Aihe: Millainen ekvalisaattori ja mihinkä kohtaan?
1 2
kulmahiomakone
17.12.2003 17:37:57
Otsikko pyrkii olemaan paljon puhuva. Lähinnä pohdinnan alla ovat Bossin matolaatikko tai sitten joku räkkivehjes. Ongelma on siinä, että molemmilla on puolensa ja sitten taas ne toiset puolet. Bossin GE7 (tai vastaava) olisi loistava siinä mielessä, että sillä voisi samalla vahvistaa signaalia ja ajella etuastetta surinalle. Räkkivehjes taas olisi monikäyttöisempi: useampi kaista ja sitä voisi käyttää myös muuten kuin kitaran kanssa. Räkkimallisen equn ajattelin laittaa efektiluuppiin, kai se käy? Jos equn sijoittaa luuppiin, niin sillä pystyisi vieläpä melkoisen hyvin hallitsemaan sitä, minkälaista signaalia ämyreistä pukkaa ulos..

Räkkimallinen equ taas sitten ei oikein käsittääkseni käy muualle kuin luuppiin, sisääntulon herkkyys ei taida riittää kitaran puhtaalle signaalille? Ja erillisen etuvahvistimenkin joutuisi hankkimaan..

Kertokaahan muita puolia asiasta, hyviä ja huonoja. Kommentoikaa aiheita, joita minä otin esille ja tuokaa esille uusia. Kiitos!
JM
17.12.2003 18:16:55
Itse olen ylihuomenna ostamassa Bossin GE7:n. Sopii minun käyttötarkoitukseen parhaiten (lähinnä särön boostaaminen, Cry Baby kun sattuu "ohentamaan" ääntä aika pahasti).

Varmaan ihan kelpo ostos on, ainakin kokeiltuani olin tyytyväinen. Noihin räkkikamoihin ei meikäläinen vielä uskalla koskea, eivätkä ne roudauksenkaan kannalta kovinkaan helppo vaihtoehto ole.
"It`s always funny until someone gets hurt... And then it`s just hilarious"M.Patton
Fortune
17.12.2003 18:18:09
Noihin räkkikamoihin ei meikäläinen vielä uskalla koskea, eivätkä ne roudauksenkaan kannalta kovinkaan helppo vaihtoehto ole.

Sehän on tosiaan fakta, että joko kaikki kamat räkkiin, jolloin se on kompakti ja helppo roudata tai sitten pedaaliosasto. Sekasysteemit ovat yhtä hemmettiä.
"Look behind you, a three-headed guitar!"
Härski
17.12.2003 20:24:53
Itse olen ylihuomenna ostamassa Bossin GE7:n. Sopii minun käyttötarkoitukseen parhaiten (lähinnä särön boostaaminen, Cry Baby kun sattuu "ohentamaan" ääntä aika pahasti).

Kerro siitä sitten lisää, olen ajatellut tuota myös itse hommaavani. Mutta kyllä Iban 9- sarjalainen on hyvä.
Da Make
17.12.2003 20:25:25
Kannatta tsekata myös BOSS EQ-20 Advanced EQ. Twinpedaali laaja graafinen EQ: 30Hz-12.8kHz.Oikeat Sliderit. Muistiin voi laittaa muistaakseni ainakin 9 säätöä.
Cräx, Change, Ötöm!?
KooAa
17.12.2003 20:28:53
Tuolla mun musanäytteessä voi kuulla mitä Boss GE-7 saa aikaiseksi. Hieman treenamatonta käyttöä mutta erottuu ...
Luolamiesrochia avaruusajan teknolokialla. Sool. -arva
kulmahiomakone
19.12.2003 18:08:37 (muokattu 19.12.2003 18:09:09)
Kannatta tsekata myös BOSS EQ-20 Advanced EQ. Twinpedaali laaja graafinen EQ: 30Hz-12.8kHz.Oikeat Sliderit. Muistiin voi laittaa muistaakseni ainakin 9 säätöä.

Tuon hinnalla saa jo aika monikaistaisen behringerin graafisen equn... Mutta jos lotossa voittaisin, niin ensimmäisenä hakisin kaupasta tuollaisen. Aikasta vaikuttava vehjes!

Onko kenelläkään enempiä kokemuksia noista räkkiequista? Lähinnä sitä, että missä kohtaa ketjua niitä pidätte, ja minkälaisin kokemuksin? Speduequihin, varsinkin tuohon ge7:aan, kaikki tuntuvat olevan tyytyväisiä...
wilo
22.12.2003 16:28:05 (muokattu 22.12.2003 16:29:09)
No, itte käytän eq:a joko ennen etuastetta boostaamaan middleä/treblepuolta tai tasaisena buustina (tähän käy varmaankin matolaatikkomallin bossi hyvin) tai sitten etuasteen jälkeen kaivamaan middlekuoppaa tai nostamaan bassoja. Tähän voisi käydä vaikkapa behringerinkin räkki-eq, ennen etuastetta ensimmäiseksi laitteeksi ei niinkään. Räkki-equt kun ei taida syödä korkeaimpedanssista signaalia.
Itte tykkään käytellä 1-, 2- tai 3-alueista täysparametrista equa, niillä pääsee usein samaan kuin 10- tai 15-alueisella graafisella eq:lla.

Jos mulla olisi graafinen räkki-eq, laittaisin sen varmaankin viimeiseksi juuri ennen pääteastetta. Sillä voisin ikäänkuin masteroida yleissaundin sopivaksi kulloiseenkin soittopaikkaan.
kulmahiomakone
22.12.2003 21:20:36
No, itte käytän eq:a joko ennen etuastetta boostaamaan middleä/treblepuolta tai tasaisena buustina (tähän käy varmaankin matolaatikkomallin bossi hyvin) tai sitten etuasteen jälkeen kaivamaan middlekuoppaa tai nostamaan bassoja. Tähän voisi käydä vaikkapa behringerinkin räkki-eq, ennen etuastetta ensimmäiseksi laitteeksi ei niinkään. Räkki-equt kun ei taida syödä korkeaimpedanssista signaalia.
Itte tykkään käytellä 1-, 2- tai 3-alueista täysparametrista equa, niillä pääsee usein samaan kuin 10- tai 15-alueisella graafisella eq:lla.

Mulla on sellainen käsitys noista parametrisistä eq:sta, että niitä pitää osata käyttää. Se ei sovi minulle. Siinä tapauksessa se voisi toimia, että (p)eq:ssa olisi graafinen näyttö, jossa olisi jonkin sortin käppyrä. Pitänee perehtyä aiheeseen. Behringerillä (DEQ2496 ja DSP8024) olisi tietysti laitoksia, jossa olisi sekä graafinen että parametrinen säätö samassa. Ja sitten niissä olisi vielä käppyränäyttökin... Nuillahan melkein jo masteroisi.

Jos mulla olisi graafinen räkki-eq, laittaisin sen varmaankin viimeiseksi juuri ennen pääteastetta. Sillä voisin ikäänkuin masteroida yleissaundin sopivaksi kulloiseenkin soittopaikkaan.

Tämä mullakin on ollut mielessä. Lisäksi olisi pirun helppo - tai ainakin luulen niin - sovittaa kitarasoundi kaiken muun soiton sekaan eikä tarvitsisi talloa laulajan varpaille. Toimisi tietysti myös toisin päin... Tuo purkkimallinen eq ennen etuastetta lienee kuitenkin loppupeleissä enemmänkin efekti ja buusteri kuin eq - älähtäkää nyt jos olette toista mieltä.

Kyllä noille molemmille malleille käyttöä löytyisi. Kahden väliltä kompromissi on tunnetusti molemmat - ainakin soittokamojen kohdalla.
Da Make
22.12.2003 21:37:15
^Ei älähdystä multa.
Cräx, Change, Ötöm!?
Kossu
23.12.2003 09:05:56
PA- ja äänityskäyttöön tarkoitetuissa graaffisissa EQ:ssa on suurin osa taajuuksista korkeuksilla joille ei ole kitarassa mitään käyttöä.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
wilo
23.12.2003 10:50:57
PA- ja äänityskäyttöön tarkoitetuissa graaffisissa EQ:ssa on suurin osa taajuuksista korkeuksilla joille ei ole kitarassa mitään käyttöä.

No joo, mutta kyllä niillä yli 5khz slideillä saa mukavaa kihinää kitaraankin... =)
Muuten, parametrisissa eq:ssa on kyllä hyvä puoli se että pystyy korostamaan usein vaikka 24db ja leikkaamaan 70db. Harva graafinen eq tähän pystyy.

Kertokaas mulle mikä näistä halvoista (alle 200 eur) räkkiequista kävis juuri kitaran viimeiseksi master-equksi? Pitäisi olla 2-kanavainen eli stereo ja mieluiten 1 unitin värkki. Vaihtoehtoina olen kattellut:

- Peavey 2151 Graphic EQ
http://www.peavey.com/products/shop … 61620/wc/2A2F1/fam/2F/tcode/1/q.cfm

- Behringer Ultragraph Pro FBQ1502
http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=FBQ1502?=eng

Sitten oli joku muistaakseni DOD:n vekotin, mikä passaa näihin spekseihin ja hintaluokkaan. Onko kokemuksia, tässä tapauksessahan kitaran signaali kulkisi jatkuvasti tämän eq:n läpi?
Jormaz
18.06.2004 01:56:57
Bumps.

Räkki-eq:t. Onko erityisesti kitaralle suunniteltuja malleja ja mikä on yleensäkin kitaran taajuusalue? Suosituksia kitaran räkki-eq:ksi?

Esim: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-125455.html
So the second guitar maestro turned out to be Andrey Bolshakov.
kulmahiomakone
18.06.2004 10:18:39 (muokattu 18.06.2004 10:24:45)
Räkki-eq:t. Onko erityisesti kitaralle suunniteltuja malleja ja mikä on yleensäkin kitaran taajuusalue? Suosituksia kitaran räkki-eq:ksi?

Esim: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-125455.html

Kitaraämyrit toistavat jotakuinkin aluetta 70-6000 hertziä. Kitaran varsinainen skaala, eli ylä-e soitettuna 24 välin kohdalta on pikaisen lakutoimituksen mukaan ~1300 hertziä, joten ämyreissä oleva ylimäärinen vara on kerrannaisääniä varten.

Kitaralle tarkoitettuun räkkiequun en ole törmännyt, mutta se ei tarkoita etteikö sellaista voisi olla. Itse käytän jotain behringerin halpaa graafista equa lenkissä, en valitettavasti pääse tarkastamaan sen mallia. Ihan hyvin toimii. Osa equn säätöalueesta menee kyllä hukkaan ja toisaalta sitä toivoisi, että tuolla kitaran taajuusalueella olisi tiheämmässä noita liukusäätöjä. Nyt alueelle 80-6000 hertziä osuu equn 31 alueesta parisenkymmentä. Onhan se paljon, mutta välillä tuntuu ettei riittävästi.

Tässä käyttäessä olen tullut hivenen epäileväiseksi tuon graafisen equn hyvyydestä. Kaverilla on 5 alueinen parametrinen equ, jota on äänitellessä tullut käytettyä, ja välillä tuntuu, että niillä viidellä säädettävällä alueella saa enemmän aikaan kuin graafisen equn 31:llä kiinteällä alueella...

Joten en kyllä osaa suosituksia antaa. Sitä voin kuitenkin suositella, että ennen kuin ostat graafisen equn, testaa parametristä equa. Voi meinaan olla, ettet osta sen jälkeen graafista equa. Ainakaan minä en tällä hetkellä ostaisi.

dit. Kenties ironista, mutta wilo kertoi näköjään aikoinaan minulle lähestulkoon saman asian, jonka olen sitten tajunnut vasta itse räpeltämällä. Eli, että parametrinen eq rokkaa.
Catana sum et nihil humanum a me alienum puto.
Kossu
18.06.2004 10:59:45
IMO: Jos haluat muokata komppi soundia toisen tyypiseksi niin todennäköisesti joissakin biiseissö niin todennäköisesti parametrinen toimii paremmin.

Jos taas boostaat sooloja ja paranat joiden riffien erottuvuut niin graaffinen on helpommin hallittava.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
McNulty
18.06.2004 12:43:46 (muokattu 18.06.2004 12:46:24)
No tuosta "mihinkä kohtaan?"-aiheesta sen verran että...
EQ on yleensä joko ennen tai jälkeen särö-pedaalin. Tuleepi hieman erilainen saundi ja siksipä kannattaa hommata parikin EQ:ta =) (Siis jos haluaa hifistellä)...

Itselläni menee jotenkin näin...
WAH->EQ->OD->DS->FUZZ->EQ->CHORUS->DELAY->REVERB
...niin ja multieffect-surffilaudassa sitä saakin ihan napin painalluksella vaihdella =)

True Bypass modeja olen koittanut fiksailla niin moneen pedaaliin kuin mahdollista...

EDIT: niin ja WAH:n paikka voi vaihdella tuolta kärjestä ihan hännille... Se on sellainen "Ghost" pedaali joka liikkuu aina vähän missä milloinkin. riippuen aina siitä mikä kuulostaa hyvältä. Kompuraakin vois ajatella tuonne ihan kärkeen ennen säröjä/wahia/jotain.
T-Bone
Aki
18.06.2004 13:39:14

parametrisissa eq:ssa on kyllä hyvä puoli se että pystyy korostamaan usein vaikka 24db ja leikkaamaan 70db. Harva graafinen eq tähän pystyy.

Mulle ei ihan joka kerta soittaessa tuu fiilistä että "voi kun sais nyt kahta kilohertsiä pois 70dB verran!". Eräässä kitaracombossani on 5-kaistanen graafinen +-15dB, ja aina käyttäessä kaipaan pienempää toiminta-aluetta.

Kyllä se kitarasoundi lähtee kamojen valinnasta sillä tarkkuudella, ettei EQ:sta tartte kuin hienosäätöä esim juuri kulloisen keikkapaikan mukaan. Optimaalisella vahvistimella saa tämänkin hoidettua... :P
Ibanezin 10-sarjalaisen EQ:ta olen ongelmitta käyttänyt myös efektiloopissa sooloboostina, joten jos se 7 kaistaa riittää, niin pedaalina menisin. Esim Boss.

Tietty 3-kaistanen parametrinen pedaali-EQ olis todella kova vehjes. Eipä taida kukaan tehdä. Yamahalla on Nathan East -signature parametrinen laatikko, jossa on yksi kaista.

Tässähän meinaa innostua, pitäisikö lähteä tekemään 3-kaistaista parametrikorjainta poljettavaan boksiin?

-Aki.
Ostakaa mun Ibanez Steve Lukather RS1010SL 2nd '83!!
päänahka
19.06.2004 16:59:49
Tässähän meinaa innostua, pitäisikö lähteä tekemään 3-kaistaista parametrikorjainta poljettavaan boksiin?

Itse olen suunnitellut tekeväni 1-alueisen, johon tulisi lisäksi pari eri volumemahdollisuutta. Voisi kai sitä tehdä 2-alueisenkin, mutta 3 olisi jo mässäilyä. Ostin kyllä juuri GE-7:n, mutta tuo näpertely on jo itsessään niin kivaa, vaikkakaan efektejä en ole vielä yhtä enempää tehnyt.
Soolot on perseestä.
päänahka
19.06.2004 17:04:14
Muuten, parametrisissa eq:ssa on kyllä hyvä puoli se että pystyy korostamaan usein vaikka 24db ja leikkaamaan 70db. Harva graafinen eq tähän pystyy.

Parametrisella eq:lla voi leikata tietyn taajuuden vaikka kokonaan pois, mutta en tiedä tekevätkö valmistajat niistä koskaan sellaisia. Tietty vastus para-eq:n piirissä määrittää leikkauksen määrän, ja jos vastus on nolla, leikkaus on ääretön, tosin vain täsmälleen määritellyllä taajuudella.
Soolot on perseestä.
toxic
19.06.2004 17:13:35 (muokattu 19.06.2004 17:15:00)
Miekin oon ajatellu eq:n ostamista ku tartteisin hieman bassoa siihen zaundiin (81) ja pitäs muutenkin hieman leikkiä sellaisella. Kotona yleensä soittelen, eli minkälainen? Onko toi bossin ge7 hyvä? Tai onko se eq sellainen että kun kääntää jonkin namiskan ylös niin huomaa jopa eroa?

edit: Pääsisinpähän mt2:sta eroon sitten :D

edit2: Mitäs toi level meinaa? Mä en oo vielä keksinyt sen merkitystä :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)