Aihe: Käytetyn kitaran ostaminen netistä ja ostajan oikeusturva
1 2
ATIA
05.06.2004 22:34:37
Netin kautta on helppo ostaa käytetty kitara, vaan miten on sitten ostajan oikeusturvan kanssa jos sinulla ei ole mahdollisuutta tutustua kitaran kuntoon koska myyjä asuu kaukana ja toimitus hoidetaan vaikka postitse?

Näin ollen ostaja on kokonaan niiden tietojen varassa joita myyjä antaa. Jos myyjä antaa ymmärtää että kitara on huippukunnossa ja kaula suora ja soi puhtaasti mutta sitten kitarassa onkin jokin sinänsä lievä mutta soittoa haittaava vika, esim kaulassa on notkahdus tms joka aiheuttaa soitettaessa selvää särinää kun notkahduksen kohdalta soitettaa, niin myyjähän on laillisesti vastuussa viasta ja kauppa on oikeus purkaa. Mikäli myyjä kuitenkaan ei ole reilu kaveri vaan joudut turvautumaan oikeuteen saadaksesi rahasi takaisin, niin millä todistat että vika oli kitarassa myyntihetkellä? Järkikin sanoo ettei notkahdus kaulaan tule muutamassa päivässä, vaan miten todistat sen oikeudessa?
Härski
05.06.2004 22:52:33
Sehän tuossa onkin, että se on hieman riskaapelia hommaa. Myyjällä on aina "turvallisemmat" lähtökohdat.
Billsner
05.06.2004 23:05:39
Pyytää tuotteesta kuvauksen sähköpostitse ja kuvan myös (jos mahdollista). Jos tuote ei sitten vastaakkaan kuvausta, niin ainakin todisteita siitä että myyjä valehteli.
Cursed Ibanez 7-string of molestation.
Velli
05.06.2004 23:29:49
Pyydät myyjän lähettämään kitaran matkahuollon kautta ja laittamaan rahtikirjaan lisäyksen että ostaja saa tarkastaa tuotteen ennen lunastusta. Tällä tavoin olen itse tehnyt joka kerta kun olen jotain vähänkään kalliimpaa ostanut.
On kuin kotiin palaisi kun kunnon vitutus iskee.
ReBeat
05.06.2004 23:41:58

Pyydät myyjän lähettämään kitaran matkahuollon kautta ja laittamaan rahtikirjaan lisäyksen että ostaja saa tarkastaa tuotteen ennen lunastusta.

Riippuu näköjään paikkakunnasta että miten onnistuu. Joskus kysyin Jyväskylän Matkahuollosta ja sanottiin ettei sellainen onnistu. No. Jkl:n toimipisteen aukioloaikakin oli netissä päin persettä silloin. Nyt se on oikein, koska huomautin asiasta. Kiittelyitä otan mielelläni vastaan, hoh.
Tekemällä ei synny musiikkia.
Velli
06.06.2004 00:30:17
Riippuu näköjään paikkakunnasta että miten onnistuu.

Tuosta en tiedä. Aina kun olen itse ostanut tai myynyt, niin ei ole kummassakaan päässä ollut ongelmaa kyseisen homman kanssa.
On kuin kotiin palaisi kun kunnon vitutus iskee.
kulmahiomakone
06.06.2004 21:17:44
...Mikäli myyjä kuitenkaan ei ole reilu kaveri vaan joudut turvautumaan oikeuteen saadaksesi rahasi takaisin, niin millä todistat että vika oli kitarassa myyntihetkellä? Järkikin sanoo ettei notkahdus kaulaan tule muutamassa päivässä, vaan miten todistat sen oikeudessa?

Kaikki kyselyt, neuvottelut sun muut kannattaa käydä kirjallisena. Sähköposti on hyvä media.

Mua henkilökohtaisesti vituttaa suunnattomasti kaikki ilmoitukset, joissa ilmoitetaan, että yhteyden saa ainoastaan puhelimitse. Se myyjä voi myydä sulle Harley Bentonin Gibsonina eikä sulla ole mitään todistetta siitä, että sun olisi pitänyt saada Gibson. Tuo nyt oli kärjistys, eikä kovin kalliita kitaroita kannata näkemättä ostaa, mutta silti olisi ostajan oikeusturvan kannalta edullisempaa, jos tuotekuvaus ja kaikki muut kaupan kannalta oleelliset asiat olisivat kirjallisessa muodossa. Jos käräjille tarvitsee lähteä, niin tuomari sitten saa päättää missä määrin tuote vastaa sitä kuvaa, jonka myyjä on siitä antanut. Sikäli kun kaikki nauvottelut kaupan osapuolten välillä ovat olleet suullisia, ollaan oikeudessa sana sanaa vastaan tilanteessa, eikä siinä useinkaan käy ostajan kannalta hyvin.

Lähtökohtana kaupankäynnissä on, että myyjä on vastuussa myymästään tuotteesta, eikä hän saa antaa siitä väärää tietoa saati jättää oleellista tietoa kertomatta.

Tästä samasta aiheesta oli jokunen aika sitten aika kattava keskustelu. Haulla saattaa löytää, vaikka se oli muistaakseni aika off-topic -meinikiä. Otsikkona saattoi olla mitä hyvänsä väliltä "ostajan oikeusturva käytetyn tavaran kaupassa" - "kuinka vaihdan kielet kitaraan"
Catana sum et nihil humanum a me alienum puto.
Olli S.
06.06.2004 23:56:18

Tästä samasta aiheesta oli jokunen aika sitten aika kattava keskustelu. Haulla saattaa löytää, vaikka se oli muistaakseni aika off-topic -meinikiä. Otsikkona saattoi olla mitä hyvänsä väliltä "ostajan oikeusturva käytetyn tavaran kaupassa" - "kuinka vaihdan kielet kitaraan"

Olisiko ollu nimimerkki p130 kertomus herra Westeristä ja hänen oudoista sattumuksista Historic Gibsonien kanssa?
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani. RG550 myynnissä!
Nazareth
07.06.2004 07:24:34
eikös huuto.netistä ostamine oo aika turvallista ku jos tavara ei oo siinä kunnossa missä myyjä sen lupaa kaupat voi purkaa?
"Yks kalja ja yks lapin kulta."
p130
07.06.2004 09:30:39

Olisiko ollu nimimerkki p130 kertomus herra Westeristä ja hänen oudoista sattumuksista Historic Gibsonien kanssa?

Jaa tää vai: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=43533 ?
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen

HUUDA TOKAI STRATOA!
ATIA
07.06.2004 10:48:33
Miten olisi jos joku valveutunut tekisi vaikka FAQ:in käytetyn tavaran kaupasta ja turvallisista menettelytavoista?
Netin kautta hyväkuntoista tavaraa voi saada edulliseenkin hintaan vaan taitaa aika monella olla vähän tietoa siitä miten kauppa kannattaa sopia. Kaikki myyjät kun valitettavasti eivät ole rehellisiä ja huijausyrityksiä esiintyy.

Kaikkihan ei varmaan myöskään tahdo/voi ajella ympäri Suomea kamoja katselemassa ja ymmärtämys sopimusten teosta yms voisi parantaa monenkin oikeusturvaa mikäli jotain epäselvyyttä ilmenee.

Tuo tapa että tuotteen saisi tarkistaa ennen lunastusta on hyvä, tosin voi olla tuotteen perinpohjainen tarkistus hankalaa siinä tilanteessa? Yksi toinen ehdotettu asia on ollut se että sovittaisiin että tavaralla on tietty palautusoikeusaika, vaikka 3 päivää siitä lukien kun tavaran on saanut, jonka aikana kaupan voi purkaa ilman mitään perusteluja. Tai sitten sovitaan että myyjä lähettää soittimen koekäyttöön tietyksi ajaksi ja tuotteen voi maksaa tai palauttaa.

Olisi hyvä jos tämmöisistä perusasioista olisi tietoa saatavilla yhden threadin kautta eikä tarvitsisi etsiä tiedon palasia ympäri tietokantaa, varsinkin kun tämä muusikoiden.netin tietokanta-haku on kovin kehittymätön, haku toimisi huomattavasti käyttökelpoisemmin kun voisi etsiä kirjoituksista hakusanalla, eikä ainoastaan hakusanalla otsikoista/kirjoittajien nimistä.
Stein
07.06.2004 10:59:36 (muokattu 11.06.2004 09:30:28)

Tulee mieleen eräs Westone-kauppa, joka ei lopulta koskaan toteutunut.

Lyhyesti sanottuna "myyjä" yritti ostaa kitaraa kaverilta ja myydä mulle kallimmalla. Kun jäi kiinni alkoi esiintyä kahtena henkilönä ja pelasi itsensä turvaan kaupan ulkopuolelle...

EDIT: linkki ja sen kohde poistettu
Vain olennainen on tärkeää!!!
Huevos
07.06.2004 11:36:22

mulle on käyny just TOISINPÄIN. myin kusipäälle joensuuhun kitaran hintavarauksetta huuto.netissä. no, lähetin kitaran, mutta rahoja ei kuulunu jotain yli kuukauteen. yritin soittaa, ei vastausta, lähetin sähköpostia, ei vastausta. no, ajoin sitten autolla kuopiosta asti ja hain kitaran matkahuollon varastosta. menin jätkän kotiovelle, pimputin ovikelloa, ei vastausta. sujautin postiluukusta lapun tyyliin "tää meni nyt rikospoliisille saatana".

no, kaveri makso sit kuitenkin matkahuollon ja kaikki matkakustannukset hetimmiten :D
makoskela
07.06.2004 13:58:26
Mulla on ollut aika tiukat raamit näissä myynti- ja ostohommissa. Ensinnäkin, en yleensä myy kenellekkään ilman, että ostaja tulee itse kokeilemaan laitetta (yleensä soitinta). Tutut ovat sitten asia erikseen, ja niitä täällä mnetissäkin on jo aika lailla. Tuttujen kanssa onkin sitten kiva käydä kauppaa jälkikäteenkin. Sittenhän voi kysyä esim. kaverilta, jos vaikka tuntisi sällin etukäteen.
Ostan yleensä näkemättä, laiska kun olen. Siltikään en koe sitä suureksikaan riskiksi, sillä ei tässä maassa kukaan karkuun pääse!!! Kannattaako ottaa merkintä rikosrekisteriin muutaman euron tähden?
Periaatteessa samat sävelet toistuvat KePössä ja huuto.netissä. Dokumentointi kannattaa toki säilyttää, jos ei muuta niin myynti-/ostoilmoitus.

Näillä eväillä olen välttynyt ongelmilta. Täysin.
Kaikki on annettu - mitään ei saatu.
kalkkuna
07.06.2004 14:48:13 (muokattu 07.06.2004 14:48:53)
Tulee mieleen eräs Westone-kauppa, joka ei lopulta koskaan toteutunut.

Lyhyesti sanottuna "myyjä" yritti ostaa kitaraa kaverilta ja myydä mulle kallimmalla. Kun jäi kiinni alkoi esiintyä kahtena henkilönä ja pelasi itsensä turvaan kaupan ulkopuolelle...

Jos on innostusta lukea tarkempi sähköpostinvaihto, niin tuolta löytyy (pahoittelen raskasta ulkoasua):
http://koti.mbnet.fi/stein/westonekauppias.doc

Hemmetti, toi on aika outo tyyppi. Aluksi on kiinnostunut ostamaan kaappia, sitten niillä muka muutto kesken, ja loppujenlopuksi tuohon tyyppiin ei saa edes yhteyttä. Siis tuo "Jommi". En oikein suosittele kauppoihin hänen kanssaan.
Asmi
07.06.2004 16:22:22
Ainakin etämyynnissä yleensä on sanottu olevan 14 päivää palautusoikeutta eikä siinä sillon tarvii olla mitään syytä palautukselle. Tietysti postikulujen kans joutuu riiteleen, muttta kaupan voi siis perua 14 pvän sisällä...
...Näin kupin ja lautasen...
kulmahiomakone
07.06.2004 16:27:06
Ainakin etämyynnissä yleensä on sanottu olevan 14 päivää palautusoikeutta eikä siinä sillon tarvii olla mitään syytä palautukselle. Tietysti postikulujen kans joutuu riiteleen, muttta kaupan voi siis perua 14 pvän sisällä...

En usko, että nuo postimyyntisäädökset sitovat yksityisiä ihmisiä. Mitään palautusoikeutta ei ole, mikäli siitä ei erikseen sovita.

Ja postikulut kaiken järjen mukaan tulevat ostajan maksettavaksi jos tämä haluaa ehjän tuotteen palauttaa, tai ylipäänsä tuote on sellainen, miksi myyjä on sen kuvannut.
Catana sum et nihil humanum a me alienum puto.
p130
07.06.2004 16:31:20

En usko, että nuo postimyyntisäädökset sitovat yksityisiä ihmisiä.

Eivät sido.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen

HUUDA TOKAI STRATOA!
Stein
09.06.2004 10:37:35

Hemmetti, toi on aika outo tyyppi. Aluksi on kiinnostunut ostamaan kaappia, sitten niillä muka muutto kesken, ja loppujenlopuksi tuohon tyyppiin ei saa edes yhteyttä. Siis tuo "Jommi". En oikein suosittele kauppoihin hänen kanssaan.

Hmm... olet jo kolmas, jolla on epämääräisiä kokemuksia tuon Jommin kanssa. Olis kiva tietää, monellako muulla on vastaavia kokemuksia ko. henkilöstä.

Siis kaikki, jotka käyneet kauppaa Jommin kanssa, kertokaa kokemuksianne.
Vain olennainen on tärkeää!!!
kalkkuna
09.06.2004 18:54:34
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)