Aihe: Akustisen mikitys 1 | |
---|---|
![]() 03.07.2004 14:44:14 | |
Suositelkaapa akustisen teräskielisen kitaran mikitystä, eli siis aukon kohdalle tms. systeemiä. Tavoitteena tietysti mahdollisimman hyvä soundi. | |
![]() 03.07.2004 15:15:17 | |
Mikki n. 30 cm etäisyydelle suoraan aukkoa kohden. Ja kitaraa rämpytät aukon vasemmalta puolelta, eli aukosta otelautaan päin. Noin mikitimme meidän demolle 12-kielisen rämpytystä ja todella hyvän kuuloista tuli. Makuasioitahan nämä tietysti ovat. Hei, tämähän on vihreä! K100 #2 | |
![]() 03.07.2004 15:35:34 | |
Suositelkaapa akustisen teräskielisen kitaran mikitystä, eli siis aukon kohdalle tms. systeemiä. Tavoitteena tietysti mahdollisimman hyvä soundi. Siis keikkakäyttöön vai nauhoitukseen? Keikalla tai bänditoiminnassa piezo toimii parhaiten mun mielestä. Vähiten häiriöitä ja pärjää bändivoluumeillakin. Nauhotustilanteissa konkkamikillä vaan siitä otelaudan aukon viereisestä päästä (ei ihan aukon kohdalta, tulee likaa bassokuminaa). Siis olettaen että kitara saundaa hyvälle. Dynaaminen mikki kitaran äänityksessä on vähän heikko, suosittelen välttämään. Ostan kaksi lippua Velvet Revolverin keikalle. Tarjoa pikaviestillä! | |
![]() 03.07.2004 15:41:14 | |
Dynaaminen mikki kitaran äänityksessä on vähän heikko, suosittelen välttämään. Vaan jos on mahdollista vetää monta raitaa narulle, niin kannattaa toki yrittää ottaa dynaamistakin mukaan. Eihän niitä kaikkia raitoja ole ollenkaan pakko käyttää. "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy | |
![]() 03.07.2004 16:17:06 | |
Nauhotustilanteissa konkkamikillä vaan siitä otelaudan aukon viereisestä päästä (ei ihan aukon kohdalta, tulee likaa bassokuminaa). Siis olettaen että kitara saundaa hyvällä. Konkkamikillä on on nimenomaan nauhoiteltu ja jälki on ihan ok. Kyse on siitä että nauhoiteltaessa tulee mukaan kaikenlaista taustahälyä ( kakrut etc. ) puhumattakaan jäykästä soittoasennosta paikoillaan jäpittävän mikrofonin vuoksi ja sen vuoksi juuri kyselen kitaraan kiinteästi aseteltavista mikeistä. Vai siirrynkö suosiolla Variaxin mallintavaan. | |
![]() 03.07.2004 17:24:57 | |
Konkkamikillä on on nimenomaan nauhoiteltu ja jälki on ihan ok. Kyse on siitä että nauhoiteltaessa tulee mukaan kaikenlaista taustahälyä ( kakrut etc. ) puhumattakaan jäykästä soittoasennosta paikoillaan jäpittävän mikrofonin vuoksi ja sen vuoksi juuri kyselen kitaraan kiinteästi aseteltavista mikeistä. Vai siirrynkö suosiolla Variaxin mallintavaan. Älä siirry variaxiin... Parhaisiin tuloksiin oon ite päässyt sillä, että nauhoittaessa otetaan kahdelle raidalle äänet, toinen konkkamikillä ja toinen kitaran piezosta, mikäli tällainen kitara on käytössä. Noita sekoittamalla saadaan hyvää jälkeä aikaan. Ja nauhoitusolosuhteillehan ei mitään voi. Laita kakrut kaappiin... :) Ei vaiskaan. Piezo on hyvä, mutta konkkamikki paras. Ostan kaksi lippua Velvet Revolverin keikalle. Tarjoa pikaviestillä! | |
![]() 03.07.2004 17:26:34 | |
Tallamikki on helpoin ja paras tapa jos kyseessä on livetilanne. Nauhoitukseen parhaimman tuloksen saa dynaamisella instrumenttimikillä tai konkkamikillä. Sijoitus etäisyys on tosiaan tuo 30 cm mutta monet suosittavat suunnattavaksi suurinpiirtein siihen kohtaan missä koppa ja kaula yhtyy sen sijaan etta se osoittaisi suoraa ääniaukkoa kohti. "G-strings are for strippers" | |
![]() 04.07.2004 12:02:17 | |
1. Älä siirry variaxiin... 2. Ja nauhoitusolosuhteillehan ei mitään voi. Laita kakrut kaappiin... :) 3. Piezo on hyvä, mutta konkkamikki paras. 1. Onko kenelläkään muuten vielä kokemusta mainitusta soittimesta. Valmistajan kotisivulta kuullut näytteet antavat paljon lupauksia. Vino pino kalliita kitaroita ja muita kielisoittimia plus muut ominaisuudet herättävät kyllä himon sen hankintaan. 2. Mutta jos ne muistaa sen kun ovat isompia ja antavat äijälle kuonoon koston vuoksi ;) 3. Mites nää kaikuaukolle ripustettavat mikit ? Mulla on yksi DiMarzio merkkinen 8 v. sitten ostettuna ja se on aika surkee toistonen. | |
![]() 04.07.2004 12:10:40 | |
1. Onko kenelläkään muuten vielä kokemusta mainitusta soittimesta. Valmistajan kotisivulta kuullut näytteet antavat paljon lupauksia. Vino pino kalliita kitaroita ja muita kielisoittimia plus muut ominaisuudet herättävät kyllä himon sen hankintaan. Mä oon kokeillut sitä pikaisesti. En voi uskoa, että toi antaa pitkällä aikavälillä minkäänlaista vastinetta rahalle. Sellaisia muovisia pikaratkaisuja tolla kyllä saa aikaan, mutta varsinkin akustisen ollessa kyseessä ei tolla Variaxilla kyllä mitään tee... Mun mielestä. Joku voi tykätä. 2. Mutta jos ne muistaa sen kun ovat isompia ja antavat äijälle kuonoon koston vuoksi ;) Käy punttisalilla. ;) 3. Mites nää kaikuaukolle ripustettavat mikit ? Mulla on yksi DiMarzio merkkinen 8 v. sitten ostettuna ja se on aika surkee toistonen. Mulla on kans ollut sellanen. Kyllä nekin jotenkin toimii, varsinkin bänditilanteissa, mutta ei kyllä muuten. Niitten käyttöhän perustuu kielten mikittämiseen, ei koko kitaran saundin nappaamiseksi. Tollasen ripustettavan ja esim. konkkamikin yhteiskäytöllä voi päästä jonkunlaisiin tuloksiin, mutta yksin tuollainen ripustettava ei tuntunut toimivan. Lopputulos kuulostaa vähän kuin sähkökitaran ja akustisen välimuodolta. Toinen luku on sitten sellaiset pienet klipsillä aukkoon kiinnitettävät dynaamiset mikit, joita on myös tarjolla. En ole kokeillut, mutta luulisin, että kyllä sellasellakin pääsee lähemmäksi akustisen saundia kuin tuollaisella "laattamikillä". Ostan kaksi lippua Velvet Revolverin keikalle. Tarjoa pikaviestillä! | |
![]() 04.07.2004 14:57:07 (muokattu 04.07.2004 15:03:14) | |
Keikka- ja miksei äänityspuuhiinkin parhaat kitaran sisäiset laitteet on B-bandin AST ja LR Baggsin I-beam, joiden lisäksi keikoille kannattaa hommata Baggsin Para-DI. Riippuu kitarasta ja soittotyylistä mikä on toimivin, mutta kumpikin leipoo pietsosysteemit mennen tullen. edit: pitää vielä lisätä, et paras soundi on kuitenkin konkkamikillä vedeltäessä. | |
![]() 04.07.2004 15:14:59 | |
Käy punttisalilla. ;) Itse asiassa kävinkin ahkerasti takavuosina. Puhtain eväin kolmikymppisenä aloittaen ilman minkäänlaisia urheilu vuosia takanapäin saavutin penkissä merkiltä1 x 150 , syväkyykyssä 3 x 190 ja maastavedossa 2x 205. Huomattavasti parempaankin olisi päässyt kun olisi alusta lähtien treenata oikein. Doping veikot vetää tietysti ihan eri tuloksia. | |
![]() 04.07.2004 15:54:09 | |
...Tollasen ripustettavan ja esim. konkkamikin yhteiskäytöllä voi päästä jonkunlaisiin tuloksiin, ... No jos haluaa ultimate ratkaisun joka toimii aina ja joka paikassa niin kyllähän siihenkin ongelmaan ratkaisu löytyy. Saattaa vain olla niin että akustesen hinta tuplaantuu.. Fishman'in Prefix (Matrix) systeemi missä ensinnäkin on tavallinen tallamikki mutta lisäksi siisään rakennettu laadukas konkkamikki joka on täysin miksattavissa tallamikin kanssa. Lisäksi vehkeessä on säädettävä "notch" filtteri (kierron estämiseksi), ja vaiheenkääntö switchi (että saa esim. kitaran ja monitorin toimimaan "yhteen"). http://www.fishman.com/products/details.asp?id=36 "G-strings are for strippers" | |
![]() 04.07.2004 19:06:30 | |
Mikki n. 30 cm etäisyydelle suoraan aukkoa kohden. Ja kitaraa rämpytät aukon vasemmalta puolelta, eli aukosta otelautaan päin. Noin mikitimme meidän demolle 12-kielisen rämpytystä ja todella hyvän kuuloista tuli. Makuasioitahan nämä tietysti ovat. Ja perkele vielä mun kitaralla? | |
![]() 05.07.2004 00:07:12 | |
Ja perkele vielä mun kitaralla? Toki. Silloisella mun kitaralla siis. Hei, tämähän on vihreä! K100 #2 | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)