Aihe: CIJ Jazzmaster Vs. CIJ Jaguar
1 2
Chemo
25.05.2004 18:03:14

Tiedän, että näistä on keskusteltu ihan vähän aikaa sitten, mutta ajattelin kuitenkin kysäistä tämmöistä, kun tämä on vähän eri tavalla asetettu kysymys kuin tuossa aikaisemmassa ketjussa. Kumman Fenderin valitsisitte itse näistä: uuden Japsi-Jazzmasterin vai vastaavan uuden Jaguarin? Molemmat kutkuttavat ja pahasti. Mun käteeni Jaguarin lyhyt skaala sopii mainiosti, mutta Jazzari tuntuu mehevältä ja ehkä Stratoon nähden erilaisemmalta, mikä mun tapauksessani on hyvä asia (Strato on jo)..

Mulla on kriteerit seuraavanlaiset:

-musatyyli surf/rautalanka - vain tuolla on väliä tätä kitaraa ajateltaessa
-kitara, jota harkitsen, tulisi sekä soolo-, että komppauskäyttöön; sooloa soitettaessa soundi on vähän tärkeämpi joten pidetään sitä lähtökohtana
-vahvistimena SF Fender Quad Reverb 1977 (jos ei oo tuttu peli, ajatelkaa että toi olis saman aikakauden Twin Reverb mutta neljällä 12" elementillä)
-mukana menossa myös Fenderin tyylinen erillinen reverbtankki
-mä haen soittokitaraa, en museoesinettä - siksi tuo japanilaisuus. Uutta jenkkiä en harkitse, koska vintagepelit ovat aika lähellä niiden hintaluokkaa; ja vuosikertapeliä olisi vähän epämukavaa raijata keikoilla kun sitä pitäisi varoa ihan eri tavalla kuin japsia.

Toki kaikki mielipiteet noista japanilaisista, ja Jazzmastereista ja Jaguareista ylipäätäänkin, ovat tervetulleita, mutta ihan yhdenkin sanan/nimen vastauksista olen iloinen..
Ramalamadingdong.
Ze Kink
25.05.2004 19:25:33
Itse ainakin ottaisin Jazzmasterin, tosin en jaguaria muistaakseni ole edes kokeillut. Omaan käteeni tuo jazzmasteri sopi hyvin ja myös kuulosti hyvältä.
"I was at about 216 bpm. Let's suppose that was hard!" -John Petrucci
Dinorocker
25.05.2004 21:21:49 (muokattu 26.05.2004 20:01:51)
Jazzmaster!

Taittuu sillä rankempikin rock : )
Osta mun V!!!
HBM
25.05.2004 21:40:54
Itse ottaisin Jazzmasterin. Kummastakaan ei kyllä ole kokemusta, mutta kuvittelisin, että tuosta Jazzmasterin normaalista skaalasta olisi helppo siirtyä Stratoon, jos esim. keikoilla tarvii vaihtaa keppejä.

Sitä paitsi aika monet surf/rautalankakitaristit ovat saaneet aika hyvä saundista jälkeä aikaiseksi noilla Jazzmastereilla.

Riffi-lehdessä 6/2002 muuten vertailtiin amerikkalaista ja japanilaista Jazzmaster -reissueta keskenään. Kannattaa tsekata ellet ole vielä tuota lukenut.
PoLFus
25.05.2004 21:50:29

mikäs merkki tuo on?
~ Seiska-ender ~
Niskamies
25.05.2004 22:10:28
mikäs merkki tuo on?

Fender.

Itse ihmettelen että pitäiskö tossa otsikossa lukea MIJ eikä CIJ?
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Dr. Muff
25.05.2004 23:02:19
Fender.

Itse ihmettelen että pitäiskö tossa otsikossa lukea MIJ eikä CIJ?

Oletettavasti Chemo tietää mistä puhuu.

MIJ=Made In Japan
CIJ=Crafted In Japan
Pink Floyd on hyvää.
Niskamies
26.05.2004 07:00:41
MIJ=Made In Japan
CIJ=Crafted In Japan

Tuota vähän aattelinkin. Kiitoksia.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Squierrel
26.05.2004 10:15:16

CIJ=Crafted In Japan

Mulla on Squeri, jossa lukee, että "Crafted in Korea". tarkoittako tuo "crafted" mahtollisesti sitä, että vain puuosat on kraftattu ko. maassa ja rautatavara on tuotu muualta?
"Squier is the Epiphone of guitars."
wellu
26.05.2004 16:31:45

CIJ Jaguar olen omistanut noin puoli vuotta ja eipä juuri pahaa sanottavaa löydy,soundi on todella rautalankamainen ja se soveltuu parhaiten tuommoiseen surf/humppa meininkiin,kyllä tuolla myös rock taittuu, mutta heavyjä soundeja tuosta ei irti saa, mutta eipä ole tarpeenkaan. tottakai ole skebaa hieman moditellut, eli mikit pistin vaihtoon, nyt kiinni ovat seymour duncanin sjag-3 mikit, jotka on suunniteltu juuri jaguarille, ja vaihdoin satulan mustangin vastaavaan. miinuksia on yksi,linkit puhukoot puolestani:

http://fenderjaguar.net/setup.htm
http://www.jag-stang.com/JaguarHtml/bridgeMod.htm

eipä muuta,hyvä keppukka kaikenkaikkiaan,kysy toki lisää jos jotain tulee mieleen.
Lyrics.Wasted time between solos.
Chemo
26.05.2004 20:45:58

tarkoittako tuo "crafted" mahtollisesti sitä, että vain puuosat on kraftattu ko. maassa ja rautatavara on tuotu muualta?

Mulla ei oo tietoa Korealaisista. Mutta Japanin Fendereissä toi ei mene noin. MIJ oli merkintätapa aina jonnekin vuoden '97 kieppeille asti, jolloin sarjanumeroinnissa kaikki kirjaimet oli käytetty. Merkintätapaa muutettiin CIJ:ksi ja samoja kirjaimia voitiin taas käyttää...

Jossain vanhemmissa japanilaisissa oli huonompaa puuta (basswood?) rungossa, uusissa pitäisi taas olla leppää joka sopii näihin paremmin. Tuo ei kuitenkaan kaiketi koske kaikkia vanhempia. Mutta koska nuo uudet ovat noita CIJ:tä, ja koska käytettyjä on liikenteessä vähänlaisesti, käytin pelkästään tuota CIJ-merkintää. Kommentit MIJ-Jaguareista ja Jazzmastereista kiinnostavat toki myös.

Kiitoksia kaikille tähänastisista mielipiteistä - uudet kommentit ovat edelleen tervetulleita!
Ramalamadingdong.
Jani The Rock
26.05.2004 21:05:40

Mulla on ollut Japanin Jazzmaster, eikä se oikein käynyt näppiin. Se japsi-Jaguar jota musaliikkeessä olen testannut tuntui huomattavasti mukavammalta. Lyhyt skaala passaa mulle. Sitäpaitsi Jaguar on paremman näköinenkin, joten ottaisin sen. Mutta kaikkein mieluiten ottaisin Mustangin...
Don`t mess with the countryboys
Exhausted
26.05.2004 21:21:09

molemmat asiallisia pelejä. ei sitä kukaan voi päättää puolestasi kumpi on parempi
Feggy
27.05.2004 10:02:44

Kumman Fenderin valitsisitte itse näistä: uuden Japsi-Jazzmasterin vai vastaavan uuden Jaguarin?

Molemmat on hienoja kitaroita, mutta Jazzmasterissa on pidempi skaala ja tukevampi soundi. Käyttötarkoitus ratkaisee...itselläni on Jaguar ja nyt on alkanut Jatsimestari himottamaan. Kokeilinpa eilen Fazulla noita japsiversioita ja kyllä molemmat tuntuivat hiukan heppoiselta originaaliin verrattuna, Jaguar paremmalta. Kyse voi toisaalta olla vaan siitä, että JM oli säädetty päin persettä, ehkä siitä saa tallan vaihdolla ihan kelvokkaan...vai? Voipi olla yksilökysymyskin.
PIM
27.05.2004 10:18:48
Vieläköhän noissa CIJ Jazzmastereissa on ne väärin käämityt mikit vai joko tämä kömmähdys on korjattu? Ainakin alkupään japanilaisissa JM:ssä mikkien kelat oli käämitty stratotyyliin kapeiksi ja korkeiksi kun alkuperäisissä JM:ssä kelat oli P90 tyyliin matalia ja leveitä. Tämä siis koskee vain japanilaisia JM reissueita eikä amerikkalaisia ja osaltaan selittänee sen miksi japanilaiset ei kuulosta yhtä tukevilta soundiltaan kuin amerikkalaiset.
Muuttokuorman kevennysmyynti nyt menossa. Tsekkaa tarjonta tästä.
Chemo
28.05.2004 17:53:34

Feg: ollaan muuten ehkä testailtu samoja kitaroita. Mä vein "sovituskoppiin" vaaleansinisen Jaguarin ja kullanvärisen (Shoreline gold?) Jazzmasterin.

ei sitä kukaan voi päättää puolestasi kumpi on parempi

Totta - oot oikeassa.

Mutta mielelläni kuitenkin lueskelen muiden fiiliksiä asioiden suhteen. Ja jotain uusia pointteja voi tällaisissa keskusteluissa nousta esiin, kuten tuo Peten tieto niistä Jazzmasterin mikeistä. Onkos kellään tietoa noista, mikä on nykytilanne? Mahd. vuosia jolloin noita mikkejä on tehty noin? Mun käsittääkseni japanilaisiin jazzmastereihin on useinkin vaihdeltu mikkejä, kaiketi juuri tuosta Peten mainitsemasta syystä.

Muutenkin hyviä ja varteenotettavia pointteja tässä on tullut. Kiitoksia kaikille tasapuolisesti. Mä jatkan mietiskelyä. Paras ratkaisuhan olisi tietysti ostaa molemmat, olis aika vinkeää jos ne olisivat vielä samanvärisiä... :-)
Ramalamadingdong.
Dinorocker
28.05.2004 19:56:03
Melko varma olen että japseissa on nuo kehnommat mikit edelleen, tosin niilläkin pärjää hyvin.

Ja MIA:n mikitkin ovat vissiin jonkin verran "japsimaiset" verrattuna wanhoihin mikkeihin, ei yllätys.
Osta mun V!!!
Chemo
28.05.2004 20:20:20

Melko varma olen että japseissa on nuo kehnommat mikit edelleen, tosin niilläkin pärjää hyvin.

Muuten vainko kehnommat, vaiko tuollaiset Peten kuvailematko mikit? Nehän olisivat vallan vääränsorttiset, kun tyypiltään selvästi poikkeavat alkuperäisistä.

Hmm. Mikkejähän voi toki aina vaihtaakin. Tosin esim. japanilaisen Stratoni (srjnro alkaa E:llä, joten valmistettu joskus '84-'87) kanssa olen pärjännyt alkuperäisillä mikeillä, vaikka oletettavasti ovatkin erilaiset kuin vastaavissa jenkeissä. Onko mielipiteitä uusien japanilaisten Jaguarien mikeistä?
Ramalamadingdong.
Feggy
28.05.2004 21:18:26

Feg: ollaan muuten ehkä testailtu samoja kitaroita. Mä vein "sovituskoppiin" vaaleansinisen Jaguarin ja kullanvärisen (Shoreline gold?) Jazzmasterin.

Jep, tuota kullanväristä koklasin. Levytukussa sattui kouraan sunburst-vastaava, joka tuntui jotenkin yksilönä paremmalta ja oli säädettykin kohdalleen...paitsi tallan joutuisi todennäköisesti vaihtamaan...vähän Linkwray-otetta, niin ala-e lipsahti helponlaisesti kohdaltaan.

Itselläni on jo Jaguar ja pakko sanoa, että sen verran erilaisilta niitä tuntuu soittaa, että kyllä alkaa JM kovasti houkuttelemaan. Varsinkin kun on lisäksi myös strato, jossa on samanlainen skaala kuin jatsimasterissa. Jos vielä keikkaa pukkaa, niin strato ja Jazzmaster olis varmaan hyvä yhdistelmä - tuo Jaguarini on sen verran vuosikertavempele, että arveluttaa raahata sitä ties mihin räkälään.
Less is more.
Dinorocker
28.05.2004 21:25:50 (muokattu 28.05.2004 21:33:30)
Muuten vainko kehnommat, vaiko tuollaiset Peten kuvailematko mikit? Nehän olisivat vallan vääränsorttiset, kun tyypiltään selvästi poikkeavat alkuperäisistä.

Tuolta voi koittaa saada selvyyttä;

http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&message_area_number=25

Juu ja Duncanilla on hyviä vaihtureita.

tässä MIJ stuffia;
http://www.webrocker.de/jaguar/2004 … ?page=goodies_geek&show=jm_pups
Osta mun V!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)