06.2004 12:28:15 | |
Kun just sattumoisin huomasin, että kun vaihdoin pidemmän hihnan, niin soitto onnistui paljon paremmin. Les Paul vaan tuntuu kaikkein parhaalle soittaa just siinä asennossa. Jotkut tilulilukepit (joita toki olen myös omistanut) ovat soitettavampia heti tuossa rinnan päällä. Tietysti joillain thalidomidikäsillä ei yletä sinne munien korkeudelle, mutta kyllä näillä meikäläisen normaalimittaisilla sinne pääsee. Melkein kaikki kovimmat Lessumiehetkin ovat soittaneet alhaalta (Slash, Wylde, Page...). Onhan tossa totta se, että Lespa istuu paremmin alhaalla kuin ylhäällä, mutta lähtökohtana tulis mun mielestä olla se, että laittaa sen kitaran just siihen, missä se tuntuu hyvältä. Jos sormet ei yllä kaulalle, niin jossain on vika. "These go to eleven.." | |
![]() 02.06.2004 13:04:37 (muokattu 02.06.2004 13:06:11) | |
Onhan tossa totta se, että Lespa istuu paremmin alhaalla kuin ylhäällä, mutta lähtökohtana tulis mun mielestä olla se, että laittaa sen kitaran just siihen, missä se tuntuu hyvältä. Jos sormet ei yllä kaulalle, niin jossain on vika. No kun se tuntuu just tuossa hyvälle, kunhan saisi sen pysymään vielä pystymmässä. Onko se nyt niin vaikea ymmärtää, että korkeus on nyt hyvä, kitaran asento ei. Eli vastatkaa nyt vaan kysymykseen, älkääkä spekuloiko tuolla soittokorkeudella. Siis kitara menee nyt asentoon ( -- ) kun haluaisin että se pysyy asennossa ( / ) käsin pitelemättä Korkeus on siis hyvä! Toivottavasti kuvat selventävät tilannetta, kun tuntuu olevan niin vaikeata tuo ongelman ymmärtäminen. "Help! Help!" huusi Janne, mummolla vain heilui lanne. | |
![]() 02.06.2004 13:12:26 | |
No kun se tuntuu just tuossa hyvälle, kunhan saisi sen pysymään vielä pystymmässä. Onko se nyt niin vaikea ymmärtää, että korkeus on nyt hyvä, kitaran asento ei. Eli vastatkaa nyt vaan kysymykseen, älkääkä spekuloiko tuolla soittokorkeudella. Siis kitara menee nyt asentoon kun haluaisin että se pysyy asennossa käsin pitelemättä Korkeus on siis hyvä! Toivottavasti kuvat selventävät tilannetta, kun tuntuu olevan niin vaikeata tuo ongelman ymmärtäminen. Kyllä mä ymmärrän ton sun ongelman, älä hikeenny... :) En kyllä varsinaisesti tiedä, mikä tohon auttaa. Hihnavalinnalla ehkä voi koittaa vaikuttaa tuohon. "These go to eleven.." | |
![]() 02.06.2004 13:14:35 | |
Toivottavasti kuvat selventävät tilannetta, kun tuntuu olevan niin vaikeata tuo ongelman ymmärtäminen. Onhan se koska Les Paul ei ole kaulapainoinen, jotkut sen näköiset on... =) Sorry, oli pakko.. Ei se kitaraa käännä lappeelleen jos ylemmän hihnatapin, toivottavasti Schallerin lukko, siirtää tuonne runkoon kaulan alle, mutta oletkos kokeillu leveetä nahkahihnaa? Jos tasapaino on optimissa, niinkuin kuvittelen tuon tasoisessa kitarassa olevan, saattaa jollain nylonremmillä tuntua että kaula luistaa kohti maata, nahkahihna pitänee balanssin paremmin. Ja leveys lisää kitkaa.. Oikeesti, tosi hienon näköinen tuo sinun kitaras etten sillä kuittia heittänyt... | |
![]() 02.06.2004 13:17:57 (muokattu 02.06.2004 13:26:29) | |
Kyllä mä ymmärrän ton sun ongelman, älä hikeenny... :) Enhän minä oikeesti... Hihnavalinnalla ehkä voi koittaa vaikuttaa tuohon. Eipä juuri, kun leveä luistamaton nahkahihna vetää paidan vaan ruttuun. Tietysti jos ilman paitaa soittaa, niin ehkä sitten. Ihan ohutta hihnaa kyllä ajattelin kokeilla, jos olkapää kestää tuon soittimen painoa. Lähinnä nyt ajattelin, että saisi tuota painopistettä siirrettyä vähän sen ruuvin paikkaa muuttamalla, mutta pitää nyt katsella eri vaihtoehtoja, ennen kuin alkaa tekemään lisää reikiä ja kokeilemaan mikä auttaisi. Oikeesti, tosi hienon näköinen tuo sinun kitaras etten sillä kuittia heittänyt... Thanks! Ei se mikään lelu olekaan, vaikkei Gibson luekaan lavassa. Samaan hintaan olisin uuden Standardin saanut, mutten halunnut. Tossa on just ne specsit mitä halusin. Tuolta se löytyy, jos haluaa muutkin ihailla: http://www.amfisound.fi/galleria/lp_flametop/lp_flametop.htm "Help! Help!" huusi Janne, mummolla vain heilui lanne. | |
![]() 02.06.2004 13:55:28 | |
Mulla on taas SG mallinen ja se on tosiaan kaulapainoinen. Mikähän kikka siihen auttaisi, vai podin toiseen päähän lisäpainoja? Mulla on just sama pröbleema. Auttaisko erilainen hihna? Mulla on sellanen perus musta pieru. | |
![]() 02.06.2004 13:56:16 | |
Ihan ohutta hihnaa kyllä ajattelin kokeilla, jos olkapää kestää tuon soittimen painoa. Lähinnä nyt ajattelin, että saisi tuota painopistettä siirrettyä vähän sen ruuvin paikkaa muuttamalla, mutta pitää nyt katsella eri vaihtoehtoja, ennen kuin alkaa tekemään lisää reikiä ja kokeilemaan mikä auttaisi. Thanks! Ei se mikään lelu olekaan, vaikkei Gibson luekaan lavassa. Samaan hintaan olisin uuden Standardin saanut, mutten halunnut. Tossa on just ne specsit mitä halusin. Tuolta se löytyy, jos haluaa muutkin ihailla: http://www.amfisound.fi/galleria/lp_flametop/lp_flametop.htm Olen käyny joskus kuolaamassa tuolla Amfin sivussa...muistaakseni sulta sain linkkiä.. Koita ny kehitellä jotain tuohon, onhan se aika kurjaa tuo kaulapaino-ongelma.. tosin sanovat että siihen tottuu. En itse kyllä lähtis ohuen hihnan kokeilijaks, kipeytyy olkapää ainaki vanhemmalla soittelijalla..Eikä tarvii pitkään edes pidellä. Ne on poijjaat Amfisoundilla tuon tasapainon pistäny liian tarkalle, ei tuo lapansa/kaulansa puolesta niin hirvittävän tuhti näkyis olevan. Ehkä liika kevyttä hyvää mahonkia löytäneet ne.. Painopiste ei kauheasti muutu, jos niinkuin fysiikan lakeja muistelet, sillä, että hihnatapin siirtää keskilinjaan ja oikeastaan hivenen vielä taaksepäin.. Takimmaista ennemminkin ylöspäin pois keskilinjasta, mutta suosittelisin ensin kokeilemaan erilaisilla hihnoilla.. | |
![]() 02.06.2004 15:09:56 | |
Mulla on just sama pröbleema. Auttaisko erilainen hihna? Mulla on sellanen perus musta pieru. Hihnan muutos saattaisi jotain auttaa mutta se ei poista sitä kaulapainoisuutta? Itse kokeilin köyhän miehen konstia ja liimasin sellaiseen mustaan pieruhihnaan sopivan tuntuista vaahtokumia alle puolen metrin pituisen ja hihnan levyisen palan. Jotenkin siitä tulee kuitenkin se paitakurttuun olo. TLT-Team, takanani on loistava tulevaisuus. | |
![]() 02.06.2004 15:41:22 | |
Vanha mantra taas toistuu, "SG on kaulapainoinen". No tähän on tietty SG taipuvainen rungon ollessa niin kevyt. Mutta oma Standard ei kyllä ole tippaakaan kaulapainoinen, Deluxe sen sijaan hieman. Jos hihnatappi on sarvessa, voi sen koittaa siirtää keskelle. Tämä auttaa asiaa. Kannattaa myös hankkia mahdollisimman luistamaton hihna, jos kaulapainoisuutta esiintyy. Mutta sanoisin kyllä, että hyvin tehty SG ei ole kaulapainoinen. "BaariMikkoa ymmärtääkseen täytyy olla mieluiten keskivahvassa humalassa" -Järvihirviö | |
![]() 02.06.2004 17:26:02 | |
Mutta sanoisin kyllä, että hyvin tehty SG ei ole kaulapainoinen. Maailmassa monta on legendaa...uskokoon he jotka eivät oo kokeilleet, eiksvaan.. ;) Siis hyvintehtyä SG:tä.. | |
![]() 02.06.2004 17:40:58 | |
En ole minäkään törmänny lp-mallisissa kaulapainoisuuteen vaikka ns matalalta soittelen... Outoa. Kannattaa yrittää katella ne slashin ja wylden soittoasennot tarkkaan jos niistä löytyisi ratkaisua. Mielestäni lespaa pitää pitää "alhaalla" jos kunnon rokkia ja sitä rankempaa väännetään. Muuten näyttää aika... Nörtiltä. "I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward | |
![]() 02.06.2004 18:56:58 | |
Vanha mantra taas toistuu, "SG on kaulapainoinen". Bäy? No tähän on tietty SG taipuvainen rungon ollessa niin kevyt. Mutta oma Standard ei kyllä ole tippaakaan kaulapainoinen, Deluxe sen sijaan hieman. Jos hihnatappi on sarvessa, voi sen koittaa siirtää keskelle. Tämä auttaa asiaa. Kannattaa myös hankkia mahdollisimman luistamaton hihna, jos kaulapainoisuutta esiintyy. Mulla on viperi ja se tappi on siinä "takana" Mut ei auta hirveesti. KAnnattasko ostaa joku nahkahihna? Jos ees pikkasen auttaisi. Mutta sanoisin kyllä, että hyvin tehty SG ei ole kaulapainoinen. Sg on kirottu kaulapainoisuuteen. :D | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)