Aihe: Prkl, kieli poikkes.
1 2
Jaba
02.07.2004 15:02:54
Eli siis soittelin tässä viikon vanhalla Epin G-400:lla Highway To Hellin introa suht. kovaa ja aika monta kertaa peräkkäin, ja yhtäkkiä H-kieli poikkes tallapäästä. Vaikken edes hakannut kieliä. Onko se kielen vaihtaminen helppoa aloittelijalle, ja miten se vaihdetaan? Ja kannattaisiko hankkia 10. setti? Ymmärtääkseni tässä on vakiona 09. setti..
"What stands best is the public buys your records and they come see you. What more do you want?" –Angus Young
Aksu89
02.07.2004 15:05:48 (muokattu 02.07.2004 16:21:52)
Ei ole vaikeaa... Joku selittäköön tarkemmin vaihtamisen

edit: siis on helppoa
No comments. Riisi
Niskamies
02.07.2004 15:14:16
Itse vaihtaisin SG:een 10:t ysien löysän tuntuman takia. Mutta kukin tavallaan.
Sbassossa on 4 kieltä. Tai 6.
Jaba
02.07.2004 15:21:08
Mäkin ajattelin niitä kymppejä. Olisko noi Ernie Ball Slinkyt hyviä?
"What stands best is the public buys your records and they come see you. What more do you want?" –Angus Young
tommiot
02.07.2004 15:27:01 (muokattu 02.07.2004 15:31:29)
.010 tai .011 setti, ysit on ihan liian löysät mun mielestä. DR oli mun mielestä ainakin hyvät kielet. Nyt on GHS Boomersit ja näihin oon kans ihan tyytyväinen, 11-settiä siis käytän.

Ei se kielten vaihto ole vaikeeta, itsekin aloittelija olen ja hyvin onnistuu. Kaularautaa varovasti vähän kireemmälle pitää säätää jos laitat jäykemmät kielet.

EDIT: Ja kielten vaihdosta: Sun SG:ssä varmaan on toi Tune o'matic w/tailpiece. Tökkäät sieltä tailpiecestä ne läpi ne kielet ja sen jälkeen viritystapeille. Ja kato että menee tallapalojen ja satulan (oikeista) urista. Jonkin verran ylimääräistä niihin kieliin ennenkuin alat kiristämään, niin että jää joku 3 kierrosta sen tapin ympärille sitä kieltä, ja kato ettei se mene siinä tapin ympärillä ristiin se kieli, tahtoo katketa. Sit käytät hakua ja katot kaularaudan ja intonaation säädön.
Tulipas epäselvä...
LaXu
02.07.2004 15:41:01
Ja tässä vielä hyvä opas kielten kiinnitykseen: http://www.fretnotguitarrepair.com/stringing.htm

Kannattaa myös vilkaista, näkyykö siinä B-kielen tallasatulan urassa jotain röpöjä joihin kieli voisi ottaa kiinni ja sitten katketa.
Keke Urlaub
02.07.2004 15:50:11

Suosittelen D'Addarion 10-52 "Heavy Bottom"-settiä. Se on hyvä, sopii moneen menoon.
If you can't beat the silence, be quiet.
Miikathebest
02.07.2004 15:54:09

tallasatulan
hmm... eli suomeksi tallapala.
Satula(t) on erikseen.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It - Miika's Vision
tommiot
02.07.2004 15:59:56
Ja tässä vielä hyvä opas kielten kiinnitykseen: http://www.fretnotguitarrepair.com/stringing.htm

Kannattaa myös vilkaista, näkyykö siinä B-kielen tallasatulan urassa jotain röpöjä joihin kieli voisi ottaa kiinni ja sitten katketa.

Höh, onkos tossa nyt järkee? Eikö ne kielet mene poikki herkemmin jos ne menee tolla tavalla ristiin? Näin oon käsittäny kun oon lukenut juttuja täältä.
Lord of the strings
02.07.2004 16:04:06 (muokattu 02.07.2004 16:04:21)
Dean Markleyn Blue Steel 10-52 on hyvä setti.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14|
LaXu
02.07.2004 16:18:30
Höh, onkos tossa nyt järkee? Eikö ne kielet mene poikki herkemmin jos ne menee tolla tavalla ristiin? Näin oon käsittäny kun oon lukenut juttuja täältä.

Ei todellakaan. Tuolla tavalla kielten kiinnittäminen lukitsee kielet viritystappiin kiinni hyvin ja ehkäisee kielten luistamista viritystapissa. Jo vuosia olen tuota menetelmää käyttänyt, eikä yksikään kieli ole tuosta kohdasta katkennut.
tommiot
02.07.2004 16:30:41
Ei todellakaan. Tuolla tavalla kielten kiinnittäminen lukitsee kielet viritystappiin kiinni hyvin ja ehkäisee kielten luistamista viritystapissa. Jo vuosia olen tuota menetelmää käyttänyt, eikä yksikään kieli ole tuosta kohdasta katkennut.

No, selvä sitten. Jostain täältä foorumilta vaan luin että ei pidä laittaa ristiin, tai jotain.
Ziggy Bubba
02.07.2004 20:15:00

Sitä kieltä muuten saa ruuvata enemmänkin kuin kolme kierrosta. BB King veivaa (veivauttaa?) kuulemma koko kielen... (?)

Teet vaikka solmun sinne päähän niin ei ainakaan lipsu :D
tommiot
02.07.2004 20:24:48 (muokattu 02.07.2004 20:25:47)
Sitä kieltä muuten saa ruuvata enemmänkin kuin kolme kierrosta. BB King veivaa (veivauttaa?) kuulemma koko kielen... (?)

Ehdoton ei. AC/DC soundi perustuu kolmeen kierrokseen. Nojoo... ite vaan laitan 3 kierrosta, miks turhaan jättää enempää, tulee lisää kaulapainoo muutenki kaulapainoseen kitaraan. :) Hmm... miltähän se näyttäs kun koko kielen veivais tohon tapin ympärille... Mut millähän sitä sit soittas ku se kieli olis siinä tapissa.
Niq
02.07.2004 20:26:30

Sitä kieltä ei todellakaan kannata laittaa enempää kuin se kolme kierrosta. Vire pysyy paremmin (ainakin minusta tuntuu siltä) ja kielten vaihto on _huomattavasti_ nopeampaa.
I have a cunning plan
Ziggy Bubba
02.07.2004 20:27:48

Ah, näsäviisailu jaksaa aina lämmittää mieltä!
Mä en usko että toi kyllä soundiin juurikaan vaikuttaa (ainakaan negatiivisesti) jos siihen vähän reippaammin niitä kierroksia laittaa..
tommiot
02.07.2004 20:30:45
Ah, näsäviisailu jaksaa aina lämmittää mieltä!
Mä en usko että toi kyllä soundiin juurikaan vaikuttaa (ainakaan negatiivisesti) jos siihen vähän reippaammin niitä kierroksia laittaa..

No ei tota ala-E:tä tohon edes mahdu paljoa
Ziggy Bubba
02.07.2004 20:32:18

Sitä kieltä ei todellakaan kannata laittaa enempää kuin se kolme kierrosta. Vire pysyy paremmin (ainakin minusta tuntuu siltä) ja kielten vaihto on _huomattavasti_ nopeampaa.

Vire pysyy paremmin, täh? Eiköhän se vire pysy aika yhtä hyvin kunhan se kieli asettuu paikoilleen. Mulla on muuten jotain kahdeksan kierrosta.. Siitä tuo hyvä sustain varmaan johtuu :D
Ziggy Bubba
02.07.2004 20:33:20

No ei tota ala-E:tä tohon edes mahdu paljoa

Mulla on ala-"E" kokoa 58, ja kyllä mahtuu aika monta rundia. No problem.
Ben_D
02.07.2004 20:37:47

Jos vaihdat paksumpaan kielisettiin niin se kaularaudan säätäminen on sitten helvetin tarkkaa hommaa. Suosittelen teettämään säädön ammattilaisella.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)