Aihe: Esp Horizon Fr - GAS iski
1
Jii
30.06.2004 23:40:26 (muokattu 01.07.2004 00:09:34)
Aloitin soittamaan kaverin kanssa täsmämeteliä ja innostus jatkui niin kauan, että saatiin bändi kasaan ja treeneihinkin.

Mun omat kitarat on enemmän tai vähemmän tuollaisia perinnepuolen soittimia ja ajattelin, josko tarvitsisin vauhtimetallia varten vähän toisentyyppisen pelin.

Pistäydyin tänään soitinkaupassa testatakseni ns. metallikitaroita, mielessäni oli varsinkin esp ltd-sarjan m-1000. Tätä soitinta en valitettavasti päässyt kokeilemaan. Mh-1000 kädessäni oli ja soitin tuntuikin varsin mainiolta hintaansa nähden. Eroa M-1000 ja MH-1000-malleissa taitaa olla vain kiinteän tallan ja floikan verran (testaamassani mh-1000:ssa oli emg81:t).

Tuon testin jälkeen muhun meni jokin ja halusin koesoittaa seinällä olevan Esp Horizon FR2:n. Se oli huono tikki, koska soitin oli kevyesti soitettavin kitara, johon olen ikinä koskenut. Äänimaailmakin oli monipuolinen, koska soittimesta mikin puolitus löytyi. Xituttaa vaan, kun nyt täytyisi saada tollainen itselle.

Mulle Esp on ollut enemmän tai vähemmän turhan hypetetty soitinvalmistaja, semmoinen teinix-soitinvalmistaja. Olinpa väärässä tai sitten jonkun sortin ikäkriisi on päällä. Suosittelen kuitenkin testaamaan ESP Horizoneja, jos niitä käsiin osuu.

Nyt vain tarttisin neuvoja, miten vaimo vakuutetaan tuollaisen tarpeellisuudesta.

Edit: korjasin luettavammaksi
hannlain
01.07.2004 08:55:27
Eroa M-1000 ja MH-1000-malleissa taitaa olla vain kiinteän tallan ja floikan verran (testaamassani mh-1000:ssa oli emg81:t).

Eikös MH-1000:ssa ole mahonkibody, kun taas M-1000:ssa body on vaahteraa? Kaulat molemmissa malleissa taitavat olla vaahteraa ruusupuuotelaudalla. Kultakorvat kertovatkin sitten miten tuo vaikuttaa soundiin :)

Mulla oli kanssa viime kesänä kitaraa vaihtaessa yhtenä vaihtoehtona tuo M-1000 -malli, mutta silloinkaan Musamaailmassa ei ollut kokeiltavana ko. kitaraa, joten se vaihtoehto jäi sitten pois. Lopulta päädyin KH-602:een, joka on materiaaleiltaan ja elekroniikaltaan melko sama kuin M-1000, mutta ulkonäöltään riisutumpi kuin sokerikakkukuorrutteinen M-1000. No, onhan tuossa KH-602:ssa ne pääkallo-inlayt, joita en olisi välttämättä halunnut, mutta kaikkea ei voi saada rajoitetulla budjetilla.

Niin, ja valitettavasti hellasärön vaimennukseen minulla ei ole neuvoja. Vai mikä tuo hifipuolelta lainattu termi GASsin yhteydessä onkaan? :)
Man1ac
01.07.2004 09:22:44
Eikös MH-1000:ssa ole mahonkibody, kun taas M-1000:ssa body on vaahteraa? Kaulat molemmissa malleissa taitavat olla vaahteraa ruusupuuotelaudalla. Kultakorvat kertovatkin sitten miten tuo vaikuttaa soundiin :)

Niin, ja valitettavasti hellasärön vaimennukseen minulla ei ole neuvoja. Vai mikä tuo hifipuolelta lainattu termi GASsin yhteydessä onkaan? :)

M-1000:ssa tuskin on vaahteraa bodyn materiaalina, on siihen tarkoitukseen vähän turhan kirkassointinen. Leppää tai lehmusta noissa näkee enemmän käytettävän.

GAS = Gear Acquisition Syndrome
Come inside and meet Man1ac, the latest victim of GAS.
hannlain
01.07.2004 10:18:02
M-1000:ssa tuskin on vaahteraa bodyn materiaalina, on siihen tarkoitukseen vähän turhan kirkassointinen. Leppää tai lehmusta noissa näkee enemmän käytettävän.

GAS = Gear Acquisition Syndrome

http://www.espguitars.com/ltd_deluxe.htm
M-1000 Deluxe Body: Maple w/flamed maple top

Ainakin meikäläisen sanakirjan mukaan maple on suomeksi vaahtera.

Off-topic:
Tarkoitin, että onko hellasärölle joku oma termi kitarakamoista ja muista soittovermeistä puhuttaessa ;) Hifipuolella kun GASsin aiheuttama vahvistimien & kaiuttimien vaihto/lisääntyminen johtaa monesti kasvaneeseen hellasärön määrään.
Man1ac
01.07.2004 11:25:50
http://www.espguitars.com/ltd_deluxe.htm
M-1000 Deluxe Body: Maple w/flamed maple top

Ainakin meikäläisen sanakirjan mukaan maple on suomeksi vaahtera.

Jep, tiedän. Olisihan se bodyn puu pitänyt käydä tarkastamassa tuolta
ESP:n sivuilta. Voi olla melko karusti saundaava kitara, body ja kaula vaahteraa ja vielä EMG:n 81:set mikit päälle. No, kai se johonkin siantappoheviin vielä kelpaa...
Tomtom
01.07.2004 12:16:08
Vanha hyväksihavaittu kikka hellasärön madaltamiseen etenkin kitaroiden kohdalla on sanoa että "Kato ne voi sitten myydä voitolla" "Niistä saa aina rahat pois". "Mä myyn näistä yhden sitten kun mä tiiän että mitä mä en tartte" (Viimeinen voidaan ehkä tulkita jo ns. totuuden taivuttamiseksi).

Meillä mieto hellaoverdrive alkaa kääntyä jo MT- tyyppiseksi distortioniksi..
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
samueld
01.07.2004 13:36:27

Meillä mieto hellaoverdrive alkaa kääntyä jo MT- tyyppiseksi distortioniksi..

Mulla siitä paloi pitkän potikoiden rutinan jälkeen pääteputket ja se paineli tangentin suuntaan. Se oli hyvä puoli, että otti tosi-tv:n mukaansa...
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
trih
01.07.2004 18:02:33
Jep, tiedän. Olisihan se bodyn puu pitänyt käydä tarkastamassa tuolta
ESP:n sivuilta. Voi olla melko karusti saundaava kitara, body ja kaula vaahteraa ja vielä EMG:n 81:set mikit päälle. No, kai se johonkin siantappoheviin vielä kelpaa...

Ei nuo speksit tarkoita että kun kitaran kytkee mihin tahansa vahvariin niin kaiuttimesta kuuluu higainmesasärö ;)
Vahvareita on paljon erilaisia kuten myös elementtejä ja sävynsäätöpotikoita. Myös mikrofonin etäisyyttä kieliin voi säätää. EMG-81 pitää olla melkein kielissä kiinni jos haluaa kunnon tehot. Ja kannattaa muistaa että tuo mikki on kehitetty ennenkuin kukaan halusi megasäröjä eli 70-luvun lopussa.
"I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward
Man1ac
01.07.2004 18:22:46
Ei nuo speksit tarkoita että kun kitaran kytkee mihin tahansa vahvariin niin kaiuttimesta kuuluu higainmesasärö ;)

Vahvareita on paljon erilaisia kuten myös elementtejä ja sävynsäätöpotikoita. Myös mikrofonin etäisyyttä kieliin voi säätää. EMG-81 pitää olla melkein kielissä kiinni jos haluaa kunnon tehot. Ja kannattaa muistaa että tuo mikki on kehitetty ennenkuin kukaan halusi megasäröjä eli 70-luvun lopussa.

Enpä ole niin tainnut väittääkään...

Tuo EMG-81 ottaa kyllä jo kunnon säröt jo melko kaukana kielistä, on tullut joskus Jaskaan tuollainen laitettua. Se oli jo leppärunkoisessa kitarassa aivan törkeän kirkas, voi vain kuvitella miten kirkas se on vaahterassa...

No jos tuosta haluaa vielä käyttökelpoisen saundin, niin sitä on melkein hommattava Mesan vaffari Eminencen elementeillä, niin saundi voisi olla jotenkuten tasapainossa. Mutta mielipideasioita nämäkin.
blöö
02.07.2004 03:21:55

Ymmärrän yskän (katso omakuva)
Voin suositella 8)
Metalristi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)